خانه نظام وظیفه مراحل اعزام به خدمت سربازی ۱۴۰۲

مراحل اعزام به خدمت سربازی ۱۴۰۲

مراحل اعزام به خدمت سربازی 1402
نحوه اعزام به خدمت سربازی 1402

مطابق با قوانین نظام وظیفه، تمامی آقایان با ورود به سن مشمولیت می بایست اقدامات لازم را در راستای اعزام به خدمت دوره ضرورت خود به انجام برسانند. بنابراین لازم است تمامی مشمولان خدمت سربازی در موعد مقرر نسبت به اعزام به خدمت و یا اخذ معافیت سربازی اقدام نموده و در مهلت های تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه، وضعیت مشمولیت خود را مشخص کنند چرا که در غیر این صورت، غیبت سربازی شامل حال آن ها خواهد شد.

پیش از این اطلاعاتی را پیرامون شرایط معافیت و کفالت سربازی ۱۴۰۲ در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم اما در این مقاله قصد داریم فرآیند اعزام و ثبت درخواست مشمولان را از اولین گام مورد بررسی قرار داده و توضیح کاملی را درمورد روند انجام و مدارک مورد نیاز آن ارائه نماییم.

تمامی آقایان از یکم ماهی که طی آن به سن 18 سال تمام می رسند، مشمول خدمت دوره ضرورت یا همان سربازی می شوند.

فرآیند مراجعه و اقدام برای اعزام به خدمت سربازی ۱۴۰۲

آقایانی که مشمول خدمت سربازی هستند می بایست در اولین فرصت نسبت به روشن نمودن وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کنند چرا که در صورت گذشت تنها یک روز از تاریخ های تعیین شده که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت، فرد مشمول وارد دوره غیبت خواهد شد. مراحل ثبت درخواست برای اعزام به خدمت و روند رسیدگی به آن به ترتیب زیر می باشد.

  • دریافت دفترچه اعزام به خدمت سربازی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) و یا از طریق سامانه خدمات الکترونیکی پلیس +10 به آدرس vazife.epolice.ir و تکمیل آن
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با در دست داشتن مدارک مورد نیاز
  • ثبت درخواست در سامانه توسط کاربر مرکز پلیس+10 و تعیین تاریخ اعزام به خدمت
  • تحویل برگه آماده به خدمت با شماره سریال و هولوگرام بلافاصله پس از تعیین تاریخ اعزام
  • ارائه برگه معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح (این برگه با مشخص شدن نیروی به کار گیرنده، نام مرکز آموزش و آدرس محل اعزام، حداکثر ده روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به مشمولان تحویل داده می شود. ارائه کارت ملی به این دفاتر به منظور دریافت برگه معرفی نامه الزامی است)

مشمولانی که در فرجه قانونی نسبت به اعزام خود اقدام می کنند، می توانند تاریخ اعزام پیشنهادی خود را همزمان با ثبت درخواست اعزام در مراکز پلیس +10 اعلام نمایند. توجه داشته باشید که تاریخ اعزام پیشنهادی باید در فرجه قانونی باشد. پس از تعیین تاریخ اعزام به خدمت، برگ آماده به خدمت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) صادر می گردد.

مراحل تکمیل دفترچه نظام وظیفه

پس از دریافت دفترچه اعزام به خدمت می بایست اطلاعات خواسته شده را به دقت ثبت نموده و آن را هنگام ثبت درخواست اعزام خود به همراه مدارک مورد نیاز به دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 تحویل دهید.

  • در فرم شماره یک لازم است مشخصات فردی خود را با دقت و مطابق با مندرجات شناسنامه و کارت ملی خود تکمیل نمایید.
  • فرم بعدی مربوط به سوابق تحصیلی مشمولان می باشد که بایستی با توجه به محل تحصیل و آخرین مدرک تحصیلی خود آن را پر کنید. این فرم باید دارای مهر دانشگاه یا مدرسه ای که سال آخر تحصیلات خود را در آن گذرانده اید، باشد.
  • فرم واکسیناسیون نیز از جمله فرم هایی است که باید تکمیل کنید. بدین منظور می بایست به مراکز بهداشت مجاز مراجعه نموده و مراحل مربوط به واکسیناسیون را طی نمایید.
  • دریافت و تکمیل سایر فرم های مربوطه بستگی به نوع درخواست فرد مشمول دارد. به عنوان مثال اگر واجد شرایط معافیت بوده و قصد استفاده از هر یک از معافیت های سربازی 1402 را دارید، می بایست فرم های مربوط به هر کدام از آن ها را تکمیل نمایید.

مدارک مورد نیاز

همان طور که گفته شد، لازم است مشمولان پس از تکمیل فرم های اعزام به خدمت خود به مراکز پلیس +10 مراجعه نموده و با ارائه مدارک زیر، درخواست اعزام خود را به ثبت برسانند.

  • یک قطعه عکس 4*3 سیاه و سفید و تمام رخ مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها)
  • اصل و کپی کارت ملی یا کارت موقت ملی مشمول
  • اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه عکس دار مشمول
  • تکمیل برگه وضعیت مشمولین (برگه شماره 1)
  • برگه معاینه اولیه و واکسیناسیون مشمولان (برگه شماره 2)
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی (این مدرک باید توسط مرجع صادر کننده یا دفتر ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.)
  • ارائه مدارک مربوطه برای مشمولان دارای گواهی کسری خدمت جبهه، جانبازی والدین و بسیج

فراموش نکنید که در صورت داشتن دیگر فرم های اعزام به خدمت بسته به نوع درخواست خود، آن ها را نیز تکمیل نموده و همراه با مدارک فوق به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +10 تحویل دهید.

دریافت کد سخا

برای تمامی مشمولان خدمت سربازی که مراحل اعزام خود را از طریق دفاتر پلیس +10 سپری کرده اند، یک شناسه پنج رقمی تحت عنوان “کد سخا صادر می گردد که منحصر به فرد بوده و مختص آن ها می باشد. شما می توانید با استفاده از کد سخا و کد ملی، به حساب کاربری خود در سامانه services.epolice.ir دسترسی پیدا کرده و امور مربوطه از قبیل ثبت درخواست خروج از کشور، بررسی وضعیت امریه و جذب، مشاهده وضعیت معافیت کفالت و… را به صورت الکترونیکی پیگیری نمایید.

آخرین مهلت تعیین شده برای معرفی مشمولان به مراکز وظیفه عمومی 1402

مهلت تعیین شده برای معرفی مشمولان به مراکز وظیفه عمومی 1402
آخرین مهلت تعیین شده برای معرفی مشمولان به مراکز وظیفه عمومی ۱۴۰۲

هر فرد ذکور ایرانی از زمانی که پا به سن مشمولیت می گذارد، می بایست درخواست خود را مبنی بر اعزام به خدمت سربازی اعلام نماید تا به عنوان غایب شناخته نشود. مطابق با مصوبات مربوطه، آخرین مهلتی که برای معرفی مشمولان به مراکز وظیفه عمومی تعیین شده است به شرح زیر می باشد.

  • مشمولان زیر دیپلم حداکثر تا یکم ماه تولد خود در سالی که در آن به سن 18 سال تمام می رسند.(برای مثال فردی که متولد 18 اسفند ماه سال 80 است، در تاریخ 1 اسفند ماه سال 98 مشمول خدمت سربازی می باشد.)
  • مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه ها در صورت اتمام تحصیلات خود باید وضعیت مشمولیت خود را حداکثر تا یک سال پس از تاریخ فارغ التحصیلی روشن نمایند.
  • مشمولین زیر دیپلم که به صورت حضوری مشغول به تحصیل بوده و سال اعزام آن ها نیز به اتمام رسیده است، در صورت ترک تحصیل حداکثر یک سال فرصت دارند نسبت به مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کنند.

نکته مهم: دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری که با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر فارغ التحصیل شده اند نیز حداکثر یک سال برای مشخص نمودن وضعیت نظام وظیفه مهلت دارند.

  • مشمولان دانشجو در صورت ترک تحصیل، انصراف و یا اخراج از دانشگاه، حداکثر تا یک سال باید وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.
  • مشمولانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحصیل می باشند در صورت اتمام تحصیلات، انصراف، اخراج و یا ترک تحصیل، حداکثر یک سال برای تعیین وضعیت خدمت سربازی خود مهلت دارند.
  • مشمولان دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم در تاریخ نوزدهم هر ماه و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر، اول ماه های زوج به خدمت سربازی اعزام می شوند.

توجه داشته باشید که هر یک از بازه های زمانی مذکور از سوی سازمان نظام وظیفه به عنوان آخرین مهلت برای معرفی مشمولان تعیین شده و با گذشت حتی یک روز از مهلت های فوق، فرد مشمول وارد دوره غیبت خواهد شد. از همین رو توصیه می کنیم حداقل 15 روز پیش از اتمام مهلت مقرر، نسبت به ثبت درخواست و روشن نمودن وضعیت مشمولیت خود اقدام کنید.

درخواست تمدید و تعجیل در موعد اعزام به خدمت 1402

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از مشمولان خدمت سربازی را به خود مشغول کند در رابطه با تمدید یا تعجیل در اعزام به خدمت نظام وظیفه می باشد که آیا امکان اعمال تغییر در تاریخ اعزام وجود دارد یا خیر؟

جواب این سوال مثبت است و مشمولانی که دارای برگه اعزام به خدمت بوده و قصد تمدید یا تعجیل در زمان اعزام خود را دارند، در صورت احراز شرایط زیر می توانند با به همراه داشتن کارت ملی و تکمیل فرم های مربوطه، درخواست خود را به دفاتر پلیس +10 ارائه نمایند.

  • مشمولان غایب نمی توانند درخواستی مبنی بر تغییر در زمان اعزام خود داشته باشند.
  • ارائه درخواست تمدید و یا تعجیل صرفا برای یک بار قابل ارسال و رسیدگی می باشد.
  • میزان تمدید تاریخ اعزام برای مشمولان دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم، یک دوره یک ماهه و برای مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر، یک دوره دو ماهه می باشد.
  • ارائه درخواست تمدید و تعجیل به منزله موافقت نبوده و مشمولان می توانند نتیجه درخواست خود را پس از گذشت حداکثر یک هفته از همان مرکز پلیس+10 ثبت کننده، دریافت نمایند.
  • مشمولان متقاضی تمدید یا تعجیل در موعد اعزام که تا کنون از تسهیلات تمدید و یا تعجیل استفاده نکرده اند، می توانند حداقل تا 40 روز قبل از موعد اعزام، نسبت به تکمیل فرم و ثبت درخواست خود اقدام کرده و پس از گذشت یک هفته نیز نتیجه آن را از طریق همان دفتر خدمات الکترونیک انتظامی پیگیری نمایند.

شایان ذکر است که با توجه به دلایل و معاذیر مشمولان برای تمدید و یا تعجیل در زمان اعزام خود و بنا به تشخیص رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی، موعد اعزام مشمولین ممکن است از یک ماه تا یک سال به تعویق بیفتد.

تعداد زیادی از آقایانی که وارد سن مشمولیت می شوند و می بایست اقدامات لازم برای اعزام خود به خدمت دوره ضرورت را انجام دهند، به دنبال معافیت سربازی و آگاهی از شرایط معافیت خدمت سربازی 1402 می باشند. عده ای از مشمولان نیز که علاقه مند به تحصیل هستند و می خواهند بدانند که آیا شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود دارد یا خیر؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال و کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از موارد فوق، می توانید روی هر یک از لینک های مورد نظر کلیک کرده تا به مقاله مربوطه دسترسی پیدا کنید.

 

نکات مهم ⭐
  • تمامی آقایان 18 ساله در صورتی که ضوابط موجود در لینک شرایط معافیت ۱۴۰۲ را ندارند، مشمول خدمت سربازی هستند.
  • مرحله اول اعزام به خدمت تکمیل نمودن دفترچه با مراجعه به دفاتر پلیس+10 و یا سامانه خدمات الکترونیکی پلیس +10 به آدرس vazife.epolice.ir می باشد.
  • بعد از تکمیل کردن دفترچه باید مدارک لازم را به دفاتر پلیس+10 تحویل داده تا درخواست شما برای اعزام به خدمت در سامانه ثبت شود.
  • وقتی تاریخ اعزام مشخص شد، باید بلافاصله پس از آن برگه آماده به خدمت با شماره سریال و هولوگرام را تحویل دهید و در آخر برگه معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح، 10 روز قبل از تاریخ اعزام صادر می شود.
  • برای تکمیل دفترچه اعزام به خدمت سربازی می توانید از طریق مراحل موجود در مقاله فوق اقدام کنید.
  • دریافت کد سخا برای مشمولان خدمت سربازی الزامیست.

 

سوالات متداول

1- آقایان در چه زمانی می بایست برای خدمت سربازی ۱۴۰۲ اقدام نمایند؟

تمامی آقایان از یکم ماهی که طی آن به سن 18 سال تمام می رسند، مشمول خدمت دوره ضرورت یا همان سربازی می شوند.

2- چگونه می توانیم جهت دریافت دفترچه اعزام به خدمت سربازی ۱۴۰۲ اقدام نماییم؟

دریافت این دفترچه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) و یا از طریق سامانه خدمات الکترونیکی پلیس +10 به آدرس evazife.epolice.ir می باشد.

3- مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست اعزام به خدمت سربازی ۱۴۰۲ چیست؟

این مدارک شامل یک قطعه عکس 4*3 سیاه و سفید، اصل و کپی کارت ملی یا کارت موقت ملی، برگه معاینه اولیه و واکسیناسیون و دیگر مدارکی که بطور کامل در متن این مقاله نام برده شده اند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶۹ نظر
  1. امیر محمد

    سلام من دانشجوی ارشد ترم آخرم احتمالا پس از دفاع و سابمیت مقاله نمره پایان نامه م احتمالا ۱۵ آذر بیاد. من میخوام از دی ماه خدمتم شروع بشه. آیا با درنظر گرفتن مدت زمانی که پروسه اعزام طول می کشه و …. به دی ماه میرسم؟ آیا میتونم قبل از آمدن آخرین نمره یک سری مراحل رو برای اعزام زودتر انجام بدم که به دی ماه برسم؟ لطفا توضیح بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، معمولا پس از پست کردن دفترچه اعزام به خدمت پروسه یک الی دوماه خواهد بود و قبل از فارغ التحصیلی نمیتوانید اقدامی داشته باشید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه