خانه مشاوره تحصیلی شرایط ثبت نام دانش آموزان جهشی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام دانش آموزان جهشی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

ثبت نام دانش آموزان جهشی 1402 - 1403
شرایط ثبت نام دانش آموزان جهشی 1402 – 1403
جهش تحصیلی یعنی این امکان وجود دارد تا دانش آموز بدون گذراندن یک سال تحصیلی، یک پایه تحصیلی را طی کند. دانش آموزانی که علاقه مند به ثبت نام در طرح جهش تحصیلی هستند، در صورتی که تمامی شرایط ثبت نام را دارا باشند می توانند با شرکت در آزمون هایی که برگزار می شود و کسب نمره قابل قبول، شانس خود را برای گذراندن جهشی یک یا چند پایه تحصیلی بیازمایند. البته این امر به همین سادگی ها هم نیست و داوطلبان برای ثبت نام در طرح جهش تحصیلی باید شرایطی را نیز دارا باشند.

دانش آموزان در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند، می توانند بیش از یک بار در جهش تحصیلی ثبت نام کنند.

شرایط ثبت نام دانش آموزان جهشی 1402 – 1403

برخی از والدین با توجه به توانایی های فرزندانشان متوجه این موضوع می شوند که هوش ذهنی آن ها فراتر از دیگر هم سن و سال هایشان است و احساس می کنند که می توانند برای جهش تحصیلی دانش آموزان اقدام نمایند. در این صورت والدین می توانند این مسئله را با مدیران مدرسه در میان بگذارند و در صورت داشتن شرایط علمی لازم برای جهش تحصیلی فرزندانشان اقدام نمایند.

  • نمره دانش آموزان ابتدایی در تمامی دروس باید «خیلی خوب» باشد.
  • دانش آموزان دبیرستانی باید معدل و نمرات بالایی داشته باشند.
  • داوطلبان باید در آزمون ارزیابی ذهنی و سنجش هوش (تست هوش IQ) شرکت کنند. حداقل نمره داوطلبان در این آزمون می بایست بالای 120 باشد.
  • دانش آموز باید در امتحانات جهش تحصیلی پایه مربوطه که در شهریور ماه برگزار می شود نیز شرکت کرده و نمره قبولی کسب کند.

زمان ثبت نام جهش تحصیلی 1402 – 1403

در حال حاضر، جهش تحصیلی دانش آموزان در دوره ابتدایی از پایه های “اول به سوم”، “دوم به چهارم “، “سوم به پنجم” وچهارم به ششم” صورت می گیرد. ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی در این مقطع، احتمالا از 31 خرداد ماه، پس از صدور کارنامه نهایی شروع شده و تا اواخر مرداد ماه ادامه داشته باشد. همچنین تاریخ فوق غیرقابل تمدید می باشد، لذا در زمان اعلام شده تمامی اقدامات لازم را به انجام برسانید.

لازم به ذکر است که جهش تحصیلی در دوره متوسطه نیز از پایه های “پنجم به هفتم” و “هفتم به نهم” امکان پذیر است. این دسته از متقاضیان می بایست به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه نمایند. در صورتی که اداره آموزش و پرورش استان با جهش تحصیلی داوطلب موافقت نماید، منعی برای تحصیل وی در پایه مورد نظر وجود نخواهد داشت. البته هنوز زمان ثبت نام به طور دقیق برای 1402 – 1403 مشخص نیست اما شما می توانید در کانال تلگرام مدارس ایران مشاوره عضویت داشته باشید تا در اسرع وقت از اخبار مربوطه اطلاع یابید.

آیا جهش تحصیلی از پایه اول به سوم ابتدایی صحت دارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، جهش تحصیلی دانش آموزان از پایه های “دوم به چهارم”، “سوم به پنجم” و “چهارم به ششم” صورت می گیرد. اما به گفته رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران از سال گذشته برای اولین بار ثبت نام جهش تحصیلی از پایه “اول به سوم” نیز امکان پذیر شده است اما اقدام برای آن، مشروط به اخذ رای کمیسیون استان و ثبت شماره و تاریخ آن در سامانه سناد می باشد.

 

فرآیند ثبت نام در جهش تحصیلی 1402 – 1403 به چه صورت می باشد؟

 والدینی که توانایی و هوش گذراندن جهشی پایه های تحصیلی را در فرزندان خود مشاهده می کنند، می توانند از طریق مدارس نسبت به ثبت نام آن ها اقدام کنند. دانش آموزانی که شرایط مورد نیاز برای جهش تحصیلی را داشته باشند و در آزمون ها و سنجش ها نمره قابل قبول را کسب کنند، می توانند به صورت جهشی یک یا چند پایه را بگذرانند.

پس از موافقت مدیر و شورای مدرسه و همچنین بررسی مدارک توسط اداره آموزش و پرورش استان، برای مشخص شدن اینکه آیا دانش آموز امکان شرکت در آزمون جهشی را دارد یا خیر، میزان IQ او را بر اساس معیارهای استاندارد مورد ارزیابی قرار می دهند و طبق این ارزیابی ذهنی، در صورتی که IQ دانش‌آموز بالای 120 باشد، اجازه شرکت در آزمون برای او صادر می شود.

مدیران مدارس ابتدایی باید از طریق ورود به سامانه دانش آموزی سناد دوره ابتدایی، نسبت به ثبت اطلاعات فردی و خانوادگی دانش آموز متقاضی و تکمیل کاربرگ های مربوطه در سامانه سناد ثبت نام نمایند. سپس از طریق سامانه سنجش نسبت به نوبت گیری و ارجاع به پایگاه تخصصی اقدام نمایند.

پس از مرحله  ارزیابی ذهنی، نتایج به اداره آموزش و پرورش استان ارسال می شود و در صورتی که توانمندی هوشی دانش‌آموز تایید شود این امکان وجود دارد تا دانش آموز بنا بر مقررات آیین‌نامه پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره ابتدایی، در ارزشیابی تحصیلی حداکثر تا پایان شهریورماه شرکت کند و در صورتی که موفق به کسب امتیاز لازم شد، برای تحصیل در پایه بالاتر اقدام نماید.

مدارک لازم برای ثبت نام جهش تحصیلی

  1. گزارش تحصیلی از سوی معلم مربوطه
  2.  کارنامه های پایه های تحصیلی فعلی و سال های قبل
  3. شناسنامه و کپی از صفحات آن

نکاتی در مورد جهش تحصیلی 1402 – 1403

  • امکان ثبت نام برای جهشی خواندن پایه های اول هر مقطع وجود ندارد اما دانش آموزان در صورت داشتن شرایط لازم می توانند در جهش تحصیلی پایه اول به سوم ثبت نام کنند.
  • دانش آموزی که قبلا یک بار جهش تحصیلی داشته است می تواند مجددا از این طرح استفاده کند، با این تفاوت که ثبت نام مجدد در جهش تحصیلی، نیازمند حدنصاب بهره هوشی بیشتری می باشد. علاوه بر این لازم است تا پرونده او در کمیسیون خاص استان مورد بررسی و تایید قرار گیرد تا داوطلب بتواند برای بار دوم جهش تحصیلی داشته باشد.
  • در صورتی که دانش آموزی از مقطع ابتدایی، متقاضی جهش در چند پایه می باشد، پرونده او باید از طریق مدرسه به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ارسال شود. پس از بررسی پرونده، تعداد پایه های مورد موافقت به شورای عالی آموزش و پرورش اعلام می شود تا این شورا دانش آموز را برای ارزیابی ذهنی و روانی و برگزاری تست هوش به سازمان استثنایی ارجاع دهد. پس از تعیین نتیجه ارزیابی هوش دانش آموز، نتیجه آن به صورت محرمانه به شورا اطلاع رسانی می شود.
  • دانش آموزانی که در سال های گذشته متقاضی جهش تحصیلی بوده و حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده اند، چنانچه تقاضای مجدد برای شرکت در این طرح را داشته باشند، می توانند با پرداخت وجه مطابق با دستورالعمل مالی برنامه سنجش سال جاری، مجددا مورد ارزیابی قرار گیرند.

سوالات متداول

1- چه زمانی می توان برای ثبت نام جهشی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ اقدام کرد؟

زمان ثبت نام بطور دقیق مشخص نیست اما احتمالا از 31 خرداد ماه آغاز شود.

2- شرایط ثبت نام دانش آموزان جهشی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ چیست؟

شرایط ثبت نام تماما در متن مقاله فوق درج شده است.

3- ثبت نام دانش آموزان جهشی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در چه پایه ای امکان پذیر است؟

نام نویسی برای پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم، چهارم به ششم و هفتم به نهم انجام می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۳۵ نظر
  1. N

    سلام وقت بخیر من دیروز تست هوش دادم وقتی میرم مای مدیو
    بخش جهشی میزنم جواب جهشی میزنه پذیرش درحال انجامه
    درسته یا نه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، مراحل اداری جهشی شما در حال انجام می باشد.

  2. M

    سلام وقت بخیر من۳مرداد جهشی ثبت نام کردم تو مای مدیو تا الان
    پیامک نوبت دهیش نیامده چه کار کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما لازم است برای حل این مشکل حضورا به اداره آموزش و پرورش مراجعه کنید و یا با شماره تلفن بخش پشتیبانی سامانه my.medu.ir در ساعات اداری تماس بگیرید.

  3. محسن

    سلام .
    نسبت به نتیجه سنجش هوش می شود اعتراض کرد؟ چگونه؟ ممنون از پاسخگویی شما.

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، شما می توانید از طریق بخش استثنایی آموزش و پرورش شهرستان خود اقدام فرمایید.

  4. مبینا

    سلام.وقت بخیر
    بخشنامه جهش ۱۴۰۲_۱۴۰۳ اومده؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما لازم است برای پیگیری این موضوع حضورا به اداره آموزش و پرورش محل سکونت خود مراجعه کنید.

  5. Marla

    سلام و وقت بخیر
    من دانش آموز پایه هفتم بودم امسال و قصد دارم جهش هفتم به نهم رو انجام بدم ، یه سوالی که داشتم این بود که اگه در شهریور منصرف شم و نخوام امتحان بدم یا امتحان بدم و نمراتم کم بیاد و توی پایه هشتم ثبت نام کنم دوباره اون توی کارنامه ثبت میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، درصورت عدم قبولی در آزمون های جهش در پایه ی تحصیلی ، باید به خاطر داشته باشید که وارد پایه ی بعدی شده و به صورت عادی قادر به ادامه تحصیل خواهید بود.

  6. ...

    سلام برای جهش دهم به دوازدهم مدیرم تایید کرد که میتونم جهشی بخونم و معدل نوبت دوم دهمم ۱۹ هست فقط نمره فیزیکم ۱۵ شد می تونم جهش بزنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که آموزش پرورش با شما موافقت کرده باشد، مشکلی نخواهد بود.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره