خانه مشاوره تحصیلی شرایط ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400

شرایط ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400

شرایط عمومی و اختصاصی آزمون دستیاری پزشکی 1400
شرایط ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400

دارندگان مدرک دکترای حرفه ای پزشکی و دانش آموختگان رشته پزشکی عمومی می بایست به منظور ورود به دوره تخصص و رزیدنتی خود، در آزمونی تحت عنوان “آزمون دستیاری پزشکی” شرکت نمایند. پس از پایان دوره تخصص که حداقل 4 سال به طول می انجامد، فرد می تواند به عنوان یک پزشک متخصص در جهت رفع نیازهای پزشکی جامعه گام بردارد.

ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400 به صورت اینترنتی و از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور به نشانی sanjeshp.ir انجام می شود. داوطلبان واجد شرایط می توانند با توجه به زمان ثبت نام دستیاری پزشکی 1400، پس از مطالعه دفترچه راهنما به سایت ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی مراجعه کرده و فرآیند نام نویسی خود را آغاز نمایند.

شرایط لازم جهت ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند.

شرایط ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400

تنها داوطلبان دارای شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400 مجاز به ثبت نام در آزمون می باشند. از همین رو، توصیه می کنیم پیش از اقدام به نام نویسی و به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در دیگر مراحل آزمون، دفترچه مذکور را با دقت مطالعه نمایید تا از مدارک ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی، هزینه ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400 و تاثیر سهمیه در آزمون دستیاری پزشکی 1400 مطلع گردید. در ادامه نیز شما می توانید شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون را به تفکیک مشاهده نمایید.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی
  • برخورداری از کلیه شرایط عمومی متداول در آزمون های مختلف کشور
  • پذیرفتن قانون اساسی و عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم معروفیت به فساد اخلاقی
  • تایید صلاحیت عمومی مطابق با قوانین شورای عالی فرهنگی
  • عدم وابستگی به احزاب و گروه های ملحد و محارب و هواداری از آن ها
  • نداشتن سوء سابقه کیفری
  • برخورداری از سلامت و توانایی جسمی متناسب با رشته انتخابی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر

شرایط اختصاصی

  • داشتن مدرک یا گواهینامه فارغ التحصیلی در رشته پزشکی عمومی یا گواهی اشتغال به تحصیل در سال آخر پزشکی عمومی (به شرط فارغ التحصیلی تا تاریخ 31 شهریور 1400)
  • دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت برای آقایان و یا برخوردار بودن از تاریخ اعزام حداکثر تا پایان اردیبهشت 1400
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی متناسب با رشته مورد نظر و عدم نقص عضو یا بیماری موثر حرفه ای بر حسب رشته
  • ارائه معافیت از خدمات قانونی یا ارائه گواهی اتمام خدمات قانونی (خدمت نظام وظیفه عمومی، خدمات مرتبط با قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان و پیام آوران بهداشت) تا تاریخ 31 شهریور ماه 1400
  • ارائه گواهی قبولی در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی
  •  عدم مجاز بودن ثبت نام کسانی که با استفاده از سهمیه مناطق محروم (قانون برقراری عدالت آموزشی) در مقطع پزشکی عمومی پذیرفته شده اند، در چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی
  • عدم اشتغال به تحصیل در یکی از رشته های تخصصی پزشکی، PhD، کارشناسی ارشد و نداشتن مدرک تخصصی پزشکی بالینی

توجه داشته باشید که پذیرفته شدگان مرحله اصلی و تکمیل ظرفیت آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشکی دوره چهل و هشتم، در صورت عدم نام نویسی در موعد مقرر یا عدم شروع به آموزش در زمان های اعلام شده و یا انصراف از تحصیل، نمی توانند در آزمون دوره چهل و هشتم شرکت نمایند مگر آن که به دلیل بروز بیماری موثر حرفه ای که موجب ممانعت در امر تحصیل یا انجام خدمات پس از اتمام تحصیلات شده است، داوطلب از ادامه تحصیل منصرف و یا اخراج شده باشد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کلیه دانشجویان پزشک عمومی که مشمول افزایش سنوات تحصیلی نمی شوند و حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه 1400 فراغت از تحصیل حاصل می نمایند، صرفا می توانند جهت پذیرش در رشته های تخصصی طب اورژانس و بیهوشی در آزمون دستیاری ثبت نام کنند.

همچنین متقاضیانی که گزینه گذراندن و فارغ التحصیلی تا 31 شهریور ماه 1400 یا عدم گذراندن نظام وظیفه و فارغ التحصیلی تا 31 شهریور ماه 1400 را در هنگام وضعیت نظام وظیفه (خدمات قانونی) خود انتخاب می کنند، در مرحله انتخاب رشته صرفا می توانند رشته های طب اورژانس و بیهوشی را مشاهده نمایند.

نکات مهم ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400

علاوه بر شرایط مذکور، نکات مهم دیگری نیز در رابطه با فرآیند ثبت نام آزمون دستیاری تخصصی پزشکی وجود دارد که در ادامه ذکر شده است:

  • چنانچه داوطلبی بدون توجه به امر نقص عضو اقدام به ثبت نام نماید و در آزمون پذیرفته شود ولی بنا بر رای گروه آموزشی به دلیل نقص عضو مجاز به شروع آموزش نشود، تغییر رشته توسط دبیرخانه امکان پذیر نمی باشد و اعتراضی نیز قابل قبول نخواهد بود.
  • کلیه مشمولان آیین نامه تسهیل در ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز استعداد درخشان به مقاطع بالاتر وزارت بهداشت، تنها یک بار و حداکثر دو سال پس از اتمام تحصیلات خود می توانند مطابق با مندرجات آیین نامه مذکور در آزمون دستیاری پزشکی شرکت کنند.
  • یک درصد رتبه اول، یک درصد رتبه دوم (صدک 98 تا 99) و یک درصد رتبه سوم (صدک 97 تا 98) دانشگاه های علوم پزشکی می توانند قبل از انجام خدمات قانونی و با رعایت مقررات مربوطه، نسبت به ثبت نام در آزمون دستیاری پزشکی اقدام نمایند.
  • دانشجویان پزشک عمومی متاهل تنها یکبار قبل از شروع به خدمت نظام وظیفه، مجاز به شرکت در آزمون دستیاری پزشکی هستند و آن هم در صورتی است که حداقل تا تاریخ 29 اسفند ماه 99 مشغول به تحصیل باشند و حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1400 فارغ التحصیل شوند. 
  • عبارت “معافیت از خدمت نظام وظیفه برای آقایان” به معنای معافیت دائم بوده و متقاضیانی که دارای معافیت پزشکی یا کفالت هستند، می توانند با مسئولیت خود در آزمون دستیاری پزشکی شرکت کنند. در صورتی که این دسته از داوطلبان به انجام خدمت نظام وظیفه فراخوانده شوند، وزارتخانه مسئولیتی در برابر ترخیص آن ها نخواهد داشت و مطابق با قوانین مربوطه با آن ها برخورد خواهد شد.

شایان ذکر است شرایط پذیرش و آموزش دستیاران غیر ایرانی نیز در دوره های تخصصی بالینی پزشکی در دفترچه ثبت نام دستیاری پزشکی 1400 درج شده است. همچنین داوطلبانی که در زمان اعلام نتایج آزمون دستیاری پزشکی 1400 نمره حدنصاب را کسب نمایند، می توانند در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1400 اقدامات لازم را به انجام برسانند.

 

سوالات متداول

1- چگونه می توان از شرایط ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400 مطلع شد؟

شرایط عمومی و اختصاصی نام نویسی این آزمون در این مقاله به طور کامل ذکر شده است.

2- در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی چه چیزهایی ذکر شده است؟

در این دفترچه شرایط و سهمیه ها ذکر شده اند که با مراجعه به این مقاله، می توانید نسخه پی دی اف آن را دریافت نمایید.

3- چهل و هشتمین دوره ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی از چه زمانی آغاز می گردد؟

ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی از تاریخ 6 دی ماه 99 آغاز می گردد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. سعیده احمدی

    سلام. من طرحم رو ۶ ماه بعد از فارغ التحصیلی شروع کردم و ۱۰ ماه ازش مونده.. ثبت نام کردم. در صورت قبولی مشکلی برام پیش نمیاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی سال ۱۴۰۱، صرفا افرادی مجاز به نام نویسی می باشند که طرح نیروی انسانی خود را حداکثر ۳ ماه پس از فراغت از تحصیل شروع کرده باشند.

  2. الهام

    سلام و عرض ادب
    می خواستم بدونم برای شرکت در آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی سن خاصی معیار هست یا خیر. چون چند سال اخیر این مساله خیلی مورد بحث بود. آخرین تغییر و دستورالعمل چیه؟
    ممنونم

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام دوره ۴۸ دستیاری پزشکی، شرایط سنی برای ثبت نام در دفترچه لحاظ نشده است.

دریافت مشاوره