خانه کارشناسی ارشد سهمیه های کنکور ارشد کارشناسی ۱۴۰۳

سهمیه های کنکور ارشد کارشناسی ۱۴۰۳

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

دانشجویانی که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی به پایان رسانده اند و قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالا را دارند، می توانند با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد اولین قدم را در راستای رسیدن به هدف خود بردارند. این آزمون هرساله داوطلبان بسیار زیادی دارد و همین امر موجب تنگ تر شدن عرصه رقابت برای شرکت کنندگان می شود.

 

در این میان، متقاضیانی که بنا به قوانین موجود از سهمیه ها و امتیازاتی برخوردار هستند، شانس بالاتری برای پذیرش در رشته محل مورد علاقه خود دارند. بنابراین مهم است که مشمولین استفاده از این سهمیه ها، در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، با کسب اطلاعات کامل در این خصوص، اقدامات لازم در جهت بهره مندی از امتیازات مربوطه را به انجام رسانند.

سهمیه های تعلق گرفته به آزمون کارشناسی ارشد تاثیر بسزایی در کسب رتبه بهتر و بالا بردن شانس قبولی دارد.

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1403

اگر دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری را به دقت مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که سهمیه های مختلفی برای آزمون کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است و بهره مندی از هر یک از این سهمیه ها، مستلزم احراز شرایط خاص خود می باشد. جهت آشنایی شما عزیزان با سهمیه های موثر در آزمون ارشد، به معرفی آن ها در ادامه مقاله می پردازیم.

سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور 59 تا تاریخ 31 شهریور 67 به مدت 6 ماه متوالی یا متناوب در جبهه های جنگ و مناطق عملیاتی حضور داشته اند، با تکمیل فرم مربوط به سهمیه رزمندگان می توانند نسبت به استفاده از این سهمیه و دریافت کد رهگیری 12 رقمی مربوطه اقدام نمایند. لازم به ذکر است که این فرم باید به تایید سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشـاورزی برسد.

چند نکته در خصوص سهمیه رزمندگان

  • رزمندگانی که نوع سهمیه آن ها در کارت ورود به جلسه کنکور ارشد درج نشده است، می بایست با مراجعه به سازمان بسیج مستضعفین واحدهای تابعه شهرستان های محل تشکیل پرونده مشکل خود را حل نمایند.
  • کد پیگیری 12 رقمی برای ثبت نام هر آزمون متفاوت می باشد و داوطلبان باید برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به ارگان ذیربط، کد پیگیری جدید دریافت کنند.
  • خدمت در جبهه در نقش سرباز و پاسدار وظیفه، پرسنل وزارت خانه و سازمان های نظامی، طرح دانش جویان دانشگاه ها، حضورداوطلبانه تلقی نمی شود.
  • همچنین نیروهای بسیج فعال و بسیج عادی مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی باشند.
  • افرادی استخدامی ثابت یا پیمانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که طی 6 ماه پیوسته یا 9 ماه به صورت ناپیوسته به صورت داولبانه در جبهه ها مشغول به خدمت بوده اند، با کسب تایید از بالاترین مقام هریک از ستاد نیروهای مسلح مورد خدمت مانند آجا، ودجا، فراجا می توانند مشمول این سهمیه شوند. این افراد طی مراجعه به سازمان مورد خدمت و تکیمل فرم استفاده از سهمیه و دریافت کد 12 رقمی می توانند سهمیه را آزمون خود لحاز کنند.
  • آن دسته از افرادی که پس از سال 1368 به بعد یک بار سهمیه خود را در کنکور اعمال کرده باشند، در صورتی که سابقه یک سال حضور داوطلبانه در جبهه را داشته باشند، می توانند مجددا با سهمیه در کنکور شرکت کنند و در غیر این صورت مجاز به استفاده از سهمیه نخواهند بود.
  • داوطلبانی که با استفاده از سهمیه  رزمندگان یک بار در مقطع کاردانی و  یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده باشند، در صورت داشتن سابقه حداقل 18 ماه خدمت در جبهه امکان استفاده مجدد از سهمیه را دارا می باشند.
  • متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان می بایست 80 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد هر یک از کد رشته ها را کسب نموده باشند.

سهمیه ایثارگران

آن دسته از داوطلبانی که شامل یکی از بندهای زیر باشند، مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران هستند.

سهمیه 25 درصد

  • جانبازان 25 درصدو بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر
  •  آزادگان و همسر و فرزندان آن ها

سهمیه 5 درصد

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها 
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه 

این دسته از متقاضیان باید با مراجعه به مراکز مربوطه، کد پیگیری 12 رقمی سهمیه خود را دریافت نموده و در زمان تکمیل فرم ثبت نام در سازمان سنجش آن را در بند مشخص شده درج کنند.

تذکرات مهم

  • شرط استفاده از سهمیه ایثارگران، کسب 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کد رشته می باشد.
  • مشمولان سهمیه 5 درصدی ابتدا در سهمیه آزاد پذیریش شده و در صورت عدم قبولی، در سهمیه های 5 درصد و ظرفیت های خالی 25 درصد پذیرفته می گردند.
  • افراد مشمول سهمیه 25 درصدی ملزم به دریافت کد 12 رقمی نبوده و در صورت تایید ارگان مربوطه می توانند از سهمیه خود استفاده نمایند.
  • این افراد تنها یکبار مجاز به استفاده از سهمیه از نوبت های روزانه می باشند و در صورت پذیرش، عدم ثبت نام و انصراف از تحصیل دیگر نمی توانند سهمیه خود را در نتایج آزمون ارشد لحاز کنند.
  • اما این امکان را دارند که به شرط انصراف از دانشگاه پذیرفته شده از سهمیه خود مجددا برای پذیرش در یکی از نوبت های غیر روزانه استفاده نمایند.

تسهیلات کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

علاوه بر سهمیه هایی که در بخش قبل معرفی شدند، تسهیلاتی نیز برای داوطلبان شرکت در کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. این تسهیلات به دو دسته “تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی” و “امتیاز حافظان کل قرآن مجید” تقسیم شده و متقاضیان در صورت دارا بودن شرایط مندرج در ادامه مقاله، می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

 تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

دانشجویانی که دارای یکی از شرایط زیر باشند، در صورت شرکت در آزمون کارشناسی یا ارشد و کسب 90 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در هر کد رشته محل، توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند. لازم به ذکر است که این سازمان حداکثر 10 درصد ظرفیت در هر کد رشته محل را به این دسته از داوطلبان اختصاص می دهد. متقاضیان دارای سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد می بایست دارای ویژگی های زیر باشند.

  • دانش آموختگان رتبه اول دوره های کارشناسی پیوسته که در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود طی هشت نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده اند.
  • دانش آموخته های رتبه اول دوره های کارشناسی ناپیوسته که در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود طی چهار نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل گشته اند.
  • داوطلبانی که رتبه اول تا سوم جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی را در دوره کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) کسب نموده باشند. (با مشارکت حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه)
  • شرکت کنندگانی که موفق به کسب رتبه های 1 تا 15 مرحله نهایی المپیادهای علمی – دانشجویی شده باشند.
  • دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان نیز می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

نکته: توجه داشته باشید دانشجوانی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه های پردیس خودگردان، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و آزاد دریافت کرده اند، مجاز به استفاده از سهمیه مذکور نیستند.

 امتیاز حافظان کل قرآن مجید

به منظور ارائه مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید، شرایط زیر در نظر گرفته شده است تا داوطلبانی که حافظ قرآن هستند (به جز اتباع)، بتوانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد طی توصیحات ذیل، علامت گذاری بند مربوطه در فرم تقاضانامه اینترنتی این درخواست را ثبت نمایند.

  • بنابر تصمیماتی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شده، پس از آن آزمون شفاهی صحت حفظ برگزار نمی گردد.
  • اسامی داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم می باشند، پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و کسب نمره لازم، توسط سازمان سنجش در قالب اطلاعیه اعلام خواهد شد.
  • معرفی شدگن دیپلم و زیر دیپلم با کسب حد نصاب علمی و دارای مدرک تخصصی حفظ قرآن، می بایست به جهت اخذ مدارک کارشناسی علوم قرآن و حدیث خود در موعد مقرر شده توسط سازمان سنجش نسبت به ارسال مدارک خواسته شده مطابق اطلاعیه اقدام نمایند.
  • متقاضیان دارای مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی که دارای مدرک تخصصی حفظ هستند نیز، پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و اعلام نتایج، لازم است نسبت به ارسال مدرک تخصصی حفظ و مدرک کارشناسی رسمی علوم قرآنی به سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.
  • حافظانی که در سال های گذشته با استفاده از این تسهیلات موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شده اند، حق استفاده مجدد از این سهمیه برای تحصیل در این مقطع را ندارند.
  • افرادی که در سال گذشته ( 1402 و قبل از آن) به کمک این سهمیه موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده اند، لازم است گواهی معدل کارشناسی خود را با مراجعه به معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور دریافت نموده و به درج معدل کارشناسی صحیح در تقاضانامه اینترنتی آزمون ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ بپردازند.

شرایط اعمال سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1403

داوطلبانی که مشمول استفاده از این سهمیه های می باشند، می بایست 70 تا 90 درصد حد نصاب علمی امتیاز کسب شده توسط آخرین فرد گزینش شده در پذیرش آزاد را کسب نمایند. در غیر این صورت مجاز به اعمال سهمیه در رتبه قبولی خود نشده و از تاثیرات آن محروم می شوند.

حد نصاب علمی برای اعمال انواع سهمیه ها در کنکور کارشناسی ارشد 1403
عنوان سهمیهمیزان
سهمه رزمندگان80 درصد
سهمیه ایثارگران 5 درصد70 درصد
سهمیه ایثارگران 25 درصد70 درصد
سهمیه برگزیدگان علمی90 درصد

نحوه اعمال سهمیه ها در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

به صورت کلی می توان گفت که دو روش برای اعمال سهمیه ها در رتبه قبولی مشمولان وجود دارد. این افراد در بازه های زمانی ثبت نام، ویرایش اطلاعات، انتخاب رشته و حتی پس از آن تا پیش از اعلام نتایج نهایی می توانند از طریق علامت گذاری نوع سهمیه خود در فرم تقاضانامه اینترنتی، ویرایش فرم در موعد مقرر شده و یا ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش برای بهره مندی از تاثیرات سهمیه خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است، دریافت کد 12 رقمی برای مشمولان سهامی ایثارگران و رزمندگان و همچنین ارائه مدارک لازم برای بهره مندی از تسهیلات برگزیدگان علمی و حافظان قرآن الزامی می باشد.

 

سوالات متداول

1- داوطلبانی که یک بار از سهمیه حافظان کل قرآن مجید خود استفاده کرده اند، می توانند بار دیگر از این سهمیه بهره بگیرند؟

خیر؛ حافظانی که در سال های گذشته با استفاده از این تسهیلات موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شده اند حق استفاده مجدد از این سهمیه برای تحصیل در این مقطع را ندارند.

2- چه سهمیه ها و امتیازاتی برای متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد سراسری در نظر گرفته شده است؟

انواع سهمیه رزمندگان، ایثارگران 5 و 25 درصد، تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و امتیاز حافظان کل قرآن مجید برای این داوطلبان در دستور اعمال قرار گرفته است.

3- در چه صورتی می توان از سهمیه ایثارگران جهت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ سراسری استفاده کرد؟

شرط استفاده از سهمیه ایثارگران، کسب 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کد رشته می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۱ نظر
  1. _

    اگر یکبار از سهمیه ۵ درصد ایثار گری برای کنور کارشناسی روزانه استفاده کنیم برای کارشناسی ارشد هم میتوان استفاده کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله، شما در هر مقطع، یک بار می توانید از سهمیه خود برای قبولی در دوره های روزانه استفاده کنید.

  2. amir

    سلام خوبین می خاستم بدونم در کنکور کاردانی به کارشناسی سهمیه مناطق ۳ هم محاسبه میشه ممنون میشم پاسخ بدید

  3. maryam

    سلام.روزبخیر.من در ارشد روانشناسی بالینی با سهمیه ۵ درصد و معدل ۱۹.۴۰ رتبه ۳۰ اوردم با تراز ۶۷۴۰ امکان قبولی برام در بالینی در دانشگاه تهران بهشتی یا علامه وجود داره؟ممنون میشم پاسخ بدید

    • مهسا

      سلام میشه لطف کنید رتبه بدون سهمیه تون رو بگید آخه من هم ۵ درصد سهمیه دارم

  4. arezu

    سلام وقتتون بخیر میخواستم بپرسم تو کنکور اسکیس که مرحله دوم کنکور معماری هست ، سهمیه اعمال میشه؟

  5. صفورا

    سلام . می خواستم بدونم با رتبه ۴۲ بالینی سهمیه ۵ درصدی ایثارگری می تونم روزانه قبول بشم. لطفا جواب بدین.

  6. فاطمه

    سلام. من رتبه ۹کنکور تربیت بدنی شدم.سهمیه ۵درصدی داشتم.بدون سهمیه رتبم ۶۰ بوده الان این رتبه ۹ در مقایسه با بچه های ایثارگرانه؟ ینی رتبه۹ تو ایثارگران؟
    چون اخرین رتبه مجاز در دوره روزانه رو که دیدم مال من خورده ۳۷۴ تو کارنامه دوستم ۱۷۰۰نفره.
    بعدالان گرایشی که من میخوام فقط ۹نفر تو دانشگاه تهران میخواد.با توجه به سهمیه ۵درصدی و توضیحات دفترچه ۲۵درصداز ظرفیت اون ۹ نفر اول ب سهمیه۲۵درصدی و بعد ۸نفر اول سهمیه ۵درصدی جلوی منن؟

  7. اسماعیل ابراهیم زاده

    سلام. من هنگام ثبت نام، هیچ تاییدیه ای از جهاد کشاورزی نگرفتم. ولی شرایط داشتم و استفاده کردم و الان توی رتبه ام هم اعمال شده. بالان انتخاب رشته کنم یعنی؟

  8. حامد

    سلام. خسته نباشید.
    سوالی داشتم در رابطه با سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در کنکور ارشد ۹۷. این سهمیه امسال اضافه شده.
    پدر من ۳۷ ماه جبهه دارند و می خواستم بدونم این سهمیه در رتبه و میزان قبولی چه تاثیری خواهد داشت ؟
    و آیا این سهمیه در کاهش شهریه دانشگاه های دولتی شبانه و آزاد تاثیری دارد؟
    ممنون میشم که جواب من رو بدید.

    • ایران مشاوره

      با سلام . شما با استفاده از سهمیه ۵ درصدی ایثارگری میتوانید در کنکورتون استفاده کنید و حتی درصدی هم از شهریه دانشگاهی شما کاسته میشود.

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد