خانه انتخاب رشته کنکور انتخاب رشته کنکور زبان انگلیسی ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور زبان انگلیسی ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور زبان انگلیسی ۱۴۰۳

به جرات می توان گفت اگر اهمیت و حساسیت انتخاب رشته کنکور بیشتر از مرحله برگزاری آزمون نباشد، کمتر از آن هم نیست. آن دسته از داوطلبانی که در دو نوبت کنکور سراسری زبان 1403 شرکت می‌کنند و  مجاز به انتخاب رشته محل های دوره روزانه و غیر روزانه می‌شوند، می توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند. فرآیند انتخاب رشته کنکور دانشگاه سراسری و آزاد برای افراد مجاز به شرکت در این دوره پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری تیر ماه آغاز می گردد.

 

✅ لینک مستقیم انتخاب رشته کنکور زبان 1403

(به محض شروع، این لینک فعال خواهد شد.) 

لینک مستقیم انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۳

 

انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی از نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ و از طریق sanjesh.org انجام می گیرد.

زمان انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی 1403

علی رغم برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ طی دو نوبت، بنابر آخرین اخبار منتشر شده در این زمینه فرآیند انتخاب رشته هم برای کنکور سراسری اردیبهشت ماه و هم تیر ماه، چند روز پس از زمان اعلام نتایج کنکور تیر ماه برای افراد مجاز به شرکت در این دوره آغاز خواهد شد.

زمان انتخاب رشته دانشگاه سراسری

هر ساله بازه زمانی ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش به داوطلبان اعلام می گردد و می توانند در این زمان به انتخاب رشته بپردازند. حال ممکن است بنا به دلایل زیادی افرادی که خواهان انتخاب رشته در گروه آزمایشی زبان انگلیسی هستند، از این فرآیند جا بمانند که در این شرایط سازمان سنجش فرصتی دوباره تحت عنوان مهلت مجدد انتخاب رشته سراسری برای آن ها قرار می دهد.

زمانبدی انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی ۱۴۰۳
فرآیندتاریخ
انتخاب رشتهنیمه دوم مرداد ماه 1403
تمدید مهلت انتخاب رشتههنوز زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است.

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد

همچنین داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کنند و مجاز به انتخاب رشته شوند، در صورتی که قصد تحصیل در رشته های دانشگاه آزاد را دارند، بایستی پس از دریافت کارنامه، فرآیند ثبت کد رشته محل های مورد نظر خود را در سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی این دانشگاه به آدرس azmoon.iau.ac.ir به انجام رسانند.

در ضمن زمان این فرآیند برای دانشگاه آزاد متفاوت است. از طرفی این زمان برای جاماندگان از این فرآیند و همچنین افرادی که به ویرایش کدرشته های انتخابی خود نیاز دارند، به احتمال زیاد تمدید خواهد شد. اخبار مربوط به انتخاب رشته دانشگاه آزاد را از طریق کانال تلگرام کنکور دنبال نمایید.

 

نحوه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی ۱۴۰۳

نحوه انتخاب رشته دانشگاه سراسری

فرآیند انتخاب رشه به صورت کاملا اینترنتی و از طریق سایت انتخاب رشته کنکور سراسری صورت می پذیرد. برای ثبت انتخاب رشته، کافیست با در دست داشتن اطلاعات ثبت نامی مطابق مراحل زیر عمل نمایید.

  • ورود به سایت سازمان سنجش با آدرس sanjesh.org و انتخاب گزینه “سراسری” از منو سمت راست صفحه
    • انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳
  • کلیک بر روی عبارت “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403”
    • مرحله دوم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳
  • در صفحه باز شده بر روی لینک “سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۳” کلیک بفرماییدمرحله سوم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • گزینه “انتخاب رشته” را انتخاب نمایید.

مرحله پنجم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کرده و در نهایت کلید “ورود” را فشار دهید.

مرحله ششم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

پس از ورود به پروفایل شخصی و تایید اطلاعات نمایش داده شده، می توانید لیست کد رشته های خود را به ترتیب اولویت وارد نمایید. در این مرحله بسیار مهم است که کدها را به درستی و دقیق وارد شوند تا از اشتباه در انتخاب رشته جلوگیری گردد. همچنین در صورت فراموشی اطلاعات ثبت نامی می توانید با ورود به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش در خواست خود را مبنی بر دریافت شماره پرونده و شماره داوطلبی کنکور سراسری ثبت کنید.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

برای ثبت کد رشته محل های مورد نظر خود باید به سایت انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد  به نشانی الکترونیکی azmoon.org و یا azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند.

  •  به سایت دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.iau.ac.ir وارد شوید و بر روی لینک فعال “انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1403 (دانشگاه آزاد اسلامی)”کلیک نمایید.

مرحله اول انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

مرحله دوم انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

  • برای پرداخت هزینه انتخاب رشته ابتدا بر روی لوگوی بانک درگاه پرداخت مورد نظر خود کلیک کنید و سپس گزینه “پرداخت” را انتخاب نمایید.

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

  • با ورود به صفحه بعدی می بایست با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب، کلید “پرداخت” را فشرده و سپس کد رهگیری آن را دریافت کنید.

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

پس از پرداخت مبلغ مورد نظر، حال می توانید کد رشته محل های مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت در فرم اینترنتی انتخاب رشته درج کنید. در آخر با کسب اطمینان از صحت رشته های انتخابی، بر روی گزینه تایید نهایی کلیک نموده و کد پیگیری فرآیند انتخاب رشته خود را جهت مشاهده نتایج انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد یادداشت نمایید.

انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی ۱۴۰۳

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

دانشگاه های سراسری عبارت اند از دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان که انتخاب رشته همه این دانشگاه ها به صورت همزمان و از طریق ثبت کد رشته محل های مورد نظر در یک فرم انتخاب رشته، از طریق سامانه sanjesh.org و در زمان مقرر انجام می شود. رشته هایی که در تمام واحد های دانشگاهی فوق ارائه می شوند، در دفترچه ای تحت عنوان دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی گردآوری شده است و داوطلبان می توانند پس از دانلود دفترچه، حداکثر 150 کدرشته محل انتخاب نمایند.

نکته 1: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری برای هر یک از گروه های آزمایشی، به صورت جداگانه منتشر می شود.

نکته 2: انتخاب رشته دانشگاه های سراسری هزینه ای برای داوطلبان ندارد و بنابراین نیازی به پرداخت هزینه در سایت سنجش نمی باشد.

نکته 3: انتخاب رشته های دانشگاه روزانه تمام جوانب را در نظر بگیرید و از انتخاب رشته هایی که علاقه زیادی به آنها ندارید، خودداری کنید زیرا در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه روزانه حتی اگر انصراف دهید، یک سال از شرکت در کنکور محروم خواهید شد.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

برخلاف ثبت نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد که به صورت همزمان انجام می گیرد، انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجزا از سایر واحدهای دانشگاهی می باشد و متقاضیان برای انتخاب رشته این دانشگاه باید به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند. رشته های ارائه شده در تمام واحد های دانشگاه آزاد کشور در دفترچه انتخاب رشته آزاد  قرار داده شده است و هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 100 کدرشته محل متناسب با گروه آزمایشی خود از داخل دفترچه می باشد.

کارنامه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی 1403

نتایج کنکور زبان به صورت کارنامه و از طریق سایت سنجش منتشر خواهد شد. اولین قدم برای یک انتخاب رشته صحیح، تسلط کافی به اطلاعات مندرج در کارنامه اولیه است. اگر شما نیز جزو داوطلبانی هستید که علاوه بر کنکور زبان، در آزمون یکی از سه گروه آزمایشی اصلی ریاضی، علوم تجربی و یا علوم انسانی نیز ثبت نام نموده اید، لازم است بدانید که نتیجه همه آزمون هایی که شرکت کرده اید در یک کارنامه و در جداول جداگانه منتشر خواهد شد.

مندرجات کارنامه کنکور زبان

کارنامه کنکور به دو بخش تقسیم می شود. در قسمت اول، اطلاعات شخصی (شناسنامه ای) و تحصیلی (نوع سهمیه و استان بومی) و در قسمت دوم اطلاعات آزمونی شما درج می شود. تحلیل کارنامه نیازمند تجربه و اطلاعات کافی است و تاثیری مستقیم بر انتخاب رشته داوطلبان دارد.

تحلیل نادرست کارنامه داوطلب ممکن است باعث اشتباه در انتخاب رشته و در نتیجه تغییر سرنوشت داوطلب شود. بنابراین توصیه می کنیم حتما مطلب توضیحات کارنامه کنکور را مطالعه کنید و پس از کسب اطلاعات کافی به سراغ مطالعه دفترچه انتخاب رشته سراسری و آزاد بروید.

شما داوطلبان عزیز در نهایت می بایست از میان کد رشته محل هایی که در دفترچه سراسری درج شده است، 150 کد رشته محل را انتخاب کرده و سپس به سراغ مرتب کردن آن ها بروید. در انتخاب کد رشته محل ها، می بایست ابتدا علاقه و سپس شانس قبولی و … را در نظر بگیرید.

همچنین شما داوطلبان متقاضی شرکت در دانشگاه های آزاد نیز می توانید با انتخاب 100 کد رشته محل موجود در دفترچه انتخاب رشته آزاد، نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود در زمان مشخص و در سایت سازمان سنجش پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ac.ir اقدام نمایید.

نحوه چینش الویت ها در فرم انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی ۱۴۰۳

پس از انتخاب کد رشته محل های موردعلاقه خود، نوبت به مهم ترین قسمت انتخاب رشته و در واقع همان چینش کد رشته محل ها می رسد.

  • حدود 30 درصد اولویت اول خود را به رشته های خوش بینانه اختصاص دهید. رشته های خوش بینانه در واقع کد رشته محل هایی هستند که علاقه بسیاری برای ادامه تحصیل در آن رشته ها دارید ولی با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید احتمال قبولی شما در آن ها کمتر است.
  • حدود 50 درصد اولویت بعدی خود را به کد رشته محل های واقع بینانه اختصاص دهید؛ انتخاب واقع بینانه، در واقع انتخاب رشته محل هایی است که با توجه به رتبه و ترازی که کسب کرده اید، قبولی شما در آن ها قابل پیش بینی می باشد. این کد رشته محل ها را می توانید با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور برای خود مشخص کنید.
  • حدود 20 درصد انتخاب آخر خود را به رشته های بدبینانه اختصاص دهید. انتخاب های بدبینانه هم رشته هایی هستند که احتمال قبولی شما در آن ها زیاد است ولی شما فقط در صورت قبول نشدن در انتخاب های خوش بینانه و واقع بینانه حاضر به ادامه تحصیل در آن رشته ها هستید.

لیست رشته های کنکور زبان های خارجی 1403

برای انتخاب رشته کنکور زبان می بایست با توجه به درصد های هر یک از دروس آزمون خود، رشته های واقع بینانه خود را انتخاب نمایید. مواد امتحانی هر یک رشته ها و ضرایب هر یک از دروس امتحانی در دفترچه انتخاب رشته موجود می باشد. همچنین توجه داشته باشید دروس امتحانی برای تمامی رشته ها، دارای ضرایب یکسانی هستند.

البته با توجه به آن که دفترچه این دوره هنوز منتشر نشده است، لیست رشته های موجود در جدول زیر مطابق اطلاعات دوره گذشته است اما این رشته ها معمولا دارای تغییرات کمی خواهند بود که البته در صورت ایجاد تفاوت در این زمینه این مقاله بروز خواهد شد.

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس تغییرات کنکور، زیر گروه ها از دوره های بعدی آزمون حذف شده است و تمامی رشته ها در یک سطح قرار خواهند داشت.

لیست رشته های کنکور زبان های خارحی ۱۴۰۳
آموزش زبان انگلیسیمترجمی زبان انگلیسیزبان و ادبیات انگلیسی
زبان آلمانیمترجمی زبان آلمانیزبان فرانسه گرایش ادبی
زبان فرانسه گرایش مترجمیزبان ایتالیاییزبان اسپانیایی
زبان روسیزبان ژاپنیزبان و ادبیات ترکی استانبولی
زبان و ادبیات اردوزبان چینی___

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور زبان های خارجی 1403

شاید یکی از سوالات تمامی کسانی که در کنکور سراسری زبان شرکت کرده اند این باشد که با توجه به رتبه ای که به دست آورده اند در چه کد رشته هایی شانس قبولی دارند؟ یک نکته قابل تامل که می توان به آن اشاره کرد این است که این دسته از داوطلبان می بایست از آخرین قبولی های کنکور سال قبل با رتبه و تراز مشابه خود مطلع شود زیرا این کار باعث می شود که شخص انتخاب درست تری داشته باشد.

آن ها باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که رشته هایی که در زیرگروه زبان خارجی در دوره های دانشگاه های سراسری ارائه می شوند دارای محدودیت می باشند. این ظرفیت ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی به صورت کامل مشخص می شود اما رتبه قبولی بستگی به سهمیه، سطح دانشگاه، ظرفیت آن رشته و …دارد.

سهمیه های انتخاب رشته کنکور زبان های خارجه ۱۴۰۳

  1. شرکت کنندگانی که متقاضی سهمیه مناطق هستند با توجه به ملاک های زیر جزو یکی از سهمیه های مناطق 2،1 و 3 محسوب می شوند.
  • برای متقاضیان نظام آموزشی جدید اخذ مدرک تحصیلی 3 سال آخر دبیرستان
  • برای شرکت کنندگان نظام سالی واحدی و یا ترمی واحدی محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان
  • متقاضیانی که حداقل دوسال از سال های تحصیلی آخر خود را در خارج از کشور گذرانده باشند جزو سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.

2. شرکت کننندگانی که درگیر بلایای طبیعی هستند حدود 5 در صد از ظرفیت دانشگاه های روزانه را به صورت ظرفیت مازاد به خود اختصاص می دهند.

3. حدود 40 درصد از ظرفیت کد رشته های محل ناحیه، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان به متقاضیان بومی این استان ها اختصاص می یابد.

4. حدود 25 درصد از ظرفیت دوره های روزانه به داوطلبان دارای سهمیه 25 درصد ایثارگران و جانبازان تعلق خواهد گرفت.

الگوهای مختلف چینش انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی 1403

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی ۱۴۰۳

دفترچه انتخاب رشته سراسری

دفترچه انتخاب رشته آزمون های سراسری هنر و زبان های خارجی، در قالب یک فایل و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود. این دفترچه دارای 3 فصل می باشد، فصل اول آن به بیان توضیحاتی در خصوص ضوابط و شرایط انتخاب رشته و… می پردازد. فصل دوم این دفترچه نیز شامل توضیحات و جداول گروه آزمایشی هنر می باشد و پس از آن و در فصل سوم دفترچه راهنمای انتخاب رشته، توضیحات و جداول گروه آزمایشی زبان های خارجی قرار داده شده است.

گفته شده است که این دفترچه از تاریخ نیمه دوم مردادماه 1403 از طریق سایت سازمان سنجش در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت و می توانند با تحلیل کارنامه نهایی خود در تاریخ مقرر به چینش کد رشته ها بپردازند.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به محض انتشار، فعال می‌شود.)

دانلود پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به محض انتشار، فعال می‌شود.)

دانلود اصلاحیه سری اول دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

تاریخ انتشار :

(به محض انتشار، فعال می‌شود.)

دانلود اصلاحیه سری دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به محض انتشار، فعال می‌شود.)

دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های آزاد به صورت جداگانه از دانشگاه های سراسری و از طریق سامانه دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ac.ir منتشر خواهد شد. این دفترچه نیز حاوی توضیحات و ذکر نکاتی در زمینه انتخاب رشته می باشد. دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی هنوز منتشر نشده است و برای آشنایی داوطلبان پی دی اف دوره گذشته جهت دانلود در ادامه مطلب قرار داده شده است.

دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور آزاد 1403

تاریخ انتشار :

(به محض انتشار، فعال می‌شود.)

با توجه به اهمیتی که انتخاب رشته آزمون سراسری در تعیین سرنوشت شما عزیزان دارد، پیشنهاد می کنیم این انتخاب مهم را حتما با مشورت افرادی خبره و دانا انجام دهید. با توجه به این که آزمون دانشگاه سراسری و آزاد با هم ادغام شده اند، اعلام نتایج کنکور نیز برای هر دو این دانشگاه ها به صورت هم زمان و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود؛ اما انتخاب رشته آزاد به صورت کاملا مجزا از انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و از طریق سایت سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از موارد فوق می توانید روی لینک های آن کلیک کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد، روی لینک مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته دانشگاه سراسری در چه تاریخی انجام پذیر است؟

انتخاب رشته دانشگاه سراسری از نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ و از طریق sanjesh.org انجام می گیرد.

2- آیا انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد در رشته زبان خارجه به طور همزمان است؟

خیر، معمولا انتخاب رشته دانشگاه های آزاد بعد از انتخاب رشته دانشگاه های سراسری انجام می شود.

3- انتخاب رشته دانشگاه های آزاد و سراسری از طریق چه سایتی امکان پذیر است؟

انتخاب رشته دانشگاه های سراسری از طریق سامانه sanjesh.org و انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سامانه azmoon.iau.ac.ir، در زمان معین شده، انجام پذیر می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. مهسا

    سلام با رتبه ۱۶۰۰۰ کنکور منحصرا زبان احتمال قبولی دانشگاه اراک رشته ادبیات یا مترجمی هست؟؟ ساکن منطقه دو اراک هستم

دریافت مشاوره پیج کنکور