خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در گرجستان

شرایط تحصیل در گرجستان

شرایط تحصیل در گرجستان
شرایط تحصیل در گرجستان
کشور گرجستان با شرایط ویژه ای که دارد مقصد جذابی برای دانشجویان خارجی می باشد. قرار داشتن در صف پیوستن به اتحادیه اروپا از یک طرف و هزینه های پایین تحصیل در این کشور از طرف دیگر می تواند دلایل محکمی برای انتخاب این کشور به عنوان محلی برای ادامه تحصیل باشد. خیلی ها ادامه تحصیل را به عنوان راهی برای گرفتن تابعیت و اقامت دائم کشور گرجستان انتخاب می کنند. شما پس از دریافت ویزای تحصیلی این کشور می توانید برای گرفتن اقامت دائم خود اقدام نمایید و برای همیشه در این کشور ماندگار شوید. در این مقاله جزئیات و چگونگی تحصیل در کشور گرجستان را باهم مرور می کنیم.

درباره گرجستان

کشور گرجستان در بخش مرزی آسیای شرقی و اروپای غربی و در منطقه قفقاز بین دریای خزرو دریای سیاه واقع گردیده است و به علت قرار گیری در هر دو قاره آسیا و اروپا ، یکی از کشورهای اوراسیایی است و دارای موقعیتی ویژه می باشد. البته گرجستان در اصل کشوری اروپایی است و در سال های اخیر تلاش زیادی کرده که به عضویت اتحادیه اروپا درآید. در این راستا دولت گرجستان قوانین اتحادیه اروپا را بر کشور خود حاکم نموده است. اغلب مردم این کشور با زبان گرجی صحبت می کنند و می نویسند.

وضعیت جغرافیایی کشور گرجستان

کشور گرجستان با وسعتی در حدود 69900 کیلومتر مربع تقریبا اندازه استان هرمزگان می باشد و دارای 1969 کیلومتر مرز مشترک با دیگر کشورها است. این کشور از شمال با روسیه و در شرق با جمهوری آذربایجان همسایه است و در جنوب به ارمنستان و ترکیه چسبیده است و در غرب به دریای سیاه ختم می گردد. این کشور دارای 8 استان است و شهر تفلیس پایتخت آن است. جمعیت این کشور چیزی حدود 5 میلیون تخمین زده می شود. کشور گرجستان برای سال های زیادی به عنوان یکی از جمهوری های اتحادیه جماهیر شوروی به حیات خود ادامه میداد تا اینکه سرانجام در سال 1990 میلادی به صورت کامل استقلال خود را بدست آورد و از این کشور جدا شد. واحد پول این کشور لاری گرجستان است.

وضعیت شهریه دانشگاه های کشور گرجستان

وضعیت شهریه دانشگاه های کشور گرجستان
وضعیت شهریه دانشگاه های کشور گرجستان

به طور کلی دانشگاه های کشور گرجستان به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. فقط شهروندان کشور گرجستان از این امتیاز برخوردارند که در اکثر رشته ها در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه به تحصیل بپردازند و دانشجویان بین المللی این کشور باید شهریه پرداخت کنند. اگر هم قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی را داشته باشید فرقی نمی کند که شهروند این کشور باشید یا خیر، در هر صورت باید شهریه تعیین شده را پرداخت نمایید.

 مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در کشور گرجستان تقریبا در طول 4 سال کامل می شود. در دانشگاه های این کشور اکثر رشته های مقطع کارشناسی به زبان گرجی و برخی رشته ها هم به زبان روسی ارائه می گردند. در این میان تعداد رشته های بسیار کمی هم به زبان انگلیسی ارائه می گردند. عموما رشته های مرتبط با فرهنگ و ادبیات ملل امکان ارائه به زبان انگلیسی را دارا می باشند. با این وجود هر زبانی را که به عنوان زبان دوران تحصیل خود انتخاب کنید ، باید مدرک آکادمیک این زبان را به دانشگاه ارائه دهید که توانایی شما را به اثبات برساند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی کشور گرجستان در حدود 4000 دلار است.

 مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در کشور گرجستان حدود 1.5 تا 2 سال می باشد. هرچند که مانند دوره کارشناسی زبان رسمی دوره کارشناسی ارشد هم زبان گرجی می باشد اما رشته های مختلفی هم به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور تدریس می شود و از این نظر تنوع بالاتر می باشد. همین امر باعث شده که زبان خیلی مانع بزرگی پیش روی دانشجویان خارجی برای تحصیل در گرجستان نباشد. اما باز هم نیاز به اثبات تسلط زبان شما جزء شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد است. البته ارائه مدرک زبان برای اخذ پذیرش دوره های تحصیلی کشور گرجستان الزامی نمی باشد اما در ابتدای ورود به دانشگاه به وسیله آزمون میزان تسلط زبان شما اندازه گیری می شود. با این وجود اگر مدرکی معادل آیلتس 5.5 یا تافل 80 داشته باشید دیگر نیازی به شرکت در آزمون زبان نیست. هزینه دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های گرجستان بین 4 تا 5 هزار دلار می باشد.

مقطع دکتری

دوره دکترای دانشگاه های گرجستان بین 3 تا 5 سال می باشد. برعکس دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد که اغلب رشته ها به زبان گرجی ارائه می شوند در مقطع دکترا امکان تحصیل در رشته های فنی و مهندسی، حقوق، ادبیات، مالی و اقتصاد به زبان انگلیسی و بسیاری زبان های دیگر کشورها مانند آلمانی، روسی و فرانسوی وجود دارد. اگر فرد متقاضی مدرک آیلتس 6 یا تافل 90 یا هر مدرکی معادل آنها داشته باشد نیازی به شرکت در آزمون های تعیین سطح ندارد ، در غیر این صورت باید برای تعیین سطح زبان خود در آزمون زبان دانشگاه شرکت کند. هزینه دوره دکترا در گرجستان بین 4 تا 5 هزار دلار تخمین زده می شود.

مزایای تحصیل در گرجستان

گرجستان به دلیل موقعیت اوراسیایی که دارد بیشتر یک کشور اروپایی محسوب می گردد و به همین دلیل و از طرفی هم به دلیل هزینه های پایین زندگی و تحصیل ، دانشجویان زیادی را به سمت خود جذب نموده است. از دیگر مزایای تحصیل در گرجستان می توان به اعتبار مدارک تحصیلی اعطایی دانشگاه های این کشور اشاره کرد که تقریبا در تمام کشور های سطح اول دنیا مورد قبول می باشد. همچنین شرایط آسان ویزای این کشور ، احتمال دریافت ویزا را تضمین می کند. از طرفی لازم نبودن مدرک زبان برای صدور ویزا از مزایای مهم تحصیل در گرجستان است. از مزایای دیگر تحصیل در گرجستان امکان اقامت در این کشور پس از پایان تحصیل می باشد.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در گرجستان

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در گرجستان
شرایط تحصیل در رشته پزشکی در گرجستان

متقاضیان اخذ پذیرش رشته پزشکی کشور گرجستان باید وضعیت تحصیلی ممتازی داشته باشند و نمرات دروس اصلی آنها مثل فیزیک ، شیمی ، ریاضیات و زیست شناسی باید بالا باشد. در صورت داشتن این شرایط فرد می تواند برای پذیرش دانشگاه های گرجستان درخواست دهد. پس از آن هم باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود شرکت کند و پس از قبولی ، تحصیل در رشته پزشکی را آغاز نماید. دولت گرجستان برای رشته پزشکی بورسیه ای به دانشجویان خارجی نمی دهد پس خبری از تحصیل رایگان و کمک هزینه تحصیلی نیست.

مدت تحصیل در رشته پزشکی در گرجستان

دوره کامل این رشته ها در گرجستان حدود 6 سال است و از 2 دوره اصلی تشکیل می شود. دو سال اول دوران تحصیل دانشجویان در این رشته دوران مقدماتی پزشکی نامیده می شود و در این مدت دروسی مانند زیست ، فیزیک و شیمی تدریس می گردد. 4 سال دوم مدت تحصیل رشته های پزشکی در گرجستان یک دوره یکپارچه می باشد و از 4 مرحله تشکیل می گردد. مرحله اول مبانی پزشکی ، مرحله دوم علوم کاربردی پزشکی ، مرحله سوم کشف و مرحله چهارم ترجمه علوم پزشکی می باشد. به طور کل دوره پزشکی عمومی در گرجستان 6 سال است که شامل 5 سال تحصیل دانشگاهی و یک سال دوره کارآموزی است.

تحصیل در رشته دندان پزشکی در گرجستان

رشته دندانپزشکی کشور گرجستان بین دانشجویان دیگر کشورها طرفداران زیادی دارد. دلیل این امر هم اعتبار مدرک دانشگاه های این کشور می باشد زیرا بعد از پایان تحصیل اگر قصد مهاجرت به دیگر کشورهای دنیا را داشته باشید، مدرک شما به راحتی در اکثر کشورها پذیرفته خواهد شد. دروس دندانپزشکی در این کشور به زبان های گرجی ، روسی و انگلیسی ارائه می گردد. مدرکی که در پایان دوران تحصیل به دانشجو اهدا می گردد به انتخاب خود او می تواند لیسانس جراحی دندان پزشکی BDS یا دکترای دندان پزشکی DDS باشد.
دوره جراحی دندان پزشکی طی 5 تا 6 سال ارائه می گردد. دوره دکترای دندان پزشکی هم طی 4 تا 5 سال تدریس می شود. اگر قصد دارید با موفقیت آزمون های ورودی را پشت سر بگذارید باید حداقل به 60 درصد سوالات پاسخ درست دهید. شهریه دوره دندان پزشکی بر حسب دانشگاه متفاوت می باشد اما به طور میانگین سالیانه 4800 دلار برای تحصیل در این رشته نیاز است.

زبان تحصیل رشته پزشکی و دندان پزشکی در گرجستان

در دوره های پزشکی و دندانپزشکی اغلب دروس به زبان انگلیسی ارائه می شوند و این خود مزیت بزرگی برای دانشجویان خارجی به حساب می آید. البته امکان انتخاب دروس به زبان های گرجی ، روسی و انگلیسی فراهم می باشد. امتیازی که تحصیل در گرجستان نسبت به کشور های دیگر دارد این است که در هنگام پذیرش دانشگاه ارائه مدرک زبان الزامی نیست اما در هنگام ورود به دانشگاه سطح زبان شما تعیین می گردد و باید اثبات کنید که در حد نیازتان تسلط دارید.

هزینه های تحصیل در گرجستان

هزینه های تحصیل در گرجستان بسته به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه محل تحصیل متغیر است. البته دانشگاه های خصوصی به نسبت هزینه اضافه ای که دریافت می کنند امکانات بیشتر و بهتری ارائه می دهند. نوع رشته تحصیلی هم در کم یا زیاد بودن هزینه ها تاثیرگذار است. به طور میانگین هزینه تحصیل در رشته پزشکی حدود 5000 تا 5500 دلار، داروسازی 4000 دلار، دندانپزشکی 4800 دلار در سال می باشد. همچنین هزینه تحصیل رشته های مهندسی به طور میانگین سالیانه 4000 دلار است.

هزینه های زندگی در گرجستان

هزینه های زندگی در گرجستان
هزینه های زندگی در گرجستان

گرجستان با اینکه یک کشور اروپایی محسوب می شود اما هزینه هایی پایین تر از تمامی کشور های اروپایی دارد. حتی قیمت خرید و فروش ملک در این کشور از تهران پایین تر است و می توان با هزینه هایی کمتر از ایران یا نهایتا یا هزینه های برابر در مدت تحصیل در این کشور اقامت گزید.

هزینه مسکن

با توجه به عادات و سطح زندگی شما ، هزینه مسکن می تواند متفاوت باشد مثلا هزینه اسکان در شهر های بزرگ مانند تفلیس بسیار بیشتر از شهر های کوچک و روستایی نشین این کشور است. همچنین اگر با زندگی اشتراکی با سایر دانشجویان در آپارتمان های چند خوابه یا سکونت در خوابگاه دانشجویی مشکلی نداشته باشید می توانید با هزینه بسیار کمتر در این کشور زندگی کنید. به عنوان مثال می توانید با ماهیانه حدود 100 دلار در خوابگاه زندگی کنید و از امکاناتی مانند اینترنت نامحدود، کتابخانه و … هم به صورت رایگان بهره مند شوید. اما اگر به زندگی در خوابگاه علاقه ندارید می توانید یک اتاق دانشجویی اجاره کنید که هزینه آن حدود 200 دلار در ماه خواهد بود.

هزینه غذا در گرجستان

هزینه غذا در گرجستان از سایر کشور های اروپایی پایین تر است و با تهران تفاوت آن چنانی ندارد. مثلا یک وعده غذا در یک رستوران خوب این کشور حدود 7 دلار هزینه خواهد داشت. یک لیوان قهوه در گرجستان حدود 2 دلار و یک ساندویچ مک دونالد حدودا 5 دلار می باشد. جالب است بدانید برخی هزینه های مواد غذایی حتی از ایران هم کمتر است. مثلا هر کیلو گوشت گردن در تهران حدود 8 دلار و در گرجستان حدود 5 دلار می باشد. اگر یک مقایسه ساده انجام دهید می توانید ببینید که هزینه میوه و سبزیجات هم در گرجستان نسبت به تهران مقرون به صرفه تر است.

در این کشور سوپرمارکت های ارزان قیمتی وجود دارند که می توانید با خرید خوار و بار و مواد غذایی مورد نیازتان از آنها هزینه های خوراکتان را تا حد زیادی کاهش دهید. به طور میانگین ماهیانه حدود 150 دلار هزینه غذا برای شما تخمین زده می شود که با توجه به سطح نیاز و توقع شما مقداری افزایش یا کاهش خواهد داشت. هزینه غذا با توجه اینکه در خانه غذا بخورید یا رستوران هم می تواند متفاوت باشد.

سایر هزینه های جانبی در گرجستان

علاوه بر هزینه های اصلی مثل خوراک و مسکن باید حساب سایر هزینه های جانبی را هم داشته باشید. مثلا هزینه تسهیلات مسکن مانند آب و برق میانگین ماهیانه 50 دلار خواهد بود. هزینه های پوشاک هم در این کشور از ایران ارزان تر است. اگر اهل تفریح و گشت و گذار باشید باید ماهیانه حدود 100 دلار هم برای فعالیت های اجتماعی و تفریحی خود در نظر بگیرید. بالا یا پایین بودن این هزینه ها رابطه مستقیم با شیوه زندگی شما دارد. برای جابجایی هم بهترین راه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که بین 15 تا 30 دلار ماهیانه هزینه خواهد داشت. استفاده از دوچرخه هم همیشه یکی از راه های حمل و نقل رایج در کشور گرجستان است.

بیمه درمانی در گرجستان

یکی از ملزومات صدور ویزا برای دانشجویان خارجی در کشور گرجستان داشتن بیمه درمانی است. بنابراین باید هزینه بیمه را جزء هزینه های الزامی خود محاسبه نمائید. بیمه درمانی در کشور گرجستان به دو صورت ارائه می شود یک بیمه محلی و دیگری بیمه درمانی بین المللی که با توجه به نوع بیمه و هزینه ای که پرداخت می کنید ، مخارج درمانی شما تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت و حق استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی را خواهید داشت.

کار در حین تحصیل در گرجستان

بر اساس قوانین کشور گرجستان دانشجویان خارجی که دراین کشور تحصیل می کنند برای تامین مخارج زندگی خود می توانند در کنار تحصیل کار کنند. برای کار دانشجویی در این کشور سطح دستمزد ها حدود 8 تا 12 دلار خواهد بود. بسته به مقطع تحصیلی که در آن قرار دارید بین 10 تا 20 ساعت به صورت هفتگی اجازه کار خواهید داشت.

اقامت دائم پس از پایان تحصیل در گرجستان

بسیاری افراد تحصیل در خارج را به عنوان یکی از راه های اقامت در کشور های دیگر انتخاب می کنند. اگر قصد شما از تحصیل در کشور های دیگر این است که پس از تحصیل در این کشور بمانید و اقامت بگیرید ، گرجستان یکی از بهترین گزینه ها برای شما می باشد زیرا شرایط اقامت این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی بسیار آسان تر است و همچنین شرایط خوبی برای کار در این کشور پس از تحصیل فراهم می باشد.

با توجه به نکاتی که در این مقاله بیان شد و جزئیاتی که در خصوص سطح تحصیل و هزینه ها در کشور گرجستان عنوان کردیم، اگر قصد تحصیل در یک کشور اروپایی با هزینه های یک کشور آسیایی را دارید گرجستان می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. مزیت دیگر تحصیل در این کشور وجود تعداد فراوان هموطنان ایرانی ساکن در آنجا است که می تواند زندگی در گرجستان را برای شما راحت تر از قبل کند. هرچند که خود مردم کشور گرجستان نیز افرادی بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و از این لحاظ مشکلی برای زندگی در کنار آنها نخواهید داشت.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی