خانه دکتری راهنمای جامع تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

راهنمای جامع تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری آزاد 1402
راهنمای جامع تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد 1402

تکمیل ظرفیت فرآیندی است که به منظور پذیرش دانشجو برای ظرفیت مازاد موجود در تعدادی از رشته های برخی از دانشگاه ها صورت می گیرد. دانشگاه آزاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در طی دوره هایی اقدام به پذیرش دانشجو به منظور تکمیل ظرفیت خود طریق سایت دانشگاه آزاد می نماید. آخرین باری که دانشگاه آزاد اقدام به اجرای این طرح نمود به سال 96 بر می گردد و در سال های پس از آن شاهد حذف تکمیل ظرفیت این دانشگاه بوده ایم. این که کدام دسته از داوطلبان می توانند در این مرحله شرکت نمایند در سال های مختلف متفاوت بوده است و بستگی به ضوابط تعیین شده در آن دوره دارد.

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد در صورت برگزاری از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می گیرد.

آیا می توان به تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد 1402 امید داشت؟

هرساله داوطلبانی که به دلایل زیادی منتظر تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد هستند می خواهند بدانند که آیا این مرحله در سال جاری اجرا می شود یا خیر؟ پس از آن که مطلبی به عنوان عدم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد در سال 97 منتشر شد، عده ای معترض بوده که تکمیل ظرفیت دکتری فرصتی است تا دانشجویان بتوانند دوباره شانس خود را امتحان نمایند. اما تاکنون اطلاعیه ای درباره این مطلب به گوش نرسیده است و پیش بینی می شود که در سال 1402 نیز تکمیل ظرفیت مانند سال های گذشته برگزار نشود.

زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد 1402

آن دسته از واحدهای دانشگاه آزاد که پس از اعلام نتایج نهایی موفق به تکمیل نمودن ظرفیت های خود نشده اند، زمان تکمیل ظرفیت دکترای 1402 خود را به داوطلبان که به صورت فهرست کد رشته محل های دارای ظرفیت خالی است، در قالب دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1402 منتشر می کند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون هیچ اطلاعیه ای مبنی بر برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت در مقطع دکتری سال جاری منتشر نکرده است.

اما در آخرین دوره ای که این فرآیند در دانشگاه آزاد برگزار شد، تنها شرکت کنندگان آزمون دکتری سراسری که به مرحله مصاحبه راه یافته بودند، می توانستند در مرحله تکمیل ظرفیت این دانشگاه شرکت کنند. نام نویسی فرآیند مذکور در صورت برگزاری در سال 1402 احتمالا طبق روال هر دوره از مهر ماه از طریق سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org آغاز گردد.  بر همین اساس شما می توانید جهت اطلاع دقیق از زمان تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد و همچنین سایر جزئیات این پذیرش در کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره عضویت داشته باشید.

نحوه ثبت نام و انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد 1402

قبل از اقدام به انتخاب رشته لازم است ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت را مطالعه و بررسی نموده و از تمامی ضوابط شرکت در این مرحله مطلع شوید. سپس با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد مراحل زیر را جهت ثبت اطلاعات و همچنین کد رشته های مورد نظر خود طی نمایید.

  1. ابتدا به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه کنید.
  2. از قسمت “خرید کارت اعتباری” بر روی لینک کارت اعتباری انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری کلیک نمایید.
  3. اطلاعات خواسته شده را در قسمت های مشخص شده درج کنید.
  4. اکنون شما وارد سیستم ثبت نام الکترونیکی دانشگاه آزاد شده اید و می توانید کد رشته های مورد نظر خود را در فرم مربوطه ثبت کنید.

تذکر: اطلاعاتی که می بایست در کادرهای مربوطه وارد کرده و به صفحه انتخاب رشته وارد شوید شامل شماره شناسنامه، کد دسترسی انتخاب رشته و رمز عبور ثبت نامی شما می باشد.

شایان ذکر است که مطابق ضوابط آخرین دوره، اگر داوطلبی در مرحله اول در یک رشته محل پذیرفته شده و سپس در تکمیل ظرفیت شرکت نماید و در یک رشته محل دیگر نیز پذیرفته شود، قبولی اول وی لغو می گردد و می بایست در رشته محلی که در تکمیل ظرفیت پذیرفته شده ثبت نام کند.

شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد 1402

بر اساس روند برگزاری فرآیند تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد در آخرین دوره، کلیه داوطلبانی که در آزمون دکتری دانشگاه آزاد شرکت کرده و دعوت به مصاحبه شوند، می توانند در تکمیل ظرفیت همان سال شرکت کنند و این امر هیچ ارتباطی به قبولی و یا عدم قبولی شرکت کنندگان در مصاحبه ندارد.

تا قبل از سال 96، حتی داوطلبانی که موفق به اخذ نمره قبولی در آزمون علمی نشده بودند نیز می توانستند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند. اما طبق آخرین اطلاعیه صادر شده از سوی دانشگاه آزاد در سال 96 فقط دانشجویانی که به مرحله ی مصاحبه راه پیدا می کردند، مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد می گشتند.

نحوه دریافت دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1402

دریافت دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد از طریق پایگاه اینترنتی مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org و سایت ایران مشاوره، در صورت انتشار امکان پذیر است. اما با توجه به این که آخرین دوره برگزاری فرآیند تکمیل ظرفیت برای مقطع دکتری دانشگاه آزاد مربوط به سال 96 بوده است، پیش بینی می شود که دفترچه ای جهت تکمیل ظرفیت این آزمون برای سال 1402 منتشر نگردد اما در صورت انتشار، دفترچه راهنمای آن در جدول ذیل قرار خواهد گرفت.

دانلود دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1402 (به محض انتشار، لینک فعال می شود.)

در صورتی که برگزاری این فرآیند برای مقطع دکتری سال 1402 در دستور کار دانشگاه آزاد قرار بگیرد، اخبار مربوطه از طریق انتشار اطلاعیه ها و دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد به متقاضیان اعلام می شود. داوطلبانی که در این مرحله شرکت کرده اند جهت اطلاع از قبولی یا عدم قبولی خود در پی آگاهی از جزئیات اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد خواهند بود.

 

سوالات متداول

1- آیا برای مقطع دکتری دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲ تکمیل ظرفیت انجام می گیرد؟

تا کنون اخباری در این زمینه منتشر نشده است اما شما می توانید با عضویت در کانال دکتری ایران مشاوره پیگیر جدیدترین اطلاعیه ها باشید.

2- چه کسانی حق شرکت در فرآیند تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ را دارند؟

مطابق ضوابط آخرین دوره، افرادی که در آزمون دکتری و جلسه مصاحبه حضور داشته باشند.

3- ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ چگونه انجام می شود؟

این فرآیند به صورت اینترنتی از طریق سایت azmoon.org انجام می گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ نظر
  1. سیم

    سلام وقت بخیر من فقط مرحله انتخاب رشته پذیرفته شدم اما دعوت ب مصاحبه نشدم. اگر تکمیل ظرفیت صورت بگیره شامل حال من میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در حال حاضر خبری مبنی بر تکمیل ظرفیت دکتری تخصصی منتشر نشده است.

  2. حسین

    سلام دکتری سال ۱۴۰۱دانشگاه آزاد ممکنه امسال تکمیل ظرفیت داشته باشد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر اطلاعیه ای در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد برای مقطع دکتری تخصصی منتشر نشده است، برای اطلاع از آخرین اخبار عضو کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره باشید.

  3. Aida

    سلام امسال مصاحبه استانی بود اگر من مصاحبه فقط یه استان و رفته باشم تو تکمیل ظرفیت میتونم شهرای دیگه رو که دعوت به مصاحبش بودم ولی نرفتم رو انتخاب کنم ؟یا فقط همون تو تکمیل ظرفیت همون استان شرکت داده میشم

  4. علی

    لطفاشماره همراه تماس بدید

مشاوره دکتری پیج دکتری