خانه کنکور تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگران و جانبازان در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگران و جانبازان در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگری در کنکور 1402
تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگری در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

معمولا در مدت زمانی که داوطلبان به انجام ثبت نام کنکور سراسری مشغول هستند، یکی از مهمترین سوالاتی که برایشان مطرح می شود، آگاهی از میزان تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری و آزاد 1402 می باشد و این که منظور از سهمیه 5 درصد ایثارگران چیست؟ چه تاثیری در رتبه قبولی کنکور دارد و این نوع سهمیه متعلق به چه کسانی است؟ آیا این سهمیه برای داوطلبان کنکور سراسری 1402 اعمال خواهد شد؟ مطابق با لایحه اعلام شده مربوط به حذف سهمیه های کنکور سراسری 1402، تا کنکون اخباری مبنی بر حذف این نوع سهمیه از کنکور سراسری دوره بعدی منتشر نشده است. در این مقاله توضیح سوالات مطرح شده خواهیم پرداخت.

متقاضیاین سهمیه 5 درصد ایثارگران، علاوه بر این سهمیه و مانند سایر شرکت کنندگان، در سهمیه مناطق خود نیز گزینش می شوند و هرکدام که تاثیر بیشتری داشت برای رتبه در سهمیه نهایی در نظر گرفته می شود.

سهمیه 5 درصد ایثارگران به چه معناست؟

داوطلبان با استفاده از سهمیه هایی که برای افراد واجد شرایط آن ها در نظر گرفته شده است، می توانند نتایج خود را در کنکور سراسری بهبود بخشند. چرا که بدین صورت 5 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به افراد این گروه تعلق خواهد گرفت.

می توان گفت با اعمال این سهمیه شانس پذیرش متقاضیان به دو دلیل بیشتر از سایر افراد است:

  1. اول با توجه به اینکه این دسته از شرکت کنندگان مستقیما با افرادی که به طور یکسان از این سهمیه استفاده نموده اند، رقابت خواهند نمود.
  2.  دوم اینکه جمعیت این گروه محدود تر از تعداد کلی داوطلبان کنکور سراسری می باشد.

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران 1402 می باشند؟

لازم به ذکر است که، افرادی که قصد استفاده از این سهمیه را دارند، می بایست دارای شرایط مربوطه بوده و جزو گروه مشخصی از شرکت کنندگان باشند که جزئبات آن بدین شرح است:

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه
  • چنانچه سهمیه 25 درصدی ایثارگران نیز توسط متقاضیان آن تکمیل نشود، ظرفیت باقی مانده به مشمولین سهمیه 5 درصد ایثارگران تعلق خواهد گرفت.

نکته 1: این دسته از داوطلبان می بایست 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده را در گزینش آزاد در هر کد رشته محل کسب نمایند.

نکته 2: هر فرد تنها می تواند یک بار از این سهمیه استفاده نماید و در صورتی که در کنکور پذیرفته نشود، چنانچه از سهمیه مذکور استفاده نموده باشد، در دوره بعدی امکاناعمال آن را نخواهد داشت.

تعداد شرکت کننده های سهمیه 5 درصد ایثارگران

برای فهم بهتر میزان اثرگذاری این نوع سهمیه به نسبت جمعیت داوطلبان هر گروه آزمایشی می توان نگاهی به جمعیت این دسته از شرکت کنندگان در کنکور سال گذشته انداخت و آن را با تعداد کل متقاضیان مقایسه نمود.

  • حدود 50 هزار نفر از بیش از 590 هزار داوطلب کنکور تجربی
  • حدود 9 هزار و 500 نفر از تقریبا 165 هزار داوطلب کنکور ریاضی
  • حدود 17 هزار نفر از بیشتر از 350 هزار متقاضی کنکور انسانی
  • حدود 6 هزار و 500 نفر از تقریبا 113 هزار و 732 نفر شرکت کننده کنکور هنر
  • 15 هزار نفر از حدود 174 هزار و 412 نفر داوطلب کنکور زبان

نحوه دریافت کد رهگیری داوطلبان دارای سهمیه 5 درصد ایثارگران 1402

متقاضیان استفاده از این سهمیه می بایست با مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه خود یعنی نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور، کد پیگیری 12 رقمی را دریافت نموده و آن را در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون درج نمایند.

آمار و اطلاعات بعد از به پایان رسیدن نام نویسی از طریق سپاه های استانی به سازمان بسیج مستضعفین ارسال شده و پس از تجمیع جهت اعمال در اطلاعات ثبت نامی شرکت کنندگان، به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه خواهد شد. در نتیجه نیازی به مراجعه حضوری به سازمان بسیج مستضعفین برای دریافت این کد وجود ندارد.

زمان ویرایش اطلاعات سهمیه 5 درصدی ایثارگران در کنکور 1402

همان طور که گفته شد، سهمیه ها در کنکوربه چند مورد تقسیم می شوند که یکی از آن ها سهیه 5 درصدی ایثارگران می باشد. داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگری هستند و تمایل دارند تا در کنکور سراسری 1402 شرکت نمایند، می توانند طی چند بازه زمانی مشخص شده از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org بدین منظور اقدام نموده تا این سهمیه برای آن ها اعمال شود.

زمان ثبت نام 

این دسته از متقاضیان جهت در نظر گرفته شدن این سهمیه می بایست به هنگام نام نویسی کد پیگیری مربوطه را در فرم ثبت نام اینترنتی خود وارد نمایند. از آن جایی که مطابق آخرین اخبار اعلام شده از تغییرات کنکور 1402، مقرر شده تا این آزمون طی دو نوبت یعنی دی ماه 1401 و تیر ماه 1402 برگزار شود، در نتیجه شرکت کنندگان می بایست در زمان ثبت نام کنکور مخصوص به هریک از این دوره ها برای درج کد پیگیری ایثارگری اقدامات لازم را به انجام رسانند.

به همبن دلیل ذکر این نکته نیز ضروری است که نام نویسی  کنکور دی ماه روز های 8 تا 14 آبان ماه 1401 انجام شده و داوطلبان کنکور تیر ماه نیز باید در بازه زمانی 15 تا 21 فروردین ماه 1402 برای ثبت نام اقدام نمایند.

زمان تمدید مهلت ثبت نام 

معمولا مطابق روند دوره های گذشته هر یک از بازه های ذکر شده جهت ثبت نام برای افرادی که موفق به نام نویسی نشده و یا نیازمند ویرایش اطلاعات خود می باشند، تمدید خواهد شد که شرکت کنندگان در تاریخ در نظر گرفته شده جهت تمدید مهلت ثبت نام کنکور می توانند برای وارد نمودن کد سهمیه 5 درصد ایثارگری نیز اقدام نمایند. البته هنوز زمان مشخصی برای این فرآیند اعلام نشده است که به محض مشخص شدن جزئیات از طریق کانال تلگرام کنکور ایران مشاوره قابل پیگیری خواهد بود.

زمان دریافت کارت ورود به جلسه

به هنگام دریافت کارت ورود به جلسه کنکور نیز به طور معمول امکانی برای انجام برخی اصلاحات لازم انجام می گیرد که یکی از آن ها می تواند درج کد های لازم برای سهمیه های مختلف باشد. از آن جایی که این کارت معمولا 2 تا 3 روز پیش از زمان برگزاری آزمون مربوطه منتشر می شود، در نتیجه ذکر این نکته ضروری است که کنکور نوبت اول در روز های 29 و 30 دی ماه 1401 و نوبت دوم آن روز های 14 و 15 تیر ماه 1402 برگزار خواهد شد.

توجه داشته باشید که مطابق توضیحات پیشین، اعمال تاثیر سهمیه پس از بررسی و تایید از سوی ارگان ذیربط صورت خواهد گرفت. بنابراین در صورت تایید و تاثیر آن، باید از درج سهمیه ایثارگران در فرم ثبت نام کنکور موجود در سایت سازمان سنجش یا در کارنامه کنکور سراسری مطمئن شوید. در غیر این صورت تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری اعمال نخواهد شد. برای آگاهی از دیگر سهمیه های موثر در کنکور سراسری 1402 می توانید بر روی لینک تاثیر سهمیه ها در کنکور کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- چه زمانی باید نسبت به اعمال سهمیه خود برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ اقدام نماییم؟

داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگری هستند می بایست پس از دریافت کد 12 رقمی ایثارگری، آن در فرم ثبت نام کنکور سراسری وارد نمایند.

2- سهمیه 5 درصدی ایثارگران به چه کسانی تعلق می گیرد؟

این سهمیه به افراد جانباز زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و... تعلق می گیرد که جزئیات آن در متن مقاله ذکر شده است.

3- آیا سهمیه 5 درصدی از کنکور ۱۴۰۲ حذف شده است؟

خیر، مطابق آخرین اخبار موجود، 5 درصد از ظرفیت کد رشته ها برای این افراد هنوز موجود می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵۳۱ نظر
  1. کاویان سهرابی

    نحوه محاسبه سهمیه ۵ درصد در کنکور چطوریه؟؟ یکی از مشاورا بهم گفتن که رتبه کلی تقسیم بر ۵ میشه و هر عددی بدست آمد با گروه بچه هایی که سهمیه ۵ درصد دارن مقایسه میشی… یعنی دو بار سهمیه رتبت کم میکنه خواستم بپرسم درسته؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما با افرادی که دارای سهمیه ۵ درصد هستند رقابت خواهید داشت و با سایر افراد رقابت نمیکنید که این موضوع شانس قبولی شما را افزایش خواهد داد.

  2. saman

    سلام.من در کنکور دی دکمه سهمیه رو نزدم و درصدام هم خوب بود اگه تو کنکور تیر سهمیه رو بزنم و استفاده کنم ولی درصد های کنکور دی از این بهتر باشه و درصدای کنکور دی رو برام در نظر بگیرن آیا سهمیه برام تایید میشه و رتبه با سهمیه محاسبه میشه؟

  3. ریحانه

    سلام،آیا سهمیه پنج درصد رو معدل هم تاثیر داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      خیر صرفا در نتیجه کنکورتان موثر خواهد بود و در سوابق تحصیلیتان اثری نخواهد داشت.

  4. امیر

    سلام میشه در هر دو کنکور دی و تیر ۱۴۰۲ از سهمیه ۵ درصد استفاده کرد؟

  5. علی

    با سلام من ورودی سال ۱۳۹۹مقطع کارشناسی ارشد هستم و از سهمیه ۵٪ استفاده کردم دو ترم خوندم ولی از دانشگاه انصراف دادم. حالا میتونم در دوره کارشناسی کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ از سهمیه ۵٪ استفاده کنم ( تا حالا در مقطع کارشناسی از این سهمیه استفاده نکردم). تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما مشکلی بابت استفاده از سهمیه خود ندارید.

  6. میرزا

    سلام سهمیه در قبولی دانشگاه فرهنگیان هم تاثیر داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، داشتن سهمیه در قبولی دانشگاه های فرهنگیان تاثیر گذار است.

  7. فاطمه

    سلام خسته نباشید ایا سهمیه ۵درصد در میزان تراز هم تاثیر میگذارد ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر تراز ماکزیمم نمره ی خام بدون تاثیر هرگونه سهمیه می باشد.

  8. Binam

    سلام خسته نباشید اگر کسی سهمیه داشته باشه و در کنکور ۹۹ ازش استفاده کرده ولی هیچ ثمری براش نداشته یعنی رشته ای ک می‌خواسته رو نیاورده ، می‌تونه همون سهمیه رو برای کنکور ۱۴۰۰ استفاده کنه ؟ خیلی ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در صورتی که شما در کنکور سراسری شرکت کرده و پذیرفته نهایی نباشید، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه در کنکور سراسری ۱۴۰۰ می باشید.

  9. فاطیما

    سلام و خداقوت بهتون. ببخشید اگر کسی با سهمیه ۵٪ یه رشته شبانه قبول شده باشه اما بعد ثبت نام انصراف داده باشه، میتونه در کنکور ۱۴۰۰ از سهمیه ش مجددا استفاده کنه برای دوره های روزانه؟ ممنون از شما.

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما تنها یکبار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه در دوره های غیر روزانه می باشید.

  10. ali

    سلام پدر من ۲۶ ماه در جبهه خدمت کرده و کارت پایان خدمت هم داره ایا سهمیه تعلق میگیره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به شرایط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، در صورت داشتن سابقه حضور در جبهه سهمیه ۵ درصد ایثارگری به شما تعلق می گیرد.

  11. امیر

    سلام میشه هم از سهمیه مناطق استفاده کرد هم ایثارگری؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۳۹۹، تنها یک سهمیه ی نهایی می توان انتخاب کرد.

  12. ملیکا

    سلام پدر من ۳۵روز از ۶ماه سابقه جبهه رو کمتر داره ولی با توجه به اینکه توی منطقه شمالغرب خدمت میکردن سهمیه ۵درصدی تعلق میگیره ؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، برای استفاده از سهمیه ۵ درصدی بایستی حداقل ۶ ماه حضور در جبهه داشته باشید.

  13. شقایق

    سلام سهمیه ۵درصد برا سال۱۴۰۰حذف میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود. در حال حاضر اطلاعیه ای جهت حذف سهمیه های کنکور، از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، اعلام نشده است.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور