خانه معرفی رشته ها رشته زیست شناسی

رشته زیست شناسی

آینده شغلی رشته زیست شناسی
بازار کار رشته زیست شناسی
علم زیست شناسی ، به شناخت تمامی موجودات زنده و تاثیر وجود آن ها در زندگی بشر می پردازد. وجود کارشناسان متخصص در این زمینه ، که از مفاهیم کلی و اساسی زیست شناسی و جنبه های نظری و کاربردی آن دارای آگاهی کافی باشند ، تا حد زیادی می تواند به کاهش وابستگی به سایر کشورها کمک کند. رشته های مرتبط به زیست شناسی در مقطع کارشناسی عبارتند از زیست شناسی عمومی ، جانوری ، گیاهی ، دریا و سلولی و مولکولی. هر کدام از این رشته ها در مقاطع ارشد و دکتری دارای گرایش های مختلفی می باشند.

وجود کارشناسان کارآمد در مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و اجرایی کشور ، جهت حفاظت مناسب از محیط زیست ، بسیار لازم است. اما با توجه به اظهارات دانشجویان و اساتید این رشته ، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی علوم زیست شناسی ، به این علت که دارای دانش و اطلاعات تخصصی نمی باشند ، دارای موقعیت شغلی مناسبی نمی باشند. هم چنین مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و اجرایی کشور ، معمولا به جذب نیروی مورد نیاز خود از میان فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکترای این رشته می پردازند.

علم زیست شناسی ، به جهت نیاز به شناخت همه گونه های موجودات زنده و فواید آن ها در زندگی بشر ، همواره نیروهای متخصص بیشتری می طلبد.

آینده شغلی رشته های زیست شناسی

زیست شناسی گیاهی

اکثریت فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی گیاهی ، که دانش تخصصی مورد نیاز برای سازمان های تحقیقاتی و اجرایی را ندارند ، می توانند در آموزش و پرورش مشغول به کار شده و به تدریس کتاب های زیست شناسی دوره متوسطه بپردازند. اما اگر افرادی در این رشته سرمایه گذاری کرده و تحت تأثیر محیط قرار نگیرند ، می توانند در بخش های مختلفی مانند کشاورزی – زیستی ، ژنتیک و بیوتکنولوژی فعالیت داشته باشند.

زیست شناسی جانوری

در مورد فارغ التحصیلان علوم جانوری می توان گفت که اکثریت این دسته از افراد نمی توانند در بازار کار مرتبط جذب شوند. این دسته از افراد پس از فراغت از تحصیل می توانند در کارهای تحقیقاتی و اداره آزمایشگاه های دانشگاه ها مشارکت داشته باشند. هم چنین امکان فعالیت در سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ها و مراکز مرتبط با آن ، برای داوطلبان ، وجود دارد. زیرا سازمان حفاظت از محیط زیست برای بررسی اکوسیستم ها به پژوهشگران زیست شناسی جانوری نیاز دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به دنیای پزشکی قدم گذاشته و در زمینه های خون شناسی و یا انگل شناسی مشغول به فعالیت شوند.

زیست شناسی دریا

فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی دریا ، معمولا ، حوزه کاری محدودتری دارند چون تماماً با دریا و موجودات آبزی سر و کار دارند. بنابراین امکان اشتغال در هر شرایط و مکانی ، برای این دسته از افراد ، فراهم نیست. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز پرورش ماهی و مراکز تحقیقاتی بر روی ارزش مواد غذایی دریایی به تحقیق بپردازند و یا در سازمان شیلات فعالیت داشته باشند. علاوه بر این ها ، این افراد می توانند در راستای حفظ گونه های درحال انقراض آبزیان ، مانند ماهی ازون برون و یا ماهی سفید ، تلاش کنند.

زیست شناسی سلولی و مولکولی

برای فارغ التحصیلان این رشته ، موارد زیادی جهت اشتغال وجود دارد.

  • این افراد می توانند در برخی مراکز تحقیقاتی مانند انستیتو پاستور ، مرکز تحقیقات ژنتیک ، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک و هم چنین مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها پذیرش شوند.
  • می توانند با ایجاد یک شرکت خصوصی ، در زمینه ساخت مواد اولیه آزمایشگاه های علوم سلولی و مولکولی ، منبع درآمد نسبتا خوبی برای خود فراهم سازند. گرچه این مورد در ایران به صورت محدود رخ می دهد اما امکان پذیر است.
  • موسسه استاندارد و یا آزمایشگاه های موجود در کارخانه های تهیه مواد بهداشتی ، مواد غذایی و دارویی ، واکسن ها ، اسیدها و موارد مشابه نیز ، مراکز مناسبی هستند که به جذب این افراد می پردازند.

درآمد حاصل از رشته زیست شناسی

در رابطه با درآمد زیست شناسان ، اطلاعات دقیقی در دست نمی باشد اما تنوع زمینه های کاری آن ها ، نشان دهنده درآمدهای متفاوت می باشد. از مؤلفه های مهمی که روی این میزان درآمد تأثیرگذارند می توان به میزان تحصیلات (لیسانس ، ارشد و یا دکتری) ، تجربه ، توانایی و نوع صنعت اشتغال اشاره کرد. هرچه این مؤلفه ها قوی تر و مفید تر باشند ، مسلما درآمد حاصل هم بیشتر خواهد بود.

توانایی های مورد نیاز برای رشته های زیست شناسی

دانشجویان رشته های زیست شناسی باید توجه داشته باشند که علاوه بر علاقه ، نیاز به صبر و پشتکار هم دارند. آن ها باید به کشف حقایق پدیده های طبیعت از طریق گردش در آن علاقه داشته باشند. زیرا دانشی که از این طریق به دست می آید با دانش هیچ کتابی قابل مقایسه نمی باشد. علاوه بر این ها ، دانشجو باید فردی منظم بوده و بتواند مطالب را به بهترین شکل در ذهن خود دسته بندی کند. به همین سبب باید دارای حافظه به حد کافی خوب ، توانایی قوی در زمینه شیمی ، فیزیک و ریاضی بوده و علاقه مند به کارهای آزمایشگاهی باشند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته زیست شناسی

دانشگاه های سراسری که در سال گذشته رشته زیست شناسی را ارئه داده اند مطابق جدول زیر می باشند.

زیست شناسی گیاهیزیست شناسی جانوریزیست شناسی دریازیست شناسی سلولی و مولکولی
دانشگاه اراکدانشگاه اراکدانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهاردانشگاه اصفهان
دانشگاه ارومیهدانشگاه ارومیهدانشگاه الزهرا – تهران
دانشگاه اصفهاندانشگاه اصفهاندانشگاه تهران
دانشگاه الزهرا – تهراندانشگاه تبریزدانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار
دانشگاه بوعلی سینا – همداندانشگاه تهراندانشگاه خوارزمی – تهران
دانشگاه تبریزدانشگاه حکیم سبزواری – سبزواردانشگاه دامغان
دانشگاه تهراندانشگاه خوارزمی – تهراندانشگاه شهید بهشتی – تهراندانشگاه رازی – کرمانشاه
دانشگاه جیرفتدانشگاه دامغاندانشگاه سمنان
دانشگاه حکیم سبزواری – سبزواردانشگاه رازی – کرمانشاهدانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان
دانشگاه خوارزمی – تهراندانشگاه زابلدانشگاه شاهد – تهران
دانشگاه دامغاندانشگاه زنجاندانشگاه شهرکرد
دانشگاه رازی – کرمانشاهدانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهداندانشگاه علوم و فنون دریایی – خرمشهردانشگاه شهید باهنر – کرمان
دانشگاه زابلدانشگاه شهرکرددانشگاه شهید بهشتی – تهران
دانشگاه زنجاندانشگاه شهید باهنر – کرماندانشگاه شهید چمران – اهواز
دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهداندانشگاه شهید بهشتی – تهراندانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز
دانشگاه شهرکرددانشگاه شیرازدانشگاه شیراز
دانشگاه شهید باهنر – کرماندانشگاه فردوسی – مشهد
دانشگاه شهید بهشتی – تهراندانشگاه فردوسی – مشهددانشگاه گنبددانشگاه کوثر – بجنورد
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء – بهبهاندانشگاه قمدانشگاه گنبد
دانشگاه شیراز
دانشگاه فردوسی – مشهددانشگاه گلستان – گرگاندانشگاه گیلان – رشت
دانشگاه قم
دانشگاه گلستان – گرگاندانشگاه گنبددانشگاه گیلان – رشتدانشگاه مازندران – بابلسر
دانشگاه گنبد
دانشگاه گیلان – رشتدانشگاه گیلان – رشتدانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
دانشگاه لرستان – خرم آباد
دانشگاه مازندران – بابلسردانشگاه لرستان – خرم آباددانشگاه هرمزگان – بندرعباسدانشگاه مراغه
دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
دانشگاه ملایردانشگاه مازندران – بابلسردانشگاه یزد
دانشگاه یاسوج

جمعیت کثیری از فارغ التحصیلان رشته های علوم زیستی ، با وجود زمینه های کاری متعدد ، مانند بسیاری از فارغ التحصیلان سایر رشته ها از بیکاری رنج می برند. بنابراین بهتر است علاقه مندان به این رشته دقت لازم را داشته باشند و تمامی جوانب آن را درنظر بگیرند. هم چنین برای آگاهی از رتبه قبولی زیست شناسی سلولی و مولکولی آزاد 97 – 98و یا بازار کار رشته های مشابه مانند بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی ، بازار کار رشته بهداشت عمومی ، بازار کار رشته میکروبیولوژی و سایر رشته ها می توانید از لینک های مرتبط استفاده کنید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور