خانه کنکور کنکور نظام جدید ۱۴۰۲

کنکور نظام جدید ۱۴۰۲

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون نظام جدید 1402
کنکور نظام جدید 1402

دانش آموزان نظام آموزشی جدید اولین بار در سال 98، کنکور سراسری را تجربه کردند. در سال اول برگزاری کنکور نظام جدید، داوطلبان نظام قدیم هم مشارکت داشته و دو نوع سوال بین این دو گروه توزیع شد که طراحان کنکور از برخی مباحث به صورت مشترک با نظام جدید سوال طرح کردند. اما طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده از پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور سراسری 1401 و بعد از آن تنها با برگزاری یک آزمون انجام می شود. از این رو، داوطلبان مایل به ثبت نام کنکور 1402 بایستی با مطالعه منابع دروس نظام آموزشی جدید یا همان نظام 3 – 3 – 6 ( 6 سال در مقطع ابتدایی، 3 سال در دوره اول متوسطه و 3 سال در دوره دوم متوسطه) خود را برای این آزمون چالش برانگیز آماده سازند.

با توجه به اطلاعیه منتشر شده از طریق سایت سازمان سنجش، کنکور سراسری 1402 بر اساس منابع درسی نظام آموزشی جدید (3 – 3 – 6) و در دو نوبت برگزار خواهد شد.

زمان ثبت نام کنکور نظام جدید 1402

طبق آخرین اخبار انتشار یافته از سایت سازمان سنجش، داوطلبان بایستی در مهلت تعیین شده کنکور سراسری 1402، اقدامات لازم را جهت نام نویسی خود در این آزمون انجام دهند. لازم است بدانید تمامی کسانی که در این آزمون شرکت می کنند بایستی دروس نظام 3 – 3 – 6 را مطالعه نمایند.

در ادامه باید متذکر شد که از این پس، کنکور در دو نوبت برگزار خواهد شد که نوبت اول 8 تا 14 آبان ماه 1401 و نوبت دوم 15 تا 21 فروردین ماه از سوی سازمان سنجش به عنوان زمان ثبت نام کنکور سراسری 1402 اعلام شده است. بنابراین داوطلبان می توانند در موعد مقرر با مراجعه به سایت ثبت نام کنکور سراسری 1402 به نشانی sanjesh.org که همان سایت اختصاصی سازمان مذکور می باشد، نسبت به نام نویسی و تکمیل فرم تقاضانامه خود اقدام نمایند.

جدول زمانبندی ثبت نام کنکور سراسری 1402
عنوان فرایندتاریخ
ثبت نام در نوبت اول8 تا 14 آبان ماه سال 1401
ثبت نام در نوبت دوم15 تا 21 فروردین ماه سال 1402

نکته قابل توجه: به داوطلبان گرامی توصیه می شود ثبت نام خود را به روز های نهایی محول نکنند و در اولین فرصت اقدام به انجام این فرا گرد نمایند.

با توجه به این که هر ساله تمدید و مهلت مجدد ثبت نام کنکور سراسری 1402 برای افراد بازمانده از نام نویسی در این دوره در نظر گرفته می شود، این روند برای سال 1402 نیز، اجرا خواهد شد. شما می توانید جهت اطلاع از اخبار مرتبط، ما را در کانال تلگرام کنکور ایران مشاوره همراهی نمایید.

نحوه ثبت نام کنکور نظام جدید 1402

بعد از مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1402، از مهم ترین مراحل شرکت در کنکور، چگونگی ثبت نام در کنکور نظام جدید می باشد. هر ساله ثبت نام کنکور سراسری به صورت الکترونیکی و از طریق وب سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود. در ادامه به نحوه ثبت نام در آزمون مذکور برای سال 1402 به صورت تصویری اشاره شده است.

مرحله اول ثبت نام کنکور سراسری 1402

مرحله دوم ثبت نام کنکور سراسری 1402

  • توجه داشته باشید که پرداخت هزینه ثبت نام کنکور 1402 و دریافت شماره سریال 12 رقمی جهت ورود به سیستم نام نویسی این سایت الزامی می باشد، از این رو، گزینه “خرید سریال ثبت نام” را انتخاب نمایید.

مرحله 3 ثبت نام کنکور سراسری 1402

  • در این مرحله ابتدا تیک آبی نوع سریال ثبت نام با توجه به گروه آزمایشی خود را فعال کرده و در نهایت بر روی گزینه “تایید و ادامه” ضربه بزنید.

مرحله 4 ثبت نام کنکور سراسری 1402

  • در این قسمت اطلاعات خواسته شده همچون نام، نام خانوادگی و … را در کادر های مربوط به خود درج نموده و کلید “تایید وادامه” را بفشارید.

مرحله پنجم ثبت نام کنکور سراسری 1402

  • درصورتی که اطلاعات به نمایش در آمده در این مرحله کاملا با اطلاعات وارد شده مطابقت داشته باشد، می بایست تیک عبارت (ضمن مطالعه دقیق …) را علامت زده و “ادامه روند پرداخت” را انتخاب کنید.

مرحله ششم ثبت نام کنکور سراسری

  • اطلاعات یکی از کارت های بانکی عضو شبکه شتاب خود را وارد نموده و سپس گزینه “پرداخت” را بفشارید.

مرحله هفتم ثبت نام کنکور سراسری 1402

  • اکنون به صفحه اول سامانه ثبت نام بازگشته و بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” کلیک نمایید.

مرحله هشتم ثبت نام کنکور سراسری 1402

  • ابتدا نظام آموزشی خود را انتخاب کرده و بعد از آن سریال ثبت نام خریداری شده 12 رقمی و عبارت امنیتی را در قسمت های مربوطه درج کنید و در نهایت بر روی عبارت “تایید” ضربه بزنید.

مرحله ۹ ثبت نام کنکور سراسری 1402

پس از طی مراحل بالا، صفحه ای برای شما به نمایش در خواهد آمد که می بایست سوابق تحصیلی و نوع مدرک خود را در کادرهای مربوطه، ثبت و سپس عکس خود را بارگزاری کنید. در انتهای کار، بر روی گزینه “تایید نهایی” کلیک کرده و شماره پرونده و کد پیگیری خود را یادداشت نمایید.

زمان برگزاری آزمون سراسری نظام جدید 1402

تمامی افرادی که در زمان ثبت نام کنکور سراسری 1402 و همچنین در هنگام تمدید مهلت ثبت نام کنکور، توانستند روند نام نویسی خود را تکمیل کنند، می توانند در زمان هایی که در ادامه ذکر می شود، خود را برای حضور در سر جلسه امتحان، مهیا نمایند. آزمون سراسری نظام جدید برای سال جاری در دو بازه زمانی متفاوت برگزار خواهد شد.

نکته: بازه های زمانی ذکر شده در صورتی ثابت است که مسئله تعویق کنکور سراسری در میان نباشد.

نوبت اول برگزاری کنکور 1402

نوبت اول برگزاری کنکور در سال 1401 برگزار خواهد شد و افراد می بایست با توجه به جدول زیر و گروه آزمایشی مربوطه، پیش از حضور در جلسه آزمون به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و از طریق سامانه اخذ کارت به دریافت کارت ورود به جلسه کنکور 1402 خود بپردازند.

جدول زمانبندی برگزاری نوبت اول کنکور 1402
گروه آزمایشیتاریخ برگزاری
تجربی29 دی ماه 1401
زبان29 دی ماه 1401
ریاضی فیزیک30 دی ماه 1401
انسانی30 دی ماه 1401
هنر30 دی ماه 1401

نکته: کنکور تجربی و زبان هر دو، در روز پنجشنبه مورخ 29 دی ماه سال 1401 برگزار خواهد شد که آزمون گروه اول در صبح و آزمون گروه دوم بعد از ظهر خواهد بود و کنکور ریاضی فیزیک و فنی و علوم انسانی در صبح روز جمعه، مورخ 30 دی ماه 1401 و آزمون گروه هنر در همان روز مذکور اما در بعد از ظهر آن برگزار خواهد شد.

نوبت دوم برگزاری کنکور 1402

کسانی که در نوبت اول، به هر دلیلی نتوانستند در زمان ثبت نام کنکور سراسری 1402 موفق به نام نویسی شوند یا حتی به پذیرش در رشته دل خواه خود دست نیافتند، می توانند شانس خود را در نوبت دوم برگزاری کنکور 1402 امتحان کنند. شایان ذکر است که این آزمون در تیر ماه سال 1402 برای 5 گروه آزمایشی برگزار خواهد شد.

جدول زمانبندی برگزاری نوبت دوم کنکور 1402
گروه آزمایشیتاریخ برگزاری
ریاضی فیزیک14 تیرماه 1402
انسانی14 تیرماه 1402
هنر14 تیرماه 1402
تجربی15 تیرماه 1402
زبان15 تیرماه 1402

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، نوبت دوم کنکور سراسری در زمان های ارائه شده رخ خواهد داد و افراد شرکت کننده جهت شرکت در آزمون گروه های ریاضی فیزیک و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی می بایست خود را برای حضور در جلسه، در صبح و متقاضیان کنکور گروه های هنر و زبان در بعد از ظهر، آماده کنند.

تفاوت کنکور نظام جدید و نظام قدیم 1401

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که می خواهید خود را برای کنکور سال جاری آماده نمایید، لازم است که در رابطه با پیرامون آن و همچنین تغییرات آن نسبت به دوره های گذشته اطلاعات کسب نموده تا بتوانید خود را برای این آزمون سرنوشت ساز، مهیا سازید. در ادامه به چند مورد، در خصوص تفاوت کنکور نظام جدید و نظام قدیم اشاره کرده ایم.

  1. اگرچه کنکور سراسری از سال 1401 به بعد تنها بر اساس منابع نظام آموزشی جدید برگزار می گردد اما با توجه به تغییرات نظام آموزشی در دو سال اخیر، کنکور نظام جدید با قدیم کمی متفاوت بوده که از جمله مهم ترین این تغییرات نوع سوالاتیست که مطرح می شود. یکی از این موارد حذف دروس عمومی از کنکور می باشد که هدف از اجرای این کار متمرکز کردن داوطلبان بر روی درس های اختصاصی عنوان شده است.
  2. مباحث درسی که دانش آموزان نظام جدید به مطالعه آن ها می پردازند، مشابه با نظام قدیم است اما مبحثی را که دانش آموزان در نظام آموزشی قدیم طی یک سال تحصیلی فرا می گرفتند، در نظام جدید با اندکی تغییر به صورت تدریجی و ممکن است طی چند سال آموزش داده شود.
  3. یکی دیگر از تفاوت های کنکور این دو نظام، حجم دروسی است که باید مورد مطالعه قرار گیرند. به گفته بسیاری از دانش آموزان و معلمان، حجم کتاب ها در نظام آموزشی جدید کاهش یافته و همچنین به اعتقاد برخی حتی سطح دشواری کنکور نظام جدید کمتر از نظام قدیم می باشد. این خود می تواند دلیلی بر تفاوت بودجه بندی کنکور 1401 برای دو نظام آموزشی مذکور باشد.
  4. دیگر این که منابع کمک آموزشی این دو گروه از داوطلبان با هم فرق داشت و هر کدام مبنی بر کتاب های درسی همان نظام، در نظر گرفته می شد. لازم به ذکر است که چاپ جدیدی برای منابع مورد نیاز داوطلبان نظام قدیم، موجود نبود و همین شاید یک امتیاز مثبت برای این متقاضیان محسوب می شد اما برای دانش آموزان نظام آموزشی 3 – 3 – 6 روزانه منابع جدیدتری به بازار عرضه می شوند و مسلما هر چه تنوع بیشتر باشد، قدرت تصمیم گیری سخت تر است.
  5. تغییرات کنکور 1402 برای داوطلبان آزمون سال های آینده در خصوص نحوه برنامه ریزی برای مطالعه دروس از اهمیت بالایی برخوردار است.
  6.  تغییر نظام آموزشی می تواند تغییرات زیادی را به همراه خود داشته باشد. از این رو داوطلبانی که تمایل دارند در کنکور نظام جدید ثبت نام کنند بهتر است ابتدا تمام شرایط ثبت نام کنکور 1401 را به دقت مطالعه کرده تا در زمان ثبت نام کنکور سراسری و دانشگاه آزای 1401 با مشکل مواجه نشوند.

 

آشنایی با منابع کنکور نظام جدید 1402

از آن جا که مباحث درسی نظام جدید دچار تغییر و تحول شده است، علامت سوال بزرگی در ذهن متقاضیان به لحاظ انتخاب بهترین منابع کنکور 1401 وجود دارد. منابعی که برای سال کنکور مناسب بوده و از سوی داوطلبان سال های قبل نیز مورد استفاده قرار گرفته است معمولا متعلق به انتشارات معروف مانند خیلی سبز، گاج، قلم چی، مهر و ماه، نشر الگو، مبتکران و… می باشد. لازم به ذکر است که بهترین منابع برای داوطلبین کنکور، همان کتب درسی هستند و استفاده از کتاب های کمک آموزشی تنها به تفهیم و اثبات مطالب درسی کمک می کنند.

در ادامه، برخی از کتاب های کمک آموزشی دروس عمومی کنکور سراسری ریاضی، کنکور سراسری تجربی و سایر گروه های آزمایشی معرفی شده است.

بهترین منابع کنکور سراسری 1402
معرفی بهترین منابع کنکور ریاضی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترین منابع کنکور تجربی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترین منابع کنکور انسانی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترنی منابع کنکور منحصرا زبان 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترین منابع کنکور هنر 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

یکی دیگر از ابزار کمک آموزشی که می تواند موجب موفقیت شما در کنکور شود، استفاده از دی وی دی های کنکور می باشد. اما باز هم نیاز به تاکید است که تمام ابزار کمک آموزشی در کنار کتاب های درسی معنی و مفهوم خود را پیدا می کنند.

علاقه مندان شرکت در کنکور سراسری می توانند برای آشنایی بهتر با نمونه سوالات کنکوری، دفترچه سوالات کنکور گروه های آزمایشی برای سال های اخیر را دریافت نمایند و با حل تست های آن با نحوه طراحی سوالات کنکور آشنا شوند. همچنین متقاضیان می توانند تا قبل از اعلام نتایج کنکور سراسری 1401، با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور ایران مشاوره، از نتیجه کارنامه خود تا حدودی آگاه شوند.

 

سوالات متداول

1- ثبت نام کنکور نظام جدید ۱۴۰۲ در چه تاریخی می باشد؟

این آزمون برای گروه های آزمایشی مختلف قرار است در دو نوبت برگزار شود که ثبت نام آن در نوبت اول 8 تا 14 آبان ماه ۱۴۰۱ و نوبت دوم 15 تا 21 فروردین ماه ۱۴۰۲ می باشد.

2- کنکور نظام جدید ۱۴۰۲ در چه تاریخی برگزار می شود؟

نوبت اول برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۱ بوده و نوبت دوم نیز در تیر ۱۴۰۲ اجرا می شود.

3- چگونه می توان از لیست منابع کمک آموزشی کنکور نظام جدید ۱۴۰۲ مطلع شد؟

منابع کمک آموزشی بسیاری در این زمینه وجود دارد که بدین منظور می توانید به لینک های موجود در این مقاله مراجعه نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. خانی

    سلام‌
    برای کسانی که دیپلم هنر نظام قدیم رو دارن و میخوان در کنکور ریاضی شرکت کنن شرایط تغییر رشته نظام جدید به چه صورت هست، چه مراحلی رو باید طی کرد

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، برای تغییر رشته لازم است در امتحانات مربوط به رشته ی ریاضی که در مدارس بزرگسال برگزار می شود شرکت کنید و در صورت قبولی دیپلم نظام جدید رشته ی ریاضی برای شما صادر می شود، همه ی این مراحل از طریق مراجعه ی حضوری به اداره آموزش و پرورش محل سکونت خود انجام می شود.

  2. کامیار ابدام

    ببخشید من رشتم انسانی هستش میخواهم کنکور تجربی بدم ایا باید دیپلم تجربی بگیرم یاخیر با همان ذیپلم میتوان کنکور تجربی داد

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی منعی از بابت شرکت در آزمون سراسری با رشته ی انسانی ندارید.

مشاوره کنکور پیج کنکور