خانه دانشگاه آزاد منظور از قبولی ذخیره دانشگاه آزاد چیست؟

منظور از قبولی ذخیره دانشگاه آزاد چیست؟

قبولی ذخیره دانشگاه آزاد به چه معنی می باشد؟
منظور از قبولی ذخیره دانشگاه آزاد چیست؟

داوطلبان آزمون سراسری هنگام دریافت کارنامه کنکور دانشگاه آزاد ممکن است مقابل برخی از کد رشته محل ها با کلمه “ذخیره” مواجه شوند و برای آن ها سوال برانگیز باشد که برای ثبت نام چه اقدامی باید انجام دهند. در واقع کلمه ذخیره در کارنامه داوطلبان دانشگاه آزاد به این معنی می باشد که اگر دانشگاه مورد نظر ظرفیت داشته باشد امکان ثبت نام وجود خواهد داشت. کلیه داوطلبانی که در کارنامه خود کلمه ذخیره را مشاهده می نمایند باید در مهر ماه به دانشگاهی که کد رشته محل مربوط به آن دانشگاه داوطلب را ذخیره اعلام کرده مراجعه کنند.

البته توجه داشته باشید که قبولی ذخیره یک قبولی مشروط است، یعنی قبولی داوطلب در رشته مربوطه، منوط به عدم تکمیل ظرفیت آن دانشگاه در آن رشته می باشد. با استناد به نتایج سال های گذشته تمامی کسانی که کارنامه آن ها عبارت ذخیره ذکر شده بود در مهر ماه یا بهمن ماه ثبت نام خواهند شد؛ در غیر این صورت می توانند در تکمیل ظرفیت کنکور دانشگاه آزاد شرکت کنند.

هنگامی که داوطلب کلمه ذخیره را در کارنامه انتخاب رشته دانشگاه آزاد خود ملاحظه می کند، ترازی که کسب کرده نسبت به آخرین نفری است که در آن کد رشته محل دانشگاه قبول شده است.

تراز قبولی ذخیره دانشگاه آزاد

در کارنامه ارائه شده به داوطلبان دانشگاه آزاد تراز هر داوطلب نسبت به آخرین فردی که در آن کد رشته محل پذیرفته شده است درج می شود. اگر تراز و نمره ی داوطلب در رشته مورد نظر با تراز و رتبه کد رشته دیگری در دانشگاه دیگری برابر باشد و داوطلب در رشته ای که انتخاب کرده قبول نشود، دانشگاه آزاد برای داوطلب در رشته ی دیگری که متناسب با تراز و نمره داوطلب است عنوان ذخیره را درج میکند.

بنابر اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، آن دسته از داوطلبانی که تراز بالاتری دارند شانس قبولی آن ها در کد رشته محل انتخابی بالاتر است به همین دلیل دانشگاه آزاد یک رشته محل را به عنوان ذخیره برای آن ها در نظر می گیرد و داوطلبانی که به نسبت از تراز پایین تری برخوردار هستند، بین یک تا سه کد رشته محل به آن ها معرفی می شود.

زمان اعلام آمادگی داوطلبان ذخیره دانشگاه آزاد 1401

داوطلبانی که پس از اعلام نتایج نهایی کنکور دانشگاه آزاد، عبارت ذخیره را در کارنامه خود مشاهده نمودند، می بایست در بازه زمانی 10 الی 12 مهر ماه سال جاری با ورود به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد نسبت به اعلام آمادگی خود در لینک فعال مربوطه اقدام می نمودند. همچنین این تاریخ برای افرادی که موفق به انجام فرآیند مذکور در بازه زمانی فوق نبوده اند، تا 18 مهر ماه نیز تمدید شد. همچنین به محض درنظر گرفته شدن تاریخ جدیدی بدین منظور جزئیات از طریق کانال تلگرام اطلاع رسانی خواهد شد.

نحوه اعلام آمادگی داوطلبان ذخیره دانشگاه آزاد 1401

متقاضیانی که در کارنامه آن ها عبارت ذخیره ذکر گشته است، می توانند در زمان مقرر به  سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه نموده و نسبت به شرکت در رشته مورد نظر، اعلام تمایل نمایند که مراحل آن به شرح زیر است.

  • ابتدا به سایت رسمی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ac.ir وارد شوید و اگر دربازه زمانی تعیین شده به سامانه مراجعه کرده باشید، لینک “سامانه اعلام آمادگی به منظور ثبت نام ویژه ذخیره های آزمون سراسری سال 1401” فعال خواهد بود که می بایست بر روی آن کلیک نمایید.

مرحله اول ثبت نام ذخیره فرهنگیان

  • در این صفحه با وارد کردن “کد ملی” و “کد دسترسی انتخاب رشته“، و سپس فشردن دکمه “ورود”، فرآیند مربوط به اعلام آمادگی به عنوان داوطلب ذخیره را به انجام برسانید.

مرحله دوم ثبت نام ذخیره دانشگاه آزاد

برخی از داوطلبان در زمان انتخاب رشته دچار اشتباه می شوند به همین دلیل در رشته ای پذیرفته می شوند که هیچ علاقه ای به تحصیل در آن ندارند، از این رو تصمیم به انصراف از دانشگاه آزاد می گیرند، بنابراین به تمامی داوطلبان توصیه می شود که در زمان انتخاب رشته با دقت کافی و استفاده از مشاوره تحصیلی انتخاب رشته، به انجام این فرآیند اقدام نمایند.

پس از این که داوطلبان ذخیره در سایت سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد، اعلام آمادگی نمودند، سامانه با بررسی و در نظر گرفتن ظرفیت دانشگاه پذیرنده و دیگر شرایط، نسبت به پذیرش داوطلبان اقدام می نماید. در صورتی که نتوانستید به عنوان دانشجوی ذخیره در دانشگاه های آزاد پذیرفته شوید، می توانید شانس خود را به طور مجدد در زمان تکمیل ظرفیت کنکور دانشگاه آزاد و مشاهده کد رشته های ارائه شده در دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور دانشگاه آزاد، امتحان نمایند.

 

سوالات متداول

1- مشاهده کلمه ذخیره در کارنامه نهایی دانشگاه های آزاد به چه معنایی می باشد؟

در صورتی که در نتیجه انتخاب رشته دانشگاه آزاد خود با این کلمه مواجه شدید، یعنی تراز و نمره آزمون شما به آخرین فرد پذیرفته شده در آن کد رشته اختلاف اندکی داشته است.

2- داوطلبان شرکت کننده در انتخاب رشته دانشگاه های آزاد، در صورت مشاهده کلمه ذخیره باید چه کاری انجام دهند؟

افرادی که در کارنامه آن ها عبارت ذخیره ذکر گشته است، بایستی با مراجعه به سامانه azmoon.iau.ac.ir در زمان مقرر، نسبت به اعلام آمادگی خود برای ثبت نام اقدام نمایند.

3- آیا امکان مشاهده قبولی ذخیره در کارنامه سراسری نیز وجود دارد؟

خیر تنها در کارنامه های دانشگاه های آزاد می توان این کلمه را مشاهده نمود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. F

    سلام من امسال در دانشگاه آزاد ذخیره ی رشته ی بهداشت عمومی قبول شدم باید چیکار کنم و اینکه امکانش هست اصلا ثبت نامم نکنن؟

  2. زهرا

    با سلام به نظر شما دانشگاه آزاد بومی (تبریز)بهتره یا سراسری ارومیه؟

دریافت مشاوره