خانه کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد چند واحد است؟

کارشناسی ارشد چند واحد است؟

حداقل تعداد واحد کارشناسی ارشد
کارشناسی ارشد چند واحد است؟

دانشجویان پس از اخد مدرک مقطع کارشناسی، می توانند از دو طریق استفاده از سهمیه استعداد درخشان و شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وارد این مقطع شده و به ادامه تحصیل بپردازند. تعداد واحدهای درسی کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی کمتر بوده و شامل دروس تخصصی مرتبط با رشته دانشجو می باشد. دانشجویان بر حسب تقسیم بندی واحدهای تحصیلی در هر نیمسال تحصیلی تعداد مشخصی درس را اخذ کرده و در نهایت مدرک فارغ التحصیلی خود را دریافت می نمایند. بنابراین یکی از اصلی ترین مسائل در خصوص مقطع کارشناسی ارشد تعداد واحدهای درسی، سنوات تحصیلی و محدودیت های انتخاب واحد در هر ترم می باشد.

مقطع کارشناسی ارشد بسته به رشته تحصیلی شامل 28 تا 32 واحد درسی است که باید در حداکثر 6 نیمسال گذرانده شود.

کارشناسی ارشد چند واحد است؟

دانشجویان پس از گذراندن دوره کارشناسی، در دوره کارشناسی ارشد به صورت تخصصی به کسب آگاهی در مورد رشته مورد نظر خود پرداخته و در نهایت با ارائه پایان نامه و دفاع از آن، در دوره ارشد فارغ التحصیل خواهند شد. کارشناسی ارشد دارای سنوات محدودی است، یعنی دانشجو باید در مدت زمان مشخص با توجه به قوانین حداقلی و حداکثری موجود برای انتخاب واحد، دروس در نظر گرفته شده برای این دوره را بگذراند تا موفق به فارغ التحصیلی در مقطع مذکور شود.

تعداد واحدهای درسی برای هر یک از رشته های کارشناسی ارشد متفاوت است اما به طور کلی بسته به عنوان رشته 28 تا 32 واحد در نظر گرفته می شود. دانشجویان باید این تعداد واحد را در حداکثر 6 نیمسال تحصیلی، یعنی در 3 سال بگذرانند. البته در رشته ها و دانشگاه های مختلف ممکن است این بازه تا 8 نیمسال نیز ادامه پیدا کند که 2 نیمسال پایانی به عنوان نیمسال ارفاقی برای دانشجو، با توجه به شرایط و تصمیم دانشگاه، در نظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است از مجموع 28 تا 32 واحد درسی مقطع کارشناسی ارشد، 6 واحد آن مربوط به  پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد و باقی واحدها مطابق قوانین و سقف اخذ دروس در هر ترم گذرانده می شود.

حداقل واحد در یک ترم کارشناسی ارشد

دانشجویان می بایست با توجه به تعداد کل واحدهای مقطع کارشناسی ارشد و تعداد ترم هایی که مجاز به تحصیل و انتخاب واحد هستند، در هر ترم حداقل واحدی را انتخاب نمایند تا بتوانند تمامی دروس را در زمان تعیین شده گذرانده و موفق به اخذ مدرک خود شوند. حداقل تعداد واحدی که دانشجویان در هر ترم مجاز به انتخاب آن هستند در شرایط عادی و بدون محدودیت های مرتبط با آئین نامه آموزشی 8 واحد است.

در دوره کارشناسی ارشد بر خلاف دوره کارشناسی، مشروط شدن دانشجو در ترم گذشته، تاثیری در تعداد حداقل واحد مجاز نداشته و دانشجویانی که معدل ترم گذشته آن ها زیر 14 شده است نیز می توانند مانند سایر دانشجویان، در ترم پیش رو حداقل 8 واحد را انتخاب نمایند.

حداکثر واحد در یک ترم کارشناسی ارشد

دانشجویان برای انتخاب واحد در هر ترم علاوه بر قوانین حداقلی برای انتخاب واحد که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم، با قوانین حداکثری نیز رو به رو هستند و هر دانشجو با توجه به رشته و دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل است، مجاز به انتخاب تعداد مشخصی واحد بوده و بیشتر از آن تعداد را نمی تواند در یک ترم انتخاب نماید.

حداکثر واحدی که دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در هر ترم انتخاب نمایند، در حالت عادی و فارغ از شرایط خاص، 12 واحد می باشد‌. و برای دانشجویان مشروطی و عادی نیز یکسان بوده و فرقی ندارند. به همین منظور بهتر است که دانشجویان برای انتخاب واحد در هر ترم با توجه به چارت درسی، با دقت بیشتری این امر را انجام دهند تا در ترم های پایانی با مشکلات قوانین حداقلی و حداکثری رو به رو نشوند.

آیا مشروطی در انتخاب واحد کارشناسی ارشد موثر است؟

دانشجویان در کارشناسی ارشد در صورتی که معدل نهایی ترم آن ها کمتر از 14 باشد، مشروط محسوب خواهند شد. در دوران کارشناسی، تعداد حداقلی و حداکثری واحدهایی که دانشجویان مشروط شده می توانستند انتخاب نمایند با دانشجویان عادی متفاوت بوده، اما در کارشناسی ارشد این مقدار فرقی نداشته و تعداد حداقلی و حداکثری واحدهای انتخابی برای همه دانشجویان برابر خواهد بود.

شایان ذکر است که با وجود این که مشروطی دانشجویان در هر ترم تاثیری در انتخاب واحد آن ها نخواهد داشت اما به صورت کلی دانشجوی کارشناسی ارشد در طول دوره ارشد خود فقط مجاز است که یک بار مشروط شود و در صورت تکرار آن در دو ترم متوالی و غیر متوالی، دانشجو دیگر نمی تواند در آن مقطع ادامه داده و اخراج خواهد شد.

انتخاب واحد کارشناسی ارشد چه استثنائاتی دارد؟

انتخاب واحد در هر نیمسال مقطع کارشناسی ارشد دارای قوانین و مقررات مشخصی است که از جمله آن ها می توان به محدودیت تعداد واحدهای دروس انتخابی و یا قوانین پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد اشاره نمود. در برخی از دانشگاه ها و برخی از رشته ها استثنائاتی برای دانشجویان با شرایط ویژه وجود دارد که در ادامه به معرفی بخشی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

ممتازین دانشگاه

دانشجویانی که معدل ترم آن ها بالاتر از 17 باشد به عنوان ممتازین دانشگاه محسوب شده و این افراد می توانند در نیمسال بعدی به جای 12 واحد، 14 واحد درسی را انتخاب نمایند. در صورت لزوم و با صلاح دید مسئولین دانشگاه و با در نظر گرفتن شرایط ویژه دانشجو می تواند تا 16 واحد درسی نیز انتخاب نماید.

معرفی به استاد

دانشجویان می توانند برخی از دروس دوره کارشناسی ارشد که قبلا انتخاب نموده اند و اما موفق به گذراندن آن نشده و یا آن را انتخاب نکرده اند در آخرین نیمسال تحصیلی به عنوان درس معرفی به استاد انتخاب نماید. لازم به ذکر است که امکان انتخاب واحدهای عملی به صورت معرفی به استاد وجود ندارد و این قانون تنها مربوط به دروس نظری است. هر دانشجو مقطع کارشناسی ارشد حق استفاده از قانون معرفی به استاد را فقط برای یک درس، آن هم در ترم آخر تحصیل خود خواهد داشت.

ترم آخر

دانشجویان ترم آخر در صورتی که تعداد واحد باقی مانده آن ها کمتر از 8 واحد باشد از قانون حداقلی معاف بوده و می توانند تعداد واحد مانده را بدون در نظر گرفتن قانون حداقلی انتخاب نمایند.

 

سوالات متداول

1- تعداد واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد چقدر است؟

تعداد واحدهایی که دانشجو در کارشناسی ارشد باید بگذراند با توجه به رشته تحصیلی وی از 28 تا 32 واحد متغیر است.

2- حداقل و حداکثر تعداد واحد مجاز در هر ترم چقدر است؟

تعداد واحد مجاز در هر ترم در شرایط عادی بین 8 تا 12 واحد است.

3- مشروط شدن چه تاثیری بر انتخاب واحد هر نیمسال کارشناسی ارشد دارد؟

وضعیت مشروطی محدودیتی برای انتخاب واحد ایجاد نمی کند اما تکرار آن موجب اخراج دانشجو می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد