خانه معرفی رشته ها رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی

معرفی و بررسی آینده شغلی رشته مهندسی پزشکی

بازار کار رشته مهندسی پزشکی
بازار کار رشته مهندسی پزشکی
“رشته مهندسی پزشکی” که نام دیگر آن مهندسی زیست پزشکی می باشد،این رشته همانطور که از نامش مشخص است تلفیقی از علم فنی مهندسی و علم پزشکی می باشد و به عبارت دیگر می توانیم بگوییم که رشته مهندسی پزشکی یک تخصص بین رشته ای است که علاوه بر کاربردهای زیاد آن در تشخیص و درمان، ارتباط نزدیکی با بسیاری از علوم دیگر دارد.در واقع رشته مهندسی پزشکی با هدف یاری رساندن به پزشکان در تشخیص و درمان و به منظور برطرف نمودن نیازهای پزشکی در زمینه طراحی، ساخت و نگهداری تجهیزات و ابزارهای پزشکی در جهت پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها ایجاد شده است.از مزایای این رشته این است که مهندسی پزشکی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده‌ است به طوری که تشخیص بدون دستگاه‌ها امکان‌ پذیر نیست.از جمله دستکاه های ساخته شده توسط مهندسان پزشکی می توانیم به EEG ,ECG ,MRI ,CT- Scan و … اشاره کنیم که کمک بسیار بزرگی به علم پزشکی نموده‌ اند.

رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی 140 واحد درسی را در برمی گیرد که 20 واحد آن مربوط به دروس عمومی، 20 واحد مربوط به دروس پایه، 47 واحد مربوط به دروس اصلی و 47 واحد هم به دروس اختصاصی اختصاص دارد.امکان ادامه تحصیل در در رشته مهندسی پزشکی در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی وجود دارد که گرایش های مقطع ارشد این رشته شامل بیوالکتریک، بیومکانیکی و بیومتریال می باشد.رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد شامل 38 واحد درسی، تحقیقاتی است که 24 واحد مربوط به دروس تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد پروژه می باشد.

گرایش های مقطع کارشناسی رشته مهندسی پزشکی 

  • گرایش مدل سازی سیستم‌ های فیزیولوژیکی
  • گرایش ابزار دقیق در مهندسی پزشکی
  • گرایش مهندسی پزشکی بالینی
  • گرایش پردازش تصاویر پزشکی
  • گرایش مهندسی توانبخشی
  • گرایش مهندسی ورزش
  • گرایش مهندسی بافت
  • گرایش بیو الکتریک
  • گرایش بیو مکانیک
  • گرایش بیو مواد

مهندس پزشکی چه وظایفی دارد؟

در پاسخ به این سوال که مهندس پزشکی چه وظایفی دارد لازم است بدانید که مهندس پزشکی وظایف گوناگونی دارد برای مثال :نظارت واجرای عملیات صادرات و واردات تجهیزات و دستگاه های پزشکی،انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نظری و عملی در خصوص تولید یا بهبود کیفیت تجهیزات و دستگاه های پزشکی،نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی، آموزش نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های پزشکی به کارکنان بیمارستان ها، پزشکان،طراحی و تولید لوازم ، تجهیزات و دستگاه های پزشکی و … از جمله وظایفی است که مهندسان پزشکی بر عهده دارند.اما برای آشنایی با زمینه کار مهندس پزشکی در حوزه های  های مختلف جدول زیر را مشاهده نمایید.برای آگاهی از شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی کلیک نمایید.

زمینه های کاری رشته مهندسی پزشکی 

طراحی و ساخت

مهندسان پزشکی در این زمینه به طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی و الکترونیکی ،بخش های مکانیکی و برقی سیستم های تصویرگر پزشکی، سیستم های اندازه گیری پزشکی و بیمارستانی،قطعات و اندام مصنوعی بدن می پردازند.

تعمیر و نگهداری و بهینه‌ سازی

در این زمینه نیروهای متخصصی که اطلاعات و مهارت کافی در زمینه های بهینه سازی و یا تلفیق دستگاه های پزشکی را دارند، می توانند در بخش های مربوط به تعمیر،نصب،راه اندازی و نگهداری از تجهیزات پزشکی به فعالیت می پردازند.

خرید و فروش تجهیزات پزشکی

با توجه به کاربردی بودن رشته مهندسی پزشکی در مسائل مربوط به سلامت انسان بدون شک خرید و فروش تجهیزات پزشکی جزو پردرآمد ترین صنایع در جهان محسوب می شود.

بررسی بازار کار و فرصت های شغلی رشته مهندسی پزشکی 

آگاهی از بازار کار و فرصت های شغلی رشته مهندسی پزشکی از دیگر سوالاتی است که برای داوطلبان علاقه مند به تحصیل در این رشته مطرح می شود.توجه داشته باشید که رشته مهندسی پزشکی در بیشتر کشور های دنیا به لحاظ بازار کار در موقعیت مناسبی قرار دارد.اما بهترین راه برای کسب توانایی و مهارت لازم در زمینه مهندسی پزشکی، گذراندن دوره های کارآموزی مناسب در بیمارستان ها و شرکت های تجهیزات پزشکی است.فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی در صورت دارا بودن مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند برای ورود به شغل مهندسی پزشکی اقدام کنند و در مراکز تحقیقاتی از جمله موسسه استاندارد، بنیاد مستضعفان و جانبازان، مرکز تحقیقات وزارت دفاع و سایر مراکز تحقیقاتی، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت صنایع، سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان های دولتی و خصوصی ،شرکت ها یا کارخانه های تولید کننده انواع وسایل، تجهیزات و دستگاه های پزشکی به فعالیت بپردازند.ضمن اینکه فارغ التحصیلان در صورت داشتن تجربه و سرمابه لازم می توانند برای تاسیس شرکت وارد کننده تجهیزات پزشکی اقدام نمایند و یا در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به تدریس و پژوهش بپردازند.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۰ نظر
  1. عسل

    سلام،حدود شهریه دانشگاه آزاد برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی، چقدر هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، شهریه حدودی رشته مورد نظر در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد هر ترم (۱/۸۰۰/۰۰۰_۳/۰۰۰/۰۰۰ ثابت+ متغیر) می باشد.

  2. سانیا

    سلام خسته نباشید برای قبولی مهندسی پزشکی با سوابق تحصیلی حداقل معدل کتبی چند باید باشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای قبولی در رشته های براساس سوابق تحصیلی عوامل مختلفی از جمله: معدل کل دیپلم وکتبی نهایی، تعداد ظرفیت ها و تعداد متقاضیان بستگی دارد.

  3. محمد مهدی

    سلام بنده کنکور ۱۴۰۰ سال دوم کنکورم هست و رشته تجربی هستم .میخواستم بدونم میتونم در رشته تحصیلی مهندسی پزشکی تحصیل بکنم از این روزانه و اینا هم سر در نمیارم

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در صورتی که قصد اداه تحصیل در دانشگاه های (دوره های روزانه) را دارید، برای انتهاب رشته مهندسی پزشکی می بایست در کنکور سراسری ریاضی شرکت نمایید.

  4. امیر

    سلام خسته نباشید بنده امسال در کنکور سراسری کارشناسی فوریت های پزشکی قبول شدم
    آیا میتوانم برای ارشد برم مهندسی پزشکی ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم سال ۱۴۰۰، محدودیتی از بابت ثبت نام در سایر رشته ها وجود ندارد.

  5. میعاد شیروانی

    سلام میشه از رشته الکتروتکنیک مهندسی پزشکی خواند
    خیلی مهمه برام لطفاً جواب بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام،
      داوطلبان نظام جدید فنی و حرفه ای و کارودانش، مجاز به شرکت در آزمون سراسری می باشند، لذا چنانچه قصد ادامه تحصیل در رشته مذکور را داشته باشید می بایست در آزمون و در گروه آزمایشی ریاضی و فنی شرکت کرده و درصورت قبولی به ادامه تحصیل در رشته مذکور بپردازید. لازم به ذکر است شما مجاز به شرکت در مرحله پذیرش از طریق سوابق تحصیلی نیز می باشید و درصورتی که رشته مهندسی پزشکی در واحد دانشگاهی مدنظر ارائه شده باشد می توانید در واحد آموزشی (بدون آزمون) نام نویسی کرده و به تحصیل بپردازید.

  6. نگین درخشنده

    با سلام ببخشید من امسال سال نهمم هست و انتخاب رشته دارم و به شدت مردد هستم بین رشته ریاضی و تجربی علاقه خودمم ریاضیه ولی از شغل هاش خوشم نمیاد از شغل های تجربی هم خوشم نمیاد میدونم خیلی غیر منطقیه ولی دلم میخواد تو نیروی هوایی کار کنم همه هم بهم میگن آیندتو بخاطرش تباه نکن ولی نمیتونم بهش فکر نکنم میشه لطفا منو راهنمایی کنید ممنون‌…

    • ایران مشاوره

      با سلام ، انتخاب رشته تحصیلی در پایه دهم ، یکی از مهم ترین تصمیمات و انتخاب ها در مراحل زندگی می باشد ، و این موضوع تاثیر مستقیم در آینده شغلی و تحصیلی شما خواهد داشت ،شما می بایست با توجه به علاقه خود و استعدادی که در درک و فهم دروس مختلف دارا هستید ،انتخابی صحیح و منطقی برای رشته تحصیلی خویش داشته باشید . مشورت با والدین و توجه به آینده شغلی رشته ها نیز در این تصمیم گیری به شما کمک شایانی می کند .

  7. فاطمه

    سلام خسته نباشید از رشته ی تجربی میشه رفت مهندسی پزشکی روزانه یا فقط باید رفت آزاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ،
      مطابق با دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی ، شما با شرکت در آزمون سراسری در گروه آزمایشی تجربی ، در دوره های روزانه امکان انتخاب رشته مهندسی پزشکی را ندارید.

  8. علی

    سلام ببخشید با کارشناسی بهداشت عمومی میتوان برا ارشد مهندسی پزشکی خواند؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، بله شما با مدرک فارغ التحصیلی کارشناسی خود می توانید ، در مقطع کارشناسی ارشد برای رشته مهندسی پزشکی در یکی از مجموعه های ( مهندسی برق ، مهندسی مکانیک و مهندسی مواد و متالوژی ) ثبت نام و شرکت نمایید . همچنین شما می توانید جهت دریافت اطلاعات مربوطه به مشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد مراجعه نمایید .

  9. مهرانه

    با سلام ی سل مهم و فوری داشتم من بین دو رشته حسابداری و مهندسی پزشکی موندم نمیدونم کدومو انتخواب کنم ک بازار کارش خوب باشه فقط چون فکر میکنم ک حسابداری رو اکثر اداره ها و بانک ها و….. استخدام میکنن ولی مهندسی پزشکی فقط اختصاص ب بیمارستان داره اونم هر بیمارستان ی نفر میشه راهنمایی کنین

  10. منصور

    منصور
    سلام مهندسی پزشکی در حوزه خرید و فروش تجهیزات یعنی واردات شرایط مجوز گرفتن سختی داره
    و سرمایه ی اولیه بیشتر از ۵۰۰ میلیون نیاز هست بنظرتان

    • ایران مشاوره

      سلام. سرمایه مورد نیاز برای کار شما بستگی به گستردگی کارتون داره.

  11. سارا

    سلام ببخشید طبق نوشته شما مهندسی پزشکی یک انتخاب خوب است که هم ورود بهش از طریق دانشگاهای مختلف راحت و هم بازار کار و درامد خوبی داره اما چرا اکثره دانشجویانش ناراضی ان و خیلیا هم انصراف میدن یا بیکارن؟

دریافت مشاوره پیج کنکور