خانه معرفی رشته ها رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق

معرفی رشته مهندسی برق
رشته مهندسی برق

برای معرفی و آشنایی با رشته مهندسی برق باید بگوییم که این رشته از زیر مجموعه های مهندسی بوده که به مطالعه ی الکتریسیته، الکترونیک و الکترومغناطیس می پردازد. این رشته بر پایه دروسی مثل فیزیک و ریاضیات استوار بوده و به همین خاطر علاقه مندان به این رشته درصورت تسلط بر این دروس می توانند به کسب رتبه قبولی در این رشته امیدوار باشند. رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی دارای گرایش های مختلفی است که پرطرفدارترین آن ها مهندسی برق قدرت، الکترونیک، مخابرات و کنترل می باشد، البته در برخی دانشگاه ها گرایش های بیوالکترونیک و سیستم های دیجیتال نیز ارائه می گردد.

در برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان مهندسی برق می بایست پس از گذراندن 3 تا 5 ترم گرایش مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

نحوه پذیرش در رشته مهندسی برق

برای پذیرفته شدن در رشته مهندسی برق می توان از دو طریق با کنکور و بدون کنکور اقدام نمود که در ادامه به جزییات و نکات مربوط به هر کدام پرداخته خواهد شد.

با کنکور

رشته مهندسی برق در زیر گروه 1 کنکور رشته ریاضی – فیزیک قرار دارد که در جدول زیر ضرایب دروس این زیر گروه نشان داده می شود.

ضرایب دروس کنکور برای رشته مهندسی برق (زیر گروه 1)
نام دروسضریب
دروس عمومیزبان و ادبیات فارسی4
زبان عربی2
معارف اسلامی3
زبان انگلیسی2
دروس تخصصیریاضی4
فیریک3
شیمی2

از سال 1401 امکان حذف دروس عمومی از کنکور وجود دارد به طوری که طبق آخرین اطلاعیه ها، حذف دروس عمومی از کنکور قطعی به نظر می رسد. بنابراین بایستی گفت از میان دروس تخصصی رشته ریاضی – فیزیک، درس ریاضیات از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و پس از آن به ترتیب درس فیزیک و شیمی مهم می باشد.

علاقه مندان می توانند برای اطلاع از  آخرین رتبه قبولی مهندسی برق دانشگاه سراسری و آخرین رتبه و تراز قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد بر روی لینک های مربوطه کلیک کنند.

بدون کنکور

برای تحصیل در رشته مهندسی برق می توان بدون شرکت در کنکور نیز اقدام نمود. نحوه پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های مختلف به صورت زیر می باشد:

پذیرش بدون کنکور رشته مهندسی برق
کاردانی و کارشناسی ناپیوستهدانشگاه علمی کاربردی
کارشناسی پیوستهدانشگاه های سراسری، موسسات غیر انتفاعی، پیامنور و آزاد
کارشناسی ارشدبرخی از دانشگاه ها با استفاده از امتیاز استعداد درخشان و دانشگاه پیامنور از طریق آزمون فراگیر
دکتریتنها از طریق امتیاز استعداد درخشان

در ادامه توضیح جدول فوق بایستی گفت که برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی برق با استفاده از امتیاز استعداد درخشان، لازم است که با پیگیری اطلاعیه های دانشگاه ها از امکان پذیرش دانشجو از این طریق مطلع گردید.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی برق

دانشجویان کارشناسی مهندسی برق به طور کلی باید 3 واحد پروژه بعلاوه 137 واحد درسی را بگذارند. لازم به ذکر است تعدادی از دروس بصورت تخصصی برای هر گرایش جداگانه ارائه می شود اما دروس مشترک این رشته به صورت جدول زیر می باشد.

