خانه معرفی رشته ها رشته فیزیک

رشته فیزیک

آینده شغلی رشته فیزیک
بازار کار رشته فیزیک
در حال حاضر رشته فیزیک با هدف تربیت نیرو های کارآمد ، جهت تامین استادان و پژوهشگران در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یا صنایع مختلف و هم چنین برطرف کردن مشکل کمبود متخصص در زمینه های علم و فناوری ، در دانشگاه های زیادی ارائه می شود. پیشرفت در این علم می تواند در زمینه ساخت محصولات صنعتی متفاوت ، از نظامی گرفته تا پزشکی ، کمک زیادی به کشور کند. اگر ما قادر به تولید محصول از مواد خام خود نباشیم ناچار به پرداخت هزینه های سنگین ، جهت وارد کردن محصولات و یا صادرات ارزان مواد خام خود خواهیم بود. در نتیجه می توان با رونق علم فیزیک و تربیت متخصصان میزان استقلال کشور را بهبود بخشید.

از لازمه های موفقیت در علم فیزیک ، علاقه و کنجکاوی در رابطه با چگونگی رخ دادن هر یک از اتفاقات روزمره می باشد.

آینده شغلی و بازار کار رشته فیزیک

امروزه لازمه پیشرفت برای هر دولت و کشوری ، انجام پژوهش ها و تکمیل تیم علمی است که همیشه یکی از متخصصان این تیم علمی از شاخه فیزیک می باشد. زیرا برای ساختن هر چیزی و یا پژوهش در آن زمینه ، باید اطلاعات کافی از مداخله قوانین فیزیک داشت.

فیزیک جزو رشته های علوم پایه به حساب می آید و خب ، تعجبی هم ندارد اگر بازار کار داغی نداشته باشد. زیرا رشته های علوم پایه در ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرند. افرادی که به این رشته ورود می کنند باید از تفکر یک آینده شغلی مناسب در ایران بگذرند زیرا با این هدف به موفقیت در این رشته دست نخواهند یافت. موفقیت واقعی از آن افرادی می شود که صرفا با علاقه و علم به توانمندی خود در فیزیک وارد این رشته می شوند. این افراد به علت مطالعه مطالب زیادی در هنگام تحصیل مانند مغناطیس و یا مکانیک ، می توانند دید وسیعی نسبت به صنایع مختلف پیدا کرده و در سازمان های متفاوتی مانند صدا و سیما ، برنامه و بودجه ، مخابرات و ارتباطات ، نیروگاه های هسته ای ، انرژی اتمی و بسیاری از موارد دیگر ، مشغول به فعالیت شوند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت خصوصی هم فعالیت کنند. در این زمینه می توان فارغ التحصیلانی را مثال زد که در برخی از پروژه های ایران خودرو با این شرکت همکاری می کنند و یا فردی دیگر که به تاسیس کارگاهی در زمینه ساخت وسایل اپتیک اقدام کرده است. هم چنین می توان در زمینه ساخت لوازم آزمایشگاهی و حتی تاسیس یک آزمایشگاه خصوصی اقدام به کار آفرینی نمود.

میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته فیزیک

در خصوص میزان دقیق درآمد فارغ التحصیلان از رشته فیزیک ، در ایران آمار دقیقی وجود ندارد. اما می توان گفت که هر چه افراد ، دانش و تخصص خود را در این زمینه تقویت کنند امکان بیشتری جهت پیشرفت اشتغال و افزایش درآمد برایشان فراهم خواهد بود. شاغلین در مراکز دولتی ، حقوقی ماهیانه ، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری دریافت خواهند کرد و آن هایی که در مراکز خصوصی مشغول به کارند بسته به میزان دانش و مهارت ، به کسب درآمد می پردازند.

اما در کشوری نظیر آمریکا ، فیزیکدانان و به ویژه فیزیکدان هایی که در زمینه پزشکی فعالیت می کنند از درآمد بالایی به نسبت سایر مشاغل برخوردارند. آمارها نشان می دهند که متوسط درآمد سالانه یک فیزیکدان در آمریکا در سال 2010 ، 106370 دلار و در سال 2013 ، 106200 دلار بوده در حالی که در همین بازه ، میانگین درآمد سالانه برای سایر مشاغل 33840 دلار بوده است.

میزان متوسط درآمد سالانه در استرالیا ، 78000 دلار تخمین زده شده است. میانگین درآمد سالانه برای تازه کارهای این رشته در کشور انگلستان ، بین 32000 تا 38000 دلار ، برای فیزیکدانان پژوهشی و با مدرک دکتری بین 36500 تا 53500 دلار ، برای مدیران پروژه و هم مرتبه های آن ها 68500 دلار و برای افراد در رده های بالاتر 84000 دلار تخمین زده شده است.

وظایف یک فیزیکدان

یک فیزیکدان می تواند در زمینه تحقیقات نظری و تحقیقات کاربردی ، به فعالیت بپردازد.

  • تحقیقات نظری به منظور توسعه ایده ها و شبیه سازی های کامپیوتری جهت پیش بینی و توضیح رفتارها انجام می گیرند.
  • تحقیقات کاربردی به منظور درک به نتیجه رسیدن تئوری ها از طریق آزمایشات کنترل شده شکل می گیرند.

هم چنین بسته به نوع تخصص می تواند در زمینه های زیر و بسیاری از موارد دیگر به ایفای نقش بپردازد:

  • پیش بینی وضع هوا
  • توسعه لوازم پزشکی و ارائه روش های درمانی جدید
  • فعالیت در زمینه تکنولوژی ماهواره ای و اکتشافات فضایی
  • بررسی و کشف راه های نو به منظور تولید انرژی
  • تحقیق و کشف در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی
  • تدریس در مدارس و دانشگاه ها
  • دانش عالی در ریاضیات و فیزیک
  • تفکر پژوهشگرانه و علاقه به فعالیت های تحقیقاتی
  • قدرت تفکر منطقی و مهارت در حل مسائل
  • عملکرد منظم به همراه دقت بالا
  • داشتن صبر و توجه فراوان به مسائل جزئی
  • مهارت گزارش نویسی
  • مهارت کار فردی و تیمی
  • توانایی استفاده از برنامه های کامپیوتری مورد نیاز
  • و …

وضعیت ادامه تحصیل در رشته فیزیک 

فیزیک در تمام مقاطع از کارشناسی گرفته تا دکترای پیوسته و تخصصی در دانشگاه های کشور ارائه می شود. قبولی این رشته هم به علت ظرفیت بالای پذیرش دانشگاه ها به نسبت سایر رشته ها آسان تر است از همین رو به نظر یک رشته اشباع شده می آید. ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترای فیزیک به شدت نیازمند علاقه فرد است. در غیر این صورت نمی توان با سختی های این رشته کنار آمد. پس اگر به اندازه کافی علاقه به فیزیک در خود احساس نمی کنید ، به فکر رشته دیگری باشید.

برای افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند ، فیزیک ، بهترین رشته ای است که می توانند خود را در آن بپرورانند و اشتغال زایی خوبی برای خود ایجاد نمایند. پس ادامه تحصیل برای افرادی با این هدف به شدت توصیه می شود. گرایش های ارشد و دکترای تخصصی رشته ، در جدول زیر ذکر شده اند.

گرایش های رشته فیزیک در مقاطع ارشد و دکترای تخصصی
مقطع ارشدمقطع دکتری
اپتیک و لیزراپتیک و لیزر
ذرات بنیادی و نظریه میدان هاذرات بنیادی و نظریه میدان ها
فیزیک آماری و سامانه های پیچیدهفیزیک آماری و سامانه های پیچیده
فیزیک پلاسمافیزیک پلاسما
فیزیک ماده چگالفیزیک ماده چگال
فیزیک هسته ایفیزیک هسته ای
گرانش و کیهان شناسیگرانش و کیهان شناسی
نجوم و اختر فیزیکنجوم و اختر فیزیک

توانایی های مورد نیاز جهت ورود به رشته فیزیک

ورود به هر رشته یک سری توانایی و مهارت می طلبد. علم فیزیک نیز از این امر مستثنی نیست. دانش آموزانی که قصد دارند رشته فیزیک را به عنوان رشته تحصیلی در دانشگاه انتخاب کنند باید به برخی نکات توجه داشته باشند:

  • علم فیزیک از ریاضی جدا نیست و کسی که بخواهد در رشته فیزیک به موفقیت نسبی برسد باید از سطح ریاضیات بالایی برخوردار باشد.
  • دانش آموز باید به رشته فیزیک علاقه داشته و دارای استعداد و هوش بالایی باشد به طوری که به لحاظ فیزیک ، در مورد تمام اتفاقات روزمره کنجکاو شود.
  • از صبر و بردباری فراوانی در مطالعه و آزمایش های مستمر برخوردار بوده و هم چنین قدرت تحلیل خوبی همراه با سطح تفکر بالا داشته باشد.
  • نسبت به چگونگی پدیده های علمی علاقه داشته و پیوسته در پی یافتن علت برای هر اتقاق باشد.

در نتیجه تمام آن چه گفته شد ، می توان گفت رشته فیزیک برای افرادی آینده ساز است که حس کنجکاوی بسیار قوی نسبت به تمام اتفاقات اطراف خود دارند. با توجه به اینکه در مدرسه به خوبی به تدریس فیزیک پرداخته نمی شود کمتر کسی واقعا به فیزیک علاقه مند می شود و اکثریت بر این باورند که فیزیک فقط مجموعه ای از قوانین و فرمول هاست. دانشگاه های زیادی در سراسر کسور این رشته را ارائه می دهند. داوطلبان جهت بررسی و مشاهده این دانشگاه ها و مراکز می توانند دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 را دریافت و مورد مطالعه قرار دهند. هم چنین جهت تخمین رتبه ، می توانید به لینک های  آخرین رتبه قبولی فیزیک دانشگاه سراسری و رتبه قبولی فیزیک آزاد 97 – 98 مراجعه نمایید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور