خانه مشاوره تحصیلی برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان ۱۴۰۲

برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان ۱۴۰۲

مشاوره و برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان 1402
برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان 1402

رشته زبان به عنوان رشته های شناور در ثبت نام کنکور سراسری شناخته می شود و متقاضیان می توانند علاوه بر شرکت در کنکور سراسری ریاضی، تجربی، انسانی، در آزمون سراسری زبان هم شرکت کنند، از همین رو طرفداران زیادی دارد. در واقع متقاضیان تمامی رشته های تحصیلی مجاز به شرکت در کنکور سراسری منحصرا زبان بوده و با توجه به بالا بودن جامعه آماری شرکت کنندگان آزمون زبان، با موفقیت پشت سر گذاشتن آن مستلزم یک برنامه ریزی کنکور دقیق و حساب شده می باشد. برای داشتن یک برنامه ریزی درسی مخصوص کنکور زبان انگلیسی، داوطلب ابتدا باید هدف خود را به طور واضح مشخص نماید و در راستای رسیدن به آن تلاش نماید.

با حذف دروس عمومی از کنکور، برنامه ریزی داوطلبان فقط باید بر روی منابع تخصصی کنکور زبان باشد.

اهمیت شناخت کنکور منحصرا زبان جهت برنامه ریزی درست

قبل از آن که بخواهید برای برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان اقدام نمایید، باید به طور کامل این رشته را بشناسید تا بتوانید از جهات مختلف به آن رسیدگی کنید. جهت شناخت کنکور سراسری منحصرا زبان به ترتیب زیر عمل نمایید.

گام های مهم جهت برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان 1402

برای آن که بتوانید یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید، به نکات زیر توجه فرمایید:

گام اول: تعیین هدف

به جرات می توان گفت که مهم ترین رکن موفقیت در کنکور تعیین هدف است. داشتن هدف به داوطلب کمک می کند تا با انگیزه و تلاش بیشتر در مسیر موفقیت قدم بردارد همچنین اندازه تلاش هر فرد به میزان ارزشمند بودن هدف وی بستگی خواهد داشت بنابراین همواره هدف خود را ارزشمند بدانید. هیچگاه برای رسیدن به هدف خود نا امید نشوید و هدف خود را مدام یادآوری کنید.

گام دوم: نحوه برنامه ریزی مطابق با آخرین تغییرات

قدم بعدی پس از تعیین هدف، برنامه ریزی کنکور 1402 حساب شده می باشد. شما باید برای دوری از آشفتگی و سردرگمی یک برنامه اصولی و حساب شده برای مطالعه داشته باشید. با توجه به تغییرات کنکور 1402، قرار است تمامی افرادی که می خواهند در کنکور سراسری زبان 1402 شرکت نمایند، تنها به سوالات اختصاصی این درس پاسخ داده و خبری از دفترچه سوالات عمومی نباشد. با حذف دروس عمومی از کنکور، برنامه ریزی داوطلبان فقط باید بر روی منابعی باشد که قرار است سر جلسه این آزمون با سوالات آن رو به رو شوند.

گام سوم: توجه به اصول و ویژگی های برنامه ریزی

  • برنامه ریزی مناسب با شرایط داوطلب: هر داوطلب می بایست با توجه به سطح هوش هر فرد و همچنین شرایط جسمی، روحی  زندگی و… به برنامه ریزی برای کنکور خود بپردازد و از داشتن برنامه ای رویایی و غیر قابل اجرا بپرهیزید.
  • همواره اهداف خود را درنظر بگیرید: ساعات مطالعه خود را با توجه به هدف، رشته و دانشگاهی که میخواهید در آن قبول شوید انتخاب نمایید. مثلا فردی که علاقه مند به تحصیل در رشته های پر طرفدار دانشگاه های سراسری می باشد، می بایست متناسب با هدفش برای رسیدن به آن زمان بگذارد.
  • انجام پذیری برنامه: برنامه خود را طوری طراحی کنید که قابل اجرا باشد. سعی کنید از ساعات کم شروع کرده و به تدریج به ساعات مطالعه خود اضافه کنید.
  • قابل بررسی بودن: برنامه ریزی شما باید به گونه ای باشد که بعد از چند ماه پیشرفت شما مشخص شود.
  • منعطف بودن برنامه: ممکن است در برخی از روزها بنا به دلایلی (مانند بیماری و…) نتوانید با برنامه خود درس بخوانید، برای این که به دلیل اتفاقات غیر قابل پیش بینی از برنامه درسی خود عقب نمانید، می بایست در انتهای هر هفته حتما زمانی را برای جبران این ساعات اختصاص دهید.

گام چهارم: کنکوری درس بخوانید

بسیاری از داوطلبان با نحوه درست مطالعه آشنا نیستند و دروس خود را به صورت کلی می خوانند باید بگوییم که کنکوری خواندن به این صورت است که دروس را به صورت جزء به جزء و فقط برای یادگیری بخوانید نه برای تمام کردن کتاب! همانطور که می دانید درس زبان درسی است که تنها با تمرین و تکرار می توانید در آن مسلط شوید، بنابراین در رابطه با کنکور منحصرا زبان باید بگوییم داوطلبی که می خواهد در این کنکور شرکت کند باید پیش زمینه خوبی از زبان انگلیسی داشته و تا حدودی به آن مسلط باشد.

نحوه برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان 1402

اطلاع از نحوه برنامه ریزی کنکور مانند یک سکوی پرتابی است که شما را به هدفتان که کسب بهترین رتبه قبولی کنکور زبان است، نزدیک می سازد . اما چگونه می توان جهت موفقیت در کنکور سراسری منحصرا زبان 1402 برنامه ریزی کرد؟ یک برنامه قوی و اصولی باید موجب آن شود که داوطلب بتواند مدیریت زمان، تمرکز، انگیزه و تلاش خود را در دست گرفته و باعث شود بازه زمانی مطالعه فرد بالا رفته و  از استرس زیاد او بکاهد.

همه ی داوطلبان برای اینکه بتوانند در کنکور زبان موفق شوند، نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و اصولی دارند که متناسب با شرایط خودشان نوشته شده باشد. که این برنامه باید دارای ویژگی های زیر باشد. برنامه ریزی کنکور زبان را می توان به سه دسته روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم کرد.

برنامه ریزی روزانه

در صورتی که نمی توانید بر روی برنامه ریزی بلند مدت روی خود حساب کنید، می توانید برنامه ریزی روزانه را انتخاب کنید به شرط آن که شب قبل برنامه ریزی درسی خود را انجام داده و فردای آن روز مطابق با آن پیش بروید.

برنامه ریزی هفتگی

در این برنامه مشخص کنید که برای هفت روز هفته چه حجمی از چه دروس را می خواهید مطالعه کنید.

برنامه ریزی ماهانه

در این نوع برنامه ریزی، هدف مطالعه درس های مورد نظر خود را بایستی برای بازه 30 روزه مشخص نمایید، مثلا در یک ماه کدام یک از مباحث را می خواهید به صورت کامل فرا بگیرید.

جدول زمانبندی برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان 1402

جدول زمان بندی به شما کمک می کند که با یک نگاه کلی به آن، متوجه شوید که قرار است چه مقدار از مباحث را مورد مطالعه قرار دهید و چه کارهایی را در چه زمانی به پایان برسانید. خیلی از کسانی که تمایل به ثبت نام کنکور سراسری 1402 را دارند، به دنبال نمونه های آماده و پیشنهادی جدول زمان بندی می باشند. اما نکته جالب این است که خودتان نیز می توانید این جدول را مختص به خودتان طراحی کنید. لازم به ذکر است برنامه ریزی شما در این جدول باید به نحوی باشد که بر اساس کارها و زمانی که در اختیار دارید، تنظیم شود. در ادامه به یک نمونه از جدول زمانبندی برنامه ریزی هفتگی اشاره نموده ایم.

جدول زمان بندی برنامه درسی

آشنایی با ضرایب دروس در کنکور منحصرا زبان 1402 جهت برنامه ریزی

متقاضیانی که تمایل خود را در شرکت در آزمون سراسری زبان های خارجی یافته اند، در صورتی که به دروس، مواد امتحانی و ضرایب دروس کنکور زبان که در آزمون از آن ها سوال مطرح می شود، آگاهی نداشته باشند و برای آن برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت خود را انجام ندهند، نمی توانند رتبه قبولی کنکور رشته منحصرا زبان را کسب نمایند. زیرا آشنایی با ضرایب دروس در کنکور به داوطلبان کمک می کند تا با برنامه ریزی درست، دروسی که ضرایب بالاتری دارند را ارجح قرار داده و وقت و شرایط خود را طوری مدیریت کرده تا زمان بیشتری را جهت مطالعه این دورس اختصاص دهند.

در دوره های گذشته دروس عمومی و تخصصی دارای ضرایب مخصوص به خود بود اما به دلیل تغییرات کنکور 1402 و حذف زیر گروه ها و خذف دروس عمومی از کنکور، سوابق تحصیلی دانش آموزان و تعداد پاسخ های درست در آزمون، بر روی نتایج کنکور موثر است. لازم به ذکر است که ضرایب دروس تخصصی زبان های خارجی یک می باشد.

میزان تاثیر ضرایب دروس در کنکور زبان 1402
عنوانظرایب
دروس عمومی0

(تاثیر به صورت سوابق تحصیلی)

دروس تخصصی1

اهمیت بودجه بندی کنکور زبان 1402 در برنامه ریزی

بودجه بندی کنکور از اهمیت بسیار بالایی در جهت برنامه ریزی کنکوری دارد چرا که این بودجه بندی نشان دهنده سوالات و مباحث مهم می باشد که در دوره های گذشته این دسته از سوالات بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته شده است.

نکته: به علت حذف دروس عمومی از کنکور، اطلاعاتی در خصوص تعداد سوالات طرح شده در کنکور سراسری دی ماه 1401 در دسترس نیست، و طور دقیق نمی توان از تعداد سوالات موجود در دفترچه اختصاصی خبر داد. اما در دوره های گذشته کنکور سراسری زبان با 170 سوال در غالب دو دفترچه عمومی و اختصاصی انجام می شد که داوطلب باید در 180 دقیقه به تمامی سوالات پاسخ می داد که 70 سوال آن مختص به دفترچه اختصاصی بود.

در ادامه به جدول بودجه بندی کنکور زبان در دوره های گذشته اشاره نموده ایم.

بودجه بندی سوالات کنکور زبان 1402
عنوانسال 1399سال 1400سال 1401
گرامر10 سوال10 سوال10 سوال
واژگان15 سوال15 سوال15 سوال
ترتیب واژه5 سوال5 سوال5 سوال
درک مطلب20 سوال20 سوال20 سوال
کاربرد زبان10 سوال10 سوال10 سوال
کاربرد زبان10 سوال10 سوال10 سوال
کلوز تست10 سوال10 سوال10 سوال
مجموع70 سوال70 سوال70 سوال

آشنایی با لیست رشته های کنکور زبان 1402 در برنامه ریزی

متقاضیان کنکور سراسری زبان بایستی از رشته های ارائه شده در دانشگاه های مختلف آگاهی پیدا کنند تا بتوانید برنامه ریزی کنکور زبان 1402 را به درستی انجام داده و به نتیجه دلخواه دست یابند. بهتر است داوطلبان پیش از انجام برنامه ریزی درسی خود هدف خود را مشخص کنند و بدانند که قصد تحصیل در کدام یک از رشته های گروه آزمایشی زبان را دارند. به جدول زیر توجه فرمایید.

لیست رشته های کنکور زبان های خارجی 1402
مقطع کاردانی
کاردانی آموزش زبان انگلیسیکاردانی مترجمی زبان انگلیسی
مقطع کارشناسی
آموزش زبان انگلیسیمترجمی زبان آلمانی
زبان و ادبیات انگلیسیزبان و ادبیات آلمانی
زبان و ادبیات آلمانیمترجمی زبان آلمانی
زبان چینیمترجمی زبان انگلیسی
 زبان و ادبیات اسپانیاییزبان و ادبیات فرانسه
زبان و ادبیات ژاپنیمترجمی زبان فرانسه
زبان انگلیسی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامیزبان روسی
زبان و ادبیات ترکی استانبولیزبان و ادبیات اردو
زبان ایتالیایی

منابع کمک آموزشی و شرکت در آزمون های آزمایشی 1402

هیچ منبع رسمی از سوی سایت سازمان سنجش برای دروس تخصصی کنکور زبان اعلام نشده است؛ بنابراین شما داوطلبان باید برای مطالعه از منابع کنکور زبان مناسب و DVD های کنکور 1402 استفاده کنید. لازم است گفته شود که در انتخاب کتاب ها دقت لازم را داشته باشید اما خیلی وسواس به خرج ندهید. یکی دیگر از راهکارهایی که به شما در موفقیت کمک می کند شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری است که توسط موسسات مختلف برگزار می شود. این آزمون ها موجب آشنایی متقاضیان با نحوه سوالات کنکور این رشته می شود.

بهترین منابع کنکور زبان 1402
مشاهده بهترین منابع کنکور سراسری 1402

(جهت ورود به مطلب، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

مشاهده بهترین دی وی دی های کنکور 1402

(جهت ورود به مطلب، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

نقش مشاوره تخصصی جهت برنامه ریزی کنکور زبان 1402

شاید قبل از آن که اقدام به برنامه ریزی نمایید، به این فکر کنید که این برنامه زیاد هم کار دشواری نیست و می توانید به راحتی از پس آن برآیید. اما هنگامی که اقدام به این کار می نمایید، دچار سردرگمی شده که اصلا چگونه باید درس ها را مطالعه کنید؟

چگونگی برنامه ریزی نمودن برای کنکور زبان شاید از دور آسان به نظر برسد، اما این گونه نیست! زیرا این رشته ظرفیت‌های محدودی در هر زیر شاخه و در هر دانشگاه دارد. از این رو، تنها کسب رتبه خوب، شانس شما را برای پذیرش در دانشگاه های تاپ افزایش می دهد. لذا جهت برنامه ریزی از یک  مشاوره کنکور با تجربه استفاده نمایید که نه تنها برنامه ریزی اصولی داشته باشد، بلکه نقاط ضعف و قوت شما را شناسایی کرده و شما را تا به دست آوردن نتیجه مطلوب همراهی کند. همچنین در صورتی که داوطلب بعد از مدتی با برنامه ریزی هیچ پیشرفتی نکرد، بتواند آن را تغییر داده و برنامه جدیدی را تنظیم نماید.

 

سوالات متداول

1- برای داشتن یک برنامه ریزی مناسب به منظور موفقیت در کنکور منحصرا زبان چه باید کرد؟

داوطلبانی که تمایل به برنامه ریزی جهت کسب رتبه مورد قبول در کنکور سراسری هستند، می توانند با مطالعه مقاله فوق، از نکات لازم بهتره مند شوند.

2- آیا شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری برای موفقیت در این راه ضروری است؟

خیر، اما شرکت در آزمون های آزمایشی به شما کمک می کند تا مطالعات خود را محک بزنید و برای کنکور و فضای آن آمادگی و آگاهی لازم را کسب کنید.

3- استفاده از چه منابع کمک آموزشی برای کسب رتبه قبولی در کنکور سراسری منحصرا زبان مفید می باشد؟

کتاب های کمک آموزشی زیادی در بازار وجود دارد که شما می بایست با توجه به سطح یادگیری و نیاز خود به انتخاب آن ها بپردازید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۰ نظر
  1. Se

    سلام. وقتتون بخیر
    من میخوام تو این دو سه ماه جوری بخونم قبول شم. ولی نمیدونم چطور بخونم و برنامه ریزی کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    و اینکه دو سه ماهه شروع کردم. قبلا هم کلاس رفتم. الان هم خصوصی واسه کنکور میرم علاوه بر کلاس. سطح صفر نیستم دیگه. سطح B1 و متوسط

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      جهت اطلاع از شرایط پشتیبانی و برنامه ریزی پیشنهاد می شود از طریق بخش محصولات سایت ایران مشاوره و یا تماس با بخش پشتیبانی اقدام نمایید.
      ۹۱۰۱۸۰۲۴_۰۲۱

  2. ...

    سلام وقتتون بخیر
    من قبلا شروع کردم به خوندن.دو سه ماهه. ولی میخوام تو این دوماه یه جوری بخونم قبول شم. چیکار کنم چطور بخونم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      برای قبولی در دانشگاه های خوب کشور طبیعتا نیاز است تا برنامه ریزی و مطالعه مستمر داشته باشید.

  3. محیا

    من ب یک مشاور کنکور زبان نیاز دارم تا راهنمایی ام کنه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      می توانید با شماره قرار داده شده در سایت تماس حاصل نمایید.

  4. محیا

    سلام من تازه از شنبه برای کنکور مترجمی انگلیسی شروع میکنم آیا میتونم توی این چند ماه با برنامه ریزی درست و خوب میتونم کنکورم رو خوب بدم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت برنامه ریزی درست و استفاده از منابع مناسب امکان تسلط بر روی مطالب و همچنین کسب رتبه خوب وجود دارد.

  5. محمدرضا

    سلام خوب هستید ، ببخشید من برخی دروس رو مردود شدم و شرایط تک ماده ندارم ، آیا اگه شهریور اونارو پاس کنم و دیپلم بگیرم و کنکورمم برای زبان خیلی خوب بوده باشه میتونم وارد دانشگاه ها بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، اگر شما تا ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ فارغ التحصیل شوید هیچ منعی برای ورود به دانشگاه نخواهید داشت.

  6. سهیل

    من دنبال مشاور برای کنکور زبان پیش رو هستم
    ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ودرود می توانید از بسته های پشتیبانی موسسه ایران مشاوره برای همراهی یک مشاور متخصص استفاده نمایید.

  7. Sf

    سلام، دبیری زبان هم در لیست رشته های دانشگاه هست برای کنکور زبان؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی جزو رشته های ارائه شده در دفترچه کنکور زبان میباشند.

  8. مرتضی

    سلام تا سیکل خوندم بخوام زبان انگلیسیو تا کارشناسی ارشد بخونم هر دیپلمی رو بتونم بگیرم میتونم وارد دانشگاه بشم یا باید مقطع دوره متوسطه البته نظام جدید و بگزرونم.؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورتی که شما مدرک دیپلم نظام جدید (تمامی رشته ها) را اخذ کنید، محدودیتی جهت تحصیل در رشته زبان انگلیسی نخواهید داشت.

    • عرفان

      ۱۰۰ درصد باید دیپلم رو بگیری بعد از اون میتونی وارد دانشگاه بشی

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بدون دیپلم اجازه ورود به دانشگاه را ندارید.

  9. Hgk

    سلام من تازه شروع به خوندن کردن آیا امیدی به قبولیم هست و روزی چقدر باید درس بخونم برای دبیری زبان

  10. یاسین

    سلام خسته نباشید . . . ببخشید برای زیرگروه یک ک همه ی رشته هاش مربوط به زبان هس (زیرگروه۱)چرا باید ضریب زبات المانی ۳ باشه؟ فک میکنم اشتباهی شده. ممنون میشم اگر رسیدگی کنید. -باتشکر

دریافت مشاوره