خانه معرفی رشته ها رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم

رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم

بازار کار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم
بازار کار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم
مهندسی مکانیک بیوسیستم یا همان کشاورزی ، رشته ای است که در آن متخصصان در تلاش اند که بتوانند با بهره گیری از اصول و روش های مهندسی در قسمت های مختلف سامانه های زیستی و کشاورزی قدم در راه رفع موانع و بهبود فرآیندهای موجود در این دو بخش بردارند. در واقع می توان گفت که افراد در این رشته به فراگیری دانش فنی می پردازند تا بتوانند به توانایی انجام امور فنی مربوط به بخش کشاورزی دست یابند. مهندسی بیوسستم یک رشته “میان رشته ای” است که در ادامه مقاله به توضیح آن خواهیم پرداخت.

یکی از مواردی که داوطلبان در کنار علاقه و مسائل دیگر در هنگام انتخاب رشته باید به آن توجه کنند بازار کار و آینده شغلی رشته انتخابی آن ها است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از دغدغه های مهم دانشجویان ، فارغ از رشته ای که در آن تحصیل می کنند ، نگرانی آنان برای ورود به بازار کار است. همان طور که گفته شد ، از مهندسی بیوسیستم به عنوان یک رشته “میان رشته ای” یاد می شود و دلیل این نامگذاری را هم می توان پیوندی که این شاخه مهندسی بین رشته کشاورزی با برخی رشته های دیگر مانند مهندسی مکانیک ، مهندسی برق و مهندسی مواد ایجاد می کند ، دانست. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این رشته و بازار کار آن آشنا کنیم.

حوزه های مهم در این رشته عبارتند از: طراحی و ساخت تجهیزات کشاورزی ، توسعه و گسترش فناوری و فرآیند های پس از برداشت محصول و همچنین مطالعه و بررسی منابع انرژی های تجدید پذیر.

هدف از رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم

هدف از رشته مکانیک بیوسیستم تربیت متخصصانی است که بتوانند با فراگیری علوم و فنون لازم در کارخانجات طراحی و ساخت تراکتور و ماشین آلات کشاورزی ، تعمیر و نگهداری تاسیسات موجود و افزایش کارایی و ایمنی آن ها ، تحقیق و توسعه در زمینه های ماشین های فرآوری محصولات غذایی و نیز کاربرد انرژی های تجدید پذیر در صنعت کشاورزی به فعالیت بپردازند. از دیگر اهداف این رشته می توان برای کمک به آموزش ماشین آلات کشاورزی در سطوح کاردانی ، دستیاری و خدمت در سایر موسسات فنی بخش دولتی و خصوصی و همچنین تحقیق و پژوهش در وزارت جهاد کشاورزی برای پیشبرد اهداف مربوطه اشاره کرد.

آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی بیوسیستم

فارغ التحصیلان رشته بیوسیستم می توانند در کارخانه های مختلفی اعم از کارخانجات تولیدی ماشین آلات کشاورزی ، چه در قسمت طراحی ماشین آلات و چه در قسمت ساخت و تولید آنان مشغول به فعالیت شوند. حضور در همین کارخانه ها در زمینه های تعمیر و نگهداری ماشین آلات هم یکی دیگر از زمینه های شغلی مهندسی بیوسیستم به شمار می آید. فعالیت به عنوان متخصص در طراحی سامانه های بهره بردار از انرژی های تجدیدپذیر ، مسئول فنی خطوط تولید در کارخانجات صنایع غذایی و همچنین فعالیت به عنوان کارشناس برای همکاری و کمک در زمینه آموزش و پژوهش از دیگر موارد فرصت های شغلی این رشته محسوب می شوند.

لازم به ذکر است که تمامی این مشاغل بخش های مختلفی اعم از طراحی ، بازاریابی و فروش ، مدیریت ، تعمیرات ، نظارت و … را دارا می باشند و همچنین افرادی که در این رشته به فعالیت پرداخته اند و تجربه و دانش لازم را در این زمینه کسب کرده اند ، می توانند با توجه به علاقه و تخصص خود به کارآفرینی بپردازند و بدین ترتیب گامی موثر در راه ایجاد اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی کشور بردارند.

گرایش های رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم

تعداد واحد های درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم که شامل 140 واحد است ، به شرح زیر می باشند.

دروس عمومی22 واحد
دروس پایه23 واحد
دروس تخصصی59 واحد
دروس تخصصی هر گرایش27-25 واحد
دروس تخصصی اختیاری هر گرایش11-9 واحد

رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم دارای سه گرایش می باشد که در ادامه توضیح مختصری از هر یک از آن ها ارائه شده است.

گرایش طراحی ماشین آلات کشاورزی

این گرایش مربوط به طراحی ، ساخت ، تعمیر و همچنین بهینه سازی ماشین آلات کشاورزی و صنایع مرتبط با کارخانجات غذایی بوده و از علوم و فنون مهندسی مکانیک در طراحی و ساخت این ابزارآلات استفاده می شود.

گرایش انرژی های تجدیدپذیر

هدف از این گرایش طراحی و ساخت تجهیزاتی است که بتوانند از انرژی های نو مانند انرژی هسته ای ، انرژی خورشید ، انرژی باد و… استفاده کنند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه هایی مانند طراحی و توسعه سامانه های انرژی های تجدیدپذیر و همچنین در امر آموزش و تحقیقات به فعالیت بپردازند.

گرایش فناوری پس از برداشت

در گرایش فناوری پس از برداشت ، از علوم و فنون مکانیک به منظور طراحی ماشین آلات کشاورزی و همچنین برنامه ریزی خط تولید استفاده می شود. به علاوه متخصصین در این گرایش سعی دارند تا با به کارگیری روش های نوین مثل استفاده از ربات ها در کارخانجات ، بتوانند اموری مانند تشخیص و دسته بندی تولیدات کارخانجات را بهبود بخشند.

دانشگاه های پذیرنده دانشجو در رشته مهندسی بیوسیستم

لیست تعدادی از دانشگاه های پذیرش دانشجو در رشته مهندسی بیوسیستم در مقطع کارشناسی به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه اراک
  • دانشگاه بوعلی همدان
  • دانشگاه رازی کرمانشاه
  • دانشگاه شهر کرد
  • دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعتی شاهرود
  • دانشگاه فردوسی مشهد

این رشته در دانشگاه های مختلفی در سراسر کشور ارائه می شود که شما می توانید با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ، از لیست دانشگاه های مذکور مطلع شوید. اگر هنوز در مرحله تحقیق و بررسی مشاغل مختلف برای انتخاب رشته خود می باشید ، می توانید برای آشنایی با بازار کار رشته مهندسی پزشکی ، بازار کار رشته مهندسی مکانیک ، بازار کار رشته مهندسی برق ، بازار کار رشته مهندسی شیمی و… به لینک های مربوطه مراجعه نمایید. 


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور