خانه دکتری تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن ماه 1401 – نیمسال دوم

تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن ماه 1401 – نیمسال دوم

راهنمای جامع تکمیل ظرفیت دکترا سراسری بهمن ماه 1401
تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن ماه 1401 – نیمسال دوم

تکمیل ظرفیت دکتری فرصت مجددی است برای داوطلبانی که در زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری پذیرفته نشده و یا از رشته قبولی خود رضایت چندانی ندارند و قصد دارند شانس خود را برای قبولی در رشته و دانشگاه بهتر امتحان نمایند.

سازمان سنجش آموزش کشور تکمیل ظرفیت بهمن ماه را به عنوان مهلتی دوباره برای متقاضیان ورود به مقطع دکتری در نظر می گیرد، لازم به ذکر است فرصت تکمیل ظرفیت دکتری سراسری از سال 97 صورت نگرفته و امکان وجود ظرفیت برای بهمن 1401 به طور قطع مشخص نشده است.

فرآیند تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن 1401 به صورت اینترنتی و از طریق سایت سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org انجام می پذیرد.

آیا تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 1401 حذف شده است ؟

تا سال 96 روند پذیرش در آزمون دکتری بدین صورت بود که اگر داوطلبی در مرحله اولیه اعلام نتایج پذیرفته نمی شد می توانست برای بار دوم شانس خود را در مرحله تکمیل ظرفیت امتحان نماید ولی از سال 97 بنا بر اطلاعیه ای که سازمان سنجش منتشر کرد، هیچ یک از دانشگاه های پذیرنده دانشجو در مقطع دکتری مجاز به اجرای طرح تکمیل ظرفیت نخواهند بود. بنابراین طبق این مصوبه، اگر دانشگاه های روزانه، پیام نور، غیر انتفاعی، نوبت دوم و پردیس خودگردان در رشته های دارای ظرفیت خود دانشجو جذب کنند، وزارت علوم با آن ها برخورد خواهد کرد.

منظور از رشته پیشنهادی برای مقطع دکتری چیست ؟

پس از حذف تکمیل ظرفیت دکتری این سوال برای داوطلبان ایجاد می شود که ظرفیت خالی موجود در دانشگاه ها چگونه تکمیل خواهد شد؟ زیرا ممکن است برخی از داوطلبان هم در دانشگاه آزاد و هم در دانشگاه سراسری پذیرفته شوند و در نهایت یکی از آن ها را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند و یا ممکن است برخی از داوطلبان در رشته قبولی خود ثبت نام نهایی را انجام ندهند در این صورت ظرفیت بعضی رشته ها خالی باقی می ماند.

در این شرایط سازمان سنجش رشته های دارای ظرفیت خالی را تحت عنوان رشته پیشنهادی به داوطلبان واجد شرایط معرفی می کند و داوطلبان در صورت علاقمندی به آن رشته و دانشگاه می توانند با شرکت در مراحل مصاحبه دکتری و آزمون های عملی، شانس خود را برای پذیرش امتحان نمایند.

زمان تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن 1401

همان طور که گفته شد از سال 97 تا به حال هیچ دوره ای مبنی بر تکمیل ظرفیت وجود نداشته و برگزاری و یا عدم برگزاری آن برای سال 1401 نیز نامشخص می باشد.

به همین دلیل نمی توان تاریخ دقیقی را برای برگزاری این آزمون در سال جاری عنوان نمود هر چند آخرین دوره این فرآیند در مهر ماه برگزار شده بود. به هر روی در صورتی که مسئولین مربوطه تصمیم به برگزاری این مرحله داشته باشند، زمان و جزئیات آن از طریق سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد. همچنین برای آگاهی از تاریخ احتمالی دقیق آن نیز می توانید در کانال تلگرام دکتری عضو شوید.

راهنمای شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن 1401

داوطلبانی که در آزمون دکتری سراسری 1401 شرکت نموده اند می توانند در صورت عدم رضایت از رشته پذیرفته شده و یا عدم قبولی، در زمان تعیین شده از سوی سازمان سنجش در تکمیل ظرفیت نوبت بهمن ماه شرکت نمایند. نحوه شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن 1401 در راهنمای زیر شرح داده شده است.

  • پس از ورود به سایت مذکور بر روی عبارت “دکترای تخصصی” کلیک نمایید.
  • سپس از منوی سمت چپ صفحه، اطلاعیه “تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 1401” را انتخاب نمایید.
  • با وارد نمودن اطلاعات داوطلبی مانند شماره پرونده، کد ملی و سال تولد به صفحه کاربری خود وارد شوید.
  • در این قسمت با وارد نمودن کد رشته های مورد نظر گزینه “ثبت” را انتخاب نمایید.

شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن ماه 1401

چنانچه تکمیل ظرفیت دکتری 1401 در سال 1401 برگزار شود داوطلبان باید دارای شرایطی باشند که در ادامه مطلب ذکر خواهیم کرد. لازم به ذکر است شرایط مذکور در بند زیر مربوط به سال 96 است. در صورت انجام فرآیند تکمیل ظرفیت در سال 1401، شرایط شرکت در آن نیز در دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری سراسری 1401 منتشر خواهد شد.

  • متقاضی شرکت در تکمیل ظرفیت باید در آزمون ثبت نام کرده باشد و در روز برگزاری آزمون نیز حضور داشته باشد.
  • داوطلبان باید در کارنامه دارای نمره کل مثبت باشند.
  • پذیرفته شدگان نهایی نیز در صورت تمایل و عدم رضایت از رشته قبولی خود می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت نمایند ولی درصورت پذیرش در رشته های مرحله تکمیل ظرفیت، رشته قبولی قبلی آن ها باطل خواهد شد.
  • کلیه داوطلبان باید حداکثر تا پایان بهمن ماه مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ نمایند.

داوطلبانی که پذیرای شرایط فوق می باشند می توانند از نیمه دوم مهر ماه برای ثبت نام و انتخاب رشته خود اقدام نمایند. در سال 96 هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 15 کدرشته محل بوده است که این رشته ها باید متناسب با رشته امتحانی باشد. لازم به ذکر است که پذیرفته شدگان از ترم بهمن ماه وارد دانشگاه خواهند شد.

سوالات متداول

1- تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن ۱۴۰۱ از چه طریقی انجام می شود؟

فرآیند تکمیل ظرفیت دکتری به صورت اینترنتی و از سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org صورت می گیرد.

2- آیا تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن ۱۴۰۱ برگزار می شود؟

تا کنون اطلاعیه از سازمان سنجش مبنی بر برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ منتشر نشده و احتمال انجام آن ضعیف است.

3- چه کسانی می توانند در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بهمن شرکت نمایند؟

افرادی که در آزمون دکتری سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند در مرحله تکمیل ظرفیت نام نویسی کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ نظر
  1. قدمی

    سلام برای ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری ۹۸ کی و چه تاریخی دقیقا باید اقدام کنیم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام , جهت اطلاع از زمان تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه های سراسری در نیمسال دوم بهمن ۱۳۹۸ می بایست منتظر انتشار اطلاعیه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور بوده و با عضویت در کانال تلگرام دکتری از آخرین اخبار مطلع شوید .

  2. سامان

    سلام دوستان عزیز تکمیل ظرفیت دکتری سراسری ۹۸انشالله مهرماه میاد درسته ممنون پاسخگوباشید باتشکر

مشاوره دکتری پیج دکتری