خانه کنکور رفع محرومیت کنکور ۱۴۰۳

رفع محرومیت کنکور ۱۴۰۳

شرایط رفع محرومیت کنکور

کنکور سراسری یکی از آزمون هایی است که داوطلبان بسیاری از طریق شرکت در آن وارد دانشگاه شده و به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های سراسری و آزاد می پردازند. در سال های گذشته تعدادی از داوطلبان بنا به دلایل مشخصی از شرکت در این آزمون محروم می شدند که مصادیق این ممنوعیت ها در دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ بیان می شود. لذا متقاضیانی که مجاز به ثبت نام کنکور 1403 نبودند، می بایست از راه های رفع محرومیت قانونی مطلع شده و بدین ترتیب موانع موجود بر سر راه کنکور خود را برطرف می کردند.

داوطلبانی که بدون رفع محرومیت اقدام به شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نمایند، متخلف شناخته شده و از ادامه تحصیل منع می گردند.

کدام دسته از داوطلبان از ثبت نام کنکور سراسری 1403 محروم می باشند؟

موارد بسیاری مشمول قانون محرومیت از شرکت در آزمون سراسری می شوند که در این جا به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم.

  • فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی مشمول طرح نیروی انسانی اجباری
  • داوطلبان دارای منع نظام وظیفه و مشمول خدمت
  • افراد دارای تعهد خدمت به ارگان ها یا دستگاه های اجرایی و همچنین دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم

شرایط رفع محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳

  • مطابق با مندرجات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور، افرادی که سال های گذشته در رشته های روزانه سراسری پذیرفته شده اما ثبت نام نکرده اند و یا افرادی که در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه می باشند، می توانند در آزمون سراسری سال 1403 شرکت کنند و دیگر نیازی به ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش ندارند. این افراد باید پس از قبولی در دانشگاه جدید، از رشته و دانشگاه قبلی خود انصراف دهند.
  • دانشجویانی که در دوره های روزانه در حال تحصیل اند، در صورتی مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری هستند که دارای شرایط عمومی و اختصاصی نام نویسی بوده و پس از قبولی در دانشگاه جدید انصراف قطعی از تحصیل حاصل نمایند.
  • فارغ التحصیلان رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت، مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در مقطع کاردانی که باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور یا 30 بهمن ماه ۱۴۰۳ خدمات خود را به اتمام رسانده باشند، در صورتی که در دوره دکتری عمومی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مورد پذیرش قرار بگیرند، می توانند دوره خدمات خود را پس از پایان تحصیل به انجام برسانند.

مراحل رفع محرومیت از کنکور سراسری 1403

رفع محرومیت دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه روزانه

در سال های گذشته، داوطلبان پذیرفته شده در دوره های روزانه که تمایل به تحصیل مجدد در کنکور سراسری و رشته های روزانه داشتند، می بایست به جهت رفع محرومیت شرکت در کنکور سراسری به سایت سازمان سنجش مراجعه و با ثبت و ارسال درخواست اینترنتی فرآیند مربوطه را به انجام می رساندند.

 

مطابق با جدیدترین اطلاعیه منتشر شده در این خصوص، در سال ۱۴۰۳ دیگر نیازی به ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش نیست و داوطلبان می توانند بدون محرومیت، در کنکور سراسری 1403 شرکت نمایند. اما نهایتا با پذیرفته شدن در رشته سراسری و روزانه جدید می بایست از دانشگاه محل تحصیل قبلی خود انصراف دهند.

رفع محرومیت فارغ التحصیلان رشته های پزشکی مشمول طرح نیروی انسانی

همان طور که در قسمت قبل اشاره شد، افرادی که در رشته های گروه پزشکی وزارت بهداشت فارغ التحصیل شده اند و موظف به گذراندن طرح نیروی انسانی می باشند، چنانچه موفق به قبولی در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شوند، امکان گذراندن دوره خدمت پس از پایان دوره تحصیل خود را دارند.

رفع محرومیت از داوطلبان دارای منع نظام وظیفه

این داوطلبان برای رفع محرومیت باید در زمان تعیین شده دفترچه اعزام به خدمت خود را تکمیل کرده و همزمان در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز ثبت نام کنند و بعد از اعلام نتایج کنکور و در صورت قبولی در دانشگاه می توانند با استفاده از شرایط و قوانین ایست خد سربازی از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

سوالات متداول

1- داوطلبانی که دو بار در دوره روزانه پذیرفته شده اند، چگونه می توانند نسبت به رفع محرومیت از کنکور اقدام کنند؟

این دسته از افراد دیگر نیازی به ارسال درخواست در سایت سنجش نداشته و می توانند بدون انجام این روند نسبت به ثبت نام کنکور اقدام کنند.

2- نحوه رفع محرومیت از کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای مشمولین منع نظام وظیفه به چه صورت می باشد؟

این داوطلبان باید در زمان تعیین شده دفترچه اعزام به خدمت خود را تکمیل کرده و همزمان در کنکور ثبت نام کنند و بعد از اعلام نتایج مطابق با قوانین ایست خدمت، معاف گردند.

3- آیا دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی از ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳ محروم هستند؟

دانشجویان در حال تحصیل مجاز به ثبت نام هستند اما در صورت قبولی باید از رشته تحصیلی قبلی خود انصراف دهند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶۱۴ نظر
  1. امیر

    سلام خسته نباشید من قبلا یکبار از دانشگاه ازاد انصراف دادم الان هم در دانشگاه پیام نور هستم میخواستم بدونم ایا من بخاطر یکبار انصرافی که دادم آیا برای همیشه از حق شرکت در کنکور محروم هستم یا اصلا راهکاری برای رفع این محرومیت هست؟ ممنون میشم جوابمو بدید ،سپاسگزارم

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      با انصراف دوم از دانشگاه مشمول سربازی می شوید.

  2. محمد کولیوند

    سلام من بیشتر از یک سال هست که از دانشگاه پیام نور شهرمون انصراف دادم آیا میتونم در کنکور نوبت اول ۱۴۰۳ شرکت کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه، محدودیتی برای شما وجود ندارد.

  3. امیرحسین اکبری

    سلام من کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردم انتخاب رشته کردم ثبت نام دانشگاهم کرده ولی نمیخام برم ایا میتونم ۱۴۰۳ کنکور بدم ؟ و ایا باید انصراف بدم حتما؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما میتوانید پس از کسب قبولی در کنکور انصراف خود را ثبت کنید.

  4. مهدی شکوری

    سلام وقتتون بخیر
    من سال قبل دانشگاه قبول شدم ولی نرفتم،امسال هم قبول شدم ولی باز رشته مورد نظر چون نبود نرفتم ولی ایندفعه ثبت نام کردم دانشگاه رو میخواستم بدونم از نظر خدمت سربازی یا خود کنکور محرومیتی متوجه من خواهد شد برای سال بعد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود خیر، شما حال حاضر چون معافیت تحصیلی دانشجویی برخوردار هستید از لحاظ نظام وظیفه به مشکل نخواهید خورد و هیچ منعی برای شرکت در کنکور نخواهید داشت.

  5. مهدی شکوری

    سلام وقتتون بخیر
    من سال قبل دانشگاه قبول شدم ولی نرفتم،امسالم قبول شدم ولی باز رشته مورد نظر چون نبود نرفتم ولی ایندفعه ثبت نام کردم دانشگاه رو میخواستم بدونم از نظر خدمت سربازی یا خود کنکور محرومیتی متوجه من خواهد شد برای سال بعد؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت ورود به دوران غیبت امکان ثبت نام در دانشگاه برای شما وجود نخواهد داشت.
      آقایان به طور کلی تا اتمام ۲۰ سالگی از معافیت دیپلم برخوردار می باشند.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور