خانه مدارس روند برگزاری سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای ورود به دبستان ۱۴۰۲

روند برگزاری سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای ورود به دبستان ۱۴۰۲

مراحل سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی برای ورود به دبستان ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲
روند سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی برای ورود به دبستان 1403 – 1402

بر اساس دستورالعمل ابلاغی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، سنجش دانش آموزان در بدو ورود به دبستان، هر ساله طبق اساسنامه سازمان آموزش و پرورش کشور برگزار می گردد. اجرای این اقدام به دلیل اهداف مبرهن و اهمیت به سزایی که در سلامت جامعه دارد، ضروری است و انجام آن تنها به صورت حضوری ممکن است. اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی اهداف مهمی از جمله: تشخیص به موقع و پیشگیری از تشدید بیماری های احتمالی برخی کودکان پیش از ورود به مدرسه، تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی بهداشتی به جهت برنامه ریزی در این باره متناسب با استعداد نوآموزان و … را در بر می گیرد. که در ادامه زمان، چگونگی اجرای این طرح، مدارک لازم و… را شرح داده ایم.

والدین نوآموزان می توانند از طریق سایت my.medu.ir، اقدام به دریافت نوبت سنجش سلامت نمایند.

اهداف و دلایل اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ورود به دبستان ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲

برخی از اهداف و دلایل ضرورت اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای نوآموزان به شرح ذیل می باشد.

  • تشخیص به موقع و پیشگیری از تشدید بیماری های احتمالی برخی کودکان پیش از ورود به مدرسه
  • کمک کردن و ارائه توصیه های بهداشتی آموزشی و روانشناختی به نوآموزان و خانواده آن ها که از مشکلی در این قالب رنج می برند.
  • بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که می خواهند وارد مدرسه شوند.
  • تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی بهداشتی به جهت برنامه ریزی در این باره متناسب با استعداد نوآموزان
  • کمک به بهبود کیفی آموزش و همچنین پیشرفت در جهت توسعه و ارتقا وضعیت بهداشت کشور

زمان برگزاری سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ورود به دبستان 1403 – 1402

سنجش سلامت دانش آموزان هر ساله در پایگاه های مربوطه به صورت همزمان با آغاز ثبت نام مدارس ابتدایی و معمولا در خرداد ماه برگزار می شود. مطابق با اطلاعیه منتشر شده برای اجرای این طرح در سال تحصیلی 1403 – 1402، سنجش سلامت سلامت نوآموزان که وارد پایه اول ابتدایی می شوند و همچنین جا ماندگان سنجش، از 17 فرودین ۱۴۰۲ آغاز گردید و تا 10 خرداد 1402 ادامه دارد. لازم است بدانید که می بایست به نزدیک ترین مدرسه جهت اجرای طرح سنجش مراجعه شود.

نحوه اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ورود به دبستان ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲

همان طور که می دانید، ثبت نام در سامانه سناد منوط بر ارائه شناسنامه سلامت است. همچنین ثبت نام کتب درسی نیز منوط بر ثبت اطلاعات دانش آموز در سامانه سناد است. پس دانش آموز برای ورود به دبستان و تحویل کتب درسی بایستی شناسنامه سلامت خود را کامل کند. با توجه به اهمیت اجرای سنجش سلامت، والدین و دانش آموزان می بایستی به دقت مراحل زیر را در راستای این امر طی کنند.

  1. نوآموزان برای شرکت در طرح سنجش سلامت بایستی به همراه والدین خود به دبستان محل ثبت نام مراجعه کنند تا مدیر مدرسه با مراجعه به سامانه سنجش سلامت نوآموزان، جهت پیش ثبت نام و سپس نوبت دهی آن ها اقدام کند. در سال 1402، علاوه بر مدیران مدارس، والدین نیز این امکان را دارند تا با مراجعه به سایت my.medu.ir، نوبت دریافت کنند.
  2. سپس دانش آموز باید در زمان اعلام شده به همراه یکی از والدین خود به پایگاه سنجش اولیه مراجعه کند تا سنجش سلامت وی (اعم از بینایی دید رنگ، شنوایی، توانایی گفتاری و تشخیص هر گونه اختلالات جسمی حرکتی و سایر موارد در راستای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی لازم) و همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون دانش آموز انجام گیرد.
  3. در صورت وجود مشکلی در سنجش اولیه دانش آموز و نیاز به ارجاع تخصصی، دانش آموز باید به پایگاه های تخصصی شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی و هوش جهت ارزیابی دقیق تر و اختصاصی تر مراجعه کند.
  4. پس از بررسی بایستی به پایگاه اولیه مراجعه کرده و نتیجه ارزیابی اختصاصی را جهت ثبت در سامانه سنجش ارائه کنند.
  5. در هر دو صورت پس از ثبت نتیجه ارزیابی، دانش آموز و والدین بایستی جهت تکمیل کارت واکسیناسیون و غربالگری اولیه و همچنین معاینات پزشکی با رعایت نکات بهداشتی و محدودیت های کرونایی به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند.
  6. در نهایت نیز والدین دانش آموز می بایست با توجه به نتیجه ارزیابی شده با مراجعه مجدد به مدرسه مورد نظر و یا اداره آموزش و پروش استثنایی استان، ضمن به همراه داشتن کارت تکمیل شده واکسیناسیون و یا برگه تکمیل شده معاینات پزشکی جهت ثبت نام، فرآیند سنجش سلامت فرزندشان را تکمیل کنند.

مدارک مورد نیاز جهت انجام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ورود به دبستان 1403 – 1402

والدین می بایست برای انجام سنجش سلامت فرزند خود، مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و آن ها را ضمن انجام پیش ثبت نام و نوبت دهی در طول مدت زمان سنجش سلامت 1403 – 1402 با خود همراه داشته باشند تا در صورت نیاز، مدارک لازم را ارائه دهند. لیست مدارک مذکور به شرح زیر می باشد.

  • اصل شناسنامه والدین و دانش آموز
  • کارت واکسیناسیون کامل شده
  • یک قطعه عکس 4*3 از دانش آموز
  • پرداخت هزینه 60 هزار تومان صرفا از طریق دستگاه پز و به صورت غیرنقدی ( لازم به ذکر است، فرآیند نوبت دهی در مناطق محروم و عشایر نشین به صورت رایگان است.)

نوآموزان برای ورود به مدرسه در مقطع ابتدایی سال تحصیلی جدید بایستی تحت پوشش طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار بگیرند که برای این منظور باید پس از تهیه مدارک لازم با مراجعه به مدرسه مورد نظر، فرآیند پیش ثبت نام و نوبت دهی خود را انجام دهند. در نهایت نیز والدین به همراه فرزند خود می بایست در بازه زمانی اعلام شده جهت سنجش سلامت دانش آموز به پایگاه های سنجش مراجعه کنند.

 

سوالات متداول

1- برگزاری سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ورود به دبستان ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ در چه زمانی می باشد؟

این طرح از 17 فردوردین آغاز شده و تا 10 خرداد ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

2- نحوه اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ورود به دبستان به چه صورت می باشد؟

فرآیند نوبت دهی از طریق مراجعه والدین به سایت my.medu.ir انجام می شود که سپس باید در زمان مقرر به پایگاه مشخص شده مراجعه نمایند.

3- جهت انجام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ورود به دبستان چه مدارکی مورد نیاز است ؟

از جمله مدارک مورد نیاز اصل شناسنامه والدین و دانش آموز، کارت واکسیناسیون کامل شده و... می باشد که سایر موارد به طور کامل در متن این مقاله موجود می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس