خانه معرفی رشته ها رشته اقتصاد

رشته اقتصاد

آینده شغلی رشته اقتصاد
بازار کار رشته اقتصاد
یکی از دغدغه های تمامی داوطلبان پس از آزمون سراسری و اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۲ ، انتخاب رشته ای است که با روحیات و توانایی های آن ها متناسب بوده و آینده شغلی مطلوبی برای آن ها تامین کند. رشته اقتصاد جزو رشته هایی است که نیاز به فارغ التحصیلان آن همواره بیش از برخی رشته های دیگر در جامعه احساس می شود. چرا که بی توجهی به اصول اقتصاد می تواند چرخه اقتصاد یک کشور را از کار بیندازد.

رشته اقتصاد مجموعه ای از دانش های مربوط به این رشته را بررسی می کند. به نحوی که با چیدمان اصولی عناصر اقتصادی بتوان به بهترین نحو ممکن نیاز های انسانی را تامین نمود. هدف از ارائه این رشته در سطوح دانشگاهی ، تربیت متخصصانی است که با کسب مهارت های لازم بتوانند در بخش های مرتبط با اقتصاد سازمان های مختلف به اشتغال بپردازند. از همین رو قصد داریم شما را با بازار کار این رشته بیشتر آشنا سازیم.

رشته اقتصاد یکی از رشته های گروه انسانی است که به سبب آینده شغلی نسبتا مناسب ، علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است.

آینده شغلی رشته اقتصاد

دانشجویانی که از مقطع کارشناسی رشته اقتصاد فارغ التحصیل می شوند اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می کنند که معمولا جهت اشتغال به صورت تخصصی کافی نیست. اما اگر افرادی را می بینید که با مدرک لیسانس این رشته از موقعیت شغلی خوبی برخوردارند ، آن ها موفقیت خود را مدیون تلاش و پشتکاری که به خرج داده اند می باشند. مسلما در هر رشته ای افرادی موفق ترند که به فعالیت بیشتری در راستای کسب مهارت های لازم می پردازند. در رشته اقتصاد هم ، افرادی که به نوشتن و تجزیه و تحلیل مدل های اقتصادی می پردازند ، جهت برطرف ساختن مشکلات اقتصادی راهکارهای کارآمد و تازه ای ارائه می دهند و … نسبت به سایر هم رشته های خود ، موفق تر خواهند بود.

سازمان هایی که یک اقتصاددان می تواند در آن ها مشغول به فعالیت شود عبارتند از :

  • بخش های مختلف وزارت اقتصاد
  • وزارت صنایع
  • سازمان برنامه و بودجه
  • بانک مرکزی
  • مرکز آمار

هم چنین برخی عنوان های شغلی که برای این افراد وجود دارند به صورت لیست زیر است :

  • متصدی بانک
  • کارشناسی گمرک
  • مدیر مالی
  • تحلیل گر مالی
  • کارشناس امور مالیاتی
  • استاد دانشگاه
  • پژوهش گر
  • مدیر فروش
  • کارشناس / مدیر بازاریابی
  • کارشناس بیمه
  • کارشناس / مدیر خرید و تدارکات
  • کارشناسان تحقیقات بازار
  • مشاور کسب و کار
  • روزنامه نگار و نویسنده
  • خدمات آموزشی و پژوهشی
  • و …

رشته اقتصاد موجب می شود دانش آموختگانش از ذهنی فعال و انتخاب گر ، برخوردار شوند که اگر در رشته خود مشغول به کار نشدند به واسطه ذهن تحلیل گرشان ، آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی و نگاه کارشناسانه ای که به جامعه و پیرامون آن دارند ، از آینده شغلی مناسبی برخوردار باشند. به عنوان مثال می توانند بنگاه های خدماتی و بازرگانی شخصی برای خود تدارک ببینند.

به طور کلی بازار کار رشته اقتصاد به نسبت بسیاری از رشته های گروه انسانی ، از رونق بیشتری برخوردار است. اما به این معنا نیست که هر فرد با در دست داشتن مدرک لیسانس اقتصاد بتواند به جایگاه خوبی برسد. بلکه آینده شغلی هر کس به تلاش و پشتکار او بستگی دارد. هر چه علم و مهارت بیشتری در اقتصاد داشته باشید از جایگاه شغلی بهتری بهره مند خواهید شد.

در رابطه با میزان درآمد یک اقتصاددان در ایران در سال 1402 آمار دقیقی در دست نیست اما بنا به آماری که از کشور آمریکا به دست آمده است میانگین درآمد سالانه اقتصاددانان 89 هزار و 450 دلار و بیشترین درآمد آن ها در سال ، 155 هزار و 490 دلار می باشد.

وظایف یک اقتصاددان

فردی که به عنوان فارغ التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه خارج می شود می بایست توانایی تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی را داشته و رابطه خوبی با آن ها داشته باشند. توانایی باید به نحوی باشد که اگر مشکلی در این زمینه به وجود آمد ، فرد توانایی برطرف نمودن آن را به بهترین نحو داشته باشد.

یک اقتصاددان باید همواره اطلاعات و دانش اقتصادی خود را به روز نگه دارد چرا که مسائل اقتصادی تمام جوامع ، روز به روز در حال تغییر است. هم چنین صرفا داشتن اطلاعات کافی نیست ؛ توانایی استفاده از آن ها نیز حائز اهمیت است. این که فرد بداند در هر مسئله از چه راهکاری باید استفاده کند یا برای برطرف ساختن آن نیاز به یادگیری چه دانشی می باشد ، یکی دیگر از مواردی است که جهت اشتغال الزامی است.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته اقتصاد 1402

فارغ التحصیلان رشته اقتصاد از مقطع کارشناسی با توجه به دفترچه ثبت نام ارشد ۱۴۰۲ می توانند رشته هایی که مجاز به تحصیل در آن ها هستند را مشاهده و بررسی نمایند. جدول زیر ، حاوی رشته ها و گرایش هایی است که در مقطع ارشد سال ۱۴۰۲ برای این دسته از دانش آموختگان ارائه شد.

جدول رشته ها و گرایش های مقطع ارشد اقتصاد 1402
رشتهگرایش
علوم اقتصادیتوسعه اقتصادی و برنامه ریزی
برنامه ریزی سیستم های اقتصادی
اقتصاد انرژی
بانکداری اسلامی
اقتصاد و تجارت الکترونیک
اقتصاد اسلامی
اقتصاد نظری
اقتصاد شهری
اقتصاد فرهنگ و هنر
اقتصاد محیط زیست
اقتصاد مالی اسلامی
اقتصاد آموزش
اقتصاد نفت و گازتجارت نفت و گاز
نهادها و سیاست های بین الملل در نفت و گاز
حقوق تجاری و قراردادهای بین المللی نفت و گاز
مدیریت مالی نفت و گاز
اقتصاد کشاورزیسیاست و توسعه کشاورزی
اقتصاد تولید و مدیریت واحدهای کشاورزی
اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست
بازاریابی محصولات کشاورزی

گرایش های مقطع دکتری رشته اقتصاد ۱۴۰۲

فارغ التحصیلان مقطع ارشد رشته اقتصاد که قصد ادامه تحصیل داشته باشند می توانند تا مقطع دکتری هم پیش روند. در این راستا می توانند به دفترچه ثبت نام دکتری 1402 مراجعه کرده و رشته و گرایش هایی که امکان تحصیل در آن ها وجود دارد را بررسی نمایند. جدول زیر شامل برخی از این رشته و گرایش ها است که از الزامات انتخاب آن ها دارا بودن مدرک ارشد از رشته اقتصاد می باشد.

جدول رشته ها و گرایش های مقطع دکتری اقتصاد ۱۴۰۲
رشتهگرایش
علوم اقتصادیاقتصاد بیمه
اقتصادسنجی
اقتصاد پولی
اقتصاد اسلامی
اقتصاد بخش عمومی
توسعه اقتصادی
اقتصاد بین الملل
اقتصاد مالی
اقتصاد شهری و منطقه ای
اقتصاد منابع
اقتصاد ریاضی
اقتصاد نهادگرا
اقتصاد ایران
اقتصاداقتصاد سلامت
اقتصاد نفت و گازبازارها و مالیه نفت و گاز
حقوق و قراردادهای نفت و گاز
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
حسابداری

در مقطع دکتری گرایش های دیگری برای برخی از رشته ها وجود دارند که بسته به رشته کارشناسی ارشد هر داوطلب ، ممکن است پذیرش یا عدم پذیرش صورت گیرد. جهت اطلاع دقیق می توانید از دفترچه مربوطه استفاده نمایید.

توانایی های مورد نیاز جهت ورود به رشته اقتصاد

در هیچ رشته ای صرفا داشتن علاقه نمی تواند موجبات آینده ای روشن را برایتان فراهم آورد. رشته اقتصاد نیز به همین شکل است. جهت تحصیل در این رشته و کسب موفقیت حقیقی ، نیاز به داشتن برخی مهارت ها دارید که در ادامه شرح داده شده اند.

  • از آن جا که اقتصاد ، یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره علوم اجتماعی هم به یک دیگر متصل ، داوطلبی که تمایل به تحصیل در این رشته را دارد باید به مباحث اجتماعی نیز علاقه مند بوده و با جامعه شناسی ، علوم سیاسی و روان شناسی غریبه نباشد.
  • دانش ریاضی قوی ، یکی دیگر از الزاماتی است که برای متقاضیان این رشته وجود دارد.
  • جهت موفقیت در بازار کار و هم چنین دروس دانشگاهی مانند اقتصادسنجی ، باید نگاهی تحلیل گر داشته باشید.
  • داوطلبی که قصد ورود به این رشته را دارد باید به جامعه و فعالیت های اجتماعی آن علاقه داشته باشد.
  • علاقه مندان به اقتصاد می بایست ارتباط آن را با موضوعات فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی بررسی کرده و اطلاعات خود را در این زمینه تقویت نمایند. چرا که یک کارشناس اقتصاد باید توانایی تطبیق اطلاعات علمی با جامعه خود را داشته باشد.

یکی از نکات مثبتی که برای رشته مورد بحثمان وجود دارد ، دانشگاه هایی است که آن را ارائه می دهند. 99% دانشگاه های کشور ، به پذیرش داوطلبان از رشته های ریاضی ، تجربی و انسانی در رشته اقتصاد می پردازند. این نکته برای آن دسته از افرادی که تمایل دارند در شهر محل سکونت خود به تحصیل بپردازند بسیار کارآمد خواهد بود. هم چنین شما عزیزان می توانید با مطالعه مطالب بازار کار رشته آموزش فیزیک ، بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی ، بازار کار رشته علوم سیاسی و … می توانید به اطلاعات بیشتری پیرامون رشته های فوق دست یافته و هم چنین با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه آزاد ۱۴۰۲ و سراسری می توانید از حدود رتبه قبولی اقتصاد و نیز رتبه قبولی اقتصاد کشاورزی 1402 مطلع گشته و با توجه به آن ، تصمیم گیری نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور