خانه معرفی رشته ها رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی

موقعیت شغلی رشته مدیریت مالی
بازار کار رشته مدیریت مالی
رشته مدیریت مالی از جمله رشته های محبوب میان دانشجویان محسوب می شود که ضمن دستیابی به اهداف مالی و مدیریت منابع و مصارف شرکت ها ، سودآوری بالای این مجموعه ها را نیز به همراه خواهد داشت. رشته مدیریت مالی یکی از انواع رشته های مدیریتی است که در نهایت به پرورش نیروی انسانی متخصص در زمینه های مالی و سودآوری دربخش های دولتی و خصوصی می انجامد. با توجه به نیاز بخش های خصوصی و دولتی به یک مدیریت مالی منسجم و هدفمند ، می توان آینده درخشانی را برای فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در عرصه کاری ، پیش بینی نمود.

پیشرفت و توسعه شرکت ها و سازمان ها وابستگی شدیدی به مدیریت مالی صحیح و کاربردی آن ها دارد و بر این اساس مسلما آینده شغلی بسیار روشنی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

معرفی رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی از جمله رشته های پرطرفدار و پرکاربرد دانشگاهی محسوب می شود که فارغ التحصیلان در این رشته ، علاوه بر آگاهی از تئوری های نوین دانش مدیریت مالی ، با جایگاه آن در حوزه عملی نیز آشنا خواهند شد. تحصیل در این رشته برای دانشجویان ، در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های ارائه دهنده این رشته تحصیلی امکان پذیر می باشد.

در گذشته این رشته به عنوان یکی از گرایش های مدیریت بازرگانی به حساب می آمد ، ولی به دلیل اهمیت مباحث مالی و تاثیر این مباحث مالی بر کسب موفقیت و سودآوری بیشتر ارگان ها ، از سال 1381 به یکی از رشته های کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان “رشته مدیریت مالی ” تبدیل شد. همچنین از سال 1392 نیز رشته جدیدی تحت عنوان “مالی” با گرایش های مختلفی در دانشگاه ها ارائه گردید. لازم است بدانید که رشته مالی و رشته مدیریت مالی دو رشته کاملا متفاوت از هم می باشند.

 تعداد واحد های درسی رشته مدیریت مالی و گرایش های آن

“رشته مدیریت مالی” در حال حاضر فاقد گرایش ، ولی “رشته مالی” که از سال 1392 ایجاد شده است شامل گرایش های مهندسی مالی و مدیریت ریسک ، بانکداری ، بیمه ، مستغلات ، حقوق مالی ، تامین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز می باشد.

این رشته در کل دارای 142 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. درس های این رشته شامل تئوری های مدیریت پیشرفته ، اقتصاد مدیریت ، بررسی موارد خاص در مدیریت مالی ، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته ، تجزیه و تحلیل صورت های مالی ، سازمان های پولی و مالی ، سمینار مالی ، مدیریت مالی پیشرفته ، حسابداری مدیریت ، بازار پول و سرمایه ، مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار ، سیستم های اطلاعات مدیریت ، پژوهش عملیاتی پیشرفته می باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت مالی

فارغ التحصیلان در این رشته دانشگاهی مبنی بر دانش و تسلطی که در مباحث مالی و سودآوری ، کسب نموده اند می توانند به اشتغال در ارگان های مرتبطی همچون بانکداری و سرمایه گذاری ، بیمه ، مدیریت مالی و اعتباری ، شرکت های سرمایه گذاری و تامین مالی ، بورس اوراق بهادار و … بپردازند.

تمامی شرکت ها به منظور حفظ و ثبات خود و در مراتب بالاتر ، سودآوری و درآمدزایی بیشتر نیازمند یک مدیریت مالی صحیح و حسابگرانه می باشند که در شرکت های کوچک این مدیریت و کنترل اوضاع ، بر عهده مدیر عامل و حسابدار شرکت بوده و در شرکت های بزرگ که به طور کلی دارای بخش مالی مجزایی هستند ، این وظایف همگی بر عهده مدیر مالی شرکت قرار می گیرد . با این وجود به بازار کار پررونق این رشته پی می بریم و اینکه آینده شغلی بسیار مناسبی در پیش روی این رشته و فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت مالی

این رشته هرساله مورد استقبال دانشجویان زیادی بوده که می توانند در دانشگاه تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه الزهرا ، دانشگاه رازی ، دانشگاه یزد ، دانشگاه سیستان و بلوچستان ، دانشگاه غیر انتفاعی علوم و هنر یزد مشغول به تحصیل شوند.

وظایف یک مدیر مالی

از وظایف یک مدیر مالی می توان به مدیریت بر منابع و مصارف یک سازمان یا شرکت اشاره کرد که همیشه در جستجوی راه هایی برای افزایش سود دهی در مدت زمانی کوتاه می باشد. همچنین به دنبال شناسایی مسائل پر ریسکی که منافع آن سازمان را به خطر می اندازند بوده و ضمن مهار آن ها از طریق ارائه راه حل های مناسب و کاربردی ، باعث افزایش منابع مالی شرکت و افزایش ثروت سهامداران در بلند مدت می شود. اغلب چنین فعالیت هایی در قالب فعالیت های تیمی انجام می شوند. تیمی متشکل از یک مدیر مالی خبره و چند مدیر مالی با سابقه کاری حرفه ای ، که همگی جهت پیشرفت و توسعه این شرکت تلاش می کنند و از درآمدهای بالایی نیز برخوردار هستند.

انتخاب رشته درست و آگاهانه ، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در زندگی ما بوده و بعضا اعمال خطا در این مسیر ، باعث شکست در آینده تحصیلی و یا حتی آینده شغلی ما می شود ، پس چه بهتر که با دیدی وسیع و گسترده ، دست به انتخاب در این زمینه بزنیم.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور