خانه دانشگاه آزاد تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد

تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد

تفاوت نظام آموزشی تمام وقت با پاره وقت دانشگاه آزاد اسلامی
تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد

با توجه به گرایش بسیاری از داوطلبان به تحصیل در دانشگاه آزاد، پیش از این به بررسی تمامی موضوعات مرتبط با دانشگاه آزاد از جمله شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد، شرایط و نحوه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد 1402، میزان تاثیر سهمیه بسیج در کنکور دانشگاه آزاد و … پرداخته ایم، اما آگاهی از تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد نیز از دیگر موضوعاتی است که ذهن داوطلبانی با قصد تحصیل در دانشگاه آزاد دارند را به خود مشغول کرده است و داوطلبان را با پرسش های زیادی در خصوص تفاوت نظام آموزشی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد، تفاوت طول دوره های تحصیلی تمام وقت و پاره وقت در دانشگاه آزاد، تفاوت در شهریه دانشجویان دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد و همچنین تفاوت در اعتبار مدرک دانشجویان دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد، شرایط و ضوابط تغییر نظام آموزش دانشجو از دوره پاره وقت به تمام وقت و … مواجه کرده است. اما با مطالعه این مقاله که توسط مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره گردآوری شده است می توانید پاسخ تمامی سوالات را دریافت نمایید و با آگاهی کامل برای ثبت نام در دانشگاه آزاد اقدام نمایید.

تفاوت دو نظام آموزشی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد، فقط در به اتمام رساندن طول دوره تحصیلی است.

منظور از نظام آموزشی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد چیست؟

دانشگاه آزاد دو نظام آموزشی تمام وقت و پاره وقت را شامل می شود که البته این تقسیم بندی نظام آموزشی برای رشته های پزشکی هیچ گونه کاربردی ندارد و فقط به رشته های غیر پزشکی مربوط می شود. اما منظور از نظام آموزشی تمام وقت و پاره وقت چیست؟ دانشجویانی که چه در نوبت صبح و یا عصر در دانشگاه حاضر باشند و تمامی وقت خود را صرف تحصیل در دانشگاه کنند جزو نظام آموزشی تمام وقت محسوب می شوند. اما دانشجویانی که به هر دلیلی امکان تحصیل در دوره های تمام وقت دانشگاه آزاد را نداشته باشند، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو نظام آموزشی پاره وقت محسوب می شوند.

آیا طول دوره های تحصیلی تمام وقت و پاره وقت 1402 با یکدیگر متفاوت است؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که در رابطه با دوره های تحصیلی تمام وقت و پاره وقت برای داوطلبان مطرح می شود این است که آیا طول دوره های تحصیلی تمام وقت و پاره وقت با یکدیگر متفاوت است؟ توجه داشته باشید که طول دوره تحصیل در مقطع کاردانی به صورت پاره وقت حدود چهار و نیم سال است اما طول دوره تحصیل در مقطع کاردانی به صورت تمام وقت حدود دو و نیم سال خواهد بود. لازم به ذکر است که دلیل تفاوت در طول دوره تحصیل دانشجویان تمام وقت و پاره وقت این است که دانشجویان دوره های پاره وقت این امکان را دارند که در هر ترم واحد کمتری بردارند و در مدت زمان بیشتری به تحصیل بپردازند.

در صورتی که معدل دانشجویان دوره های پاره وقت بالای 17 باشد این امکان را دارند تا در هر ترم 24 واحد درسی اخذ کنند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان پاره وقت حدود 8 سال و برای دانشجویان تمام وقت چهار سال و نیم می باشد.

در رابطه با طول دوره تحصیل برای دانشجویان آقا هم لازم است بدانید در صورتی که دانشجویان آقا به صورت پاره وقت تحصیل کنند معافیت تحصیلی آن ها از دانشجویان تمام وقت طولانی تر است و تا به اتمام رسیدن دوره تحصیل معافیت تحصیلی آن ها هم ادامه خواهد داشت.

آیا نحوه اعطای مدرک تحصیلی دانشجویان تمام وقت و پاره وقت یکسان است؟

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تمامی دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد که به صورت پاره وقت تحصیل می کنند نیز همانند دیگر دانشجویانی که به صورت تمام وقت در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند مدرک رسمی اعطا خواهد شد و عنوان دانشجوی پاره وقت نیز در مدرک فارغ التحصیلی درج خواهد شد. همچنین در صورتی که قصد دارید از طریق شرکت در آزمون و یا به صورت بدون آزمون وارد دانشگاه آزاد شوید و تحصیل کنید می توانید با کلیک بر روی لینک از لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ مطلع شوید.

بررسی میزان تفاوت در شهریه دانشجویان دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

شاید به این دلیل که دوره های تمام وقت و پاره وقت در لغت با یکدیگر متفاوت هستند این ذهنیت به وجود بیاید که این دو نظام آموزشی به لحاظ میزان شهریه و یا ساعت تشکیل کلاس ها و یا موارد دیگر با یکدیگر تفاوت هایی دارند. اما این گونه نیست و بر خلاف تصور بسیاری از داوطلبان میزان شهریه دانشگاه آزاد 1402 برای دانشجویان تمام وقت و پاره وقت کاملا یکسان است. همچنین این دو نظام آموزشی در ساعت تشکیل کلاس ها و یا انتخاب اساتید هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما تنها تفاوت این دو نظام آموزشی فقط در به اتمام رساندن طول دوره تحصیلی است. همانطور که اشاره کردیم دانشجویان دوره های پاره وقت می توانند در مدت زمان بیشتری به تحصیل پردازند.

آیا تغییر نظام آموزشی از دوره پاره وقت به تمام وقت امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال که آیا تغییر نظام آموزشی از دوره پاره وقت به تمام وقت امکان پذیر است یا خیر؟ باید بگوییم که پاسخ مثبت است و چنانچه دانشجویان پس از انتخاب نظام آموزشی پاره وقت از تصمیم خود منصرف شوند و بخواهند که نظام آموزشی خود را تغییر دهند می توانند در صورت دارا بودن شرایط برای تغییر نظام آموزشی از دوره پاره وقت به تمام وقت اقدام نمایند.

از جمله این شرایط این است که متقاضیان پذیرفته شده در آزمون سراسری تمام وقت باشند، دانشجویان طبق نظر گروه در سیستم دوره ای امکان اتمام واحدهای درسی باقی مانده را داشته باشند و آقایان هیچگونه ممنوعیت از نظر سازمان نظام وظیفه نداشته باشند.

 

سوالات متداول

1- منظور از نظام آموزشی تمام وقت چیست؟

دانشجویانی که چه در نوبت صبح و یا عصر در دانشگاه حاضر باشند و تمامی وقت خود را صرف تحصیل در دانشگاه کنند جزو نظام آموزشی تمام وقت محسوب می شوند. شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با آن متن مقاله را مطالعه نمایید.

2- منظور از نظام آموزشی پاره وقت چیست؟

دانشجویانی که به هر دلیلی امکان تحصیل در دوره های تمام وقت دانشگاه آزاد را نداشته باشند، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانند جزو نظام آموزشی پاره وقت محسوب شوند.

3- آیا تغییر نظام آموزشی از دوره پاره وقت به تمام وقت امکان پذیر است؟

بله، چنانچه دانشجویان پس از انتخاب نظام آموزشی پاره وقت از تصمیم خود منصرف شوند و بخواهند که نظام آموزشی خود را تغییر دهند می توانند در صورت دارا بودن شرایط برای تغییر نظام آموزشی از دوره پاره وقت به تمام وقت اقدام نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۸ نظر
  1. قاسمی

    سلام وقت بخیر ثبت نام در محل ترم بهمن چندمه. و اینکه برای ثبت نام در محل برامون پیامک میاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      هفته آخر بهمن ماه

  2. یوسف

    سلام.
    در ثبت‌نام با آزمون و بدون آزمون(صرفا بر اساس سوابق تحصیلی) دانشگاه آزاد چه فرقی هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      ثبت نام دانشگاه آزاد بر اساس کنکور سراسری در برخی موارد برای رشته های پرطرفدار می باشد. مانند پزشکی و پیراپزشکی

  3. رضا

    سلام
    ایا میتوانم بعد از ثبت نام در دانشگاه ازاد پاره وقت رو به تمام وقت تغییر بدم و اینکه میتونم نظام پاره وقت رو در طول چهار سال مثل تمام وقت تمام کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر قابل تغیر نمی باشد.
      طبق آخرین قوانین و اطلاعیه ها در نظام پاره وقت به دلیل تعداد واحد های کمتری که می توانید انتخاب کنید، اینکه ۴ ساله بتوانید دروس رو به اتمام برسانید میسر نیست.

  4. I MAN

    آسان ترین و ارزان ترین رشته برای کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد به صورت پاره وقت چه رشته هایی می باشد

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      پیشنهاد می شود در رشته های گروه علوم انسانی ثبت نام خود را انجام دهید.

  5. محمد حسین اسلامی

    سلام ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی هنوز هم وقت داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      برای سوابق تحصیلی دانشگاه های آزاد زمان ثبت نام وجود دارد.

  6. ..

    سلام آیا در مدرک کارشناسی کلمه پاره وقت ثبت میشود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، خیر، در مدرک کارشناسی عبارت پاره وقت درج نمی شود.

  7. مهدی ۲۲

    سلام اگر در رشته ای پاره وقت بدون کنکور باشد ولی تمام وقت با کنکور آیا می‌شود از پاره وقت به تمام وقت تغیر نظام آموزشی داد؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      متاسفانه در صورت قبولی بر اساس سوابق تحصیلی، امکان تغییر رشته و یا انتقالی برای شما وجود نخواهد داشت.

  8. رویا

    سلام وقت بخیر برای رشته حقوق دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور و اینو بگم میدونم قبولی های ارشد پیام نور به دلیل خودخوان بودن درسا بیشتره جدا از این ، میخوام بدونم کلاسهای کدوم دانشگاه کامل تره و بارعلمیش بیشتره . و اینکه فک‌میکنید هزینه شهریه چقدر باشه آزاد برای رشته حقوق .. متشکرم از کمکتون

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، با یک مقایسه ی کلی، شهریه دانشگاه آزاد از دانشگاه پیام نور بالاتر است. حضور در کلاس با توجّه قوانین دانشگاه آزاد الزامی است. پیام نور معمولاً به صورت نیمه حضوری و با کلاس های اندک برگزار می شود.

  9. مهدی

    سلام در خرید کارت ثبت نام اشتباها نظام آموزشی پاره وقت انتخاب کردم آیا امکان تغییر هست

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با آخرین اطلاعیه ها امکان ویرایش در این مورد وجود ندارد.

  10. .

    سلام ما میتونیم در رشته پاره وقت تعداد واحدی که انتخاب میکنیم به خودمون بستگی داره ؟یا فقط تا یه حدی مجاز به انتخاب هستیم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با آیین نامه پذیرش دانشجو در سامانه ی دانشگاه آزاد، پس از قبولی نهایی در کد رشته محل های پاره وقت با مشورت مدیر گروه می توانید طبق چارت درسی انتخاب واحد کنید. ترم یک معمولاً در انتخاب واحد چندان دست شما باز نیست.

  11. مهدی

    سلام وقت بخیر ایا بین مدرک تمام وقت و پاره وقت از نظر اعتبار فرقی هست
    ؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، خیر تفاوتی از نظر اعتبار مدرک ندارد صرفا طول مدت تحصیل در رشته های که به صورت پاره وقت ارائه میشوند بیشتر است.

  12. فرهاد

    سلام خستحه نباشید من دیپلم رو تازه گرفتم یعنی ۱ سال پیش باید دانشگاه ثبت نام میکردم ولی نشد میشه الان ثبت نام کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام بله ، شما تا ۲۰ سالگی معافیت تحصیلی خواهید داشت و هیچ منعی برای ورود به دانشگاه نخواهید داشت.

  13. H

    سلام من میخوام مهمانی بگیرم رشته ای که میخونم نظام پاره وقت هس و دانشگاهی که میخوام براش انتقالی بگیرم نظام تمام وقت هس ایا امکان آن وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. امکان تغییر دوره و یا تغییر نظام آموزشی در فرآیند انتقالی امکان پذیر نیست.

  14. مهدی

    سلام میشود کارشناسی پیوسته پاره وقت را در چهارسال اتمام نمود

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با سنوات گذشته، در صورت موافقت واحد دانشگاهی، محدودیتی بابت اتمام تحصیل در دوره ۴ ساله نخواهید داشت.

  15. ......

    سلام
    ببخشید در دانشگاه آزاد شیراز رشته حقوق را به صورت پاره وقت نوشته این بدین منظور هست که امکان تحصیل تمام وقت وجود ندارد یا اینکه کیفیت تحصیل متفاوت خواهد بود و شاید کسی بخواهد به صورت تمام وقت در رشته حقوق دانشگاه آزاد شیراز تحصیل کند وضعیت چگونه خواهد بود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، تفاوت دوره آموزشی تمام وقت و پاره وقت در دانشگاه های آزاد، در طول مدت زمان مجاز تحصیل آن ها می باشد؛ معمولا سنوات مجاز مقطع کارشناسی پیوسته برای دوره تمام وقت، ۵ سال و برای پاره وقت، ۱۰ سال می باشد.

  16. سارا صفری

    تمام وقت و پاره وقت چه تفاوتی دارن

    • ایران مشاوره

      با سلام، طول مدت تحصیل در رشته هایی که به صورت پاره وقت ارائه می شوند تقریبا دو برابر طول مدت تحصیل رشته های تمام وقت می باشد.

  17. سارا

    ببخشید اگه پاره وقت رو ثبت نام کنیم هرواحد پول کمتری میدیم؟یعنی اگه شهریه کل کارشناسی بشه ۱۰میلیون ما کم کم اون ده میلیون رو توی هشت سال میدم؟ بع بچه های تمام وقت باید ترمی بیشتر ب ن چون کاحد بیشتری برمیدارن؟یعنی مثلا ده میلیون رو چون توی چهارسال میدن باید هرترم پول بیشتری بریزن به حساب؟

  18. بهزاد

    با سلام سیستم آموزشی دوره ای در دانشگاه آزاد چیست؟

  19. فرزانه باغجری

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم دانشجوی پاره وقت میتونه ترم هاش رو ۲۴ واحدی برداره ؟

  20. Mn7

    سلام ببخشید تفاوت پاره وقت با تمام وقت چیه؟

    • ایران مشاوره

      باسلام، تفاوتی بین دانشگاه آزاد دوره های تمام وقت و پاره وقت وجود ندارد.زمان برگزاری کلاس های این دوره ها به نوعی است که با زمان کاری اداری تداخل ایجاد نمی کند و به دانشجویان پاره وقت این اجازه داده می شودکه بتوانند در زمان طولانی تری تحصیلشان را به پایان برسانند.این بدین معنی است که می توانند در هر ترم تحصیلی واحد های درس کمتری را بردارند و در نهایت در ترم های مجاز بیشتری در دانشگاه حضور داشته باشند و زمان تحصیلشان را طولانی تر کنند.همچنین چون دانشجویان دوره های پاره وقت حق دارند زمان طولانی تری را به عنوان ترم های مجاز به تحصیل بپردازند، پس معافیت تحصیلی ای که به دانشجویان پسر دوره های پاره وقت می دهند،طولانی تر از دانشجویان دوره های تمام وقت است .دانشجویان دوره ی پاره وقت می توانندتا۸ سال به شرطی که هنوز دانشجو باشند و فارغ التحصیل نشده باشند یا از دانشگاه اخراج نشده باشند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند و شهریه های تمام وقت و پاره وقت تفاوتی باهم ندارند.

دریافت مشاوره