خانه دکتری زمان و چگونگی مصاحبه دکتری سراسری

زمان و چگونگی مصاحبه دکتری سراسری

مصاحبه دکتری سراسری 97

مصاحبه دکتری سراسری 96
مصاحبه دکتری سراسری 97

 

در رابطه با تحصیل و نحوه ورود به مقطع دکتری لازم است بدانید که تنها کسب رتبه قبولی در آزمون سراسری دکتری جهت ورود به مقطع دکتری کفایت نخواهد کرد و دانشجویان می بایست خود را در مرحله مصاحبه نیز اثبات نمایند. به این دلیل که مرحله مصاحبه 50 درصد تاثیر در قبولی متقاضیان خواهد داشت و بخش زیادی از وزن پذیرش دکتری را به دوش می کشد و می توان گفت که کسب موفقیت در این مرحله بسیار مهم تر از آزمون دکتری می باشد.بنابراین پس از عبور از آزمون دکتری سراسری و کسب رتبه قبولی، بار دیگر می بایست عزم خود را جذب کنید و تمامی توانمندی خود را جهت موفقیت در مرحله مصاحبه به کار گیرید.اما چگونه می توان در این مرحله موفق شد؟ پاسخ این سوال را در این مقاله مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره به بهترین شکل ممکن خواهند داد و شما را از تمامی موارد مرتبط با مصاحبه از جمله فرایند برگزاری مصاحبه ،مدارک مورد نیاز جهت حضور در جلسه مصاحبه ،راهکار های کنترل استرس و نحوه انتخاب لباس در جلسه مصاحبه و … مطلع خواهند کرد.

آشنایی با نحوه مصاحبه دکتری سراسری 97

در ابتدا ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که چه کسانی برای مصاحبه به دانشگاه پذیرنده مراجعه می نمایند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر دانشگاه به طور مستقل پس از اعلام نتایج دکتری، حد نصاب قبولی مرتبط با رشته های خود را منتشر می نمایند و متقاضیان در این حالت با توجه به نمره خود در کارنامه و مقایسه با حد نصاب دانشگاه هایی که در برگه انتخاب رشته خود آورده اند می بایست به دانشگاه های پذیرنده جهت انجام مصاحبه مراجعه نمایند.در جلسه مصاحبه علاوه بر اساتید یک یا دو نفر دیگر نیز جهت ارزیابی میزان توانمندی و تسلط شما متقاضیان در زبان انگلیسی، پایان نامه و رزومه و…  بر جلسه نظارت خواهند داشت که در ادامه مطلب نحوه برخورد و پاسخگویی به سوالات در جلسه مصاحبه را توضیح خواهیم داد. 

چگونه خود را برای مصاحبه دکتری سراسری آماده کنیم ؟

بهترین راه برای برای آشنایی با فضای مصاحبه و اطلاع از نحوه سوالات اساتید در جلسه مصاحبه این است که پیش از انجام مصاحبه به سراغ دانشجویان دکتری همان رشته و دانشگاهی که در آن دعوت به مصاحبه شده اید بروید و از اینکه کدام یک از اساتید در رشته شما ظرفیت پذیرش دانشجو دارند مطلع شوید به این دلیل که به احتمال بسیار زیاد همین اساتید در جلسه مصاحبه دکتری سراسری 97 در رشته شما حضور خواهند داشت و در این حالت می توانید از نحوه سوالاتی که توسط اساتید پرسیده می شود آگاه شوید و با آمادگی بیشتری در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

