خانه تیزهوشان طرح شهاب مدارس چیست

طرح شهاب مدارس چیست

طرح شهاب مدارس ، طرح جایگزین آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ششم به هفتم؟

طرح شهاب مدارس
طرح شهاب مدارس چیست
این روزها حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه و همچنین اجرایی شدن طرح شهاب به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است و ابهامات فراوانی برای دانش آموزان و اولیای آن ها بوجود آمده که اصلا طرح شهاب چیست؟ و از این پس نحوه ی پذیرش مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان به چه شکل خواهد بود؟ به همین جهت تصمیم گرفتیم در این مقاله به طرح شهاب و طرح جایگزین مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان ( سمپاد ) بپردازیم. شهاب در واقع مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر می باشد که آموزش و پرورش تصمیم دارد با اجرایی کردن این طرح گامی در راستای شناسایی استعدادهای مختلف دانش آموزان بردارد چرا که معتقد است برگزاری آزمون تنها شناساگر استعداد ذهنی دانش آموزان است در صورتی که شناسایی استعداد می بایست در همه ی زمینه ها انجام گیرد که در ادامه مطلب به تفضیل به توضیح این طرح خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب را مطالعه فرمایید و در صورتی که همچنان ابهامی باقی ماند می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما توضیحات بیشتری خدمت شما عزیزان ارائه دهند.

توجه داشته باشید که آزمون تیزهوشان مقطع ششم به هفتم و نهم به دهم همچنان به قوت خود باقیست.

طرح شهاب مدارس چیست؟!

طرح شهاب از چند سال پیش توسط آموزش و پرورش پیشنهاد و تصویب شد. در ابتدا در برخی استان ها به طور آزمایشی اجرا شد و در سال جاری با اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون در دوره ی ابتدایی توسط وزیر آموزش و پرورش، اجرایی شدن طرح شهاب در مدارس قوت گرفت. البته باید به این موضوع اشاره کرد که هر زمان مصوبه مربوط به حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه ششم ابتدایی از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شود، مقدمات کار برای شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش از راه های دیگر غیر از آزمون ورودی مدارس برتر ( نمونه دولتی و تیزهوشان ) آغاز می‌شود و یکی از این راهکارها، اجرای دقیق طرح شهاب است. دلیل اجرای طرح شهاب، شناسایی استعداد بالقوه دانش آموزان است چرا که آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی تنها هوش ذهنی دانش آموز را می سنجد و از آن جا که دانش آموزان زیادی علاقمند به تحصیل در اینگونه مدارس هستند بنابراین فرصت برای سودجویی برخی افراد و موسسه ها فراهم می شود که با گرفتن مبالغ زیاد از دانش آموزان به آن ها وعده ی قبولی در این مدارس را می دهند. و یکی از مهمترین دلایل حذف آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه اول متوسطه دور کردن استرس از دانش آموزان است چرا که نحوه ارزیابی دانش آموزان در امتحانات دوره ی ابتدایی به صورت توصیفی می باشد و این با برگزاری آزمون پس از اتمام دوره ی ابتدایی مغایرت دارد چرا که دانش آموزی که شش سال به صورت توصیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد و یکدفعه در معرض چنین آزمون سختی قرار می گیرد دچار استرس و مشکلات روحی می شود. بنابراین آموزش و پرورش با حذف این آزمون ها از پایه متوسطه اول قصد دارد روحیه شاد و بانشاط دانش آموزان را حفظ کند و عدالت آموزشی را به اجرا درآورد چرا که معتقدند تنوع مدارس دور از عدالت آموزشی است و در دوران ابتدایی و متوسطه اول، بیشتر از آموزش می بایست به تربیت دانش آموزان اهمیت داد. شناسایی دانش آموزان برتر در زمینه های مختلف نیز بوسیله ی طرح شهاب انجام خواهد شد. در ادامه به نحوه ی اجرای طرح شهاب خواهیم پرداخت.

نحوه ی اجرای طرح شهاب در مدارس

اجرای این طرح و در واقع شناسایی استعداد دانش آموزان به عهده ی معلمان و در کنار آن ها به عهده ی معاونان و مدیر مدرسه خواهد بود. آموزش های لازم جهت نحوه ی شناسایی استعداد دانش آموزان نیز به معلمان آموزش داده خواهد شد. به این ترتیب اجرای طرح شهاب ( شناسایی و هدایت استعدادهای برتر ) بیشتر توسط معلمان انجام خواهد شد و دانش آموزان دارای استعدادهای گوناگون شناسایی و متناسب با استعدادشان در همان مدارس تحصیل و هدایت خواهند شد. جهت اجرای این طرح اموزش و پرورش تاکنون چندین قرار داد با دستگاه های مختلف از جمله خانه ریاضیات، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری و بنیاد ملی نخبگان تنظیم کرده است.

طرح جایگزین نمونه دولتی و تیزهوشان ششم

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، طبق تصمیم آموزش و پرورش برگزاری هر گونه آزمون در دوران ابتدایی ممنوع شده است و از طرفی قرار است به جای کشف استعداد داوطلبان از طریق آزمون، کشف استعداد از طریق طرح شهاب انجام شود. لازم به ذکر است که چون برگزاری آزمون ممنوع شده بنابراین مدارس تیزهوشان و نمونه در دوره ی اول متوسطه پذیرش نخواهند داشت و دانش آموزان در همان مدارس عادی تحصیل خواهند کرد. به گفته مسئولان آموزش و پرورش سه سال آینده، دیگر در دوره متوسطه اول مدرسه تیزهوشان نخواهیم داشت. البته لازم به ذکر است که آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برای دوره ی دوم متوسطه ( نهم به دهم ) برقرار است و فقط آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان ششم به هفتم حذف شده است. جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان می توانید عضو کانال تلگرامی تیزهوشان و نمونه دولتی ایران مشاوره شوید و جهت مطالعه ی نکات مشاوره ای نیز امکان عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی با کلیک بر روی لینک مورد نظر برای شما فراهم گردیده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۴ نظر
  1. ایناز

    سلام، ببخشید آیا طرح شهاب در سال ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ عملی می‌شود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر اطلاعیه ای در این خصوص منتشر نشده است. جهت اطلاع از اخبار عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی شوید.

  2. سید آرین زاهدی فر

    با عرض سلام و خسته نباشید زمان تحویل کارت ورود به جلسه آزمون ششم به هفتم چه زمانی می باشد بنده ثبت نام فرزندم را انجام داده ام و تنها کد رهگیری در حال حاضر دارم چگونه میتوانم کارت ورود به جلسه را بگیرم

    • ایران مشاوره

      با سلام کارت شرکت در ازمون بطور معمول دو تا پنج روز پیش از ازمون از طریق سایتی که ثبت نام را انجام داده اید منتشر میشود

  3. فاطمه

    سلام…
    ایا برای سال نود و هفت – نود و هشت ۱۰۰% طرح شهاب اجرا میشود؟میشود یک سوال مثال بزنید؟{سوال طرح شهاب}

    • ایران مشاوره

      سلام بله طرح شهاب اجرا میشود و طرح شهاب باعنوان آزمون هوش برگزار خواهد شد.

  4. فرشته

    ولی در حال حاضر آزمونی گذاشته شده که می خواستم بدونم در این آزمون چه نوع سوالاتی می‌آید

    • ایران مشاوره

      باسلام. آزمونی که در تاریخ ۹۷/۵/۵ برای دانش آموزان پایه ششم جهت انتخاب دانش آموزان واجد شرایط برای ورود به تحصیل در پایه هفتم دبیرستان های استعدادهای درخشان برگزار خواهد شد یک آزمون هوشی می باشد که سوالات درسی در آن وجود ندارد و فقط شامل تست های هوش می باشد.

  5. اشکان

    سلام ببخشید ساعت پاسخگویی تلفنی ایران مشاوره از ساعت چند تا چند است

    • ایران مشاوره

      با سلام. پاسخگویی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب می باشد.

  6. محمد بطحایی

    ایا در سال جدید یعنی ۹۷برگزار می شود

    • ایران مشاوره

      بله از سال ۹۷ این طرح اجرا می شود.

  7. رادپرور

    سلام با توجه به فرمایشات بالا سوال من این است که یکسری کلاس در پژوهشراهای مناطق تهران گذاشتن ویا هر لحظه نامه ای از مدرسه برای شرکت در این ازمون ویا المپیاد خانه ریاضی و….. دریافت میکنیم ونظر طرح شهاب این است که کسانی که در این کلاسها شرکت دارند پذیرفته میشوند یعنی دختر من که کلاس ریاضی وعلوم و… میرود و به لطف خدا گیرایی خوبی در درس دارد با شرکت نکردن در این کلاسها مشول برمیخورد. خیلی جای ابهام و سوال برامون پیش امده و در ادامه برای ثبت نام پایه هفتم دچار مشکل شده ایم چون مدرسه دو قسمت داره یکی باتوجه به حساسیت سن نوجوانان از یک طرف و قسمت درس که انهم مهم میباشد عاجزانه خواهشمندم راهنمایی بیشتر کنید باسپاس

    • ایران مشاوره

      سلام. لطفا تا فروردین منتظر باشین تا اطلاعات تکمیلی برسه و بتونیم بهتر راهنمایتون بکنیم.

مشاوره تیزهوشان پیج سمپاد