خانه معرفی رشته ها رشته داروسازی

رشته داروسازی

رشته داروسازی مناسب چه افرادی است؟
رشته داروسازی

تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری تجربی متقاضی تحصیل در رشته پرطرفدار داروسازی می باشند و از هیچ تلاشی برای دستیابی به آن فروگذار نمی کنند. متقاضیانی که موفق به قبولی در این رشته دانشگاهی بشوند، تحت عنوان دکتری پیوسته داروسازی به مدت 6 الی 7 سال وارد دوره دکتری عمومی این رشته شده و به تحصیل می پردازند. طول دوره تحصیل را نیز می توان به دو بخش دروس علوم پایه و دروس تخصصی تقسیم کرد. در نهایت دانش آموختگان این رشته دانشگاهی، در مراکزی چون داروخانه ها، شرکت های داروسازی، مشاغل دولتی در سازمان مرتبط مانند معاونت غذا و دارو و… مشغول به کار خواهند شد.

رشته داروسازی به عنوان یکی از سه رشته برتر و محبوب علوم تجربی است که به صورت دکتری پیوسته ارائه می شود.

معرفی رشته داروسازی

همان طور که از نام رشته داروسازی پیداست، این رشته نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده هم چنین میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌ های بیماری‌ زا ایفا می کند. فرموله کردن ماده یعنی تبدیل ماده به قرص، کپسول، شربت و… که برای بیمار قابل مصرف باشد، از دیگر نقش های یک دکتر داروساز به شمار می رود.

دانشجویان این رشته در ابتدا وارد مقطع دکتری عمومی می شوند. دروس این رشته همانند رشته پزشکی و دندانپزشکی از دو بخش علوم پایه و دروس اصلی و تخصصی تشکیل می شود که دانشجویان می بایست پس از گذشت تقریبا دو سال و گذراندن واحدهای درسی مربوطه، در آزمونی تحت عنوان آزمون علوم پایه که هر ساله در دو نوبت از سوی سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور برگزار می گردد، شرکت نمایند.

جایگاه و اهمیت رشته داروسازی

داروسازی را می توان به نوعی ابزار پزشکی در درمان بیماران دانست که توجه به این عضو مهم دنیای سلامت و بهداشت بسیار ضروری است. داروسازی با بهره گیری از شناخت کامل نسبت به دنیای درون بدن انسان و به کارگیری برهم کنش های مولکولی راه را برای درمان بیماری ها باز می کند. بنابراین همانطور که اشاره شد به دلیل جایگاه و اهمیت بالای این رشته و تاثیر آن بر سلامت جامعه، همواره باید نسبت به پیشرفت و پا برجایی آن توجه کافی صورت پذیرد.

اما در رابطه با جایگاه شغلی این رشته، متاسفانه به دلیل عدم شناخت کافی تصویر ذهنی ای که در جامعه وجود دارد تنها فروشنده دارو است! درحالی که زمینه های کاری بسیار گسترده بوده و حیطه های تخصصی متنوع تری را در بر می گیرد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

هدف از وجود رشته داروسازی

رشته داروسازی در برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی، پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها، اطلاع رسانی درباره داروها، شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و دیگر موارد مرتبط با دارو درمانی هم نقش دارد.

با بهره گیری از توانایی و استعداد افرادی که در رشته داروسازی تحصیل کرده اند می تواند تا حد زیادی واردات دارو با قیمت های گزاف را کاهش داد و به یک استقلال در این زمینه دست پیدا کرد. از سوی دیگر ممکن است با پیشرفت روزافزون پزشکان داروساز کشور و فراهم نمودن امکانات مورد نیاز از سوی سازمان های ذی ربط، امکان صادر کردن دارو به وجود آمده و از این طریق، موجبات بهبود چرخه اقتصادی کشور نیز فراهم گردد.

علاوه بر تمام موارد فوق می توان موارد ذیل را نیز از جمله اهداف رشته داروسازی دانست.

  • آشنایی با تحقیقات علمی و عملی در رابطه با علوم دارویی
  • تشخیص نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی به منظور تفهیم علم داروسازی و عوامل مربوط به آن
  • تقویت دانش و توانایی ها در زمینه های مختلفی مانند تولید لوازم بهداشتی و آرایشی، توانایی اداره داروخانه ها، ساخت دارو، کنترل کمی و کیفی محصولات و…

رشته داروسازی مناسب چه افرادی است؟

رشته داروسازی همانند سایر رشته های دکتری عمومی که شامل 6 سال تحصیل و 2 سال طرح اجباری می باشد که با فراگیری دروس حفظی، اصطلاحات علمی و تخصصی و طراحی و محاسبات پیچیده سپری می شود.

  • توانایی سروکار داشتن با دروس حفظی
  • مهارت کافی در زبان انگلیسی
  • صبر و حوصله در گذراندن دوره طولانی تحصیل
  • علاقه به تحقیق و پژوهش و کشف ساختار های جدید
  • و…

علاوه بر موارد فوق، چند نکته دیگر وجود دارد که به شخصیت اجتماعی فرد بستگی دارد. یک دانشجوی رشته داروسازی باید از مهارت لازم برای برقراری ارتباط موثر برخوردار باشد تا بتواند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهد.

داروساز چه وظایفی دارد؟

  1. پذیرش نسخه پزشکان و ارائه دارو های تجویز شده در داروخانه ها
  2. مشاوره به بیماران در خصوص تهیه داروهای مناسب
  3. کنترل و نظارت بر وضعیت کارکنان داروخانه
  4. پیگیری موجودی دارو ها
  5. انجام تحقیقات بر روی ساخت و کشف دارو در پژوهشگاه ها
  6. مطالعه و نظارت بر وضعیت دارو های کشور در مشاغل دولتی
  7. و…

ضرایب دروس اختصاصی علوم تجربی در قبولی رشته داروسازی ۱۴۰۲

واحد های دانشگاهی و دروس تخصصی رشته داروسازی
رشته داروسازی
ضرایب دروس اختصاصی در کنکور تجربی 1402
نام درسضریب
زیست12
شیمی9
ریاضی7
فیزیک7
زمین شناسی1

پیشنهاد می شود با عضویت در کانال تلگرام ایران مشاوره به محض انتشار آخرین اخبار در این زمینه، از آن ها مطلع شوید.

رتبه قبولی رشته داروسازی 1402

همانطور که آشنایی با ضرایب دروس، تاثیر بسزایی در نجوه برنامه ریزی دارد، آگاهی از محدوده رتبه مورد نیاز برای قبولی نیز به روند برنامه ریزی شما جهت می دهد، بنابراین پیشنهاد می شود با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور به طور حدودی با آخرین رتبه قبولی داروسازی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ و سایر دوره ها آشنا گردید.

خوب است بدانید رشته داروسازی در دانشگاه آزاد و پردیس خود گردان نیز ارائه می گردد که علاقه مندان می توانند با کلیک بر آخرین رتبه قبولی داروسازی دانشگاه آزاد و رتبه قبولی داروسازی پردیس خودگردان اطلاعات کافی در این زمینه کسب نمایند. در جدول زیر نمونه هایی از قبولی در این رشته با سهمیه های مختلف را مشاهده می کنید.

رتبه قبولی رشته داروسازی ۱۴۰۲
رتبه در سهمیه سهمیه قبولیدانشگاهنوع دوره
191ایثارگر (25 درصد ظرفیت)دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشتروزانه
301ایثارگر (5 درصد ظرفیت)دانشگاه علوم پزشکی زنجانروزانه
301ایثارگر (5 درصد ظرفیت)دانشگاه علوم پزشکی مشهدروزانه
401ایثارگر (5 درصد ظرفیت)دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آبادروزانه
432ایثارگر (5 درصد ظرفیت)دانشگاه علوم پزشکی زنجانروزانه
104منطقه 1دانشگاه علوم پزشکی تبریزروزانه
781منطقه 1دانشگاه علوم پزشکی اصفهانروزانه
936منطقه 1دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیروزانه
1066منطقه 1دانشگاه علوم پزشکی مشهدپردیس خودگردان
2471منطقه 1دانشگاه علوم پزشکی زنجانروزانه
685منطقه 2دانشگاه علوم پزشکی شیرازروزانه
1360منطقه 2دانشگاه علوم پزشکی همدانروزانه
1838منطقه 2دانشگاه علوم پزشکی زنجانروزانه
2072منطقه 2دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشتروزانه
3214منطقه 2دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساریپردیس خودگردان
688منطقه 3دانشگاه علوم پزشکی مشهدروزانه
1050منطقه 3دانشگاه علوم پزشکی زنجانروزانه
1303منطقه 3دانشگاه علوم پزشکی بندرعباسروزانه
1799منطقه 3دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آبادروزانه
2073منطقه 3دانشگاه علوم پزشکی بیرجندپردیس خودگردان

واحد های دانشگاهی و دروس تخصصی رشته داروسازی

همانطور که در ابتدا ذکر شد طول دوره تحصیل رشته داروسازی، به دو بخش علوم پایه و دروس تخصصی تقسیم می شود که اکثر دروس این رشته همراه با آزمایشگاه ارائه می شوند.

واحد های درسی رشته داروسازی 
دروس علوم پایهدروس تخصصی
بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌، آمار حیاتی‌، بیوشیمی‌، شیمی‌ تجزیه‌، کامپیوتر، میکروب ‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، فیزیولوژی، انگل‌ شناسی‌ و قارچ ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک ‌های‌ اولیه‌بیو فارماسی، گیاه‌ شناسی‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، اشکال‌ دارویی‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌ شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌ ،گیاه ‌شناسی‌ داروسازی، فرآورده‌ های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، روش‌ های‌ دستگاهی‌، سم ‌شناسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت، مواد خوراکی‌ نظری‌‌، زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌‌، کارآموزی‌ داروخانه‌

شرایط تحصیل در مقاطع بالاتر رشته داروسازی

آن دسته از فارغ التحصیلان مقطع دکترای عمومی رشته داروسازی، در صورتی که دارای معدل کل بالایی باشند می توانند در آزمون دوره تخصصی شرکت نموده و پس از کسب امتیاز قبولی، در گرایش مورد نظر خود به تحصیل بپردازند. به طور میانگین تعداد واحدهای درسی این مقطع حدود 40 واحد می باشد که بخش عمده آن مربوط به پایان نامه بوده و حدود 3 الی 4 سال به طول می انجامد. دانش آموختگان این مقطع باید پس از آماده نمودن پایان نامه خود، آن را نگارش کرده و به منظور اخذ مدرک دکترای تخصصی از پایان نامه خود دفاع کنند.

پزشکان عمومی داروسازی می توانند در رشته های علوم پایه پزشکی مانند بیوشیمی، فیزیولوژی، آمار حیاتی، تغذیه، ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک، انگل شناسی پزشکی و میکروب شناسی پزشکی به ادامه تحصیل بپردازند اما گرایش های تخصصی آن ها به شرح زیر می باشند.

گرایش های تخصصی رشته داروسازی 
شیمی داروییداروسازی هسته یا رادیو فارمسی
فارما کوگنوزیسم شناسی
دارو شناسیکنترل دارو
فارما سیوتیکسنانو فناوری دارویی
داروسازی بالینیاقتصاد و مدیریت و دارو
بیوتکنولوژی دارویی

بازار کار و آینده شغلی رشته داروسازی

آن دسته از افرادی که قصد دارند رشته داروسازی را به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی خود انتخاب کنند، توجه داشته باشند که جمعیت عظیمی از فارغ التحصیلان آن می توانند به جایگاه خوب و درآمد بالایی در بازار کار دست یابند. برخی از زمینه های شغلی این افراد در ادامه بیان شده اند.

  • کارخانه های آرایشی و بهداشتی
  • صنایع داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)
  • درمان و آموزش پزشکی.
  • امور اجرایی وزارت بهداشت
  • فعالیت های تحقیقاتی در کارخانه های داروسازی

میزان درآمد رشته داروسازی

در مورد میزان درآمد یک دکتر داروساز متاسفانه آمار دقیقی در دست نیست. در واقع داروسازانی که در بخش های دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند و آن دسته از داروسازانی که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند نیز بسته به سطح تحصیلات، میزان تخصص، سابقه و مهارت خود درآمدهای متفاوتی دارند.

برخی از فارغ التحصیلان رشته داروسازی نیز به صورت مستقل کار کرده و با کسب مجوزهای لازم، نسبت به تاسیس داروخانه اقدام می نمایند که با توجه به میزان فعالیت، نوع خدمات و تعداد مشتری که دارند، به درآمدهای متفاوتی دست می یابند. البته در برخی مناطق ممکن است به دلیل تعداد زیاد داروخانه ها هر ساله مجوز تاسیس صادر نگردد. به طور کلی و با توجه به میانگین های دریافتی، می توان گفت که داروسازان دارای حداقل درآمد 10 میلیون تومان هستند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته داروسازی

لیست موجود در ادامه مقاله با توجه به مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 گردآوری شده اند که برای آگاهی از لیست تمامی این رشته ها می توانید به دفترچه مذکور مراجعه نمایید. ناگفته نماند که پذیرش دانشجویان در رشته داروسازی دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان نیز از طریق ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ انجام می شود.

  • دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
  • دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرج
  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج) – تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی زابل
  • دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت
  • دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباد
  • دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی یزد

آزمون علوم پایه داروسازی

قبولی در آزمون علوم پایه داروسازی به منزله کسب مجوز برای ورود به مرحله بعد و فراگیری دروس اصلی و تخصصی این رشته می باشد. البته این دسته از دانشجویان به منظور ورود به دوره کارورزی خود نیز مستلزم شرکت در آزمون مربوطه (آزمون پیش کارورزی که هر ساله دو بار برگزار می شود) بوده که صرفا با کسب حدنصاب نمره مجاز به گذراندن دوره کارورزی خود می باشند. در نهایت نیز دانشجویان باید به مدت 2 سال، دوره طرح نیروی انسانی خود را گذرانده و پس از آن بسته به میل و رغبت خود می توانند در آزمون دکترای تخصصی شرکت نمایند.

رشته داروسازی در خارج از کشور

با توجه به ماهیت پژوهشی رشته داروسازی و فراهم بودن شرایط تحقیقاتی در کشور های توسعه یافته هرساله تعداد قابل توجهی از افراد اقدام به تحصیل در خارج از کشور می کنند که با شناخت درست رتبه بندی دانشگاه ها و کشور های مناسب برای مهاجرت، میتوان اقدام به درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارجی نمود.

ده دانشگاه برتر داروسازی در خارج از کشور

  • دانشگاه اکسفورد (University of Oxford)
  • دانشگاه موناش (Monash University)
  • دانشگاه هاروارد (Harvard University)
  • دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)
  • دانشگاه ناتینگهام (University of Nottingham)
  • دانشگاه کارولینای شمالی، چپل هیل (University of North Carolina, Chapel Hill)
  • دانشگاه (UCL)
  • دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (University of California, San Francisco)
  • دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)
  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

مزایا و معایب رشته داروسازی

بی شک علاقه مندان به این رشته پیش از انتخاب به دنبال فهمیدن مزایا و معایب آن هستند که بتوانند با دید باز و به درستی برای ورود به حیطه مورد نظر تصمیم گیری کنند. در ادامه به مواردی در این خصوص اشاره شده است.

مزایای داروسازی

  • آینده کاری خوب
  • امکان فعالیت به صورت مستقل
  • تنوع شغلی و انتخاب حیطه مورد علاقه ( مشاغل دولتی، کادر بیمارستان، شرکت های داروسازی و…)
  • به میزان کمتری از پزشکان به طور مستقیم با بیماران و درمان آن ها مواجه است.
  • به فعالیت فیزیکی زیادی نیازی ندارد.
  • و…

معایب داروسازی

  • دشواری تسلط کامل بر نام و ویژگی های داروهای بسیار متنوع
  • رقابت گسترده و تلاش برای حفظ جایگاه موفق
  • خستگی به دنبال کار زیاد
  • استرس و فشار کاری
  • چالش های بازار دارو
  • و…

آیا رشته داروسازی شامل طرح اجباری است؟

رشته داروسازی مانند رشته های پزشکی، دندان پزشکی، پرستاری و… شامل طرح اجباری بوده که دانش آموختگان می بایست پس از اتمام دوره تحصیل به مدت دو سال به گذراندن آن مشغول شوند. لازم به ذکر است این دوره مشمول حقوق نیز خواهد بود. باید در نظر داشت فارغ التحصیلان آقا در صورت داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و عدم ورود به تخصص باید بلافاصله وارد گذراندن طرح اجباری شوند.

داروسازی بدون کنکور

یکی از سوالاتی که برای علاقه مندان به این رشته ممکن است پیش آید این است که آیا امکان ورود به این رشته بدون شرکت در کنکور سراسری فراهم است یا خیر؟ باید گفت با توجه به اهمیت رشته داروسازی سنجش داوطلبان از طریق کنکور سراسری امری مهم است که اجازه ورود بدون شرکت در کنکور را نمی دهد اما بد نیست بدانید در سال های قبل تنها پذیرش دانشجو از خارج از کشور در دانشگاه های پردیس بین الملل برای برخی از رشته ها فراهم بود.

 

سوالات متداول

1- رشته داروسازی برای چه افرادی مناسب است؟

از جمله ویژگی های لازم، داشتن صبر و حوصله بالا در گذراندن مدت طولانی تحصیل و توانایی به خاطر سپردن دروس حفظی و اصطلاحات علمی است.

2- ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته داروسازی به چه صورت می باشد؟

افراد بسته به علاقه خود و شناخت کافی از گرایش ها، پس از گذارندن آزمون تخصصی وارد دوره تخصصی به مدت 3 الی 4 سال می شوند.

3- آینده شغلی و بازار کار به چه صورت است؟

دانش آموختگان می توانند در صنایع مرتبط با داروسازی، آرایشی بهداشتی، مشاغل دولتی در سازمان ها، داروخانه ها و... مشغول به کار شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۳ نظر
  1. *

    سلام، میشه در رشته داروسازی به درامد بالای ۵۰ میلیون رسید؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام
      کسب در آمد در هر رشته ای وابسته به توانایی های فردی شخص می باشد.

  2. محمد پارسا

    سلام فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و خودگردان هم مشمول طرح اجباری هستند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، شامل طرح اجباری می باشد.

  3. محمد

    سلام. ببخشید من ی سوال دارم من ب مار فوبیا دارم.حالا میخواستم بپرسم تودوره تحصیل باید با مار سروکاری داشته باشم اگر بخوام زشته داروسازی بخونم؟؟؟ممنون از لطفتون

    • ایران مشاوره

      باسلام، این موضوع به دانشگاه قبول شده و تجهیزات آزمایشگاهی آن بستگی دارد، لذا قبل از انتخاب رشته توصیه می شود آزمایشگاه های دانشگاه های انتخاب شده را بررسی نمائید.

  4. نگین رحیمی

    سلام ببخشید طرح اجباری دو سال دارو سازی شامل چی میشه منظورم اینه که توی این دوره باید چیکار کرد؟؟
    ممنون میشم بگید

    • ایران مشاوره

      با سلام ، در طرح منابع انسانی وزارت بهداشت شما در سازمان ها و نهاد هایی که نیاز به داروساز داشته باشند ، خدمت خواهید کرد.

  5. نعمت الاه

    سلام من تا کلاس هفتم بیشتر نخوندم میتونم داروساز ماحر بشم و بتوونم درامدی بالای ۵۰ میلون داشته باشم

    • ایران مشاوره

      با سلام ، شما برای تحصیل در رشته ی داروسازی ، می بایست ابتدا دیپلم خود را گرفته و سپس در کنکور تجربی شرکت نموده و با کسب رتبه مورد نیاز وارد دانشکده داروسازی شوید.

  6. مریم

    سلام من دیپلم هنرستان رشته کامپیوتر دارم ،میخواستم بدونم آیا میتونم برای رشته دارو سازی کنکور بدم؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، در صورت دارا بودن یکی از مدارک (دیپلم ۴ ساله نظام قدیم، دیپلم نظم جدید، پیش دانشگاهی، کاردانی) مجاز به نام نویسی خواهید بود.

  7. ابولی

    سلام
    من کلاس۱۱حسابداری هنرستان رو تموم کردم
    ایا میتوانم وارد دارو ساری بشم؟؟
    میتونم تو کنکور تجربی شرکت کنم ؟؟
    و اینکه باید حتما دیپلوم تجربی داشته باشم یا ن؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، در صورت داشتن مدرک دیپلم نظام جدید (رشته های نظری، کار و دانش و فنی حرفه ای) مجاز به ثبت نام کنکور سراسری گروه آزمایشی مد نظر خود می باشید.

  8. سلام

    سلام خواستم بپرسم از طریق رشته ریاضی میتوان به داروسازی رسید؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، جهت تحصیل در رشته دکترای پیوسته دارو می بایست در کنکور سراسری رشته تجربی شرکت نمایید.

  9. عرشیا

    سلام ببخشید من کلاس دهم هستم و می خواهم انتخاب رشته کنم و می خوام بدونم که شغ داروسازی ایا برای شیمی است یا علوم تجربی؟؟؟ ممنون میشم اگر جواب بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، شما با داشتن دیپلم تجربی، شرکت در کنکور تجربی و کسب رتبه و تراز لازم می توانید برای تحصیل در رشته داروسازی اقدام کنید.

  10. فاطمه

    سلام بنده فارغ التحصیل فیزیدتراپی هستم ولی هنوز مطب ندارم. آیا توصیه میکنید داروسازی بخونم مجددا؟

  11. تبسم

    سلام سن استخدام داروساز عمومی چند سال است ؟ سابقه ی کار برای اخذ مجوز چند سال کار می باشد ؟ و لطفا تفاوت خرید مجوز با واگذاری داروخانه را بفرمایید اینکه واگذاری به جه معناست ؟ و سوال پایانی آیا ارزش دارد بعد از سی و سی دو سال سن و اخذ لیسانس در رشته دیگر وارد رشته داروسازی شوم ؟ آیا در سن بالا فرصت کار و تاسیس داروخانه هست ؟ مرسی از پاسختون .

  12. ترنم

    با سلام لطفا شرایط اخذ مجوز داروخانه را با مدرک دکتری عمومی بفرمایید . منظورم سوابق کاری و امتیاز برای اخذ هست و اینکه فرق بین واگذاری یک داروخانه با خرید مجوز داروخانه چیست ؟ سپاس

  13. مسعود

    سلام خسته نباشید عذر میخوام بنده یه سوال داشتم . آیا رشته داروسازی اشباع شده؟؟ممنون تشکر

    • ایران مشاوره

      باسلام
      چون رشته داروسازی یکی از سه رشته اصلی دکتری پیوسته می باشد و شرایط سختی برای ورود به این رشته وجود دارد ، می توان گفت که این رشته همچنان از بازار کار خوبی برخوردار است.

دریافت مشاوره پیج کنکور