چه سوالاتی در مصاحبه دکتری سراسری 97 پرسیده می شود ؟

  • پایان نامه : در جلسه مصاحبه از شما متقاضیان در خصوص پایان نامه سوالاتی پرسیده می شود که می بایست با تسلط کامل در مورد پایان نامه خود توضیح دهید.
  • حرفه مورد علاقه : اگر در جلسه مصاحبه در خصوص زمینه کاری مورد علاقتان سوال پرسیده شد سعی کنید در صحبت هایتان انعطاف پذیر بودن و علاقه خود را در زمینه های کاری گوناگون بیان کنید و نظر مصاحبه گران را در این خصوص جلب کنید.
  • انگیزه : همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم کلید اصلی موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری، نشان دادن انگیزه متقاضیان به تحصیل در مقطع دکتری و رشته مورد علاقه شان می باشد.
  • ارزیابی قدرت تحلیل و استنتاج : در جلسه مصاحبه  امکان پرسش سوال درسی بسیار کم است. اما اساتید سعی دارند که  قدرت تحلیل و استنتاج شما را  ارزیابی کنند و به این نتیجه برسند که که آیا شما توانایی ارتباط برقرار کردن منطقی بین چند مولفه را دارید یا خیر.
  • تسلط بر زبان انگلیسی : تسلط بر زبان انگلیسی برای اساتید بسیار حائز اهمیت خواهد بود و در صورت دارا بودن مدرک زبان آن را در جلسه مصاحبه همراه خود داشته باشید.ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که از شما خواسته شود که به زبان انگلیسی به طور مختصر در مورد خود یا پایان نامه خود توضیح دهید.بنابراین از اهمیت یادگیری زبان انگلیسی غافل نشوید.
  • اشتغال به کار : یکی دیگر از مواردی که برای اساتید بسیار حائز اهمیت می باشد این است که آیا دانشجوی دکتری می تواند به صورت تمام وقت روی پایان نامه خود کار کند یا خیر .بنابراین اشتغال به کار به صورت تمام وقت می تواند تأثیر منفی بر روی نظر اساتید داشته باشد. البته تدریس، نوشتن و یا ترجمه کتاب  می تواند به روند مصاحبه شما کمک کند و تاثیر مثبت داشته باشد.

عوامل موفقیت در مصاحبه دکتری سراسری 97

1-ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید و از عطر ملایم استفاده کنید. 

2هنگام برخورد با اساتید و مصاحبه گران با اعتماد به نفس کامل احوال پرسی کنید و از طریق چشم هایتان ارتباط برقرار کنید و لبخند زدن را فراموش نکنید.

3با آرامش و بدون شتابزدگی به سوالاتی که از شما می پرسند فکر کنید و پاسخ دهید.

4-اغراق و دروغ را از صحبت های خود حذف کنید و صادقانه به سوالات پاسخ دهید تا در طول مصاحبه آرامشتان را از دست ندهید.

5-سعی کنید از پاسخ های طولانی پرهیز کنید چون ممکن است امتیاز منفی برایتان محسوب شود.

6-بهتر است هنگام پاسخ دادن به سوالات علاوه بر نگاه کردن به مصاحبه گران، اطرافتان را نیز نگاه کنید و از خیره شدن بیش از حد به مصاحبه گران اجتناب کنید.

7-از مهارت ها و توانمندی هایتان صحبت کنید و در بین صحبت هایتان به آن ها اشاره کنید.

8-انگیزه و هدف خود را از انتخاب رشته تان بیان کنید و فراموش نکنید که داشتن انگیزه، کلید اصلی موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری است.

9-اگر پاسخ سوالی را نمی دانید به جای حاشیه رفتن بگویید که حضور ذهن ندارید.

10-به هیچ وجه تا پایان مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنید و خود را خسته نشان ندهید.

11-با آرامش روی صندلی بنشینید و پاهایتان را تکان ندهید که این کار شما را مضطرب نشان خواهد داد.

12-اگر در میان صحبت هایتان از برخی از پاسخ هایتان رضایت نداشتید امید خود را از دست ندهید و تا پایان مصاحبه خونسردی خود را حفظ کنید.

مدارک لازم جهت حضور در مصاحبه دکتری سراسری 97

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • مدرک کارشناسی ارشد یا گواهی معدل و ریز نمرات دروس
  • پایان نامه ارشد و ریز نمرات آن
  •  مدرک لیسانس و ریزنمرات لیسانس
  •  مدرک زبان (آیلتس، تافل، تولیمو …)
  • گواهی سابقه تدریس در دانشگاه ها
  • گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی
  • کتاب های تالیف و ترجمه شده
  • توصیه نامه از سه تن از اساتید ارشد از جمله استاد راهنما
  • رزومه کامل تحصیلی و شغلی
  • انتخاب موضوع پایان نامه مقطع دکتری


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید …



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری