خانه فرهنگیان سامانه رتبه بندی معلمان 1401 | rtb.medu.ir

سامانه رتبه بندی معلمان 1401 | rtb.medu.ir

نحوه ورود و بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان
ورود به سامانه رتبه بندی معلمان 1401

شناسایی کیفیت تدریس و سطح مهارت معلمان نیازمند تعیین معیارهایی است که بر اساس آن ها رتبه بندی معلمان صورت گیرد. سایت وزارت آموزش و پرورش از طریق راه اندازی مجموعه ای با عنوان سامانه رتبه بندی به آدرس rtb.medu.ir از تاریخ 26 مرداد 1401، این امکان را برای فرهنگیان فراهم نموده تا با ارائه مدارک، گواهی ها و مستندات لازم در رابطه با شایستگی ها و توانایی های خویش بتوانند در این طرح شرکت نمایند.

اجرای درست این طرح علاوه بر ارتقاع سطح کیفی و رقابتی شدن تدریس، منجر به رعایت عدالت آموزشی از طریق رتبه بندی معلمان در پنچ گروه مختلف، با توجه به ویژگی های علمی، تجربی و مهارتی می شود که در ادامه، افزایش حقوق و مزایا را در پی خواهد داشت.

✅لینک مستقیم ورود به سامانه رتبه بندی معلمان 1401

rtb.medu.ir

مشمولان می توانند در زمان بندی مشخص با مراجعه به سامانه رتبه بندی معلمان به نشانی اینترنتی rtb.medu.ir مرتبه خود را از نظر سابقه کاری، مدرک تحصیلی، مهارت ها و… مشاهده نمایند.

معرفی سامانه طرح رتبه بندی معلمان

سامانه رتبه بندی به منظور تفکیک مرتبه معلمان از نظر سابقه کاری، مدرک تحصیلی، مهارت ها و صلاحیت های معلمی صورت می گیرد و فرد برای اثبات هر یک از موارد مذکور ملزم به درج اطلاعات و بارگذاری مدارک مربوطه در سامانه می باشد. پس از بررسی های تخصصی، تمامی مشمولان رتبه بندی بر اساس شیوه نامه ارزیابی و آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، طبق امتیازات کسب شده، در پنج گروه رتبه بندی قرار می گیرند و با توجه به این طبقه بندی پنج گانه میزان حقوق و مزایای آنان افزایش خواهد یافت.

سامانه رتبه بندی معلمان

فلش شماره 1: زمانی که وارد سامانه رتبه بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir می شوید کادرهایی تحت عنوان نام کاربری، کلمه عبور و کد امنیتی را مشاهده می نمایید که می بایست اطلاعات مربوط به آن را وارد کرده تا مجوز ورود به مراحل بعدی به شما داده شود.

فلش شماره 2: در انتهای صفحه اول ورود به سامانه، دو گزینه بازیابی کلمه عبور و ورود به نرم افزار پشتیبانی به چشم می خورد. در صورت فراموش کردن رمز عبور بر روی دکمه بازیابی کلمه عبور کلیک کرده و چنانچه نیاز به راهنمایی دارید بر روی گزینه پشتیبانی ضربه بزنید.

اهداف سامانه رتبه بندی معلمان چیست؟

شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاد که به چه منظور و هدفی سامانه رتبه بندی معلمان راه اندازی شده است؟ برای پاسخ به این پرسش می توان گفت: اهداف و نتایج مورد انتظار از ایجاد سامانه رتبه بندی شامل موارد زیر می باشد.

  • افزایش سطح کیفی تعلیم و تربیت
  • توجه به شآن اجتماعی معلمان
  • عدالت در پرداخت حقوق بر اساس تخصص و صلاحیت ها
  • گسترش و استمرار نظام مند شایستگی ها و صلاحیت ها
  • ایجاد و تقویت انگیزه، رضایتمندی شغلی و اعتلای تعهد معلمان
  • زمینه سازی جهت عملکرد رقابتی حرفه ای معلمان

گروه های مشمول طرح رتبه بندی معلمان 1401 در سامانه

طرح رتبه بندی تنها معلمان را شامل می شود نه گروهی دیگر و تعریف عنوان معلم در ماده قانونی مربوط به آیین نامه رتبه بندی تصریح شده، به همین جهت ضروری است که مشمولین این طرح کاملا مشخص گردند. بنابراین صرفا افراد زیر مشمول این طرح می باشند.

  • آموزگار
  • دبیر
  • هنر آموز
  • مربی امور تربیتی
  • مشاور واحد آموزشی
  • مراقب سلامت
  • نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی
  • مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی

نحوه ورود جهت ثبت نام در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱ 

فرهنگیان مشمول طرح رتبه بندی با توجه به زمانبندی مشخص شده بر اساس عدد اول سمت راست کد ملی، طبق راهنمای تصویری زیر می توانند در پی آمده اقدام به ورود و درج اطلاعات خود نمایند.

  • با نوشتن آدرس rtb.medu.ir در مرورگر اینترنت خود وارد سامانه گردیده و پس از درج کد ملی، کلمه عبور و کد امنیتی، بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید. مرحله دوم ورود به سامانه رتبه بندی معلمان

نحوه بازیابی کلمه عبور

  • در صورت نداشتن یا فراموشی کلمه عبور می بایست بر روی گزینه “بازیابی کلمه عبور” کلیک نمایید.
  • مرحله اول بازیابی رمز عبور سامانه رتبه بندی معلمانسپس با وارد کردن کد پرسنلی، کد ملی و شماره تلفن همراه خود، بر روی گزینه “مرحله بعد” کلیک کرده تا از طریق پیامک ارسال شده به گوشی شما، کلمه عبور جدید را دریافت نمایید و بعد با درج آن در قسمت مربوطه وارد سامانه شوید.مرحله دوم بازیابی رمز عبور سامانه رتبه بندی معلمان

زمانبندی ورود فرهنگیان به سامانه رتبه بندی معلمان 1401

ثبت نام در سامانه رتبه بندی معلمان از تاریخ 26 مرداد ماه آغاز شده و تا 9 شهریور ماه ۱۴۰۱ ادامه داشت. معلمان جهت ورود به سامانه باید بر اساس اولین رقم سمت راست کد ملی خود در زمان مشخص شده در جدول ذیل اقدام نمایند و برای افراد جا مانده از ثبت نام طبق توضیحات مندرج در سامانه، فرصت مجددی در نظر گرفته شده که این بازه زمانی برای فوتی های شاغل و بازنشسته و نیرو های جدید الاستخدام از تاریخ 31 شهریور ماه 1400 به بعد و افراد مشمول تبصره 4 ماده 3 آیین نامه از تاریخ 25 مهر ماه تا 13 آبان ماه 1401 می باشد.

 

مهلت اولیه ورود فرهنگیان به سامانه رتبه بندی معلمان 1401
اولین عدد سمت راست کد ملیآغاز ثبت نامپایان ثبت نام
026 مرداد ماه 140129 مرداد ماه 1401
129 مرداد ماه 140131 مرداد ماه ۱۴۰۱
2 و 331 مرداد ماه 14012 شهریور ماه 1401
4 و 52 شهریور ماه 14015 شهریور ماه ۱۴۰۱
6 و 75 شهریور ماه 14017 شهریور ماه 1401
8 و 97 شهریور ماه 14019 شهریور ماه ۱۴۰۱

آیتم های رتبه بندی در سامانه رتبه بندی معلمان 1401

سامانه رتبه بندی معلمان به پنج بخش: شایستگی های عمومی، تخصصی، مرحله ای، تجربه و تایید نهایی تقسیم می شود لذا در ادامه به تفکیک هر کدام از این موارد پرداخته ایم تا معلمان عزیز بتوانند فرم مربوطه را به راحتی تکمیل کنند.

شایستگی های عمومی 

در این بخش اطلاعات اولیه جهت خود اظهاری دبیران در زمینه شایستگی های عمومی بارگذاری می شود. بدین وسیله بر روی خود اظهاری کلیک نموده تا صفحه مصادیق رفتاری برای شما نمایش داده شود. لذا در مقابل هر یک از عناوین می بایست یکی از گزینه های عالی، خیلی خوب، خوب، متوسطه و کم را انتخاب کرده و در نهایت بر روی “ثبت اطلاعات” کلیک کنید.

شایستگی های تخصصی 

این قسمت از 6 بخش شامل خود اظهاری، مدرک تحصیلی، دستاورد ها، خلاقیت و نو آوری علمی، پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد، تالیف و تدوین کتاب و تالیف و تدوین مقاله تشکیل شده است که به تعریف هر کدام می پردازیم.

معرفی بخش “شایستگی های تخصصی” در سامانه رتبه بندی معلمان
اسامیتوضیحات
خود اظهاریانتخاب یکی از گزینه های عالی، خیلی خوب، خوب، متوسطه و کم
مدرک تحصیلیاین بخش مربوط به اخرین مدرک تحصیلی شما می باشد. در صورت کسب مدرک دیگری تا قبل از تاریخ 31 شهریور ماه 1400، آن را در این قسمت بارگذاری نمایید.
دستاورد ها و خلاقیت های نو آوریفیلد های مربوط جهت بارگذاری اطلاعات دستاورد ها و خلاقیت های نوآوری، همراه با مستندات لازم
تالیف و تدوین کتابفیلد های مربوطه جهت بارگذاری مدارک و مستندات کتاب تدوین شده به منظور وارد کردن اطلاعات مربوطه
تالیف و تدوین مقالهدر صورت داشتن سابقه در فعالیت های نویسندگی و همکاری در مقالات، اطلاعات و مدارک خواسته شده را در فیلد مورد نظر وارد کنید.

شایستگی های حرفه ای 

این بخش از سامانه رتبه بندی معلمان از چند قسمت که شامل، خود اظهاری، کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره ها، طرح های آموزشی، مشارکت در کارگروه ها و شورا ها و یادگیری مداوم خلاقیت و نو آوری ارائه شده است. لذا به تعریف هر یک در این مقاله پرداخته ایم.

معرفی بخش “شایستگی های حرفه ای” در سامانه رتبه بندی معلمان
اسامیتوضیحات
خود اظهاریانتخاب یکی از گزینه های عالی، خیلی خوب، خوب، متوسطه و کم
کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره هابارگذاری مقام های کسب شده در مسابقات در این بخش
طرح های آموزشیدر این بخش مدارک و مستنداتی را که در این زمینه داشته اید را می توانید در فیلد های مورد نظر وارد کنید.
مشارکت در کارگاه ها و شورا هابارگذاری مستندات مربوط به مشارکت در کار گروه ها و شورا ها.
یادگیری مداوم، خلاقیت و نو آوریفعالیت های مورد نظر خود در قسمت خلاقیت و نو آوری، به همراه اطلاعات مورد نیاز باید در این بخش جایگذاری شود.

تجربه

این قسمت از این سامانه نیز همانند سایر بخش ها دارای قسمت های مختلی اعم از سنوات خدمت، سابقه تدریس به همکاران، دریافت تقدیر نامه، دوره ضمن خدمت و ارزشیابی عملکرد سامانه می باشد. که به تفکیک هر کدام ذکر شده است.

معرفی بخش “تجربه” در سامانه رتبه بندی معلمان
اسامیتوضیحات
سنوات خدمت مشاهده اطلاعات سنوات خدمت خود در این بخش (اطلاعات این قسمت قابل ویرایش نمی باشد.)
سابقه تدریس به همکاران بارگذاری فعالیت هایی که در سابقه تدریس به همکاران داشته اید
دریافت تقدیر نامهفعالیت های خود را که منجر به دریافت تقدیر نامه شده است، در این صفحه وارد کنید.
دوره ضمن خدمتاطلاعات این بخش به صورت مستقیم از سامانه ضمن خدمت دریافت شده و از آن جهت قابل ویرایش نمی باشد.
ارزشیابی عملکرد سالیانهمشاهده مستندات مربوط به ارزشیابی عملکرد سالیانه خود (در صورت رخ دادن خطا، به کارشناس امور اداری منطقه خدمتی خود مراجعه کنید.)

تایید نهایی

پس از وارد نمودن اطلاعات مربوطه شما می توانید خلاصه ای از وضعیت اطلاعات ثبت شده خود را مشاهده کنید و در صورت صحت اطلاعات بر روی ” تایید نهایی” کلیک کنید.

نحوه درج اطلاعات و بارگذاری مدارک (تکمیل فرم) در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱ 

با عبور از مرحله اولیه ورود اطلاعات هویتی، شما به سامانه رتبه بندی معلمان دسترسی پیدا کرده و اکنون می توانید طی مراحلی جهت سنجش صلاحت، چهار سرفصل شاخص های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تجربه را طبق راهنمایی زیر کامل کنید.

  • در صفحه پیش رو برای تکمیل و بارگذاری اطلاعات خود، بر روی گزینه “فرم ها” کلیک نمایید.  مرحله اول بارگزاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان
  • سپس به ترتیب با انتخاب سرفصل اول یعنی شایستگی های عمومی بر روی گزینه “خود اظهاری” کلیک کنید. مرحله دوم بارگزاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان
  • پس از آن که وارد بخش اول یعنی شایستگی های عمومی شده، می بایست مراحل مربوط به آن که خود اظهاری دبیران می باشد را تکمیل نموده و پس از آن وارد مرحله بعد، یعنی “شایستگی های تخصصی” شوید. حال می بایست به ترتیب تمام بخش های این قسمت که شامل خود اظهاری، مدرک تحصیلی و… می باشد را کامل کرده تا یک تیک سبز رنگ دایره ای شکل، برای شما ثبت شود.

  • پس از طی دو مرحله ای که با تصویر نشان داده شد، حال نوبت به مرحله “شایستگی های حرفه ای” می رسد، با توجه به توضیحات ارائه شده در قسمت آیتم ها، این مرحله را نیز پشت سر بگذارید.

  •  آیکون “تجربه”، دارای قسمت های مختلی درسامانه می باشد که به تفکیک هر کدام در قسمت آیتم ها ذکر شده اند. روی آن کلیک کرده و تمامی بخش های مربوطه را تکمیل نمایید. پس از آن وارد بخش تایید نهایی شده و با توجه به فلش روی گزینه “خلاصه وضعیت” کلیک کنید.

معیار کسب رتبه در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱ 

پس از اجرایی شدن طرح رتبه بندی، معلمان در 5 گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه بندی می شوند. معیار اصلی قرار گرفتن در هر یک از مراتب پنج گانه، کسب امتیازاتی است که با توجه به شاخص های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تجربه صورت می پذیرد. بنابراین در جدول زیر صورت وضعیت کلی این امتیازات برای کسب یکی از مراتب پنج گانه رتبه بندی قابل مشاهده می باشد.

معیار کسب رتبه “آموزشیار معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان 1401
شایستگی هاعدد
شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل)150
شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل)140
شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل)120
تجربه (200 امتیاز از کل)50
امتیاز کسب رتبه460
معیار کسب رتبه “مربی معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان 1401
شایستگی هاعدد
شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل)180
شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل)150
شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل)130
تجربه (200 امتیاز از کل)70
امتیاز کسب رتبه530
معیار کسب رتبه “استادیار معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان 1401
شایستگی هاعدد
شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل)200
شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل)160
شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل)160
تجربه (200 امتیاز از کل)80
امتیاز کسب رتبه600
معیار کسب رتبه “دانشیار معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان 1401
شایستگی هاعدد
شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل)230
شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل)200
شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل)190
تجربه (200 امتیاز از کل)130
امتیاز کسب رتبه750
معیار کسب رتبه “استاد معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان 1401
شایستگی هاعدد
شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل)260
شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل)240
شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل)230
تجربه (200 امتیاز از کل)170
امتیاز کسب رتبه900

لازم به ذکر است که داشتن حداقل 2 سال سابقه کاری برای شرکت در طرح رتبه بندی معلمان ضروری است.

فوق العاده رتبه بندی معلمان

جهت دریافت فوق العاده معلمان نیاز به کسب حداقل امتیاز در سرفصل شایستگی های عمومی با توجه به یکی از گروه های پنج گانه رتبه بندی می باشد. با این حال آن دسته از افراد مشمول رتبه بندی که در سامانه مذکور شرکت نموده و در بررسی های اولیه حداقل امتیاز مربوط به رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند به مدت یک سال از فوق العاده رتبه آموزشیار معلم بهره مند می شوند. در حین این یک سال در صورت ارزیابی مجدد اگر کسب حداقل امتیاز لازم صورت نپذیرد، فوق العاده رتبه آموزشیار معلم در پایان سال قطع خواهد شد.

آیا رتبه بندی در حقوق معلمان تاثیر گذار است؟

معلمان عزیز و کسانی که جز مشمولان این طرح می باشند، می دانند که حداقل سابقه کاری لازم برای شرکت در طرح رتبه بندی معلمان 2 سال می باشد اما ممکن است یکی از دغدغه های این دسته از افراد برای افزایش حقوق و مزایا این باشد که آیا رتبه بندی در حقوق معلمان تاثیر گذار است؟ لازم به ذکر است که حقوق و مزایای فرهنگیان محترم، با توجه به شرایط و دسته بندی رتبه آن ها افزایش خواهد یافت.

نکته: جدول ذیل نشان دهنده میزان افزایش پایه حقوق فرهنگیان مشمول قانون رتبه بندی معلمان برای سال 1401 از رتبه 1 تا 5 می باشد.

تاثیر رتبه بندی معلمان در هنگام دریافت حقوق
رتبهحقوق پایه (ریال)درصد افزایش حقوقمبلغ حقوق نهایی (ریال)
156/000/00045 درصد81/200/000
256/000/00055 درصد86/800/000
356/000/00065 درصد92/400/000
456/000/00075  درصد98/000/000
556/000/00095  درصد109/200/000

 

سوالات متداول

1- افراد از طریق چه سایتی می توانند وارد سامانه رتبه بندی معلمان شوند؟

مشمولان جهت ورود به سایت می بایست به آدرس اینترنتی rtb.medu.ir مراجعه نمایند.

2- نحوه ورود و بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان به چه صورت است؟

با ورود به سامانه مربوطه می توانید طبق راهنمای تصویری موجود در این مقاله فرآیند ثبت و ارسال مدارک خود را به انجام برسانید.

3- در چه زمانی می توان برای رتبه بندی معلمان در سامانه مورد نظر ثبت نام کرد؟

با توجه به اولین رقم سمت راست کد ملی معلمان، این بازه زمانی از 25 مهر ماه تا 13 آبان ماه تمدید شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فرهنگیان پیج فرهنیگان