خانه دکتری تکمیل ظرفیت دکتری سراسری ۱۴۰۲

تکمیل ظرفیت دکتری سراسری ۱۴۰۲

زمان تکمیل ظرفیت دکترای سراسری 1402
تکمیل ظرفیت دکترای سراسری 1402

فرآیند تکمیل ظرفیت آزمون دکتری برای داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده اند و در رشته دلخواه خود پذیرفته نشده اند، یک فرصت مجدد محسوب می شود. اگر شما هم جزء داوطلبانی هستید که از رشته قبولی خود ناراضی اند، می توانید با شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری شانس خود را مجددا جهت پذیرش در رشته مورد علاقه خود امتحان کنید.

لازم به ذکر است افرادی که نسبت به ثبت نام آزمون دکتری 1402 اقدام نکرده اند و یا با وجود ثبت نام بنا به دلایلی سر جلسه امتحان حاضر نشدند، حق ثبت نام در تکمیل ظرفیت را ندارند. جهت اطلاع از زمان دقیق آغاز این فرآیند و چگونگی به انجام رساندن آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

داوطلبان جهت شرکت در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری می بایست به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نمایید.

زمان تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 1402

شرکت در فرایند تکمیل ظرفیت دکتری سراسری دارای شرایطی است که تنها متقاضیان واجد تمامی آن شرایط، مجاز به انتخاب رشته تکمیل ظرفیت خواهند بود. آخرین دوره ای که دانشگاه های سراسری اعلام ظرفیت مازاد و تصمیم به برگزاری تکمیل ظرفیت نموده اند، سال 96 بوده است و تاکنون اطلاعیه ای درباره این آزمون مذکر منتشر نشده است.

بنابراین در صورتی که این پذیرش در سال 1402 صورت بگیرد، پیش بینی می شود ک زمان نام نویسی آن مشابه آخرین دوره در آبان ماه باشد. شما می توانید در کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره عضویت داشته باشید و از زمان تکمیل ظرفیت دکتری سال جاری و جدیدترین اخبار مربوطه مطلع شوید.

چنانچه امسال مرحله تکمیل ظرفیت در مقطع دکتری انجام شود، بایستی افراد فرم ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری سراسری را تهیه و اطلاعات خود را در سایت سازمان سنجش درج نمایند. کسانی که در آزمون و مصاحبه دکتری پذیرفته شده اند و با این حال در تکمیل ظرفیت نیز شرکت کرده اند، در صورت پذیرفته شدن در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش قبلی آنها لغو و قبولی تکمیل ظرفیت آنها مورد قبول خواهد بود.

راهنمای تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 1402

توجه داشته باشید هر داوطلب می تواند در این مرحله 20 یا 30 انتخاب از بین رشته های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری داشته باشد. همان طور که ذکر شد، مرحله تکمیل ظرفیت مقطع دکتری دانشگاه های سراسری ممکن است برای سال جاری برگزار نشود اما در صورت تغییر این مصوبه، مراحل ثبت کد رشته های مربوطه به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش و مطابق با مراحل ذیل خواهد بود.

  1. به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه نموده، سپس بخش “دکتری تخصصی” از منوی موجود در سمت راست صفحه انتخاب کنید.
  2. حال در این مرحله بر روی لینک فعال “تکمیل ظرفیت دکتری سراسری سال 1402” کلیک نمایید.
  3. اطلاعات خواسته شده را در کادرهای مربوطه درج نموده و بعد از وارد شدن به پنل شخصی خود، کد رشته های مورد نظر را در فرم اینترنتی ثبت کنید. 

دانلود دفترچه تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 1402

چنانچه فرآیند تکمیل ظرفیت برای سال جاری برپا گردد، داوطلبان واجد شرایط باید در تاریخ مشخص شده با مراجعه به سایت سازمان سنجش لیست رشته های ارائه شده را مشاهده و کد رشته محل مورد نظر خود را استخراج نمایند. لازم به ذکر است که به محض انتشار دفترچه راهنمای تکمیل ظرفیت دکتری 1402، لینک دانلود آن در جدول زیر فعال خواهد شد.

دانلود دفترچه تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 1402 (به محض انتشار، لینک فعال خواهد شد.)

درصورت انجام تکمیل ظرفیت، نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دکتری طبق روال سال های گذشته در نیمه های اول آبان و یا بهمن ماه اعلام خواهد شد. به طور کل با توجه به تکمیل ظرفیت دانشگاه ها افرادی که رتبه قابل قبولی کسب نکرده باشند اما رزومه آموزشی و پژوهشی خوبی داشته باشند، در صورت وجود ظرفیت در مرکز آموزشی مورد نظر، امکان ثبت نام و مصاحبه دکتری برای داوطلبان وجود خواهد داشت.

سوالات متداول

1- آیا مرحله تکمیل ظرفیت برای آزمون دکتری سراسری برای سال ۱۴۰۲ برگزار می شود؟

هنوز اطلاعیه ای درباره مرحله تکمیل ظرفیت مقطع دکتری دانشگاه های سراسری برای سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است.

2- در صورت برگزار شدن مرحله تکمیل ظرفیت برای آزمون دکتری سراسری برای سال ۱۴۰۲، چگونه می توان در این فرآیند شرکت کرد؟

در صورت برپایی، این فرآیند به صورت اینترنتی از طریق سایت sanjesh.org به انجام خواهد رسید.

3- دفترچه تکمیل ظرفیت برای آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۲ از کدام سایت قابل دریافت است؟

این دفترچه از طریق این مقاله و همچنین سایت سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ نظر
  1. رقیه رحیمی

    سلام ببخشید من میتونم فردا که هفتم هست انتخاب رشته دکتری داشته باشم؟ چون تا پنجم وقت داشته.

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر لینک انتخاب رشته فعال می باشد می بایست سریع تر نسبت به ثبت انتخاب های خود اقدام نمایید.

  2. رضا

    باسلام
    آیا خبری موثق از بازه زمانی اعلام نتایج نهایی تکمیل ظرفیت دکتری ۹۶ دارید ؟
    تشکر

مشاوره دکتری پیج دکتری