خانه مشاوره تحصیلی بهترین رشته های زبان

بهترین رشته های زبان

آینده شغلی بهترین رشته های زبان
بازار کار بهترین رشته های زبان
دغدغه اصلی بسیاری از دانش آموزان هنگام انتخاب رشته دانشگاهی خود ، آینده شغلی و میزان درآمدی که می توانند از آن رشته کسب کنند ، می باشد. داشتن علاقه ، کسب آگاهی و بررسی ابعاد مختلف یک رشته تحصیلی از جمله میزان درآمد آن ، می تواند به مراتب شما را در مسیر انتخاب رشته یاری نماید.

گروه آزمایشی زبان های خارجی یکی از پنج گروه آزمایشی کنکور سراسری می باشد که هر ساله داوطلبان زیادی نسبت به شرکت در این آزمون اقدام می کنند. علاوه بر متقاضیانی که کنکور زبان را به عنوان گروه اصلی خود انتخاب می کنند ، عده ای از داوطلبان هستند که این رشته را به عنوان گروه آزمایشی دوم انتخاب می کنند ، یعنی متقاضیانی که داوطلب شرکت در کنکور سراسری انسانی ، ریاضی و یا تجربی هستند ، می توانند در کنکور منحصرا زبان 99 نیز شرکت کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین رشته های زبان خارجی و بازار کار آن ها آشنا کنیم. اگر به یادگیری زبان خارجی علاقه دارید اما هنوز در رابطه با انتخاب رشته تحصیلی خود تصمیمی نگرفته اید و در مسیر انتخاب رشته و شغل آینده خود تردید دارید ، توصیه می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مجموع گرایش های زبان انگلیسی از پرطرفدارترین رشته های کنکور سراسری زبان های خارجی می باشند.

پر متقاضی ترین رشته های زبان خارجی

آزمون سراسری زبان های خارجی شامل 11 زبان می باشد که برخی از آن ها دارای گرایش نیز می باشند. اما کدام یک از این زبان ها بازار کار بهتری نسبت به بقیه دارد؟ رشته زبان شامل چه مشاغلی می باشد؟ پرطرفداترین رشته بین آن ها کدام است؟

با توجه به بین المللی بودن زبان انگلیسی ، بدیهی است این رشته به همراه هر سه گرایش خود جزو رشته های پرطرفدار این گروه آزمایشی باشد. این سه رشته پرمتقاضی شامل موارد زیر می باشند.

  • مترجمی زبان انگلیسی
  • آموزش زبان انگلیسی
  • زبان و ادبیات زبان انگلیسی

از دیگر زبان هایی که می تواند درآمد و فرصت های شغلی نسبتا خوبی را برای علاقه مندان خود به ارمغان آورد زبان عربی می باشد. البته این زبان جزو رشته های کنکور زبان های خارجی نمی باشد و داوطلبان تحصیل در گرایش های زبان عربی می توانند از طریق کنکور انسانی 99 نسبت به تحصیل در رشته مذکور بپردازند. گرایش های رشته زبان عربی عبارت اند از:

  • آموزش زبان عربی
  • مترجمی زبان عربی
  • زبان و ادبیات عربی
  • زبان و فرهنگ عربی

پس از رشته های فوق ، زبان های فرانسه و آلمانی نیز مورد توجه داوطلبان می باشند اما این رشته ها در کنار دیگر زبان های کنکور سراسری مانند روسی ، اسپانیایی و… در دانشگاه های محدودی ارائه می شوند و همین مسئله می تواند عرصه رقابت را برای تصاحب صندلی های این دانشگاه ها تنگ کند. شایان ذکر است تعداد کم فارغ التحصیلان این رشته ها نسبت به زبان انگلیسی و عربی موجب می شود تا درآمد بالایی در صورت یافتن شغل مناسب برای این افراد حاصل گردد.

بازار کار بهترین رشته های زبان های خارجی

با توجه به پرمتقاضی بودن رشته های زبان انگلیسی و عربی و به دنبال آن تعداد زیاد فارغ التحصیلان این رشته ها ، تنها دانش و توانایی می تواند برگ برنده شما در عرصه رقابت برای دستیابی به شغل و درآمد مناسب باشد. در ادامه مقاله به معرفی هر یک موقعیت های شغلی دانش آموختگان رشته های زبان انگلیسی و عربی می پردازیم.

بازار کار رشته زبان انگلیسی 

با توجه به گسترش ارتباطات در زمینه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و… نیاز به زبان های خارجی از جمله زبان بین المللی انگلیسی بیش از گذشته احساس می شود. همان طور که اشاره شد مجموعه گرایش های زبان انگلیسی نه تنها دارای تقاضای بیشتر در بین شرکت کنندگان کنکور سراسری می باشند بلکه موقعیت های شغلی بیشتری نیز نسبت به دیگر زبان ها دارند که این مسئله با توجه به بین المللی بودن آن کاملا منطقی به نظر می رسد. فارغ التحصیلان گرایش آموزش زبان انگلیسی می توانند به امور تدریس در مراکز آموزشی بپردازند و یا در صورت داشتن تحصیلات عالی به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ها استخدام شوند.

حوزه فعالیت فارغ التحصیلان رشته های زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی بیشتر مربوط به ترجمه می باشد. آن ها می توانند در مراکز آموزش دولتی و خصوصی ، وزارت امور خارجه و یا شرکت هایی که در زمینه های صنعت ، معدن و… با دیگر شرکت های خارجی فعال در ارتباط می باشند ، به عنوان مترجم فعالیت کنند. حضور در شرکت های هواپیمایی و یا گردشگری به عنوان راهنمای تور از دیگر فرصت های شغلی این رشته ها محسوب می شود. شایان ذکر است امور ترجمه متون و یا کتاب های خارجی نیز از زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان زبان انگلیسی به شمار می رود. در بسیاری از موارد می توان امور ترجمه را به صورت دورکار انجام داد که این مسئله برای بسیاری از خانم ها یک امتیاز ویژه محسوب می شود. ناگفته نماند بین این سه گرایش ارتباط نزدیکی وجود دارد و افرادی که در هر یک از گرایش های مذکور به تحصیل پرداخته اند ، می توانند در زمینه های شغلی تدریس و یا ترجمه موفق ظاهر شوند.

همچنین شما می توانید با آگاهی از شرایط آزمون IELTS ، شرایط آزمون تافل (TOEFL) و… و شرکت در آزمون های فوق نسبت به اقامت در خارج از کشور اقدام کنید. در بسیاری از کشورهای غیر انگلیسی زبان مثل آلمان ، دانمارک و… شرایط تدریس زبان انگلیسی و دیگر مشاغل مربوطه فراهم می باشد.

بازار کار زبان عربی

میزان تسلط بر زبان عربی می تواند در روند یافتن شغل دلخواه و درآمد مناسب بسیار تاثیرگذار باشد. این رشته در گرایش های خود دارای فرصت های شغلی مشابه می باشد و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه های مختلف مربوط به امور تدریس و ترجمه زبان عربی به فعالیت بپردازند. آموزش و پرورش از مهم ترین مراکز جذب فارغ التحصیلان رشته زبان عربی به عنوان دبیر عربی و قرآن به شمار می رود. علاوه بر آموزش و پرورش ، تدریس در موسسات و آموزشگاه های دولتی و آزاد از دیگر زمینه های شغلی رشته زبان عربی محسوب می شوند.

با توجه به همسایه های عرب زبان کشور ایران ، هر ساله تعداد قابل توجهی از شهروندان این کشورها برای زیارت و گاها برای امور پزشکی و درمان به ایران سفر می کنند و همین مسئله یک فرصت مناسب برای افرادی است که در رشته زبان عربی تحصیل کرده و بر آن مسلط می باشند. آن ها می توانند به عنوان مترجم و راهنمای زائران به امور ترجمه بپردازند و زائران را با اماکن و مناطق مختلف آشنا کنند. فعالیت در هتل ها و استخدام در سازمان حج و زیارت از دیگر موارد جذب فارغ التحصیلان رشته زبان عربی می باشد.

ارتباطات تجاری و سیاسی ایران با کشورهای عرب زبان از عوامل مهم اشتغال در حوزه زبان عربی می باشد. فارغ التحصیلان رشته زبان عربی می توانند در شرکت های بازرگانی ، وزارت خانه ها و یا سفارت خانه های دیگر کشورها به عنوان مترجم فعالیت نمایند. این افراد می توانند با تکیه بر توانایی ها و میزان تسلط خود به ترجمه آثار و کتب عربی بپردازند و یا در دفاتر روزنامه ها ، مجلات ، نشریات و موسسه های فرهنگی و پژوهشی مشغول به کار شوند. دانش آموختگانی که به خوبی زبان عربی را فراگرفته و بر آن مسلط می باشند ، می توانند در آزمون مترجمان رسمی قوه قضائیه شرکت و در صورت قبولی ، مجور تاسیس دارالترجمه را به عنوان مترجم رسمی دادگستری اخذ نمایند. (این مجوز تنها به تعداد محدودی از داوطلبان اعطا می گردد.)

هر یک از فارغ التحصیلان گرایش های مختلف زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگر ، دارای واحدهای درسی مختص به خود می باشند اما آیا فراگیری این دروس می تواند برطرف کننده نیازهای شغلی افراد باشد؟ جواب این سوال قطعا منفی است! چرا که برای دستیابی به یک شغل پردرآمد دانشی بیش از آنچه در دانشگاه ها تدریس می شود لازم است. البته نباید از این مسئله غافل شد که هر یک از گرایش ها دارای دروس تخصصی مثل اصول نگارش ، زبان شناسی ، اصول و روش تدریس و… می باشند که قطعا تسلط بر آن ها می تواند برای حضور موفق در فعالیت های شغلی و میزان درآمد هر فرد بسیار موثر باشد. بنابراین سعی کنید در طول دوران تحصیل خود به مطالعه و ترجمه آثار خارجی بپردازید و مهارت های خود را در این زمینه افزایش دهید. چنانچه به دنبال اطلاعات جامعی پیرامون بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی ، بازار کار رشته مترجمی زبان انگلیسی و بازار کار رشته زبان و ادبیات انگلیسی می باشید ، می توانید با کلیک روی لینک مربوطه ، به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. فاطمه

    سلام من دانش آموز انسانی هستم و میخوام کنکور زبان بدم
    هدفم دبیری زبانه
    با کنکور زبان میتونم توی داشنگاه فرهنگیان قبول بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۱، پذیرش در رشته ی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون این رشته انجام میشود.

  2. شکیبا

    سلام ببخشین اگه من تو دانشگاه فرهنگیان ادبیات انگلیسی بخونم میتونم همزمان تو دانشگاه دیگه روسی هم بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای تحصیل همزمان می بایست موافقت دانشگاه ها را دریافت نمایید.

دریافت مشاوره