خانه معرفی رشته ها رشته روانشناسی

رشته روانشناسی

 

ادامه تحصیل در رشته روانشناسی
رشته روانشناسی

رشته روانشناسی از جمله رشته های محبوب و پر طرفدار است که هرساله متقاضیان بسیار زیادی جهت تحصیل در دانشگاه دارد. در واقع این رشته به مباحث رفتار و فرآیندهای روانی از جمله احساس، ادراک، شخصیت، تفکر، هوش، حاقظه، هیجان و انگیزش و … می پردازد.

از جمله مهارت ها و توانایی های مورد نیاز در این رشته می توانیم به انعطاف پذیری، مهارت های تصمیم گیری و حل مساله، علاقه به انسان ها و کمک به آن ها در حل مشکلاتشان و… اشاره کنیم. علاقه مندان به رشته روانشناسی قبل از ورود به آن بهتر است آشنایی کافی با دانشگاه های پذیرنده که شامل دوره های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و یا آزاد می شود را داشته باشند.

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی شامل  144 واحد درسی بوده که شامل تقسیم بندی عمومی و اختصاصی برای شاخص ها و گرایش های این رشته می باشد.

علاقه مندان به تحصیل در روانشناسی می توانند به صورت بدون کنکور و با کنکور به این رشته ورود پیدا کنند.

معرفی رشته روانشناسی

روانشناسی علمی است که به مطالعه ذهن و پیچ و خم های رفتاری انسان ها می پردازد. همانطور که می دانید انسان مجموعه ای است از افکار و احساسات مختلف که برآیند تمامی آن ها منجر به رفتار و عملکرد در موقعیت های مختلف می شود. بنابراین طبیعی است که این علم با احاطه کامل بر جنبه های مختلف درونی افراد از جمله موارد زیر بپردازد.

  • افسردگی
  • پرخاشگری
  • اعتماد به نفس
  • مهارت های احساسی

رشته روانشناسی برای چه افرادی مناسب است؟

از میان مهارت ها و توانایی هایی که سبب موفقیت دانشجویان در این رشته می شود می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • منعطف بودن در برابر افرادی با سطح روحی و روانی مختلف
  • داشتن توانایی حل مسئله
  • داشتن حس انسان دوستانه در حل مشکلات آن ها
  • همدلی در گوش سپردن به مسائل و مشکلات زندگی
  • روحیه بالا
  • چالش پذیری
  • صبر و حوصله در برخورد با موارد مختلف
  • و…

یک روانشناس چه وظایفی دارد؟

خالی از لطف نیست که بدانیم یک روانشناس عمدتا چه وظایفی دارد. علاوه بر موارد شرح داده شده پیرامون ویژگی های شخصیتی روانشناسان در ادامه به حیطه وظایف شاغلین در این زمینه کاری مهم اشاره کرده ایم.

راهنمایی 

در وهله اول از یک روانشناس انتظار می رود با شنیدن مسائل و مشکلات فرد مراجعه کننده توانایی حل مسئله داشته و بتواند به خوبی راهکار های عملی جهت رفع چالش های روحی و روانی را ارائه دهد. در این مرحله با توجه به اینکه فرد در ذهن خود پرسش هایی دارد در ابتدا به دنبالپاسخ مناسبی از سوی روانشناس است.

مشاوره 

همانطور که از اسم مشاوره بر می آید این فرآیند یک عمل دو طرفه بوده و نیاز است تا بین روانشناس و فرد مراجعه کننده تبادل اطلاعات و مشورت صورت گیرد و با بررسی دو جانبه از سوی هر دو به یک راهکار مشخص دست یابند.

روان درمانی

در نهایت با توجه به علم روانشناس به صورت هدفمند روان درمانی صورت می گیرد که این عمل با آموزش و تمرین همراه است. برای مثال در رفع وسواس یا افسردگی الزامی است تا روان درمانی صورت پذیرد.

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی گرایشی را شامل نمی شود اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گرایش های تخصصی مخصوص به خود را دارد.

مطالعه و تحصیل در رشته روانشناسی چه مزایا و معایبی دارد؟

بی شک روانشناسی نیز مانند هر رشته دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد که آشنایی با آن ها برای داشتن انتخاب رشته کنکور صحیح و اصولی بسیار حائز اهمیت است لذا به موارد زیر توجه داشته باشید.

مزایای روانشناسی

  1. کمک و همدلی به هم نوعان در جهت رفع مشکلات
  2. امکان ارتباط با افراد مختلفی از جامعه
  3. امکانفعالیت به صورت شخصی و غیر وابسته به مراکز مختلف
  4. درآمد زایی خوب در صورت موفقیت در کار
  5. و…

معایب روانشناسی

  1. امکان تاثیر گذاری مشکلات افراد بر روحیه شخص روانشناس
  2. برخورد با افرادی که دچار مشکلات شدید روحی و روانی هستند و چالش های درمانی
  3. صبوری تا رسیدن به شرایط ایده آل شغلی
  4. حوصله در آموزش مداوم و بروز بودن و آشنایی با مسائل و مشکلات روز جامعه
  5. و…

نحوه ورود به رشته روانشناسی 

امکان ورود به رشته روانشناسی همانند سایر رشته ها، از طریق شرکت در کنکور سراسری 1402 فراهم است اما علاوه بر این، علاقه مندان می توانند از طریق روش های بدون کنکور نیز تحصیلات خود را در این رشته ادامه دهند، در ادامه به توضیح راه های ورود به روانشناسی پرداخته ایم.

پذیرش با کنکور

یکی از راه های ورود به رشته روانشناسی کسب رتبه قبولی لازم از طریق کنکور سراسری است. داوطلبان کنکور در صورتی که حد نصاب نمره قبولی را برای انتخاب این رشته داشته باشند می توانند پس از  مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 از کد رشته محل ها آگاهی یافته و با اولویت بندی مناسب مراحل آن را به انجام برسانند.

پذیرش بدون کنکور

پذیرش بدون کنکور رشته روانشناسی 1402 به جز دانشگاه های سراسری در نوبت های روزانه و شبانه ( که پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آن هم با سهمیه استعداد درخشان دارد)، در سایر دانشگاه ها و مراکز علمی امکان پذیر است که در ادامه به آن ها  اشاره شده است.

  • دانشگاه علمی کاربردی
  • دانشگاه پیام نور
  • موسسات غیر انتفاعی
  • پردیس های مجازی و پردیس های خود گردان
  • دانشگاه آزاد

لازم به ذکر است، ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی تنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، دانشجو می پذیرد که شرط آن داشتن مدرک دیپلم بوده و درصورتی که دیپلم، مربوط به نظام قدیم باشد، وجود مدرک پیش دانشگاهی نیز ضروریست.

همچنین پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد، پیام نور و پردیس ها مشابه دانشگاه علمی کابردی است. برای اطلاع از جزئیات شیوه پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد می توانید روی لینک آن کلیک کنید.

ورود از رشته های تجربی و ریاضی

برخلاف تصوری که در میان داوطلبان وجود دارد و آن هم این است که پذیرش روانشناسی تنها از طریق رشته انسانی امکان پذیر است، داوطلبان کنکور ریاضی و تجربی 1402 نیز می توانند در انتخاب رشته خود، کد رشته محل مربوط به این رشته را در اولویت های خود قرار داده و شانس پذیرش را امتحان کنند.

رتبه قبولی رشته روانشناسی

از جمله دغدغه داوطلبان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته روانشناسی، رتبه لازم برای قبولی و ورود به دانشگاه می باشد. دانستن محدوده رتبه برای پذیرش، علاوه بر تاثیر در روند مطالعه کنکور سراسری، باعث آگاهی از دانشگاه های پذیرنده و نحوه انتخاب رشته خواهد شد.

همانطور که می دانید، پس از انتشار کارنامه کنکور سراسری، رتبه کسب شده در این امتحان به صورت رتبه کشوری، رتبه در منقطه و رتبه نهایی در سهمیه اعلام خواهد شد که بر اساس رتبه نهایی در سهمیه انتخاب رشته کنکور انجام می شود.

شما می توانید با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور ایران مشاوره و یا مراجعه به لینک آخرین رتبه قبولی روانشناسی دانشگاه سراسری 1402 از رتبه قبولی آخرین فرد پذیرفته در رشته روانشناسی مطلع شوید.

همچنین خوب است بدانید این رشته در دانشگاه آزاد نیز ازائه می گردد که برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی روانشناسی دانشگاه آزاد 1402 می توانید به لینک مذکور، مراجعه نمایید.

دروس رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی 

همانطور که گفته شد، روانشناسی از جمله رشته های پر طرفدار  می باشد که هرساله متقاضیان بسیاری جهت تحصیل در دانشگاه دارد. این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود.

دوره چهار ساله تحصیل در این رشته شامل 144 واحد درسی است که 23 واحد مربوط به دروس عمومی، 71 واحد مربوط به دروس پایه و اصلی، 40 واحد مربوط به دروس اختصاصی و 10 واحد هم مربوط به دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش های این رشته می باشد.

دروس مقطع کارشناسی روانشناسی عمومی 
دسته دروس نام دروس
دروس عمومیمبانی نظری اسلام – اخلاق اسلامی – انقلاب اسلامی – تاریخ وتمدن اسلامی –  آشنایی با منابع اسلامی – ادبیات فارسی – زبان عمومی – تربیت بدنی 1 و 2
دروس پایه و اصلیروان شناسی عمومی 1 و 2 – آمار استنباطی – روان شناسی رشد 1 و 2 – آمار توصیفی – مبانی جامعه شناسی – روش تحقیق در روان شناسی – روان شناسی یادگیری – روان شناسی تربیتی – روان شناسی اجتماعی – شخصیت  – بهداشت روانی – تاریخچه و مکاتب روان شناسی – فیزیولوژی عمومی – روان شناسی احساس و ادراک – روان شناسی فیزیولوژیک – علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی – کلیات فلسفه – متون روان شناسی به زبان های خارجی 1 – روان شناسی تجربی – انگیزش و هیجان – روان سنجی – آسیب شناسی روانی 1 – روان شناسی مرضی کودک
دروس اختصاصیآسیب شناسی روانی 2 – طرح های پژوهشی آزمایشگاهی – مقدمات نوروپسیکولوژی – تفکر و زبان – متون روان شناسی عمومی 2- سمینار در مسائل روان شناسی عمومی – روان شناسی جنایی – پژوهش های علمی ( انفرادی ) در روان شناسی عمومی – روان شناسی مشاوره و راهنمایی –  ارزشیابی شخصیت – روان شناسی هوش و سنجش آن – روان شناسی پویایی گروه – روان شناسی کودکان استثنایی – اختلالات یادگیری
دروس انتخابیکاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل آماری – روان شناسی اجتماعی ،کاربردی -فلسفه اسلامی -بازپروری معلولین – روان شناسی مدیریت – انسان شناسی در اسلام – مدد کاری اجتماعی – روان شناسی تفاوت های فردی – روان شناسی اجتماعی ، تجربی – روان شناسی و آموزش کودکان معلول –  مقدمات ریاضی – روان شناسی صنعتی و سازمانی – اعتیاد (سبب شناسی و درمان آن ) – نگرش ها و تغییر آن – سیب شناسی اجتماعی – روان شناسی کودکان تیزهوش و آموزش های آن (فقط برای شاخه عمومی و گرایش بالینی
معرفی رشته روانشناسی
رشته روانشناسی

ادامه تحصیل در رشته روانشناسی داخل کشور تا چه مقاطعی امکان پذیر است؟

روانشناسی از جمله رشته های پر طرفداری است که امکان ادامه تحصیل در آن تا مقاطع بالاتر وجود دارد و علاقه مندان می توانند به کسب مدارج علمی بالاتر بپردازند.

روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد

علاقه مندان به ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد باید بدانند این مقطع شامل گرایش های تخصصی است و قاعدتا آگاهی کامل نسبت به سرفصل های درسی، آینده کاری و… به جهت انتخاب رشته آن ها ضروری خواهد بود. گرایش های ارشد روانشناسی 1402 در جدول زیر ذکر شده است.

روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد
گرایش ها
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشنناسی بالینی کودک و نوجوان
سنجش و اندازه گیری یا روانسنجی
روانشناسی صنعتی یا سازمانی
روانشناسی شخصیت

روانشناسی در مقطع دکتری

ادامه تحصیل در مقطع دکتری، باعث ایجاد فرصت های شغلی و تحقیقاتی بیشتری برای علاقه مندان خواهد شد. از جمله این موارد تاسیس مطب و فعالیت به عنوان مشاور و روانشناس است. همانند مقطع کارشناسی ارشد، دکتری نیز شامل گرایش های مخصوص به خود است که امکان فعالیت تخصصی برای دانش آموختگان را فراهم می کند.

روانشناسی در مقطع دکتری 1402
گرایش ها
دکتری روانشاسی بالینی
دکتری روانشناسی سلامت
دکتری روانشناسی عمومی
دکتری روانشناسی علوم اعصاب شناختی
دکتری روانشناسی تربیتی

شرایط تحصیل روانشناسی در خارج از کشور

ممکن است یکی از دغدغه های افرادی که به دنبال تحصیل در رشته روانشناسی هستند، اطلاع از شرایط مهاجرت با این رشته به سایر کشور ها باشد. با توجه به اینکه این رشته گرایش های متنوعی دارد بنابراین الزام وجود روانشناس را در زمینه های مختلف اثبات می کند که هر کشوری طبیعتا به چنین نیرو هایی نیاز دارد.

یکی از نکات بسیار مهم در مهاجرت با روانشناسی این است که به دلیل ماهیت ارتباطی این رشته الزامی است که متخصص مربوطه به زبان کشور مقصد مسلط باشد تا مشکلی از بابت برقراری ارتباط با افراد مراجعه کننده نداشته باشد. از بین گزینه های مختلف برای مهاجرت می توان به کشور های زیر اشاره‌ کرد.

  • کانادا
  • آلمان
  • سوئد
  • عمان
  • آمریکا
  • اتریش
  • نیوزلند

اهمیت دروس مختلف برای قبولی در رشته روانشناسی

از آنجایی که اکثر متقاضیان ورود به رشته روانشناسی قصد انتخاب رشته کنکور انسانی را دارند در ادامه به دروسی که در کنکور این رشته اهمیت دارند اشاره کرده ایم.

دروس عمومی

مطابق تصمیمات جدید و با اعمال تغییرات کنکور 1402، موارد زیادی در شیوه برگزاری آزمون دستخوش اصلاحات شدند که یکی از آن ها حذف دروس عمومی از کنکور می بایست. بر این اساس داوطلبان می بایست صرفا به سوالات تخصصی رشته خود در جلسه آزمون پاسخ دهند.

دروس اختصاصی

  • جامعه شناسی: از میان دروس اختصاصی می توانیم به ذکر اهمیت بالای درس جامعه شناسی بپردازیم. علاقه به کسب اطلاعات از زیر و بم جامعه، شناخت مشکلات اعضای جامعه و… بخش جدا ناپذیری از رشته روانشناسی است پس بدیهی است که سطح تسلط متقاضیان این رشته بر زمینه جامعه شناسی مورد سنجش قرار گیرد.
  • روانشناسی: همچنین وجود درس روانشناسی به عنوان مهم ترین درس اختصاصی، سطح علاقه و استعداد متقاضیان ورود به این رشته را با توجه به ویژگی های ذکر شده در ابتدای مقاله در کنکور سراسری مورد ارزیابی قرار می دهد.
  • ریاضی و آمار: در نظر بگیریم که ورود به هر رشته ای و تحصیل و کار در آن به ذهنی با توانایی استدلال و حل مسئله بالا نیاز دارد پس همین موضوع دلیلی بر الزام وجود درس ریاضی و آمار در میان دروس اختصاصی است.

فرصت های شغلی و درآمد رشته روانشناسی 

در این قسمت به آینده شغلی و بازارکار رشته روانشناسی برای مقاطع دانشگاهی مختلف خواهیم پرداخت.

مقطع کارشناسی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی می توانند در مراکز مختلفی مشغول به کار شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهزیستی
  • شهرداری
  • نیروی انتظامی
  • سازمان زندان ها
  • کانون اصلاح و تربیت
  • بیمارستان ها
  • مراکز مشاوره
  •  مهد کودک به عنوان مربی مهد
  •  در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه
  • تاسیس مهد کودک و خانه سالمندان با دریافت مجوز از بهزیستی

مقطع کارشناسی ارشد

در رابطه با بازار کار و موقعیت های شغلی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد نیز لازم است بدانید که بازار کار در این مقطع در گرایش های روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت، یکسان است و فارغ التحصیلان می توانند به عنوان کارشناس در مراکز گوناگون از جمله موارد ذکر شده در ادامه مشغول به کار شوند.

  • بهزیستی
  • شهرداری
  • نیروی انتظامی
  • سازمان زندان ها
  • کانون اصلاح و تربیت
  • به عنوان معلم یا مشاور مدرسه در آموزش و پرورش
  • کلینیک های درمان اعتیاد
  • کلینیک های درمانی و مشاوره ای و همکاری با روانپزشکان در زمینه های تشخیصی و درمانی
  •  تاسیس کلینیک مشاوره با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی

 مقطع دکتری

علاقه مندانی که تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه می دهند قطعا مشمول امتیازات بیشتری خواهند بود که در آینده کاری آن ها تاثیر گذار است. به عناوین و فرصت های شغلی موجود در مقطع دکتری در ادامه اشاره شده است.

  • تاسیس مطب و فعالیت به عنوان مشاور و روانشناس
  • فعالیت در دانشگاه به عنوان عضو هیئت علمی
  • استخدام در سازمان های دولتی
  • بهزیستی
  • شهرداری
  • نیروی انتظامی
  • سازمان زندان ها
  • کانون اصلاح و تربیت
  • کلینیک های درمان اعتیاد
  • کلینیک های درمانی و مشاوره ای و همکاری با روانپزشکان در زمینه های تشخیصی و درمانی
  •  تاسیس کلینیک مشاوره با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی

در آمد رشته روانشناسی

همانطور که در مقاله ذکر شد این رشته پرطرفدار زمینه های شغلی متفاوتی را در بر می گیرد که به دنبال آن درآمد حاصله برای افراد نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی می توان گفت فردی که سابقه کاری قابل توجهی را کسب نموده و صورت شخصی در مطب خود اشتغال دارد امکان کسب در آمد بالاتری را از طریق تعدد مراجعه کنندگان خواهد داشت.

به طور میانگین با توجه عوامل تاثیر گذار از جمله حداقل سابقه کاری، میزان در آمد حاصله حدودا را 6 میلیون تومان تا بیشتر از 30 میلیون تومان می توان تخمین زد. طبیعی است که در صورت وجود مهارت و تجربه کافی امکان کسب درآمد های بسیار بالاتر فراهم است.

تفاوت میان رشته روانشناسی و روانپزشکی

گاهی ممکن است این دو رشته با یکدیگر اشتباه گرفته شوند و یا افراد ندانند در چه مواقعی به روانشناس و چه زمانی به روانپزشک مراجعه نمایند. به همین منظور بهتر است نگاهی به ویژگی های این دو رشته بیندازیم تا با تفاوت در ورود به هر رشته و حیطه تشخیص و درمان آن ها بیشتر آشنا شویم.

روانپزشکی

  • ورود از طریق شرکت در آزمون تخصص پزشکی
  • طول دوره تحصیل 4 الی 5 ساله
  • بررسی و تشخیص بالینی مشکلات روانی
  • درمان به کمک دارو، شوک الکتریکی یا نور درمانی

روانشناسی

  • یک رشته مستقل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری
  • طول دوره تحصیل 4 ساله در مقطع کارشناسی، 2 سال در مطقع ارشد و 4 سال در مقطع دکتری
  • بررسی نحوه تفکر، عملکرد و رفتار  و مطالعه بر روی ریشه محیطی عامل مشکلات روانی
  • درمان کمک روش های روان درمانی از جمله بازی درمانی، رفتار درمانی و…

آیا امکان ورود به تخصص روانپزشکی از رشته روانشناسی وجود دارد؟

با توجه به شباهت نسبی این دو رشته یعنی روانشناسی و تخصص روانپزشکی ممکن این سوال پیش آید که آیا امکان ورود به حیطه پزشکان روان درمان با این رشته وجود دارد یا خیر؟ همانطور که می دانید قبولی در رشته روانپزشکی نیازمند شرکت در آزمون تخصص پزشکی می باشد که تنها دانش آموختگان رشته دکتری عمومی پزشکی امکان شرکت در آن را دارند.

سوالات متداول

1- امکان ورود به رشته روانشناسی ۱۴۰۲ به چه صورت فراهم است؟

علاقه مندان می توانند به صورت با کنکور یا بدون کنکور و برای دوره های مختلف روزانه، شبانه و... براساس نوع پذیرش هر دانشگاه، در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

2- گرایش های تخصصی رشته روانشناسی ۱۴۰۲ در چه مقاطعی ارائه می گردد؟

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی گرایش ندارد اما در مقاطع ارشد و دکتری شامل گرایش های مختلف است که در مقاله به ذکر آن ها پرداخته ایم.

3- فرصت های شغلی رشته روانشناسی شامل چه مواردی است ؟

دانش آموختگان رشته روانشناسی می توانند در مراکز مختلفی از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی، کلینیک های روانشناسی و... فعالیت کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶۲ نظر
  1. آیدین

    سلام. کسی که سابقه بیماری روانی(مثلا اسکیزوفرنی) داشته و الان خوب شده میتونه روانشناس بشه یا نمیزارن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، احتمال موافقت با این مورد کم است.

  2. جنت مکان

    آیا این رشته بر اساس سوابق در دانشگاه پیام نور سراسر کشور ارائه می شود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله در دانشگاه های پیام نور بدون کنکور ارائه می شود.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره پیج کنکور