خانه معرفی رشته ها رشته پزشکی

رشته پزشکی

 بازار کار و آینده شغلی رشته پزشکی
رشته پزشکی

امروزه درحالی که بسیاری از رشته‌ ها، طرفدار و متقاضی خود را از دست داده اند، رشته‌ های علوم پزشکی و پیراپزشکی، هم چنان جزو پرطرفدارترین ها هستند. در صدر آن ها رشته پزشکی، به علت درآمد مناسب و جایگاه اجتماعی که برخوردار است، مورد محبوبیت بسیاری از افراد قرار دارد. رشته پزشکی در دانشگاه، شامل 5 دوره‌ می‌ باشد. برای آگاهی بیشتر از این دوره ها در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

با وجود تعدد پزشکان در جامعه امروز، بسیاری از مناطق محروم، با کمبود پزشک مواجه اند.

چه افرادی مناسب تحصیل در رشته پزشکی هستند؟

مقوله توانمندی برای تحصیل در رشته ای خاص مانند پزشکی، که به طور مستقیم با جان و زندگی مردم سروکار دارد، اهمیت متفاوتی خواهد داشت. به همین علت همه افرادی که علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند، لزوما مناسب ادامه تحصیل به عنوان پزشک نخواهند بود. در نتیجه این دسته از افراد می بایست دارای ویژگی های به خصوصی چه در زمینه علمی و چه از نظر شخصیتی باشند، تا بتوانند به درستی از پس گذراندن مراحل مختلف آن برآیند. اما ویژگی های مد نظر ما چیست؟

توانمندی های لازم برای تحصیل در رشته پزشکی

برخی گمان می کنند که ورود به دانشگاه و رشته پزشکی از دوران تحصیل آن سخت تر است در حالی که در اشتباه به سر می برند! لازمه موفقیت در این رشته، داشتن دامنه اطلاعاتی وسیع و توانایی تحقیق و پژوهش در سطح بسیار گسترده می باشد. پس بدانید در صورتی که عواملی از جمله پشتکار، انگیزه و علاقه کافی را در خود نداشته باشید و وارد این رشته شوید، به زودی درمانده خواهید شد.

به ویژه اینکه دانشجویان پزشکی نسبت به سایر رشته ها، دوره تحصیلی طولانی تر و به مراتب سخت و پیچیده تری، دارند. از آنجایی که دانشجویان این رشته به دلایل مختلفی از جمله: گذراندن شیفت های طولانی، نبود درآمد تا پایان دوره عمومی و غیره تحت فشار روانی قرار خواهند گرفت، پس در صورتی که از روحیه بالایی که متناسب تحمل شرایط سخت این رشته باشد، برخوردار نیستید، بهتر است رشته های دیگر گروه آزمایشی علوم تجربی را انتخاب کنید.

دروس مهم برای پذیرش در رشته پزشکی

از جمله نکاتی که باید مورد توجه افراد خواهان تحصیل در این رشته قرار گیرد، مواد درسی است که جهت قبولی در رشته پزشکی در آن ها باید دارای استعداد و توانمندی بسیاری باشند. به طور مثال کسی که علاقه ای به درس زیست شناسی ندارد و برای مطالعه آن تلاشی نمی کند، طبیعتا نمی تواند به پذیرش در این رشته امیدوار باشد.

حتی در صورتی که فرد با وجود عدم علاقه اما با مطالعه زیاد هم بتواند موفق به قبولی در این رشته شود، به دلیل ارتباط درس های دوره کنکور با واحد هایی که باید در زمان تحصیل خوانده شوند، در میانه راه از ادامه تحصیل دلسرد خواهد شد. از مهم ترین دروس تاثیرگذار برای پذیرش در این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دروس عمومی:

  • دین و زندگی
  • ادبیات و زبان فارسی
  • زبان انگلیسی
  • عربی

دروس تخصصی:

  • زیست شناسی با ضریب 4
  • شمی با ضریب 2
  • فیزیک با ضریب 2
  • ریاضی با ضریب 2
  • زمین شناسی

دوره های تحصیلی رشته پزشکی

علوم پایه

در این دوره به علت آشنا نبودن دانشجویان به مباحث پایه علوم بالینی پرداخته می‌ شود. طول این دوره، 2 سال است و دانشجویان پس از این 2 سال، به منظور ورود به دوره بعدی، در آزمونی جامع، شرکت می‌ کنند. داوطلبان در این دوره ملزم به گذراندن واحد های درسی زیر خواهند بود.

دروس دوره علوم پایه رشته پزشکی
عنوان درس
بیوشیمی 1 و 2 و عملیزبان پیش دانشگاهی / زبان عمومی و زبان انگلیسی 2 / زبان تخصصی 1 و 2
آناتومی اندام / آناتومی تنه / آناتومی سروگردنکامپیوتر
روانشناسیبافت شناسی تئوری و عملی
تربیت بدنی 1 و 2متون اسلامی
بهداشت 1 و 2 و 3فیزیولوژی 1 و 2
معارف اسلامی 1 و 2اخلاق اسلامی
فیزیک پزشکیژنتیک
فارسیتوروآناتومی
باکتری شناسی تئوری و عملیویروس شناسی
ایمنی شناسیتاریخ اسلام
پاتولوژی عمومیجنین شناسی
انگل و قارچ شناسیانقلاب اسلامی

نشانه‌ شناسی و فیزیوپاتولوژی

طول این دوره 6 ماه بوده و در این دوره دانشجویان به فراگیری مطالبی هم چون آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، شناخت ساز و کار بیماری‌ ها و عوامل مؤثر در آن‌ ها، تشخیص انواع بیماری‌ ها، نشانه ها و راه های درمان آن ها، می‌ پردازند. همچنین دروس مورد مطالعه این دوره عبارتند از:

دروس دوره فیزیوپاتولوژی رشته پزشکی
عنوان درس
فارماکولوژی 1 و 2کار آموزی بهداشت
سمیولوژی 1 و 2فیزیوپاتولوژی ریه
فیزیوپاتولوژی کلیهفیزیوپاتولوژی گوارش
فیزیوپاتولوژی قلبفیزیوپاتولوژی غدد
فیزیوپاتولوژی خونفیزیوپاتولوژی روماتولوژی
پاتولوژی اختصاصی نظری و عملیاسکیل لب

کارآموزی بالینی

طول این دوره 20 ماه می‌ باشد و دانشجویان به شناخت بیماری ها و علائم و راه های درمان آن، از لحاظ بالینی و آزمایشگاهی می پردازند تا بتوانند در زمان مواجهه با بیمار، به بهترین نحو ممکن، به پیش گیری و درمان کمک کنند. همچنین دانشجویان این رشته باید دروس موجود در جدول زیر را در این دوره بگذرانند.

دروس دوره کارآموزی علوم بالینی رشته پزشکی
عنوان درس
کارآموزی جراحیکارآموزی داخلیکارآموزی قلبکارآموزی عفونی
کارآموزی مغز و اعصابکارآموزی ارتوپدیکارآموزی ارولوژیکارآموزی بهداشت
کارآموزی اطفالکارآموزی زنانکارآموزی رادیولوژیکارآموزی چشم
کارآموزی گوش و حلق و بینیکارآموزی پوستکارآموزی روانپزشکیبیماری های جراحی
بیماری های عفونیبیماری های مغز و اعصاببیماری های اطفالبیماری های زنان و زایمان
بیماری های روانیآمار پزشکی و روش تحقیقاپیدمیولوژیپزشکی قانونی و مسمومیت ها
تاریخ و اخلاق پزشکیپایان نامه نظری

کارورزی بالینی

طول این دوره 18 ماه است. هدف این دوره، پرورش مهارت و قدرت تصمیم‌ گیری کارورزان و افزایش اعتماد به نفس آن ها، از طریق برخورد مستقیم‌ با مسائل بهداشتی – درمانی و قبول مسئولیت در این زمینه، می‌ باشد. در این دوره نیز افراد باید واحد های مشخصی را بگذرانند که در ادامه به آن پرداخته شده است.

دروس دوره کارورزی بالینی رشته پزشکی
عنوان درس
کارورزی داخلیکارورزی جراجی
کارورزی اطفالکارورزی زنان و زایمان
کارورزی روانپزشکیکارورزی چشم
کارورزی مغز و اعصابکارورزی بهداشت
کارورزی ارتوپدیکارورزی ارولوژی
کارورزی گوش و حلق و بینیکارورزی پوست
کارورزی قلبکارورزی جراحی اعصاب
پایان نامه عملی

طرح اجباری

در این دوره کارورزان به مناطق محروم رفته و مشغول به گذراندن طرح کارورزی خود می‌ شوند اما لازمه ورود به این دوره، گذراندن و موفقیت در آزمون جامعی است که قبل از این مرحله برگزار می شود و شامل کلیاتی از دروس پایه، اصلی و عمومی فیزیولوژی و علوم بالینی است.

شرایط معافیت از طرح

دسته ای از فارغ التحصیلان رشته پزشکی به شرط داشتن شرایط لازم می توانند درخواست خود را جهت معافیت از گذراندن طرح اجباری ثبت نمایند. این شرایط که در دو دسته معافیت های در اختیار وزارت بهداشت و معافیت های در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور تقسیم بندی می شوند، عبارتند از:

معافیت های در اختیار وزارت بهداشت

  • افراد فارغ التحصیل از دانشگاه های خارج از کشور و یا منتقل شده به دانشگاه های داخلی که از مزایای ارز دولتی استفاده نکرده و دوره تکمیلی را در داخل کشور پرداخته و شهریه مربوطه را پرداخت کرده باشند.
  • بانوان متاهل که قبل از اول آذر 1380 فارغ التحصیل شده اند.
  • اشخاص دارای گواهی معافیت طرح از مقطع تحصیلی پیشین
  • فارغ التحصیلان دارای مشکل حاد پزشکی به تایید شورای عالی پزشکی
  • افرادی که در مقطع قبلی طرح خود را انجام داده اند.
  • فارغ التحصیلان مازاد بر نیاز در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر
  • افرادی که حداقل به مدت 6 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه خدمت کرده باشند.
  • دانش آموختگان استعدادهای درخشان

معافیت های در اختیار دانشگاه های علوم پرشکی کشور

  • مادرانی که حضانت فرزند خود را بر عهده دارند.
  • آزادگان و همسران و فرزندان آن ها
  • فرزندان و همسران شهدا و مفقودین جنگ تحمیلی
  • افراد تک فرزند خانواده
  • خواهر و برادر شهدا (تنها یک نفر از اعضای خانواده مجاز به استفاده از معافیت می باشد.)
  • جانباز بالای 25 درصد و فرزند جانباز بالا 50 درصد و همچنین همسر جانباز بالای 70 درصد
  • افراد فارغ التحصیل در رشته های اجباری در صورت رسیدن به سن 45 سال
  • اشخاصی که به مدت 4 ماه در صف انتظار به کارگیری به سر برده باشند.
  • سپری کردن خدمت نطام وظیفه برای آقایانی که دارای شرایط معافیت های خدمت باشند.

گرایش های رشته پزشکی 

رشته پزشکی در مقاطع تخصص و فوق تخصص دارای گرایش های مختلفی می باشد، که داوطلبان می توانند پس از فارغ التحصیلی از مقطع عمومی جهت شرکت در آزمون تخصصی پزشکی این گرایش ها شرکت نمایند.

  • بیهوشی
  • پوست
  • رادیولوژی
  • طب اورژانس
  • جراحی عمومی
  • داخلی
  • نورولوژی
  • جراحی مغز و اعصاب
  • زنان و زایمان

آینده شغلی و بازار کار رشته پزشکی

اگر با توجه به فعالیت و تعداد پزشکان در شهرهای بزرگ بخواهیم نیاز به این رشته را بررسی کنیم، به نظر می‌ رسد که این رشته اشباع شده باشد؛ درحالی که هنوز بسیاری از مناطق محروم بدون پزشک به سر می‌ برند.

طبق برآورد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، می‌ توان گفت که تعداد پزشکان حاضر در جامعه هنوز هم به طور کامل پاسخ گوی نیاز جمعیت کشور نمی‌ باشند. در این راستا می توان با گسترش دانشکده‌ های پزشکی در سطح کشور و به کارگیری تمام امکانات بیمارستانی، به منظور افزایش نیروی انسانی پزشکی، به رفع این معضل، کمک کرد. هم چنین می‌ توان با آموزشی صحیح، دانشجویانی با اخلاق، جهت خدمت رسانی به بهترین نحو، تربیت کرد.

پزشکان به طرق مختلف می‌ توانند برای اشتغال خود اقدام کنند. یکی از این راه ها، داشتن یک مطب شخصی و ویزیت بیماران در مطب می‌ باشد که از درآمد بهتری برخوردار است. هم چنین می توانند در بیمارستان ها و درمانگاه ها و سایر مراکز بهداشتی درمانی به ویزیت و درمان مراجعه کنندگان بپردازند. بنابراین برای علاقه مندان به این رشته به لحاظ اشتغال، نگرانی زیادی وارد نیست.

جالب است بدانید پزشکانی هستند که پس از پایان دوره تحصیل علاقه ای به کار در تخصص خود نداشته و به مشاغل دیگر می پردازند. در واقع پزشکی بیکار نمی ماند مگر این که خودش بخواهد!

مزایای تحصیل در رشته پزشکی

تحصیل در رشته پزشکی دارای مزایای بسیاری از جهات مختلف مالی و اجتماعی می باشد. افراد شاغل در این رشته، معمولا دارای درآمد بالا هستند، به خصوص اگر در مقاطع تخصص و فوق تخصص ادامه تحصیل دهند. همچنین این گروه از موقعیت اجتماعی خوبی نیز برخوردار بوده و وجهه قابل قبولی حتی در سطوح بین الملل خواهند داشت.

ظرفیت رشته پزشکی

طبق آخرین اخبار، بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرار است از کنکور 1401 به مدت 4 سال پیاپی، هر سال به میزان 20 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی افزوده شود. این طرح که به جهت افزایش پزشک و توزیع خدمت رسانی عادلانه در تمامی مناطق کشور تصویب شده است، موجب می شود تا سال 1411 به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت، 20 پزشک وجود داشته باشد.

در همین راستا برای کنکور سراسری 1401، ظرفیت 1600 نفری جهت پذیرش متقاضیان این رشته در نظر گرفته شده است که البته باید خاطر نشان که این افزایش سهمیه به دارندگان سهمیه مناطق محروم و با ظرفیت بومی گزینی اختصاص داده شده است.

میانگین درآمد پزشکان در کشور

همان طور که گفته شد، یکی از دلایل محبوبیت این شغل، درآمد مناسب آن است که نسبت به سایر مشاغل از محاسن نسبتا بهتری برخوردار است. درآمد پزشکان بسته به شرایط، تخصص و محل کارشان متفاوت است. طبق معمول دارندگان مطب شخصی از درآمد بیشتری، نسبت به همکاران خود در مراکز دولتی، برخوردارند. اما نرخ درآمد یک پزشک عمومی با پزشک متخصص زمین تا آسمان تفاوت دارد!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میانگین درآمد یک پزشک عمومی، در ماه، بین 5 تا 7 میلیون تومان است در حالی که این مبلغ، برای یک پزشک متخصص بیشتر برآورد می شود. پزشکان متخصص بسته به نوع تخصص خود مشمول درآمدهای متفاوتی می شوند. به عنوان نمونه متخصصان جراحی از متخصصان غیر جراحی درآمد بیشتری کسب می کنند. به همین سبب بسیاری از پزشکان عمومی تمایل به گرفتن تخصص دارند اما فقط تعداد اندکی موفق می شوند.

وظایف یک پزشک

یک پزشک در اکثر مواقع با بیماران ارتباط مستقیم دارد که این ارتباط موجبات وظایفی را برای او فراهم می آورد؛ مانند تشخیص بیماری، درمان بیمار، تجویز دارو، معرفی به پزشک متخصص مربوطه (در صورت لزوم) و مانند این ها.

یک پزشک با توجه به دانش و اطلاعاتی که در دوران تحصیل و یا بر اساس تجارب خود کسب کرده است به تشخیص بیماری و مداوای آن می پردازد و در این راستا متناسب با نوع بیماری، داروهای مورد نیاز را تعیین کرده و یا بیمار را به یک متخصص ارجاع می دهد تا از تشخیص غلط بیماری، جلوگیری شود.

رتبه قبولی رشته پزشکی

داوطلبانی که تمایل دارند در این رشته پذیرش شوند، می دانند که باید در این مسیر تلاش و همت بسیاری داشته باشند، به همین دلیل می بایست حتما برنامه ریزی دقیقی در این باره داشته و از موارد متخلفی همچون آخرین رتبه قبولی پزشکی دانشگاه سراسری اطلاع داشته باشند. چراکه این موضوع با نشان دادن درصد های لازم دروس مختلف برای پذیرش در دانشگاه های مختلف این رشته، کمک شایانی به برنامه ریزی صحیح درسی متقاضیان آن خواهد نمود.

میزان شهریه رشته پزشکی در دانشگاه های آزاد و پردیس خودگردان

اگرچه اغلب داوطلبان این رشته تمایل دارند که در دانشگاه های سراسری به تحصیل درآن بپردازند، اما برای افرادی که از نظر مالی محدودیتی در این زمینه ندارند، دانشگاه های علوم پزشکی آزاد و پردیس خودگردان نیز می توانند گزینه مناسبی باشند.

البته در هرصورت اطلاع از شهریه این دانشگاه ها برای انتخاب آن ها به عنوان دانشگاه هدف در روند انتخاب رشته کنکور، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. به همین جهت در جدول زیر میزان شهریه دانشگاه های مذکور برای این رشته ارائه شده است.

شهریه رشته پزشکی سال 1401
نام دانشگاهمقطع تحصیلیمیزان شهریه
دانشگاه آزادکاردانی5 میلیون و 520 هزار تومان تا 6 میلیون و 350 هزار تومان
کارشناسی ناپیوسته6 میلیون و 150 هزار تومان تا 7 میلیون و 560 هزار تومان
کارشناسی پیوسته7 میلیون و 680 هزار تومان تا 11 میلیون و 800 هزار تومان
کارشناسی ارشد14 میلیون تومان تا 15 میلیون و 840 هزار تومان
دکتری تخصصی18 میلیون تومان تا 19 میلیون و 500 هزار تومان
دکتری پیوسته19 میلیونو 600 هزار تومان تا 20 میلیون و 800 هزار تومان
دانشگاه پردیس خودگردان و ظرفیت مازادکاردانی7 میلیون و 360 هزار تومان تا 8 میلیون و 650 هرار تومان
کارشناسی ناپیوسته8 میلیون و 980 هزار تومان تا 10 میلیون و 950 هزار تومان
کارشناسی پیوسته10 میلیون و 500 هزار تومان تا 12 میلیون و 900 هزار تومان
کارشناسی ارشد14 میلیون و 500 هزار تومان تا 16 میلیون و 500 هزار تومان
دکتری تخصصی19 میلیون و 300 هزار تومان تا 20 میلیون و 900 هزار تومان
دکتری پیوسته19 میلیون و 800 هزار تومان تا 25 میلیون و 300 هزار تومان

ادامه تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور

برخی از افراد نیز با توجه به شرایط سخت قبولی این رشته در دانشگاه های داخلی، تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می گیرند. که البته شرایط پذیرش در این دانشگاه ها نیز دارای مشکلات بسیاری بوده و داوطلبان می بایست ویژگی های زیادی داشته باشند تا با درخواست آن ها موافقت شود.

از جمله این موارد می توان به اهمیت تسلط بر زبان انگلیسی اشاره نمود، به علاوه اینکه برخی از این دانشگاه ها نیز دارای آزمون ورودی بوده پس در هر صورت اطلاع کامل از دروس دوره دبیرستان لازم خواهد بود، همچنین تحصیل در اغلب این دانشگاه ها نیازمند صرف هزینه های متفاوتی می باشد.

البته اگر قصد تحصیل در هر یک از این مراکز در کشور های خارجی را دارید، لازم است در صورتی که می خواهید پس از اتمام دوره تحصیل به کشور خود بازگشته و به اشتغال در این زمینه بپردازید، از مورد تایید بودن مدرک دانشگاه انتخابی، توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران اطمینان حاصل نمایید.

دانشگاه های برتر پذیرنده

در این بخش برای آگاهی بیشتر شما، به ذکر تعدادی از بهترین دانشگاه های پذیرنده رشته پزشکی در دنیا پرداخته ایم، که البته اگرچه تحصیل درآن ها دارای شرایط سخت تری می باشد، اما دارای مدارج و رتبه های علمی بالا بوده و مدرک دریافت شده از آن ها معتبر خواهد بود. اسامی این دانشگاه ها به شرح زیر است.

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه پزشکی آکسفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه نیویورک
  • دانشگاه ادینبورگ
  • کالج امپریال لندن
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه سیدنی
  • دانشگاه ملبورن
  • کینگز کالج لندن

سوالات متداول

1- چه افرادی مناسب تحصیل در رشته پزشکی هستند؟

کسانی که دارای روحیه بالا برای تحمل شرایط تحصیل در این رشته و همچنین علاقه مند به آن بوده و دارای همت و پشتکار بالا می باشند.

2- تحصیل در رشته پزشکی دارای چند دوره است؟

تحصیل در این دوره شامل 5 دوره علوم پایه، نشانه شناسی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است، که جزئیات آن ها در متن مقاله ذکر شده است.

3- وظایف یک پزشک چیست؟

به طور کلی وظایف یک پزشک، تشخیص بیماری، درمان بیمار، تجویز دارو، معرفی به پزشک متخصص مربوطه و مانند این ها می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور