خانه معرفی رشته ها رشته آموزش زبان انگلیسی

رشته آموزش زبان انگلیسی

بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی
بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی
امروزه با توجه به گسترده شدن ارتباطات بین کشور ها ، یادگیری زبان بین المللی (زبان انگلیسی) بیشتر از گذشته حائز اهمیت می باشد. یکی از دغدغه هایی که بسیاری از افراد به هنگام انتخاب رشته هر یک از گرایش های زبان انگلیسی به عنوان رشته دانشگاهی با آن مواجه می شوند ، این گفته است که “می توانیم زبان انگلیسی را به راحتی در آموزشگاه های خصوصی یاد بگیریم و نیازی به تحصیلات دانشگاهی نداریم” ، در این مورد باید گفت که تحصیلات دانشگاهی یک تحصیلات آکادمیک است و عناوینی همچون نگارش ، زبان شناسی ، نقد ادبی در رشته ادبیات انگلیسی و نیز روش تدریس بسیار گسترده تر آموزش داده می شوند. بنابراین همین مسئله شرایط شغلی خوبی را برای کسانی که دارای مدرک دانشگاهی این رشته می باشند ، فراهم می کند.

هدف از رشته آموزش زبان انگلیسی ، تربیت آموزگارانی است که بتوانند حضور پررنگ و موثری در امر آموزش داشته باشند. امروز قصد داریم بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی که یکی از سه گرایش زبان انگلیسی می باشد را مورد بررسی قرار دهیم.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های مختلفی غیر از امر آموزش هم فعالیت داشته باشند.

توانایی ها و تخصص های لازم در رشته آموزش زبان انگلیسی

زبان انگلیسی دارای سه گرایش آموزش زبان انگلیسی (دبیری زبان انگلیسی) ، زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی می باشد که هر کدام دارای دروس اختصاصی متفاوت در دانشگاه می باشند. آموزش زبان انگلیسی دارای 137 واحد در مقطع کارشناسی می باشد که دانشجویان با گذراندن این دروس ، مهارت های لازم در حوزه های نگارش ، اصل تدریس ، برخی مسائل روانشناسی و… را کسب می نمایند. این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم با همین عنوان ارائه می شود.

دانشجویان در این رشته به بررسی مسائل مرتبط با یادگیری و آموزش زبان انگلیسی می پردازند. همچنین آنان با گذراندن دروسی تحت عنوان زبان شناسی و روش تدریس سعی دارند تا مشکلات و موانع یادگیری زبان را مورد مطالعه قرار دهند و راه حل هایی را نیز ارائه نمایند.

آموزش زبان انگلیسی رشته ای است که در آن مسائلی مانند روانشناسی و جامعه شناسی در امر آموزش و یادگیری نیز عنوان می شوند که دانشجویان می توانند با فراگیری آنان حضور موفقی در زمنیه تدریس داشته باشند.

یک آموزگار می بایست توانایی برقراری ارتباط موثر و کارآمد با دانش آموزان خود را دارا باشد. همچنین استفاده از روش های اثر بخش در امر آموزش ، توانایی آنالیز سطح یادگیری هر یک از دانش آموزان و تلاش برای بهبود یادگیری آنان از دیگر مهارت های فارغ التحصیلان گرایش آموزش زبان انگلیسی می باشد.

ناگفته نماند که دانشجویان این رشته تنها نباید به دروس دانشگاهی اکتفا کنند بلکه باید مطالعه خود را در زمینه تحصیلی افزایش داده تا در مسیر کاری خود موفق تر ظاهر شوند.

بازار کار و فرصت های شغلی رشته آموزش زبان انگلیسی

همانطور که از نام این رشته پیداست ، بخش اعظمی از فعالیت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته مربوط به تدریس و آموزش زبان می باشد. شاید با خود بگویید که با وجود دانشگاه فرهنگیان ، آموزش و پرورش اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته نمی کند ، اما توجه داشته باشید در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چند سال اخیر ، سهمیه هایی برای فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته شده است.

فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی می توانند در زمینه هایی همچون ترجمه ، فعالیت در وزارتخانه ها و تورهای گردشگری به عنوان مترجم و … حضور داشته باشند اما همانطور که گفته شد ، عمده تمرکز این گرایش از زبان مربوط به تدریس می باشد. معلمان با توجه به مقطعی که تدریس می کنند ، درآمد متفاوتی دارند.

تدریس در آموزشگاه ، مدارس ، دانشگاه و همچنین تاسیس یک آموزشگاه زبان از جمله موقعیت های شغلی این رشته می باشد. ناگفته نماند که شاید امر تدریس در آموزشگاه همواره درآمد بالایی نداشته باشد اما تدریس خصوصی زبان انگلیسی می تواند یک منبع درآمد مناسب برای فارغ التحصیلان این رشته باشد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته آموزش زبان انگلیسی

  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
  • دانشگاه رازی کرمانشاه
  • دانشگاه شهر کرد
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه کاشان

برای دریافت لیست کامل از دانشگاه های ارائه دهنده رشته آموزش زبان انگلیسی به دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی در سایت سازمان سنجش مراجعه نمایید. اگر هنوز در رابطه با رشته دانشگاهی و آینده شغلی خود تصمیم نگرفته اید ، می توانید با مراجعه به لینک های بازار کار رشته زبان و ادبیات انگلیسی ، بازار کار رشته فلسفه ، بازار کار رشته علوم تربیتی و… اطلاعات بیشتری در مورد شرایط شغلی رشته های مختلف کسب کنید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ نظر
  1. شادی

    سلام ببخشید من میخوام امسال ازاد رشته اموزش زبان انگلیسی بخونم اما اگر اموزش و پرورش استخدام نکنه نمیخوام بخونم احتمال اینکه بتونم مثل معلم توی مدارس تدریس کنم چقدره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، با مدرک کارشناسی رشته ذکر شده از دانشگاه آزاد، مجاز به شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خواهید بود.

  2. علی

    سلام ببخشید آیا میتوان بدون آزمون کنکور وارد این رشته شد و تحصیل کرد؟
    خواهش میکنم جواب بدین

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله این رشته به صورت پذیرش براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور هم ارائه می گردد.

  3. امین رضا حمدی

    در رابطه با این رشته نام اصلی این رشته در دبیرستان چیست و شامل چه کتاب هایی میباشد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، رشته ی مذکور، در دانشگاه ارائه می شود.

  4. مائده

    ببخشید تحصیل توی رشته اموزش زبان از طریق سوابق تحصیلی هم ممکنه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود. با توجه به شرایط مندرج در دفترچه پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی سال ۱۳۹۹، رشته آموزش زبان انگلیسی مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و … ارائه می شود.

دریافت مشاوره پیج کنکور