خانه معرفی رشته ها رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی

معرفی و بررسی بازار کار رشته بینایی سنجی

بازار کار رشته بینایی سنجی
بازار کار رشته بینایی سنجی
علم‌ بینایی‌ شامل دو شاخه‌ اصلی‌ “چشم‌ پزشکی‌” و “بینایی‌ سنجی‌”می باشد که رشته بینایی سنجی در زمینه های مرتبط با بینایی، بهداشت چشم و مراقبت از بینایی به ایفای نقش می پردازد.متخصصان بینایی سنج در زمینه هایی چون تهیه و تجویز وسائل کمک بینایی جهت نیمه بینایان،- ساخت و ارائه عینک طبی مطابق با استاندارد های علمی، تشخیص دقیق عیوب انکساری چشم (ضعیفی چشم)،درمان تنبلی چشم کودکان ،تجویز لنزهای طبی و غیر طبی استاندارد،بررسی انحرافات چشمی و اصلاح انحرافات و …نسبت به یک چشم پزشک اطلاعات بیشتری دارد.به طوری که بر اساس بررسی های انجام شده در کشور انگلیس 5 برابر تعداد چشم پزشکان، متخصصان بینایی سنج وجود دارد.

اگر قصد تحصیل در رشته بینایی سنجی را دارید توجه داشته باشید که تسلط در دروسی چون فیزیک،ریاضی و زیست شناسی می تواند در کسب رتبه قبولی در رشته بینایی سنجی بسیار موثر باشد.پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته بینایی سنجی از طریق کنکور سراسری صورت می گیرد.طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته بینایی سنجی ۴ سال می باشد.ضمن اینکه این رشته در مقطع کارشناسی 146 واحد درسی را در بر می گیرد که 23 واحد درسی مربوط به دروس عمومی، 42 واحد مربوط به دروس پایه و اصلی ،73 واحد مربوط به دروس اختصاصی و 8 واحد نیز به پایان نامه و کار آموزی اختصاص دارد.

امکان تحصیل در رشته بینایی سنجی در ایران در مقاطع کارشناسی‌، کارشناسی‌ ارشد و دکتری امکان پذیر است.اما توجه داشته باشید که این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و به صورت عمومی ارائه می شود.اما فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند در مقطع کارناسی ارشد در رشته هایی که در ادامه مطلب عنوان کرده ایم ادامه تحصیل دهند. رشته‌ بینایی‌ سنجی‌ در دوره‌ کارشناسی ارشد و دکتری گرایش های‌ تخصصی‌ از جمله ناهنجاری های‌ دید دو چشمی‌ و تمرینات‌ اپتومتریک‌، وسایل‌ کمک‌ بینایی‌ و تجویز لنزهای‌ نامرئی‌ را شامل می شود.در جدول زیر می توانید دروس عمومی، پایه و تخصصی رشته بینایی سنجی را مشاهده نمایید.

دروس رشته بینایی سنجی

دروس عمومی

معارف اسلامی 1 – ادبیات فارسی 1 – اخلاق و تربیت اسلامی 1و 2 – زبان خارجی  – فارسی 2 – تربیت بدنی 1 و 2 – معارف اسلامی 2 – زبان خارجی 2 – تاریخ اسلام – انقلاب اسلامی و ریشه های آن – متون اسلامی – زیست شناسی

دروس‌ پایه‌ 

فیزیک‌ نور، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌ عمومی‌، تشریح‌ عمومی‌ و اعصاب‌، آمار حیاتی‌ ، کمک‌های‌ اولیه‌، اورژانس‌های‌ چشم‌، آسیب‌شناسی‌ عمومی‌، میکروب‌شناسی‌، ابزرواسیون‌ ، تاریخچه‌ اپتومتری‌ و علوم‌ بینایی‌، زبان‌ تخصصی‌، اپتومتری‌، بینایی‌ محیطی‌،داروشناسی‌، علائم‌ چشمی‌ در بعضی‌ از بیماری‌ های‌ داخلی‌، ژنتیک‌ و چشم‌، تشریح‌ و بافت‌ شناسی‌ چشم‌، فیزیولوژی‌ چشم‌، اپتیک‌ هندسی‌ و فیزیکی‌، لابراتوار اپتیک‌، فیزیولوژی‌ اپتیک‌، مقدمات‌ اپتومتری‌.

دروس‌ تخصصی‌

اپتیک هندسی و فیزیکی 1 – اپتیک هندسی و فیزیکی 2 – لابراتوار اپتیک 1 – لابراتوار اپتیک 2 – فیزیولوژی اپتیک 1 – فیزیولوژی اپتیک 2 – مقدمات اپتومتری – ابزرواسیون – تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی – زبان تخصصی – اپتومتری 1 – اپتومتری 2 – اپتومتری 3 – بینایی محیطی – عدسی های تماسی 1 – عدسی های تماسی 2 – آسیب شناسی چشم 1 – آسیب شناسی چشم 2 – اپتومتری کودکان 1 – اپتومتری کودکان 2 – اپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان – اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم – اپتومتری پیشرفته – آنالیز مشاهدات کلینیکی – مکانیسم دید دو چشمی – درمان آنومالی های دو چشمی 1 – درمان آنومالی های دو چشمی 2

بینایی سنج ( اپتومتریست) به چه کسی گفته می شود؟

بینایی سنج (اپتومتریست) به کسانی می گویند که قادرند پس از تحصیل در رشته اپتومتری،به درمان اختلالات بینایی بپردازد و با تجویز وسایل کمک بینایی از جمله عینک ،‌لنزها و تمرینات و ورزش های چشمی و … در جهت بهبود سیستم بینایی به ایفای نقش بپردازد.ارجاع بیماران به پزشکان برای درمان در صورت وجود اختلال در سیستم اشکی و پلک ها و ساختمان چشم نیز در حوزه کاری بینایی سنج ها می یاشد.همچنین فعالیت در ساخت، عرضه و فروش وسایل کمک بینایی از جمله عینک و لنزها نیز توسط اپتومتریست ها انجام می گیرد.بنابراین در صورتی که افراد متوجه اختلالات بینایی شوند می توانند مشکلشان را از طریق اپتومتریست بر طرف نمایند و در صورت نیاز و تشخیص بینایی سنج برای درمان و یا جراحی به چشم پزشک مراجعه نمایند.برای اطلاع از شرایط تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور کلیک نمایید.

رشته های مقطع کارشناسی ارشد بینایی سنجی

رشته بینایی سنجیرشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)رشته اپیدمیولوژیرشته ارزیابی فناوری سلامترشته اقتصاد بهداشت
رشته انفورماتیک پزشکیرشته آمار زیستیرشته سلامت سالمندیرشته علوم تشریحیرشته فناوری اطلاعات سلامترشته فیزیولوژی
رشته فیزیک پزشکیرشته مدیریت توانبخشیرشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکیرشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانیرشته نانوتکنولوژی پزشکیرشته زیست فناوری پزشکی
رشته رفاه اجتماعیتاریخ علوم پزشکیآموزش پزشکیژورنالیسم پزشکیتکنولوژی آموزشی در علوم پزشکیبرنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی

بازار کار و فرصت‌های شغلی رشته‌ بینایی سنجی

اگر به طور جدی تصمیم به تحصیل در رشته بینایی سنجی را دارید در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که علاوه بر کشور های خارجی، رشته بینایی سنجی در کشور ایران نیز به لحاظ بازار کار در وضعیت مناسبی قرار دارد. به طوری که 80% فارغ‌التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند.فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی با توجه به اینکه در زمینه های مربوط به عیوب انکساری به طور علمی و دانشگاهی تخصص دیده‌اند، این امکان را دارند تا به طور مستقل برای تاسیس مطب اقدام نمایند.پیشگیری از تنبلی چشم و همچنین امکان فعالیت به عنوان مشاور در زمینه هایی چون بهداشت چشم و مشکلات بینایی در محیط‌ های آموزشی،خدماتی و صنایع و همکاری با سازمان‌های دولتی و صنایع ،همکاری در در اورژانس امور استخدامی و نظامی و اخذ گواهی نامه رانندگی و خلبانی برای انجام کمک‌ های اولیه چشمی تا رسیدن بیمار به مراکز درمانی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

کدام دانشگاه ها در رشته بینایی سنجی دانشجو می پذیرند؟

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

دانشگاه علوم پزشکی مشهد


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۵ نظر
  1. فاطمه

    سلام
    رشته بینایی سنجی بازار کارش برای اتباع چجوریه
    میتونم تو این رشته مشغول به کاربشن؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      این رشته به دلیل داشتن امنیت شغلی از رشته های پر طرفدار و پر درآمد می باشد.
      در صورت کسب مهارت لازم امکان اشتغال به کار برای شما وجود خواهد داشت.

  2. بریالی

    سلام
    من بریالی هستم اهل افغانستان.
    من تکنیشن چشم هستم
    آیا می توانم رشته بینایی سنجی را بخوانم ؟
    اگر می توانم چگونه ؟
    لطفا معلومات بدهید ۰۰۹۳۷۹۲۳۰۹۶ ۷۸ شماره واتسپ ام است لطفا معلومات بدهید تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با آخرین دفترچه ی انتخاب رشته ی تجربی مندرج در سایت سازمان سنجش، رشته ی بینایی سنجی هم چنان جزو رشته های با آزمون بوده، باید در کنکور سراسری ۱۴۰۲ شرکت کنید. مدرک دیپلم شما باید مورد تایید آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باشد؛ به عبارتی دارای پیش دانشگاهی، معادل ۶.۳.۳، نظام قدیم چهارساله یا دارای مدرک کاردانی( تکنسین) باشید.

  3. بهاره

    سلام ببخشید من دیپلم تجربی دارم و لیسانس دانشگاه فرهنگیان و معلم هستم. میتونم دوباره برای بینایی سنجی کنکور تجربی شرکت کنم؟ چکار هایی باید انجام بدم میشه لطفا راهنماییم کنید؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای ادامه تحصیل می بایست ابتدا موافقت ارگان محل خدمت خود را کسب نمایید.

  4. Pk

    سلام من ارشد برق دارم و میخوام کنکور تجربی بدم . میتونم دوباره دانشگاه دولتی قبول بشم ؟ چون قبلا لیسانس از دانشگاه دولتی دارم یکبار دیگه میتونم دانشگاه دولتی قبول بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت قبولی در دوره های روزانه، شما می بایست شهریه دوره های نوبت دوم را پرداخت نمایید.

  5. سجاد

    با سلام من رشتم فنی رشته عمرانم میتونم برای بینایی سنجی امتحان بدم کنکور؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، با داشتن مدرک دیپلم نظام جدید (۶-۳-۳) ویا مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم نظام سالی واحدی، محدودیتی برای شرکت در کنکور سراسری، گروه آزمایشی تجربی، برای شما وجود ندارد.

  6. Fateme

    با سلام
    من فوق دپیلم کامپیوتر دارم چجورز میتکنم وارد این رشته بینایی سنجی شم ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، می توانید در کنکور سراسری رشته ی علوم تجربی شرکت کرده و در صورت قبولی در رشته دلخواهتان ادامه تحصیل دهید.

  7. محمد

    سلام من تنبلی چشم دارم نمیتونم وارد این رشته بشم؟

  8. ش

    سلام
    من دیپلم و پیش ریاضی دارم
    می خواستم بپرسم برای شرکت در کنکور تجربی و قبول شدن در رشته بینایی سنجی باید حتما دیپلم تجربی داشته باشم ؟
    یا با همین مدرک ریاضی هم میتونم شرکت کنم و قبول بشم ؟

    • ایران مشاوره

      باسلام شما میتوانید باهر دیپلم وپیش دانشگاهی درهرزیرگروهی شرکت کنید

دریافت مشاوره پیج کنکور