دروس مشترک کارشناسی مهندسی برق
دروس عمومیدروس پایهدروس اصلیدروس اختیاری
مبانی نظری اسلام/  اخلاق اسلامی/ انقلاب اسلامی/ تاریخ و تمدن اسلامی/ آشنایی با منابع اسلامی/ ادبیات فارسی/ زبان انگلیسی/ تربیت بدنی/ دانش جمعیت و خانوادهریاضی عمومی 1 و 2/ فیزیک 1 و 2/ آمار و احتمالات مهندسی/ محاسبات عددی/ معادلات دیفرانسیل/ مبانی کامپیوتر و برنامه سازی/ آزمایشگاه فیزیک 1 و 2/ کارگاه عمومیاقتصاد مهندسی/ زبان تخصصی/ مبانی مهندسی برق/ ریاضیات مهندسی/ مدارهای الکتریکی 1 و 2/ الکترومغناطیس/ سیگنال‌ها و سیستم‌ها/ سیستم‌های کنترل خطی/ الکترونیک 1 و 2/ ماشین‌های الکتریکی/ اصول سیستم‌های مخابراتی/ تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی/ سیستم‌های دیجیتال/ آزمایشگاه مدار و اندازه‌گیری الکتریکی/ آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی/ آزمایشگاه الکترونیک/ آزمایشگاه سیستم‌های کنترل خطی/ آزمایشگاه سیستم‌های دیجیتال 1 و 2/ دروس تخصصی هر گرایشدرستی‌سنجی سیستم‌های دیجیتال/ طراحی سیستم‌های خیلی فشرده/ تأسیسات الکتریکی/ اندازه‌گیری الکتریکی/ طرح خطوط انتقال انرژی و پروژه/ تولید و نیروگاه/ ماشین مخصوص/ آزمایشگاه الکترومغناطیس – فیزیولوژی/ مدیریت اطلاعات پزشکی/ اصول توانبخشی و وسایل و دستگاه‌ها/ شبکه‌های کامپیوتری
22 واحد27 واحد53 واحد35 واحد

مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق دارای گرایش های مخابرات، قدرت، کنترل، الکترونیک، سیستم‌های دیجیتال و بیوالکتریک بوده که هر کدام دارای واحدهای درسی تخصصی جداگانه ای (53 واحد) می باشند. این دروس به صورت زیر می باشند.

دروس تخصصی گرایش های کارشناسی مهندسی برق
الکترونیکفیزیک مدرن/ فیزیک الکترونیک/ الکترونیک ۳/ مدارهای مخابراتی/ الکترونیک صنعتی/ طراحی بر اساس ریزپردازنده/ طراحی بر اساس ریزپردازنده/ فیلتر و سنتز مدار/ پردازش سیگنال دیجیتال/ آزمایشگاه الکترونیک ۲ و ۳/ آزمایشگاه طراحی بر اساس ریزپردازنده/ آزمایشگاه الکترونیک صنعتی/ آزمایشگاه مدارهای مخابراتی
بیوالکتریکیزیولوژی و آناتومی/ مدل سازی محاسباتی سیستم های فیزیولوژی/ مقدمه ای بر فیزیک پزشکی/ مقدمه ای بر مهندسی پزشکی/ اصول تصویرنگاری پزشکی/ تجهیزات عمومی بیمارستانی و کلینیک‌های پزشکی/ پردازش سیگنال دیجیتال/ آزمایشگاه سیگنال‌های حیاتی
سیستم های دیجیتالطراحی سیستم‌های نهفته مبتنی بر FPGA/ مقدمه‌ای بر الگوریتم‌های طراحی سیستم‌های دیجیتال/ طراحی در سطح سیستم/ طراحی سیستم‌های نهفته مبتنی بر هسته/ الکترونیک دیجیتال/ شبیه‌سازی شیءگرای سیستم‌های الکترونیکی
قدرتتحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۲/ ماشین‌های الکتریکی ۲ و ۳/ الکترونیک صنعتی/ رله و حفاظت سیستم‌ها/ طرح پست‌های فشار قوی و پروژه/ عایق‌ها و فشار قوی/ آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی ۲/ آزمایشگاه عایق‌ها و فشار قوی/ آزمایشگاه حفاظت و رله‌ها/ آزمایشگاه تحلیل سیستم‌های انرژی
کنترلسیستم‌های کنترل پیشرفته/ جبر خطی/ تحقیق در عملیات/ ابزار دقیق/ ابزار دقیق/ کنترل صنعتی/ اتوماسیون صنعتی/ مبانی مهندسی مکاترونیک/ سیستم‌های هوشمند/ سیستم‌های کنترل دیجیتال/ آزمایشگاه کنترل دیجیتال
مخابراتمایکروویو/ آنتن/ مدارهای مخابراتی/ میدان‌ها و امواج/ پردازش سیگنال‌های دیجیتال/ مخابرات دیجیتال/ مخابرات بی سیم/ آزمایشگاه آنتن/ آزمایشگاه مایکروویو/ آزمایشگاه مخابرات دیجیتال/ آزمایشگاه مدارهای مخابراتی/ آزمایشگاه پردازش دیجیتال

دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق طرفداران زیادی داشته و همچنین صنایع وابسته به برق روز به روز افزایش میابد. از این رو تربیت متخصصین این رشته از نیازهای اساسی جامعه بوده که به همین دلیل بسیاری از دانشگاه ها در مقاطع و گرایش های مختلف این رشته پذیرای دانشجو می باشند. در اینجا به تعدادی از دانشگاه های پذیرنده مهندسی برق اشاره می شود.

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه باهنر کرمان
  • دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  • واحدهای دانشگاه آزاد
  • واحدهای دانشگاه پیامنور
  • موسسات غیر انتفاعی
  • واحدهای دانشگاه علمی کاربردی

ادامه تحصیل در رشته حقوق تا چه مقطعی امکان پذیر است؟

همیشه یکی از سوالاتی که مد نظر علاقه مندان به تحصیلات دانشگاهی می باشد، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته تخصصی خود می باشد. ادامه تحصیل در گرایش های مختلف رشته مهندسی برق تا مقطع دکتری امکان پذیر بوده و دانشگاه های بسیاری پذیرنده دانشجو تا مقاطع بالاتر هستند. علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترای تخصصی می‌توانند با توجه به گرایش کارشناسی خود، در هر یک از زیرشاخه‌ها ذکر شده در زیر ادامه تحصیل داده و پایان نامه خود را در همان موضوع خاص ارائه دهند.

آشنایی با گرایش های کارشناسی رشته مهندسی برق

  • گرایش الکترونیک: این گرایش دارای زیر شاخه های طراحی آنالوگ، مدارهای دیجیتال، ادوات میکرو و نانو الکترونیک بوده که هدف آن شناخت نحوه عملکرد، نگهداری، بهره برداری، تجزیه و تحلیل سیستم های الکترونیکی در واحدهای مختلف صنعتی است. در گرایش الکترونیک نحوه و چگونگی استفاده از سیستم ها و ابزارهای الکترونیکی در زندگی روزمره و صنعت ، مهندسی و پزشکی به دانشجویان آموزش داده می شود.
  • گرایش قدرت: موضوعات مربوط به انتقال، تولید و تبدیل انرژی الکتریکی، اصول کاری و طراحی مدل های مختلف ماشین های الکترونیکی از جمله مباحثی است که در این گرایش به دانشجویان تعلیم داده می شود.
  • گرایش کنترل: در گرایش کنترل دانشجویان بیشتر با روش های کنترل سیستم ها سرو کار دارند نه با خود سیستم و به طور کلی در این علم چگونگی کنترل رفتار سیستم های مختلف با توجه به ورودی های داده شده آموزش داده می شود.
  • گرایش مخابرات: این گرایش دارای زیر شاخه های یدان و مایکروویو نوری، سیستم، رمز، شبکه می باشد که انتقال اطلاعات و روش های آن به سه طریق صوتی، تصویری و داده اصلی ترین مباحثی است که در این گرایش مورد بررسی قرار می گیرد. درس ریاضیات نیز از دروس پایه در این گرایش می باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی برق

با توجه به در حال توسعه بودن صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق فراهم شده، بنابراین می توان گفت بازار کار نسبتا خوبی در انتظار فارغ التحصیلان این رشته می باشد. بدیهی است که بدون داشتن توانایی لازم برای کار در حوزه برق شانس شاغل شدن افراد کاهش خواهد یافت اما یکی از معایب بازار کار رشته مهندسی برق، عدم توجه به کارآفرینی در این حوزه می باشد. در جدول زیر توانایی و مهارت های مهندسین برق در هر گرایش گفته شده که با توجه به نیاز صنایع و وزارتخانه، می توانند صاحب شغل شوند.

توانایی های لازم برای رشته حقوق

اگر قصد تحصیل در رشته مهندسی برق را دارید به این نکته توجه داشته باشید که از عوامل موفقیت در این رشته توانایی انجام کارهای عملی می باشد، بنابراین مهارت در این زمینه تعیین کننده ادامه مسیر شما خواهد بود. ساخت و تولید – ماشین آلات صنعتی و کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی، پژوهش های علمی – آکوستیک، اپتیک، فیزیک و فناوری نانو، مخابرات و ارتباطات – موبایل، رادیو، تلویزیون و ارتباطات ماهواره ای، حمل و نقل – سیستم های الکترونیکی خودرو، سیستم های ردیابی و مسافت سنج، هوا و فضا – رادار، سیستم های هوانوردی و ارتباطی و … از جمله کارهایی است که از مهندس برق انتظار می رود آن ها را به خوبی و با رعایت استانداردها انجام دهد.

توانایی های شغلی مهندس برق
نام گرایشفرصت های شغلی
الکترونیک
  •  انجام پروژه‌ های مخابراتی و پیاده‌ سازی بهینه‌ طرح‌ های مخابراتی
  • طراحی بردهای FPGA
  • طراحی بردهای کنترلی با استفاده از میکرو کنترلرهای عمومی یا خاص
قدرت
  • طراحی و نظارت بر شبکه‌ قدرت تخصص
  • طراحی نیروگاه‌ ها
  • مشاوره در زمینه‌ی احداث نیروگاه‌ هایی که با انرژی‌ های نو کار می‌کنند
  • گرایش ماشین‌ های الکتریکی، طراحی موتورهای الکتریکی مورد استفاده در صنایع مختلف
  • مشاوره در نصب و راه اندازی ژنراتورهای نیروگاهی
  • طراحی درایو
کنترل
  • کنترل و نظارت بر روی کار مهندسین و همچنین کارخانه های تولید برق و انرژی (تا فرآیندهای تولید برق و انرژی سازگار، کارآمد و با کیفیت بالا انجام شود.)
  • طراحی فرآیند کلی تولید برق در نیروگاه و تنظیمات لازم برای بهینه سازی خروجی
  • افزایش بهره وری در تولید با خودکارسازی فرایندهای اساسی کار
  • تعیین استانداردهای عملیاتی
  • تعیین خط مشی های لازم برای تعمیر، نگهداری، افزایش کیفیت و بازرسی های مداوم
مخابرات
  • طراحی سیستم های مخابراتی
  • طراحی سیستم‌ های رادار و جنگ الکترونیک
  • طراحی شبکه‌ های مخابراتی جهت ارتباط اطلاعاتی (مانند شبکه های ارتباطی بانک ها)
  • نصب و راه اندازی شبکه‌ های ارتباط از راه دور (مانند موبایل ها)
  • طراحی اجزای فرستنده – گیرنده های مخابراتی (مانند طراحی آنتن‌ ها، طراحی موج بر) و شبیه سازی آن‌ ها

وظایف مهندس برق

مهندسان برق بایستی بتوانند با استفاده از اصول علمی الکترونیک و مغناطیس، مسیر توسعه محصولات و سیستم‌های الکتریکی را هموار کنند. در واقع آن ها باید بتوانند میزان ریسک را ارزیابی کرده و با در نظر گرفتن استانداردهای ایمنی، مقدار ریسک احتمالی را به حداقل برسانند. علاوه بر مواردی که تا کنون گفته شد، سایر وظایف مهندسان برق به شرح زیر است:

  • طراحی، کنترل و پیاده سازی سیستم‌ها و محصولات الکتریکی
  • مدیریت پروژه‌ها و تحویل به موقع آنها
  • تعریف و مشخص کردن نیازها
  • اطمینان از رعایت استانداردها در طراحی، ‌تولید و نصب سیستم‌های برقی
  • بکارگیری فرایندهای جدید و نوآورانه در طراحی
  • بررسی پروژه‌ها برای نیازهای جدید به تجهیزات
  • کنترل برنامه‌های نگهداری و بازرسی

در صورت تمایل می توانید برای اطلاع از بازار کار دیگر رشته ها از جمله بازار کار رشته مهندسی مکانیک، بازار کار رشته مهندسی شیمی، بازار کار رشته مهندسی نفت و سایر رشته ها با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی  ایران مشاوره تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1- مهم ترین دروس کنکور برای قبولی در رشته مهندسی برق کدام درس ها هستند؟

درس ریاضی با ضریب 4 تاثیر گذارترین درس در قبولی داوطلبان این رشته می باشد و بعد از آن درس فیزیک و شیمی مهم است.

2- آیا رشته مهندسی برق پذیرش بدون کنکور هم دارد؟

بله، در بسیاری از دانشگاه ها پذیرش بدون کنکور دارد که به طور کامل در مقاله تشریح شده است.

3- بهترین گرایش مهندسی برق در زمینه بازار کار کدام است؟

همه گرایش های این رشته از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما مهم ترین فاکتور برای شاغل شدن در این رشته، کسب توانایی های لازم در حوزه مدنظر است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. امیرمحمد

    با تشکر از شما مطلب مفیدی بود .

دریافت مشاوره پیج کنکور