خانه کاردانی به کارشناسی شرایط ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲

شرایط نام نویسی آزمون کاردانی به کارشناسی 1402
شرایط ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی 1402

ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی و یا بدون کنکور آن یکی از راه های ورود افراد به این مقطع تحصیلی می باشد. فارغ التحصیلان دوره کاردانی و یا دانشجویان در حال تحصیل در سال آخر، در صورتی که واجد تمامی شرایط ذکر شده در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی باشند می توانند نسبت به نام نویسی و انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

داوطلبانی که مدرک کاردانی خود را دریافت نموده اند و علاقه مند به ادامه تحصیل در یکی از رشته های گروه های پرطرفدار فنی مهندسی، پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی، علوم انسانی، منابع طبیعی و هنر هستند، می بایست از طریق شرکت در کنکور کاردانی به کارشناسی به پذیرش در یکی از رشته های مذکور دست یابند. چنانچه در هریک از مراحل گزینش متقاضی مشخص شود که دارای یکی از شرایط مندرج در دفترچه نمی باشد از ورود وی به این مقطع جلوگیری خواهد شد.

داوطلبان برای پذیرش در تمامی رشته های گروه پزشکی و غیر پزشکی کنکور کاردانی به کارشناسی می بایست دارای مدرک کاردانی مرتبط با آن باشند.

شرایط عمومی ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی 1402

ممکن است بسیاری از افراد با این سوال مواجه باشند که برای شرکت در کنکور کاردانی به کارشناسی چه شرایطی لازم است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمامی شرایط و اطلاعات اعم از زمان ثبت نام، مدارک ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی، شرایط و… در دفترچه ثبت نام درج شده است. این شرایط به دو بخش شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می شود که با توجه به اهمیت این موضوع هر یک را به صورت جداگانه در این مقاله توضیح داده ایم.

  • اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان تایید شده نظام جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد و عمل به احکام اسلامی (داوطلبانی که به ادیان دیگری به جز دین اسلام معتقد هستند در صورت عدم تجاهر به احکام اسلامی از این شرط مستثنی می باشند.)
  • عدم فساد اخلاقی
  • برخورداری از سلامت جسمی متناسب با رشته مورد نظر
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم سوء پیشینه در گروه های سیاسی غیرقانونی
  • عدم دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی۱۴۰۲

سازمان سنجش برای تقسیم بندی مناسب شرایط اختصاصی آزمون سراسری کاردانی به کارشناسی را در دسته بندی های مختلف قرار داده است. در ادامه به موارد مهم هر یک از دسته بندی ها می پردازیم ولی داوطلبان می توانند با مراجعه به دفترچه راهنما کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 به مطالعه لیست رشته های کنکور کاردانی به کارشناسی نیز بپردازند. تقسیم بندی اجرا شده به شرح زیر می باشد :

    1.  شرایط اختصصاصی کلیه داوطلبان
    2.  شرایط نظام وظیفه
    3. شرایط طرح نیروی انسانی
    4. شرایط گروه فرهنگیان
    5. شرایط گروه پزشکی

شرایط اختصاصی

  • داشتن مدرک کاردانی معتبر که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد برای داوطلبان الزامی است.
  • چنانچه داوطلب در زمان ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی دانشجو باشد، در صورتی مجاز به شرکت در کنکور کاردانی به کارشناسی خواهد بود که مدرک خود را حداکثر تا تاریخ 31 شهریور یا 30 بهمن ماه 1402 دریافت کند.
  • اگر متقاضی دارای مدارک بالاتر از کاردانی پیوسته یا ناپیوسته باشد، مجاز به ثبت نام رشته های پزشکی و غیرپزشکی این آزمون نخواهد بود.
  • در صورتی که داوطلب در دوره روزانه آزمون کاردانی به کارشناسی سال گذشته پذیرفته شده باشد، مجاز به شرکت در آزمون می باشد. لازم به ذکر است که رد صورت قبولی می بایست از رشته قبلی خود انصراف داده و در رشته جدید تحصیل کنند.
  • دارندگان مدرک کاردانی با معدل کمتر از 14 در صورتی که در رشته ای نامرتبط با رشته مقطع کاردانی خود پذیرفته شوند، ملزم به گذراندن 24 واحد جبرانی می باشند.
  • برای پذیرش در تمام رشته های گروه پزشکی داوطلبان نیازمند به مدرک کاردانی (فوق دیپلم) مرتبط با آن می باشند.
  • شرکت کنندگانی که مشمول گذراندن طرح نیروی انسانی می باشند باید در زمان ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی گواهی پایان دوره خود را دریافت نموده باشند.
  •  داشتن گواهی پایان خدمت و یا معافیت از خدمت (دائم و یا موقت) برای آقایان الزامی است.
  • دانشجویان آقا که سال آخر مقطع کاردانی هستند، جهت خدمت سربازی می توانند از معافیت تحصیلی برای شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی استفاده کنند.
  • فارق اتحصبلان مقطع کاردانی که معدل آن ها کمتر از 12 باشد نمی توانند در آزمون ثبت نام کنند.
  • داوطلبانی که معلم حق التدریسی، نیروهای قراردادی و دبیر نهضت سواد آموزی هستند در صورتی مجاز به انتخاب رشته می باشند که حکم کارگزینی خود را دریافت نمایند؛ در غیر این صورت قبولی آن ها باطل خواهد شد.

شرایط نظام وظیفه

 شرایط نظام وظیفه ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی 1402
کدشروط لازم
1داشتن کارت پایان خدمت هوشمند
2ارائه کارت معافیت دائم برای متولدین 1355 و قبل از آن
3زمان پذیرش و ثبت نام  مشمولان فازغ التحصیل مقطع کاردانی قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.
4فارغ التحصیلی قبل از تاریخ 31 شهریور ماه 1402
5تاریخ فارغ تحصیلی مقطع کاردانی تا زمان پذیرش مقطع کارشناسی بیش از یک سال نباشد.
6ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و موافقت بالاترین مقام اجرایی برای کارکنان متعهد خدمت در سازان ها و وزرات خانه ها
7ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان برای کارکنان پایور در نیرو های مسلح
8طلاب علوم دینی دارنده مدرک کاردانی دارای معافیت تحصیلی حوزه ای می باشند.
9مشمولان فارغ تحصیل کاردانی دارای برگه معافیت موقت هوشمند بدون غیبت (پزشکی،کفالت) در مدت اعتبار آن.
10سربازان وظیفه فاقد غیبت دارای مدرک کاردانی،که در سنوات مجاز تحصیلی فازغ تحصیل شده باشند می توانند از دفاتر پلیس10+ نسبت به دریافت معافیت تحصیلی اقدام نمایند.
11دانشجویان انصرافی از مقطع کارشناسی ناپیوسته که بدون غیبت هستند، می بایست از تاریخ 1390/08/22 فقط یک بار انصراف از تحصیل داشته و تاریخ انصرافشان در سنوات اولیه بوده باشد.

شرایط گروه علوم پزشکی

همان طور که در بالا ذکر شد هر داوطلب متقاضی ثبت نام در کنکور کاردانی به کارشناسی گروه پزشکی، تنها درصورتی مجاز به شرکت می باشد که در رشته های امتحانی متناسب با مدرک کاردانی خود، دست به انتخاب بزند که به آن شرط تجانس رشته هم می گویند.در ادامه مقاله به بررسی لیست رشته ها و جزئیات مدارک مورد نیاز گروه علوم پزشکی خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت نام گروه علوم پزشکی کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲

رشته های علوم پزشکی دارای شرایط و ظوابظ مخصوص خود می باشند که داشتن گواهی سلامت و مدرک تحصیلی مورد نیاز متناسب با هر رشته از جمله این موارد می باشد که برای اطلاعات بیشتر، رشته های امتحانی و مدرک کاردانی مورد قبولی هر رشته در جدول ذیل تهیه شده تا بتوانید از آن بهره مند شوید :

  • نداشتن اندام های مصنوعی
  • نداشتن بیماری های روانی
  • داشـتن قـدرت شنوایی و بینـایی کامل
  • نداشتن اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر
  • قد داوطلبان نباید کمتر از 170 سانتیمتر باشد.
  • نداشتن تغییر شکل های مادرزادی در صورت و اندام ها
  • داشتن قدرت تکلم و سخن گویی کامل (نداشـتن لکنـت زبـان)
  • فایل عکس اسکن شده داوطلب با مشخصات درج شده دفترچه راهنما
  • داشتن آمادگی جسمانی کامل برای انجام تمرینات ورزشی و کسب مهارت های بدنی برای امداد رسـانی سریع و صحیح
  • داشتن گواهی سلامت و  مبتلا نبودن به بیماری های مزمن و واگیر دار و یا غیر قابل درمان مانند صرع، آسم، فشار خون، دیابت، نارسایی کلیه و بیمارهای حاد قلب
مدارک تحصیلی رشته های گروه علوم پزشکی کنکور کاردانی به کارشناسی  1402
رشته امتحانیمدرک کاردانی مورد پذیرش
علوم ازمایشگاهیعلوم ازمایشگاهی
بهداشت عمومی بهداشت عمومی، بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماری ها، بهداشت دهان و دندان، بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانواده، راهنمای بهداشت عمومی، پرستاری، دندان پزشکی
تکنولوژی اتاق عمل پرستاری، ، اتاق عمل، تکنسین اتاق عمل
تکنولوژی پرتو شناسیکاردانی رادیوتراپی، رادیولوژی، تکنسین رادیولوژی، تکنولوژی رادیولوژی، رادیولوژی تشخیصی، تکنولوژی پزشکی هسته ای
هوشبریهوشبری، پرستاری، تنفس درمانی
مامایی (فقط زن)کاردانی مامایی
فوریت های پزشکی (فقط مرد)فوریت های پزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل

سهمیه های ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲

در کنکور کاردانی به کارشناسی نیز مانند سایر آزمون ها، سهمیه هایی برای بعضی از داوطلبان در نظر گرفته شده است و افراد واجد شرایط می توانند در صورت لزوم از آن استفاده نمایند که تقسیم بندی آن در جدول زیر درج شده است :

سهمیه های ثبت نام کنکور کاردانی یه کارشناسی 1402
نوع سهمیه مشمولان
سهمیه رزمندگانحضور حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه /حضور حداقل 6 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه با تایید ستاد کل نیروهای مسلح / حضور حداقل 6 ماه پیوسته و ناپیوسته در عملیات خطوط مقدم به صورت داوطلبانه
سهمبه 25 درصد ایثارگرانهمسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر / «آزادگان و همسر و فرزندان آنان / جانبازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
سهمبه 5 درصد ایثارگرانجانبازان زیر 25 % و همسر و فرزندان آنان / همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه
سهمیه 30 درصد استان بومی و دارای خدمت تعهددانشجویان بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استانها با نوع گزینش بومی استانی پذیرش می شود.

جزئیات و شرایط مربوط به بارگذاری عکس کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲

شرایط  بارگذاری عکس در مرحله ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که داوطلبان می بایست این فرآیند را با دقت هر چه تمام تر انجام دهند. متقاضیان به این نکته توجه داشته بانشد که بارگذاری عکس غیر معتبر باعث باطل شدن ثبت نام و عدم اجازه شرکت در آزمون را در پی خواهد داشت. شرایط عکس پرسنلی به شرح زیر می باشد :

  1. تمام رخ
  2.  رنگی
  3. فرمت jpg
  4.  زمینه سفید
  5. 3*4 یا 6*4
  6. حجم حداکثر 70 کیلوبایت
  7. واضح ، شفاف ، بدون مهر و اثر انگشت
  8. اندازه عکس حداکثر 300*400 و حداقل 200*300 پیکسل

یکی از آزمونی هایی که از حساسیت بسیار بالا برخوردار است و داوطلبان برای ظرفیت های محدود این مقطع رقابت می کنند، کنکور کاردانی به کارشناسی می باشد. علاقه مندان به شرکت در این آزمون برای انجام فرآیند ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 می بایست شرایط عمومی و اختصاصی آن را دارا باشند، در غیر این صورت مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت.

پس از این که داوطلبان از احراز کلیه شرایط بیان شده در متن مقاله اطمینان حاصل نمودند می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و با توجه به برنامه زمانی در نظر گرفته شده، اقدامات مربوط به ثبت نام در کنکور کاردانی به کارشناسی را به انجام برسانند. با کلیک بر روی لینک های موجود در این مطلب می توانید به اطلاعات کامل تر پیرامون این آمون دست یابید.

سوالات متداول

1- آیا متقاضیان دارای مدرک کارشناسی، مجاز به ثبت نام در کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۱ می باشد؟

خیر؛ دارندگان مدارک کاردانی پیوسته یا ناپیوسته و بالاتر حق شرکت در رشته های پزشکی و غیرپزشکی این آزمون را نخواهند داشت.

2- برای ثب نام در کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۱ باید دارای چه معدلی باشیم؟

دارندگان مدرک کاردانی با حداقل معدل 12 می توانند در این آزمون شرکت کنند اما دارندگان کمتر از این حد معدل لازم است 24 واحد جبرانی در رشته مرتبط با مقطع کاردانی خود بگذرانند.

3- جهت اطلاع از شرایط پذیرش بدون کنکور کاردانی به کارشناسی باید ۱۴۰۱ به کجا مراجعه کنیم؟

دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی در بر دارنده شرایط لازم جهت پذیرش در رشته های بدون آزمون این مقطع نیز می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۳۰ نظر
  1. Reza

    سلام وقت بخیر در مورد کارشناسی پیوسته ایا کاردانی م رو تطابق میدن؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، اما این مورد تحت اختیار معاونت آموزشی دانشگاه جدید می باشد.

  2. Reza

    سلام در مورد کارشناسی پیوسته ایا کاردانی م رو تطابق میدن ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      این مورد بسته به نوع دانشگاه شما متغیر می باشد.(معمولا دروس عمومی تطبیق داده می شوند.)

  3. Reza

    سلام درمورد سوال قبلی . کنکور سراسری بدم پیوسته کارشناسی رو میگیرم و کاردانی هم تطابق میدن دو سال میخونم تو دانشگاه ؟ اگه آزمون کاردانی به کارشناسی بدم تفاوت چیه با کنکور سراسری چیه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که کارشناسی پیوسته بخوانید نیازی به شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ندارید.

  4. Reza

    سلام وقت بخیر. من مهندسی برق کاردانی دارم دانشگاه دولتی ایا می تونم آزمون سراسری یعنی کنکور بدم و مهندسی برق قبول شم روزانه و اون کاردانی رو تطبیق بدم ؟ باید به صورت پیوسته بخونم یا آزمون کاردانی به کارشناسی بدم ؟ با تشکر لطفا به صورت کامل توضیح دهید با تشکر از سایت خوبتون

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه، امکان شرکت در کنکور سراسری و تطبیق واحد های کاردانی برای شما وجود دارد.

  5. علی

    یعنی حتما باید کنکور کاردانی به کارشناسی داد نمیشه کنکور سراسری داد بعد فوق دیپلم تطبیق بدن چون هر دو یک رشته بوده مهندسی مکانیک روزانه

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      تعداد تطبیق واحد های درسی بسته به دانشگاه مقصد متفاوت می باشد.(معمولا تمامی واحد ها تطبیق داده نمی شود.)

  6. علی

    سلام یعنی بعد فوق دیپلم میشه دانشگاه روزانه به صورت پیوسته لیسانس در همان رشته خواند

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در مقطع کاردانی به کارشناسی میتوانید رشته خود را ادامه دهید.

  7. علی

    سلام وقت بخیر . فوق دیپلم داشته باشی پیوسته . دوباره کنکور بدی می تونی توهمون رشته پیوسته بخونه یعنی روزانه و تطابق میدن ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه این امکان وجود خواهد داشت.

  8. علی

    سلام وقت بخیر. با داشتن فوق دیپلم مهندسی مکانیک روزانه میتونم دوباره آزمون بدم و دانسگاه روزانه همون رشته در مقطع کارشناسی بخونم ایا تطابق میدن کاردانی رو

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      می توانید کارشناسی ناپیوسته را انتخاب نمایید.

  9. فرناز

    سلام وقت بخیر با مدرک کاردانی معماری میتونم کنکور پیوسته رشته معماری شرکت کنم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله میتوانید و منعی نخواهد بود.

  10. محمد

    سلام مدرک فوق دیپلم مهندسی مکانیک دارم و میخوام لیسانس حسابداری بگیرم
    ایا امکانش هست؟ و اینکه باید دو سال تحصیل کنم یا۴ سال؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله شما می توانید برای کارشناسی ناپیوسته اقدام کرده و مدت تحصیل شما ۲ سال می باشد.

  11. هادی

    باسلام و خسته نباشید.با مدرک فوق دیپلم کاردانی وزارت بهداشت هم میتونیم کاردانی به کارشناسی ناپیوسته شرکت کنیم.خیلی ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، شما محدودیتی برای ثبت نام ندارید.

  12. اف

    سلام وقت بخیر اگر فوق دیپلم مهندسی مکانیک داشته باشید میتونی کنکور سراسری بدی در همان رشته و سوالم اینه که معادل سازی فوق دیپلم برام انجام میدن؟ با تشکر از شما

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت داشتن معافیت سربازی یا کارت پایان خدمت میتوانید این کار را انجام دهید.
      بله واحد های درسی که در چارت دانشگاه قدیم و جدید که یکسان باشند تطبیق میخورند.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره