خانه کنکور برنامه ریزی کنکور هنر ۱۴۰۲

برنامه ریزی کنکور هنر ۱۴۰۲

مشاوره و برنامه ریزی درسی کنکور هنر 1402
برنامه ریزی کنکور هنر 1402

کنکور سراسری هر ساله در سراسر کشور برای 5 گروه آزمایشی اصلی و شناور برگزار می گردد. یکی از این گروه های آزمایشی شناور، گروه هنر می باشد که رشته های متنوعی نیز در آن ارائه می شود. داوطلبانی که تمایل به شرکت کنکور سراسری هنر دارند، می بایست اطلاعات کافی در زمینه لیست رشته های کنکور هنر  و شرایط پذیرش در هر رشته کسب نموده و سپس نسبت به تکمیل فرایند نام نویسی خود اقدام کنند.

گام مهم بعدی جهت پذیرش کنکور هنر، افزایش سطح آمادگی و میزان توانمندی برای پاسخگویی به پرسش های آزمون کتبی و عملی می باشد. مطالعه دقیق و منظم منابع کنکور هنر، در کنار داشتن یک برنامه ریزی درسی دقیق و اصولی می تواند به متقاضیان در پاسخگویی هرچه بهتر به سوالات کنکور هنر 1402 کمک کند. بر هم کنش عوامل مختلفی از جمله تلاش، مدیریت زمان، بهره گیری از کتاب های آموزشی و کمک درسی جامع و مناسب، استفاده از مشاوره تحصیلی، داشتن برنامه ریزی حساب شده و استاندارد، ایجاد تعادل میان مطالعه و استراحت، تقویت تمرکز و… کلید موفقیت داوطلبان شرکت در کنکور گروه آزمایشی هنر می باشد.

مهم ترین اصل برنامه ریزی کنکور هنر، شناخت و تعیین هدف می باشد.

اصول برنامه ریزی کنکور هنر 1402

برنامه ریزی صحیح و هدفمند، دارای اصول و چارچوبی مشخص است و اگر به آن عمل شود، می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را به طرز قابل توجهی آسان و کوتاه نماید. برنامه ریزی فردی می بایست در وهله اول، اختصاصی، قابل ارزیابی و انعطاف پذیر باشد، به این معنا که برنامه را می بایست متناسب با خصوصیات، ویژگی ها، توانمندی ها و ظرفیت های هر داوطلب تنظیم نمود و در آن زمانی را برای استراحت داوطلب نیز درنظر گرفت تا خسته کننده نباشد.

توجه داشته باشید که حتما در مسیر طراحی برنامه درسی و مطالعاتی خود، از نظرات مشاوران خبره، پذیرفته شدگان سال های گذشته و رتبه های برتر کنکور هنر بهره بگیرید و توصیه های آن ها را نیز در برنامه خود جای دهید، زیرا استفاده از تجربیات این افراد می تواند در نوع خود بسیار سودمند واقع گردد و نکاتی ارزشمند را در اختیار شما قرار دهد. در ادامه به توضیح مهم ترین اصول برنامه ریزی کنکور هنر خواهیم پرداخت.

اصل اول: داشتن هدف

اصل اول برای رسیدن به موفقیت در کنکور، داشتن هدف و انگیزه است. باید مشخص کنید که می خواهید در چه رشته و دانشگاهی پذیرفته شوید و حاضر هستید برای رسیدن به هدفتان از چه چیزهایی بگذرید؟ آیا می توانید سختی های این مسیر را تحمل کنید؟ داشتن هدف، انگیزه شما را دو چندان می کند. همواره هدف خود را به یاد داشته باشید یا حتی می توانید آن را بر روی کاغذی نوشته و آن را جلوی دید خود بگذارید.

داشتن هدف و ایجاد انگیزه برای رسیدن به آن، موجب ایجاد تحرک می شود و داوطلب را با سرعت بیشتری رو به جلو سوق می دهد. ایجاد نظم فکری، بالا بردن میزان اعتماد به نفس و خودباوری و دو چندان نمودن میل به پیروزی و موفقیت از جمله تاثیرات مثبت هدفمندی برنامه ریزی است. توجه داشته باشید که میزان تلاش و کوشش خود را متناسب با بزرگی هدفتان تنظیم نمایید. اهداف بلند پروازانه تر، مستلزم تلاش بیشتری هستند و نمی توان با یک برنامه پیش پا افتاده و غیر اصولی به آن ها دست پیدا کرد.

اصل دوم: انجام برنامه ریزی صحیح

داشتن یک برنامه صحیح، کارآمد و منسجم برای موفقیت در کنکور بسیار حائز اهمیت می باشد. شما برای داشتن یک برنامه خوب و مناسب، پس از مشخص کردن هدف خود، باید بررسی کنید که در چه دروسی ضعیف و در کدام دروس قوی هستید. تعیین نمودن وضعیت و سطحی که در آن قرار دارید، به شما کمک می کند تا جدول زمان بندی درسی را به طور دقیق تری طراحی کنید. همچنین اطلاع از ضرایب دروس و میزان اهمیت هر کدام از آن ها در زیرگروه های مختلف، موجب می شود که بتوانید ساعات مطالعاتی خود را سنجیده تر تنظیم نمایید.

آشنایی با رشته های تراز اول هنر و دارا بودن شناخت کافی در زمینه بازار کار بهترین رشته های هنر 1402 در این مرحله اهمیت خود را نشان می دهد. چینش برنامه برای ادامه تحصیل در تمامی رشته های دانشگاهی امکان پذیر نیست و داوطلبان می بایست ذهن، برنامه و تمرکز خود را منعطف به زمینه درسی به خصوصی نمایند که در آن تبحر و استعداد بیشتری دارند.

چند نکته اساسی 

  • برای انجام هر کاری باید مطابق با اصول و قواعد آن عمل نمود، در غیر این صورت زمان، انرژی و تلاشی که صرف کرده اید، به هدر خواهد رفت. به همین منظور شما باید عوامل کمک کننده و بازدارنده را شناسایی نموده و از انجام اقدامات وقت گیر و خارج از اولویت پرهیز نمایید. بنابراین می توان گفت که اولویت بندی کارها و اهداف، مهم ترین عامل در برنامه ریزی اصولی می باشد.
  • در قدم بعدی باید از سرفصل ها و بودجه بندی کنکور مطلع شده و حداکثر زمان مطالعاتی خود را به مباحث پرتکرار و  مهم تر اختصاص دهید. یکی از دغدغه های مهم اکثر داوطلبان کنکوری این است که کدام دسته از منابع را باید برای مطالعه انتخاب کرد؟ همواره گفته شده است که بهترین منبع مطالعاتی برای شرکت در آزمون سراسری، کتاب های درسی متقاضیان می باشند، چرا که طراحان سوالات کنکور، کتاب درسی را مبنای عمل خود قرار می دهند اما صرفا خواندن کتاب های درسی به تنهایی کافی نبوده و استفاده از منابع کمک آموزشی، جزوات و درسنامه ها، نمونه سوالات آزمون های سال های گذشته، حل تمرین و  تست زنی همگی جزئی از روند مطالعاتی شما محسوب می گردد.
  • نهایتا نوبت به جزئیات برنامه می رسد؛ اکنون شما با این پرسش ها مواجه هستید که چگونه دروس خود را تقسیم بندی کنیم؟ میزان مطالعه و استراحت باید چگونه باشد؟ از چه مواد غذایی برای عملکرد بهتر ذهن استفاده کنیم؟ مطالعه در چه ساعاتی از روز بازدهی بالاتری را به دنبال دارد؟ این عوامل هر چند جزئی به نظر می رسد اما اگر مورد توجه قرار بگیرد، تاثیر چشمگیری در طراحی یک برنامه کارآمد خواهد داشت.

اصل سوم: آشنایی با دروس عمومی و تخصصی رشته هنر

کنکور هنر نیز همانند کنکور سایر گروه های آزمایشی شامل دو دسته سوالات عمومی و تخصصی می باشد که در قالب دو دفترچه در جلسه آزمون به شرکت کنندگان ارائه می گردد. برای این که بدانیم چگونه در هر کدام از این دروس نتیجه دلخواه را کسب نماییم، لازم است با ماهیت آن ها آشنا شویم.

دروس عمومی

دروس عمومی کنکور تمامی گروه های آزمایشی مشابه بوده و شامل زبان و ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی می باشد. در ابتدا لازم است که از ضرایب هر یک از این دروس در زیرگروه های گروه آزمایشی هنر مطلع شده و بر همین اساس برنامه مطالعاتی خود را تنظیم کنید. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ضریب دروس عمومی کنکور هنر در کلیه زیرگروه ها برابر و مطابق جدول زیر است. 

ضرایب دروس عمومی کنکور هنر 1402
درسضریب
زبان و ادبیات فارسی4
زبان عربی2
فرهنگ و معارف اسلامی3
زبان خارجه2

با شناخت ضرایب دروس مختلف می توانید ساعات مطالعاتی خود را مطابق با میزان اهمیت هر درس تنظیم نمایید تا بتوانید در مدت زمان محدود جلسه کنکور به سوالات ضریب دار بیشتری پاسخ دهید. پاسخ صحیح به تست های درسی مانند زبان و ادبیات فارسی تاثیر به سزایی در ارتقای سطح کیفی و تراز نهایی داوطلبان شرکت در کنکور سراسری هنر خواهد داشت.

دروس اختصاصی

همان طور که می دانید، تاثیرگذار ترین دروس در کنکور هر گروه آزمایشی، دروس اختصاصی می باشد. دروس تخصصی گروه هنر را خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، درک عمومی ریاضی – فیزیک، ترسیم فنی، درک عمومی هنر، خلاقیت موسیقی و خواص مواد تشکیل می دهد. با توجه به این که هر درس در زیرگروه های مختلف ضریب متفاوتی دارد، ابتدا لازم است رشته مورد نظر را که قصد قبولی در آن دارید، مشخص کنید. سپس دروسی که ضرایب بیشتری را در آن زیرگروه دارند، در اولویت قرار دهید.

ضرایب دروس اختصاصی کنکور هنر 1402
درسضریب در هر زیرگروه
درک عمومی هنرزیرگروه 1: 4

زیرگروه 2: 3

زیرگروه 3: 3

زیرگروه 4: 3

زیرگروه 5: 3

درک عمومی ریاضی فیزیکزیرگروه 1: 1

زیرگروه 2: 3

زیرگروه 3: 1

زیرگروه 4: 1

زیرگروه 5: 1

ترسیم فنیزیرگروه 1: 1

زیرگروه 2: 2

زیرگروه 3: 2

زیرگروه 4: 1

زیرگروه 5: 1

خلاقیت تصویری و تجسمیزیرگروه 1: 4

زیرگروه 2: 4

زیرگروه 3: 2

زیرگروه 4: 2

زیرگروه 5: 1

خلاقیت موسیقیزیرگروه 1: 1

زیرگروه 2: 1

زیرگروه 3: 1

زیرگروه 4: 1

زیرگروه 5: 4

خلاقیت نمایشیزیرگروه 1: 1

زیرگروه 2: 1

زیرگروه 3: 1

زیرگروه 4: 4

زیرگروه 5: 1

اصول موادزیرگروه 1: 1

زیرگروه 2: 1

زیرگروه 3: 1

زیرگروه 4: 1

زیرگروه 5: 1

اصل چهارم: کلی خواندن را برای کنکور فراموش کنید!

یکی دیگر از موارد مهمی که باید برای موفقیت در کنکور رعایت کنید، این است که کنکوری بخوانید و از کلی خواندن بپرهیزید! در واقع منظور ما از کنکوری خواندن بدین معناست که دروس را به صورت جزء به جزء و برای یادگیری عمیق بخوانید و نه برای تمام کردن کتاب. چرا که نحوه طراحی سوالات کنکور 1402 به گونه ای است که با مطالعه دروس به صورت روزنامه وار و بدون درک و تسلط بر مفهوم مباحث، نمی توانید به آن ها پاسخ دهید.

در ضمن، هرگز مطالب درسی را حفظ نکنید و برای یادگیری از روش ها و تکنیک های کاربردی استفاده کنید؛ یعنی دروس به اصطلاح حفظی را تصویرسازی و رمزگردانی کنید و دروس محاسباتی را بدون اثبات تایید نکنید. توجه داشته باشید که بهتر است تست های دروس عمومی را یک روز پس از مطالعه تشریحی و تست های دروس تخصصی را در پایان مطالعه خود حل کنید.

اصل پنجم: جمع بندی

یکی از قسمت های مهم برنامه ریزی مربوط به زمان جمع بندی می باشد. برنامه شما باید به نحوی تنظیم شده باشد که در مدت زمان مشخصی سرفصل ها را به پایان رسانده و شروع به جمع بندی کنید. چنانچه شما زمان لازم را به انجام این امر اختصاص ندهید، قادر نخواهید بود که از اطلاعات خود در جلسه آزمون استفاده نمایید اما چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟ در این دوره فرصتی برای مطالعه درس ها به صورت جامع نخواهید داشت، بلکه می بایست با استفاده از تکنیک هایی که آموخته اید، به مرور مطالب و دسته بندی آن ها در ذهن بپردازید.

در دوران جمع بندی می توانید خلاصه نویسی ها و مطالبی که قبلا در حاشیه کتاب خود یادداشت کرده اید را مورد استفاده قرار دهید، در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و پس از تحلیل نتیجه آزمون به شناخت نسبی از وضعیتی که در آن قرار دارید دست یابید.

استفاده از بهترین منابع کمک آموزشی کنکور هنر 1402

بهترین منابع کمک آموزشی کنکور هنر 1402
استفاده از بهترین منابع کمک آموزشی کنکور هنر 1402

منابع کمک آموزشی یکی از ابزارهای افزایش تسلط و مهارت در دروس خوانده شده می باشند اما استفاده از این منابع در صورتی توصیه می شود که شما مطالب اصلی کتاب درسی خود را به طور کامل مطالعه کرده و به درک نسبی از آن ها دست یافته باشید. کتاب ها و منابع کمک آموزشی بسیاری در بازار موجود هستند که می توانید بر اساس نیاز خود تعدادی از آن ها را انتخاب نمایید. بهتر است در تهیه منابع کمک آموزشی زیاده روی نکنید، چرا که منابع متعدد فقط ذهن شما را آشفته کرده و تمرکز شما را از بین خواهد برد. 

در انتخاب بهترین کتب کمک درسی از تجربیات و توصیه های مشاوران، معلمان مدارس، رتبه های برتر و پذیرفته شدگان سال های گذشته استفاده کنید. خرید جامع ترین منبع کمک آموزشی و پرهیز از انتخاب منابع متعدد و گوناگون، تمرکز یادگیری را دو چندان کرده و از بروز سردرگمی جلوگیری می نماید. چند نمونه از منابع معتبر و شناخته شده در گروه هنر را در جدول زیر معرفی کرده ایم که در صورت تمایل می توانید نسبت به تهیه آن ها اقدام نمایید.

منابع کمک آموزشی دروس عمومی کنکور هنر 1402
نام درسنام کتاب کمک آموزشی
زبان و ادبیات فارسیادبیات موضوعی گاج

کتاب های موضوعی نشر الگو

زبان عربیمیکرو طبقه بندی گاج

تست جامع عربی انتشارات خیلی سبز

زبان انگلیسیفوت و فن خیلی سبز

زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران

نردبام زبان جامع انتشارات خیلی سبز

فرهنگ و معارف اسلامیدین و زندگی انتشارات سفیر خرد

آیات و روایات موضوعی انتشارات خیلی سبز

سیر تا پیاز گاج

منابع کمک آموزشی دروس تخصصی کنکور هنر 1402
نام درسنام کتاب کمک آموزشی
درک عمومی هنرتاریخ هنر گامبریج

آموزش درک عمومی 1 و 2 انتشارات کلک معلم

هنر در گذر زمان هلن گاردنر

مجموعه سوالات درک عمومی هنر سری آبی انتشارات قلم چی

خلاقیت نمایشیتاریخ سینما تالیف مسعود مهرابی

خلاقیت نمایشی انتشارات شباهنگ

مجموعه سوالات خلاقیت نمایشی سری آبی انتشارات قلم چی

مجموعه پرسش های خلاقیت نمایشی انتشارات کارنامه کتاب

خلاقیت تصویری و تجسمیمبانی هنرهای تجسمی تالیف غلامحسین نامی

خلاقیت تصویری و تجسمی انتشارات راه اندیشه

مبانی طراحی گرافیک تالیف آرمین هوفمان

خلاقیت تصویری انتشارات کارنامه کتاب

تست خلاقیت تصویری و تجسمی انتشارات اتود

ترسیم فنیآزمون ها و مفاهیم ترسیم فنی انتشارات منشور دانش

ترسیم فنی انتشارات کارنامه کتاب

رسم فنی عمومی اثر احمد متقی پور

مجموعه سوالات ترسیم فنی سری آبی انتشارات قلم چی

خواص موادتست خواص مواد انتشارات آیندگان

خواص مواد انتشارات مبتکران

خواص مواد انتشارت کارنامه کتاب

خلاقیت موسیقیتئوری موسیقی اثر مصطفی کمال پور تراب

مبانی موسیقی انتشارات کارنامه کتاب

تست خلاقیت موسیقی انتشارات اتود

خلاقیت موسیقی انتشارات راه اندیشه

درک عمومی ریاضی و فیزیکدرک عمومی ریاضی و فیزیک انتشارات کارنامه کتاب

آموزش و تمرین درک عمومی ریاضی و فیزیک انتشارات منشور دانش

درک عمومی ریاضی و فیزیک انتشارات مبتکران

تاثیر آزمون های آزمایشی در برنامه ریزی کنکور هنر 1402

برای بسیاری از متقاضیان کنکوری این سوال مطرح می شود که شرکت در آزمون های آزمایشی در رسیدن به نتیجه دلخواه تا چه میزان تاثیر گذار خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش می توان گفت تا زمانی که آموخته های خود را مورد سنجش قرار ندهید، نمی توانید از میزان یادگیری و تسلط خود بر روی مباحث اطمینان حاصل کنید. به همین منظور در برنامه خود زمان هایی را به ارزیابی آموخته های خود اختصاص داده و از خود در شرایطی که با جلسه کنکور شبیه سازی شده است، آزمون به عمل بیاورید.

همچنین می توانید در آزمون هایی که توسط موسسات مختلفی مانند قلم چی، گزینه دو، سازمان سنجش و… برگزار می شود، شرکت نموده و به این وسیله از نقاط ضعف و قوت خود مطلع شوید. سپس تلاش کنید که نقاط قوت خود را تقویت نموده و برای رفع نقاط ضعف خود برنامه ریزی نمایید.

نقش محیط و عوامل جانبی در برنامه ریزی کنکور هنر 1402

اگر برنامه خود را مملو از ساعات مطالعاتی سنگین و بدون استراحت کنید، احتمال کمی وجود دارد که بتوانید به ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه ایده آل خود بپردازید! تاثیر استراحت و اوقات فراغت در آماده سازی داوطلبان شرکت در کنکور به قدری بالا است که بدون در نظر گرفتن زمان مناسبی برای رسیدگی به امور شخصی و تفریح، نمی توان به سطح استاندارد آمادگی شرکت در کنکور رسید.

در نظر داشته باشید که در برنامه مطالعاتی خود جایی برای تفریح، گذراندن اوقات با خانواده و دوستان، سفر، استراحت و خواب کافی، انجام امور روزمره، ورزش و… در نظر بگیرید تا به این ترتیب، مطالعه ای جذاب، لذت بخش و سودمند داشته باشید. تغذیه کافی و مناسب می تواند به بهبود عملکرد مغز شما کمک کند. همچنین در نظر گرفتن زمانی برای آرام سازی جسم و روح، تمرین تمرکز، فعالیت بدنی متعادل و مشاهده برنامه های انگیزشی کنکور نیز می تواند در بالابردن میزان تمرکز، اعتماد به نفس و ارتقای روحیه شما کمک نماید.

در قدم بعدی می بایست نهایت سعی خود را به کار بگیرید تا برنامه خود را به طور دقیق اجرا کنید. بهتر است آخر هفته ها را با مرور مطالب خوانده شده و حل نمونه سوالات کنکور هنر 1402 سال های گذشته سپری کرده و به این ترتیب آموخته های خود را تثبیت نمایید. فراموش نکنید که در این راه ثابت قدم بوده و از بهترین ابزارها برای دستیابی به هدف خود بهره بگیرید.

هیچ راه آسان و کوتاهی برای موفقیت وجود ندارد، بلکه این تلاش، برنامه ریزی و استمرار افراد است که راه های صعب و دشوار را آسان و دلنشین می سازد. هوشمندی، هدفمندی، مشورت و پشتکار از جمله کلیدهای مهم موفقیت در کنکور سراسری هنر 1402 است که توجه به هر کدام از آن ها می تواند تاثیر به سزایی در روند رو به جلو داوطلبان داشته باشد. اهمیت نظم و ترتیب را فراموش نکنید تا دچار سردرگمی نشوید و بتوانید اوقات مطالعاتی و فراغت برنامه ریزی درسی خو را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید.

 

سوالات متداول

1- چرا باید از ضرایب دروس برای برنامه ریزی کنکور هنر مطلع باشیم؟

ضرایب دروس به ما اطلاعاتی در خصوص میزان اهمیت آن ها در زیرگروه های مختلف گروه آزمایشی مربوطه و نحوه چینش صحیح ساعات مطالعاتی می دهد.

2- چه تفاوتی میان نحوه مطالعه دروس مختلف برای شرکت در امتحانات مدارس و کنکور سراسری رشته هنر وجود دارد؟

شیوه مطالعه برای شرکت در کنکور نباید مشابه با نحوه درس خواندن برای امتحانات تشریحی مدارس باشد، بلکه مطالعه کنکور باید دقیق تر و با صرف زمان بیشتری همراه باشد.

3- چه زمانی می بایست نسبت به حل تست های دروس عمومی کنکور سراسری هنر اقدام نماییم؟

بهتر است یک روز پس از مطالعه تشریحی این دروس، شروع به تست زنی کنید و آموخته های خود را در ذهنتان تثبیت نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور