خانه مشاوره تحصیلی برنامه ریزی کنکور انسانی ۱۴۰۲

برنامه ریزی کنکور انسانی ۱۴۰۲

نحوه برنامه ریزی آزمون گروه آزمایشی انسانی 1402
برنامه ریزی کنکور انسانی 1402

پذیرش در رشته های تاپ و دانشگاه های برتر کشور آرزوی همه داوطلبان پشت کنکوری است اما خیلی از آن ها نمی دانند که برای رسیدن به موفقیت باید چه کارهایی انجام دهند و از روش های درست برنامه ریزی کنکور اطلاعاتی ندارند. متقاضیان گروه آزمایشی علوم انسانی همواره استرس دارند که نتوانند تمام دروس خود را مطالعه کرده و آن ها را به خاطر بسپارند چرا که این رشته از دروس حفظی زیادی برخوردار است.

در ابتدای کار باید هدف خود را از شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲ انسانی مشخص کرده و بعد متناسب با آن و آشنایی کامل با ضرایب و منابع مطالعاتی، یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده طراحی کنید. یکی از فواید برنامه ریزی اصولی، مدیریت زمان است، به طوری که می توانید تمامی دروس خود را در زمان کافی به خوبی مطالعه، مرور و جمع بندی نمایید. علاوه بر مدیریت زمان، برنامه داشتن به تلاش های شما جهت می بخشد، یعنی مسیرهایی را که باید طی کنید، می شناسید و با انتهای آن (نتیجه) کاملا آشنایی دارید.

رشته دانشگاهی مورد نظر خود را انتخاب کرده و متناسب با زیرگروه و ضرایب دروس آن در کنکور، ساعات مطالعه را تنظیم نمایید.

مشاوره کنکور انسانی ۱۴۰۲

کنکور سراسری انسانی در سال 1401 با 280 سوال در قالب دو دفترچه اختصاصی و یک دفترچه عمومی برگزار شد که داوطلب باید در 240 دقیقه به سوالات پاسخ دهد. اولین دفترچه اختصاصی کنکور سراسری انسانی شامل دروس ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی و علوم اجتماعی با حدود 85 سوال با 80 دقیقه زمان پاسخگویی و دفترچه اختصاصی شماره 2 با 90 سوال و 80 دقیقه زمان پاسخگویی شامل دروس روانشناسی، تاریخ، جغرافیا، عربی و فلسفه و منطق می باشد. دقت داشته باشید که دروس عمومی از کنکور سال ۱۴۰۲ حذف شده و بر اساس میزان سوابق تحصیلی محاسبه می شود و به جای آن میزان زمان پاسخدهی به سوالات اختصاصی افزایش پیدا خواهد کرد.

بودجه بندی

در بودجه بندی کنکور انسانی 1402 تعداد سوالاتی که از هر درس طرح می شود، به همراه مدت زمان پاسخ گویی به آن ها ذکر شده است. شما باید به این بودجه بندی ها توجه کنید تا بتوانید ساعات مطالعه هر درس را واقع بینانه تنظیم نمایید. دقت داشته باشید که این بودجه بندی برای کنکور ۱۴۰۲ می باشد در صورت انتشار اطلاعیه ای در خصوص تعداد سوالات و زمان پاسخ دهی به آن ها این مقاله بروز خواهد شد.

بودجه بندی کنکور انسانی 1402
ردیفدروس اختصاصیتعداد سوالاتزمان (دقیقه)
1ریاضی2025
2اقتصاد1510
3زبان و ادبیات فارسی3030
4عربی تخصصی2020
5تاریخ1525
6جغرافیا15
7علوم اجتماعی2015
8فلسفه و منطق2525
9روانشناسی2015

معرفی زیرگروه ها

گروه آزمایشی علوم انسانی دارای 5 زیرگروه است که در هر زیرگروه تعدادی رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد قرار دارد. با بررسی زیرگروه های رشته انسانی رشته های مورد نظر خود را انتخاب کرده و با توجه به ضرایب دروس و اهمیت آن، برای هر کدام زمان مطالعه ای در نظر بگیرید.

زیرگروه های گروه آزمایشی علوم انسانی ۱۴۰۲
دانلود فایل زیرگروه های گروه آزمایشی علوم انسانی 1401

(برای دریافت فایل، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

ضرایب دروس در هر زیرگروه

همان طور که گفته شد، داوطلب در ابتدا باید مشخص کند که می خواهد در چه رشته و دانشگاهی به تحصیل بپردازد، سپس با توجه به ضرایب و اهمیت دروس مطالعه خود را آغاز کند. در هر زیرگروه، ضرایب دروس با هم متفاوت است؛ مثلا برای قبولی در رشته حقوق بایستی زبان و ادبیات فارسی، عربی و ریاضی را به خوبی مطالعه نمایید، چرا که به ترتیب ضریب 4، 4 و 3 را به خود اختصاص می دهند. البته این به معنای کم اهمیت دانستن بقیه دروس نیست، بلکه باید بیشتر وقت خود را صرف خوانش مباحث این دروس نمایید. در ادامه مطلب، ضرایب دروس کنکور انسانی را ذکر کرده ایم.

ضرایب دروس اختصاصی و عمومی کنکور انسانی ۱۴۰۲
دانلود فایل ضرایب دروس اختصاصی و عمومی کنکور انسانی 1401

(برای دریافت فایل، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

برنامه ریزی کنکور انسانی ۱۴۰۲

برای دور شدن از آشفتگی و سردرگمی باید یک برنامه ریزی درسی اصولی و حساب شده برای مطالعه داشته باشید. توصیه می کنیم که حتما برای خود یک برنامه منسجم و یک جدول زمان بندی مطالعه در نظر بگیرید، چرا که برنامه ریزی باعث می شود تا زمان خود را به خوبی مدیریت نموده و از وقت خود بیشترین بهره را ببرید. این امر باعث می شود که در طول مسیری که برای موفقیت طی می کنید، همواره احساس آرامش داشته و دچار استرس نشوید. ولی قبل از طراحی جدول زمان بندی، حتما هدفتان را مشخص کرده و آن را در جلوی دید خود قرار دهید تا با یادآوری آن تلاشتان را بیشتر نمایید.

تعیین هدف

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل موفقیت در کنکور تعیین هدف و انگیزه است. همانطور که می دانید، میزان تلاش و پشتکار هر فرد بستگی به ارزشمند بودن هدف او دارد، پس همواره هدف از درس خواندن و قبولی در رشته مورد نظر خود را ارزشمند بدانید تا کوشش شما برای به دست آوردن آن بیشتر شود. همچنین شما باید در کنار هدفی که برای ثبت نام کنکور سراسری انسانی تعیین کرده اید، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت نیز داشته باشید؛ در واقع آن هدف اصلی را همانند برداشتن سنگ بزرگ در نظر بگیرید که باید برای بلند کردن آن، سنگ را شکسته و به سنگ ریزه تبدیل می کنید تا بتوانید آرام آرام به هدف اصلی نزدیک شوید.

  1. اهداف کوتاه مدت: اهدافی مانند تست زنی یک مبحث در آخر هفته یا ماه، مطالعه بخش جدیدی در یک کتاب و… در دسته اهداف کوتاه مدت قرار دارند.
  2. اهداف بلند مدت: در این مدل اهداف، شما باید تعیین کنید که مثلا در چه زمانی جمع بندی و یا مرور دروس را انجام دهید.

طراحی برنامه و جدول زمان بندی

برای داشتن یک برنامه ریزی خوب که شما را به قبولی در بهترین رشته های انسانی برساند، بایستی تمامی شرایط و امکانات موجود را در نظر بگیرید. همچنین باید از روحیات و ویژگی های اخلاقی خود به خوبی آگاهی داشته باشید تا بتوانید برنامه شخصی خودتان را بنویسید. یک برنامه اصولی باید یک سری ویژگی ها داشته باشد که در ادامه آن ها را ذکر کرده ایم.

  1. ساده: زمان مطالعه و کارهای خود را خیلی ساده بنویسید، به طوری که از انجام آن ها خسته نشوید.
  2. قابل اجرا: برنامه باید قابل اجرا باشد، یعنی طوری برنامه ریزی کنید که از پس آن برآیید.
  3. منعطف بودن: اگر اتفاقات پیش بینی نشده ای افتاد، بتوانید زمان جبرانی برای آن وقت تلف شده در نظر بگیرید.
  4. مشخص کننده وضعیت فرد: یک برنامه خوب باید طوری باشد که بعد از مدتی وضعیت (پیشرف و پسرفت) شما را نشان دهد.
  5. محدودیت زمانی: برای مطالعه و یا استراحت، زمان شروع و پایان مشخص نمایید.
  6. تنوع در برنامه: بین هر دو درس اختصاصی یک درس عمومی بگنجانید تا برنامه شما متنوع باشد. همچنین استراحت و اوقات فراغت را فراموش نکنید چرا که یکنواختی، خستگی را به دنبال دارد و خستگی نیز باعث بی انگیزگی می شود.

نحوه صحیح مطالعه برای کنکور انسانی 1402

یکی از موارد مهمی که باید بدانید این است که دروس خود را کنکوری بخوانید؛ کنکوری خواندن بدین معناست که علاوه بر مطالعه تمام جزئیات، بعد از خوانش هر درس تست های مربوط به آن را پاسخ داده تا به صورت کامل در ذهن شما ثبت شود. همراه با تست زنی بعد از مطالعه، حتما خلاصه نویسی انجام داده و سعی کنید که نکات مهم و جامعی را بنویسید تا در هنگام مرور سریعا آن مطلب را به یاد آورید. در ادامه مقاله، نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور و همچنین دروس اختصاصی انسانی را به روش یک کنکوری بیان کرده ایم.

مطالعه اولیه

ابتدا باید سرفصل های یک مطلب را بررسی نموده و به صورت اجمالی یک بار آن را روخوانی کنید، در حدی که با هر بخش آن آشنا شوید. سپس آن مبحث را نکته به نکته مطالعه کرده و نکات مهم آن را علامت گذاری نمایید. پس از این که تمام مطلب را مطالعه کردید، همانند یک مدرس برای خودتان آن را توضیح دهید.

تست زنی

بعد از خوانش دروس خود، حتما به تست ها و سوالات کتب کمک آموزشی یا کنکور های سال های قبل پاسخ دهید تا علاوه بر یادگیری خوب آن مطالب، با نحوه طراحی سوالات کنکور نیز آشنا شوید.

  • تست های آموزشی: بعد از خواندن هر میحث حتما تست های آموزشی را پاسخ دهید. در این مدل تست ها به زمان و درصد گیری توجه نکنید چرا که هدف اصلی آن ها تثبیت مطالب در ذهن شماست.
  • تست های زمان دار: مطالب یا کتاب درسی را به طور کامل مطالعه کرده تا بتوانید یک مجموعه تست را انتخاب و در یک بازه زمانی به آن ها پاسخ دهید.
  • تست های جامع: در این نوع تست ها شما باید از تمامی دروس و مباحث مختلف همانند کنکور، سوالات 4 گزینه ای انتخاب کنید و در یک بازه زمانی آن ها را پاسخ دهید. درصد گیری در این مرحله ضروری است چون نقاط قوت و ضعف شما را مشخص می کند.

نکته: نکات مهم تست ها را یادداشت کنید و سوالاتی را که نتوانسته اید به آن ها پاسخ دهید، مشخص نموده چون در مرحله مرور به آن ها نیاز دارید.

خلاصه نویسی

زمانی که مطلبی را به طور کامل مطالعه کردید، نکات مهم و جامع آن را یادداشت کنید. همچنین می توانید از روش های حاشیه نویسی، تکمیل نویسی، درخت واره و… برای گردآوری مطالب با اهمیت استفاده نمایید.

مرور

در این مرحله شما تعدادی تست پاسخ نداده و مطالب خلاصه نویسی را مرور می کنید. حتما در این بخش سرعت عمل بالایی داشته باشید و نقاط ضعف خود را شناسایی نموده تا برای برطرف کردن آن ها زمانی را در برنامه خود بگنجانید. برای مرور مباحث بایستی چند مرحله را پشت سر بگذارید:

  1. مرور اول: در پایان همان روز
  2. مرور دوم: یک روز بعد از مطالعه
  3. مرور سوم: یک هفته بعد
  4. و…

جمع بندی

آخرین مرحله مطالعه، جمع بندی است؛ یعنی علاوه بر شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور، حتما نتیجه آن را تحلیل نمایید. اگر قصد شرکت در این آزمون ها را ندارید، می توانید سوالات کنکور سال های قبل را همانند جلسه آزمون شبیه سازی کرده و در یک بازه زمانی به آن ها پاسخ دهید. در این مرحله نیز خلاصه نویسی ها و نکات تست ها را مطالعه نمایید.

نکات مهم

  • بعد از هر یک الی یک و نیم ساعت مطالعه، یک ربع استراحت کنید. (بهتر است چشم خود را ببندید و به چیزی فکر نکنید.)
  • دو درس اختصاصی را پشت سر هم مطالعه نکنید.
  • مطالعه خود را با درس هایی که به آن علاقه دارید، شروع کنید.
  • برای افزایش بازدهی مغز از مواد غذایی شیرین و با طبع گرم استفاده نمایید.
  • خواب کافی برای افزایش کارایی شما و کسل نبودنتان در طول روز ضروری است.

منابع کنکور انسانی ۱۴۰۲

انتخاب منابع کمک آموزشی مناسب و با کیفیت برای رسیدن به موفقیت بسیار راه گشا می باشد. زیرا منابع کمک درسی به تکمیل شدن فرآیند مطالعه شما کمک بسیار زیادی می کند. به همین دلیل می توان گفت که تهیه بهترین منابع کنکور انسانی یکی دیگر از مهم ترین مراحل موفقیت در کنکور است. بعضی از داوطلبان با تدریس و آموزش های مستقیم بیشتر ارتباط می گیرند، به همین منظور پیشنهاد می کنیم از دی وی دی های کنکور انسانی استفاده نمایید.

برنامه ریزی کنکور برای هر داوطلب با وجود خصوصیات اخلاقی، شرایط و امکانات آن، با دیگری متفاوت می باشد. بنابراین بایستی با توجه به توانایی ها، استعداد، وضعیت درسی و… و همچنین نکاتی که در متن فوق ذکر شد، یک برنامه منحصر به فرد برای مطالعه منابع کنکور انسانی بچینید.

 

سوالات متداول

1- فواید داشتن برنامه ریزی برای کنکور انسانی ۱۴۰۲ چیست؟

برنامه داشتن باعث می شود تا بتوانید زمان خود را مدیریت کرده و به تک تک کارها رسیدگی نمایید.

2- آیا شرکت در آزمون های آزمایشی برای موفقیت در کنکور انسانی ۱۴۰۲ ضروری است؟

خیر، اما شرکت در این آزمون ها به شما کمک می کند تا وضعیت درسی خود را محک بزنید و برای کنکور و فضای آن آمادگی لازم را کسب کنید.

3- استفاده از چه منابع کمک آموزشی برای برنامه ریزی و کسب رتبه قبولی در کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۲ مفید می باشد؟

کتاب های کمک آموزشی زیادی در بازار وجود دارد که شما می بایست با توجه به سطح یادگیری و نیاز خود به انتخاب آن ها بپردازید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۶ نظر
  1. Hami

    سلام می شع ی کمکی بهم کنید
    من دوازدهم انسانی هستم اصن برای کنکور آماده نشدم می خوام شروع کنم ولی اصن نمی رسم درس دوازدهم هست بعد میگن تا اردیبهشت هم باید مدرسه بریم من موندم می ش کنم کنین

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شرایط همه دانش آموزان یکسان است. با برنامه ریزی درست و مدیریت زمان شما میتوانید در دانشگاه های دولتی نیز وارد شوید.

  2. مصطفی

    سلام من دوازدهم انسانی هستم هرجور تو تست قلم چی شرکت کردم اما هرچی میخونم نمیتونم تموم کنم درسا رو و وقت کم میارم و الکی یه امتحان میدم و هیچی… چه غلطی کنم خسته شدم…

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتوانید از بسته های مشاوره و برنامه ریزی های حرفه ای ایران مشاوره استفاده کنید.
      امکانات و مزایای این طرح در سایت قید شده و شما با استفاده از به روز ترین برنامه های کنکور با مشاورتون پیش می روید.

  3. زینب

    سلام ببخشید من شرایط خرید کتاب تست رو ندارم و میخوام روانشاسی قبول بشم میتونم با خوندن کتاب های خودم و همین طور تست از تویی اینترنت قبول بشم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت تسلط بر روی کتب و مطالب، مسلما این کار امکان پذیر است.

  4. محمد رضا

    باسلام، من راجب بسته برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۱ سوال داشتم، طول دوره چقدر هستش، چون من پشت کنکور انسانی هستم و میخام از اول مهر شروع کنم آیا بعد از خرید برنامه ریزی ، برنامه ریز تا شروع کنکور ۱۴۰۱ منو همراهی خواهد کرد؟؟ ممنونم ازتون.

    • ایران مشاوره

      با سلام، طول دوره ی هر برنامه ریزی یک ماهه می باشد که در صورت رضایت می توانید آن را تمدید نمائید ، همچنین امکان همکاری تا روز کنکور نیز وجود دارد.

    • الهه

      سلام
      من دانش آموز کلاس یازدهم هستم و قرار دو ماه دیگ برم دوازدهم و میخام ی برنامه درسی داشته باشم تا تو این دوماه دهم و یازدهم رو بخونم و بخاطر شرایطی که دارم تا ظهر میرم سرکار میشه ی برنامه و مشاور بهم معرفی کنین

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود،به سایت ایران مشاوره مراجعه فرمایید شماره های پشتیبانی در سایت درج شده است ؛می توانید در بله روبیکا یا تلگرام پیام دهید تا همکاران شمارا را در این زمینه راهنمایی کنند.

  5. Karen

    سلام من سال یازدهم انسانی هستم
    هنوز برای کنکور آماده نشدم
    اصن نمی شع خیلی استرس دارم از تابستون شروع کنم ب نظرت تون خوبه می شع یکم راهنمایی کنین

    • ایران مشاوره

      با سلام و عرض ادب، استرس شما از عدم تسلط شما به مباحث درسی است. لازم است نخست به مباحث پایه بپردازید. احاطه شدن به سر فصل های کتاب تا حدودی از فشار و نگرانی شما کم می کند.

  6. فاطمه

    با سلام من دانش آموز دوازدهم انسانی هستم امسال سال اول است ک میخوام کنکور بدهم و آلان دو سال واسه کارت ملی ثبت نام کردم ولی هنوز نیومد اگه پرینت ثبت نام رو داشته باشم میتونم داخل کنکور شرکت کنم لطفا سریع جواب من رو بدید من خیلی خیلی مضطرب هستم با سپاس از شما

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما می توانید با پرینت ثبت نامی با مهر ثبت احوال و شناسنامه در جلسه کنکور شرکت نمایید.

  7. Sadaf

    سلام وقت بخیر. من رشته انسانی نظام قدیمم. تازه شروع کردم به خوندن. تو این زمان‌ که‌ خیلیا برای جمع بندی برنامه‌ ریزی میکنن من استرس دارم نتونم تموم کنم مطالبو. برنامه‌ ای هست کمکم کنه؟؟ اصلا تو این مدت میشه رتبه خوب‌ آورد؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ایران مشاوره

      سلام و درود. نوع مطالعه و زمان بندی، میزان و کیفیت مطالعه، بالا بردن توانایی تست زدن، تقویت کردن دروسی که نقاط قوت هستند، تمرکز بر صحیح تست زدن (منفی نزدن)، راهنمایی گرفتن از مشاوران باتجربه در زمینه تحصیلی، برای کسب رتبه مناسب؛ حائز اهمیت می باشد.

دریافت مشاوره