خانه کارشناسی ارشد مشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

مشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

مشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

با رشد علم و دانش در کشور، روز به روز بر تعداد علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی افزوده می شود. از این رو بسیاری از داوطلبان پس از به اتمام رساندن دوره کارشناسی خود، قصد ورود به مقطع کارشناسی ارشد را دارند. افراد می توانند از 2 طریق و در گروه های آزمایشی متفاوت در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند. داوطلبانی که به رشته های گروه پزشکی علاقه دارند، باید در آزمونی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور برگزار می شود، شرکت نمایند.

 

همچنین آزمون ورودی برای سایر رشته ها که شامل 6 گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی می باشد، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود. برای موفقیت در رشته های ارشد سراسری بایستی برنامه ریزی خوبی داشته باشید تا بتوانید منابع و مواد امتحانی رشته مورد علاقه خود را به طور کامل و اصولی مطالعه نمایید. به منظور چینش یک برنامه ریزی صحیح، توجه به یک سری نکات و تکنیک ها ضروری است. در این مقاله قصد داریم که راهنمایی های لازم برای کسب رتبه مطلوب در آزمون ارشد را برای شما بیان کنیم.

برنامه ریزی اصولی و هدفمند، می تواند به تلاش داوطلبان نظم و ترتیبی بدهد و زمینه ساز موفقیت آن ها در آزمون کارشناسی ارشد می شود.

چهار گام موثر جهت آمادگی و شرکت در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

برای آماده شدن در این آزمون و کسب رتبه مطلوب، تا تاریخ برگزاری کنکور ارشد فرصت دارید که با برنامه ریزی به مطالعه منابع مورد نیاز رشته امتحانی خود بپردازید. در راستای این امر علاوه بر تهیه منابع و برنامه ریزی اصولی، بایستی نحوه صحیح خوانش مواد امتحانی را بیاموزید تا از زمان خود نهایت استفاده را نموده و همچنین در روز آزمون با اطمینان خاطر بیشتری به سوالات پاسخ دهید. لذا استفاده از 5 گام موثر ذکر شده در این بخش می تواند کمک شایانی برای شما محسوب گردد.

گام اول: برنامه ریزی

برنامه ریزی اولین و مهم ترین قدم برای موفقیت در هر کاری است؛ پس گام اول در آمادگی کنکور ارشد، طراحی یک برنامه درسی می باشد. این برنامه باید شامل مجموعه ای از کارها اعم از مشخص کردن هدف و طراحی جدول زمان بندی باشد که نتیجه آن نظم دهی به تلاش و پشتکار و در نهایت کسب رتبه قبولی کنکور ارشد است. به طور کلی یک برنامه ریزی دقیق، برنامه ای می باشد که شخصی سازی شده و یا به عبارت دیگر منحصر به فرد است. چرا که قدرت یادگیری و درک هر فرد با دیگری تفاوت دارد. 

 

به عنوان مثال ممکن است برای یک داوطلب مطالعه یک ساعت زبان انگلیسی در روز کفایت کند اما برای فرد دیگر روزی دو ساعت هم کافی نباشد. بنابراین نمی توان یک برنامه کلی صادر کرد و تمامی متقاضیان را ملزم به پیروی از آن نمود. در عوض می توان برخی نکات را یادآور شد‏، تا افراد با در نظر داشتن آن ها بتوانند یک برنامه هدفمند و اصولی برای خود ایجاد کنند.

گام دوم: تهیه منابع

تهیه منابع مناسب برای آزمون کارشناسی ارشد بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی انتخاب کتابی که تمام مولفه های مورد نظر شما را در برداشته باشد، کمی دشوار به نظر می رسد. از این رو توصیه می شود، ابتدا از جزوات درسی و کتبی که در طول دوره کارشناسی به شما معرفی شده، استفاده کنید و سپس به سراغ کتاب های کمک آموزشی که حاوی سوالات چهارگزینه ای هستند، بروید. اگر جزو داوطلبانی هستید که قصد شرکت در رشته تحصیلی مربوط به مقطع کارشناسی خود را ندارید، می توانید از اساتید مجرب و یا افراد با سابقه تحصیل در رشته مورد نظر کمک بگیرید.

 

به طور کلی، بهتر است کتابی را تهیه نمایید که شامل درسنامه های مفید، نمونه سوالات کنکور سال های گذشته و پاسخ نامه تشریحی باشد. همزمان با مطالعه منابع کنکور ارشد از حل تمرین ها و مثال های متعدد غافل نشوید، زیرا استفاده از آن ها می تواند در تفهیم مباحث، تا حد زیادی مثمر ثمر واقع شود. اگر راه حل تمرینی را نمی دانید، یک بار از روی پاسخ نامه، جواب را بررسی نموده و سپس مجددا خودتان به حل آن بپردازید.

گام سوم: نحوه صحیح مطالعه دروس

یافتن روش درستی برای خوانش دروس و مواد امتحانی، یکی از راه های رسیدن به موفقیت در کنکور ارشد است. این که شما بدانید دقیقا یک کتاب را چگونه مطالعه کنید تا مباحث آن در ذهنتان تثبیت شود، بسیار اهمیت دارد؛ مثلا برای رشته هایی مثل فیزیک، مهندسی مکانیک و… که بیشتر دروس آن ها را مباحث ریاضی و حل کردنی تشکیل می دهند، بایستی برای مطالعه آن ها از تمرین و تست های زیادی بهره ببرید تا راه حل هر کدام ملکه ذهنتان شود.

تست زنی

پس از اتمام مطالعه یک مبحث حتما تست های مربوط به آن را کار کنید تا مباحث به طور کامل در ذهن شما ثبت شوند؛ این دسته از تست ها معمولا جنبه آموزشی دارند اما برای سنجش خود بهتر است پس از چند روز، به مرور موارد لازم بپردازید؛ یعنی نکات تست های آموزشی را دوباره مطالعه کرده و آن ها را حل کنید تا متوجه نقاط ضعف و قوت خود شوید.

 

هرچه تمرین و تست بیشتری حل کنید، مهارت تست زنی شما تقویت می گردد و در مدیریت زمان استاد می شوید! همچنین با دیدگاه طراحان سوال کنکور ارشد و انواع سوالاتی که برای هر درس مطرح است، آشنا می شوید. زمانی که در میانه مسیر آمادگی خود برای کنکور کارشناسی ارشد هستید، گاهی به حل تست های مباحث گذشته بپردازید تا از خاطرتان نرود و از این طریق یک مرور نسبی هم برای خود انجام داده اید.

خلاصه نویسی

یکی از روش های مطالعاتی که نه تنها برای کنکور کارشناسی ارشد، بلکه برای مطالعه مواد آزمون های دیگر و یا دروس توصیه می شود، خلاصه نویسی است. زمان درست خلاصه نویسی، حین خوانش مباحث درسی است؛ یعنی پس از این که مطالعه یک مبحثی تمام شد، با توجه به نکاتی که یاد گرفته اید و یا نکات تست های آموزشی، می توانید خلاصه نویسی خود را شروع کنید. خلاصه های مطالب می توانند در مطالعه مجدد شما و صرفه جویی در وقتتان، بسیار مفید واقع شوند. حتما در برنامه ریزی خود، زمانی را به دوره کردن مطالب و خلاصه نویسی هایی که انجام داده اید، اختصاص دهید.

گام چهارم: نحوه پاسخ به سوالات آزمون

اول از همه لازم است بدانید که در کنکور کارشناسی ارشد مانند آزمون سراسری نیازی به پاسخ دادن به همه سوالات وجود ندارد. از همین رو داوطلبان می توانند بیشتر تمرکز خود را به مباحثی اختصاص دهند که تسلط بیشتری بر روی آن ها دارند؛ اما به معنای این نیست که با خیال آسوده می توانید قید درسی را به طور کلی بزنید. در واقع منظور این است که پاسخ های درست هر چند تعداد کمی باشند، از پاسخ های اشتباه متعدد به مراتب مهم تر هستند. بنابراین احتمال پاسخ صحیح دادن به مطالبی که تسلط کامل بر آن ها دارید، بیشتر از سایرین است.

  1. توصیه می شود، ابتدا به سوالات دروسی که به آن ها علاقه دارید و یا مسلط هستید، پاسخ دهید و اگر زمان و وقت کافی داشتید، می توانید به پرسش های دروس دیگر بپردازید.
  2. به هیچ عنوان به تست هایی که بین دو گزینه شک دارید، جواب ندهید؛ زیرا برد شما در این گونه سوالات به میزان 50 درصد بوده و 50 درصد نیز احتمال خطا و اشتباه وجود دارد.
  3. سوالات 4 گزینه ای که فکر می کنید جواب آن ها را می دانید ولی زمان زیادی برای حل آن نیاز دارید، علامت زده و در صورتی که وقت اضافه داشتید به حل آن ها بپردازید.
  4. در پاسخ دادن به تست ها از تکنیک منها و ضربدر استفاده کنید‏ چرا که احتمال اشتباه در آزمون را کاهش می دهد. به این صورت، پرسش هایی که جواب آن ها را کلا نمی دانید، منها و سوالاتی که بین گزینه ها شک دارید، از علامت ضربدر در دفترچه سوالات استفاده نمایید.

با توجه به نکات فوق، توصیه می شود که هر فرد بسته به شرایط، امکانات و توانایی های خود اقدام به برنامه ریزی نماید. همچنین می توانید در این مسیر از مشاوران مجرب کمک بگیرید که تجربه لازم را داشته و با چم و خم راه آشنا هستند. در این راستا می توانید از مشاوران مرکز ایران مشاوره که آماده ارائه خدمات مشاوره تحصیلی هستند، یاری بجویید. مشاوران به شما کمک می کنند تا بتوانید با توجه به توانایی و شرایط خود، یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید و در این راه همواره به شما انگیزه می دهند.

تعیین هدف شرکت در کنکورکارشناسی ارشد 1403

یکی از لازمه های موفقیت و ایجاد آمادگی جهت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، تعیین یک هدف مشخص می باشد که داوطلبان برای رسیدن به آن می بایست تمام تلاش خود را به کار ببرند؛ اما لازم است یک سمت و سویی برای آن در نظر بگیرند. در واقع داوطلبان می توانند با یک برنامه ریزی کنکور ارشد که درست و اصولی طراحی شده به دامنه تلاش خود نظم ببخشند و در راستای مسیری مشخص، به هدف خود که مثلا قبولی در رشته ای خاص در دانشگاه مورد نظر است، نزدیک تر شوند.

 

همچنین شما باید تعیین کنید که می خواهید در کدام یک از 2 آزمون ارشد (وزارت بهداشت و علوم) شرکت نمایید تا بتوانید منابع کنکور ارشد مرتبط را تهیه کرده و مورد مطالعه قرار دهید. یکی از مواردی که موجب می شود برای رسیدن یه هدف لازم و ضروری است، رسم جدول زمانبندی مطابق با مواد ذکر شده در زیر می باشد.

 جدول زمان بندی

  1. ابتدا باید از ضرایب دروس امتحانی این آزمون مطلع شوید تا با توجه به اهمیت هر کدام از آن ها، برای هر یک از درس ها زمان مشخصی در نظر بگیرید. این جدول زمان بندی برای برنامه روزانه، هفتگی و حتی ماهانه مناسب است؛ مثلا در برنامه ریزی روزانه می توانید ساعات کاری خود اعم از مطالعه، استراحت، ورزش و… را در این جدول بنویسید.
  2. در زمان بندی هفتگی برای تعیین حجم مطالب در یک هفته و این که چه روزی را به چه درسی یا مرور و جمع بندی آن اختصاص دهید، مناسب می باشد.
  3. در طراحی جدول زمان بندی ماهانه، بایستی مشخص کنید که چه مباحثی و یا چه کتاب هایی را باید مطالعه نمایید.
  4. با توجه به این که زمان برگزاری ارشد سراسری و آزاد در اسفند ماه می باشد، اگر داوطلبان از اردیبهشت ماه شروع به مطالعه کنند، می توانند به تمامی اهداف برنامه خود برسند. توصیه می کنیم در روزهای آغازین بر خود سخت نگیرید و ساعت های مطالعه را به صورت تدریجی افزایش دهید تا مطالعه منابع، تست زنی، مرور و جمع بندی همه در فرصت مناسب و طبق اصول انجام شوند. به عنوان مثال هفته های اول را با 4 ساعت وقت در روز برای دروس سپری کنید و از هفته های بعد این زمان را افزایش دهید.
  5. همچنین لازم نیست در یک روز، همه دروس را مورد خوانش قرار دهید. اگر دروس متعددی برای رشته مورد نظر شما در کنکور ارشد مطرح باشند، طبیعتا مطالعه تمامی آن ها در یک روز کمی طاقت فرسا خواهد بود. بنابراین می توانید با کمی تاخیر، مطالعه دروس کم حجم و راحت تر را آغاز کنید. همچنین برای داشتن تنوع در برنامه خود، به صورت یک روز در میان نوبت مطالعه دروس را تغییر دهید. در آخر نیز توجه داشته که مهم ترین بخش برنامه ریزی، عمل به آن است.

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳اقدامات لازم برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پیش از هرگونه اقدام برای ثبت نام ارشد لازم است ابتدا داوطلبان به سازمان سنجش مراجعه نموده و دفترچه ثبت نام ارشد را دانلود و به طور کامل و دقیق مطالعه کنند، چرا که تمامی شرایط ثبت نام کنکور ارشد در آن بیان شده و داوطلبان می توانند دریابند که آیا صلاحیت لازم جهت حضور در جلسه آزمون کارشناسی ارشد را دارند یا خیر. این شرایط به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند که هر یک به شرح زیر می باشد.

 

به علاوه تمام جزئیات مربوط به نام نویسی اعم از زمان و مدارک ثبت نام کنکور ارشد، سهمیه های قابل استفاده و… در این دفترچه درج شده اند. در صورتی که مدرک کارشناسی شما در لیست رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت در مقطع ارشد باشد، می توانید در آزمون آن نیز نام نویسی کنید.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیانی که مورد تایید قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته باشد.
  • عدم فساد اخلاقی
  • عدم دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم سوء پیشینه در گروه های سیاسی غیرقانونی

شرایط اختصاصی

داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و حتی دانشجویانی که حداکثر تا 31 شهریور ۱۴۰۳ موفق به اخذ مدرک کارشناسی خود شوند، مجاز به ثبت نام در این آزمون خواهند بود. در ادامه به شرایط ویژه ثبت نام کنندگان کنکور ارشد می پردازیم.

  • فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در صورتی که مشکل نظام وظیفه نداشته باشند، می توانند در رشته دیگری به جز رشته قبلی خود شرکت نمایند و اگر بخواهند برای بار دوم از تسهیلات تحصیل مجدد رایگان استفاده کنند، ملزم به پرداخت شهریه کارشناسی ارشد که معادل شهریه دوره شبانه (نوبت دوم) است، خواهند بود.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکتری در صورتی مجاز به ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 1403 خواهند بود که قبل از موعد ثبت نام از تحصیل در دانشگاه خود انصراف دهند در غیر این صورت مجاز به ثبت نام نیستند. البته دانشجویانی که فقط قصد انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را داشته باشند، الزامی به رعایت این شرط ندارند.
  • پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد 1402 و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره روزانه و غیرروزانه کارشناسی ارشد سال های قبل، چنانچه تمایل به شرکت در پذیرش سال ۱۴۰۳ داشته باشند، مانعی ندارند.
  • فارغ التحصیلان رشته دبیری، گروه پزشکی و داوطلبان شاغل در سازمان های دولتی و یا وزارتخانه ها باید موافقت سازمان مربوطه را جهت ادامه تحصیل خود جلب کنند.

طول دوره تحصیل کنکور کارشناسی ارشد 1403

ممکن است برخی از داوطلبان با این سوال مواجه شوند که به صورت کلی طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد چقدر است؟ در پاسخ به این سوال ابتدا توجه داشته باشید کارشناسی ارشد به دو صورت پیوسته و ناپیوسته قابل تحصیل می باشد. مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در برخی از دانشگاه ها اعم از علوم قضایی، امام صادق و… که طول مدت تحصیل آن 6 سال بوده به صورتی که دوره کارشناسی را نیز شامل می شود. در حالی که مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در اکثر دانشگاه ها تدریس می شود و طول مدت تحصیل آن برابر 2 سال است.

 

با توجه به تمام مطالب فوق، می توان گفت مهم ترین عامل موثر بر موفقیت داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد داشتن برنامه ریزی اصولی است. هر چقدر که یک متقاضی منابع متعدد و یا خوبی را تهیه کند، تا زمانی که در یک چارچوب مشخص به مطالعه آن ها نپردازد، نمی تواند زمینه موفقیت خود را فراهم کند و بیشتر دچار سردرگمی می شود اما داوطلبی که دارای برنامه ای منظم باشد، با مطالعه صحیح منابع کنکور ارشد می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را برای خود هموارتر سازد.

 

سوالات متداول

1- برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ می بایست به چه نکاتی توجه کرد؟

داوطلبان می توانند با داشتن برنامه ریزی مطالعاتی درست، منابع مناسب و روش هایی مثل خلاصه نویسی، مرور، تست زنی و... این آزمون را با موفقیت به پشت سر بگذارند.

2- چند ساعت مطالعه در روز برای کسب رتبه مورد قبول در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ لازم است؟

به دلیل اینکه قدرت یادگیری و درک هر فرد نسبت به فردی دیگر متفاوت است، نمی توان زمان دقیقی را بیان نمود و هر کسی می بایست متناسب با توانایی خود ساعت مطالعه را تعیین کند.

3- آیا داوطلبان می توانند علاوه بر آزمون ارشد وزارت علوم، در کنکور ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۳ نیز شرکت کنند؟

بله، در صورتی که مدرک کارشناسی شما در لیست رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت باشد، می توانید در این آزمون شرکت نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۵۱ نظر
  1. زهرا

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد هستم و نوع پذیرشم به صورت بدون آزمونه خواستم بپرسم من میتونم برای ارشد دانشگاه روزانه رو برم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      پس از شرکت و قبولی در آزمون کارشناسی ارشد این مورد برای شما امکان پذیر است.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد