خانه مشاوره تحصیلی برنامه ریزی کنکور تجربی ۱۴۰۲

برنامه ریزی کنکور تجربی ۱۴۰۲

روش تست زنی کنکور تجربی 1402
برنامه ریزی کنکور تجربی 1402

داوطلبان کنکور سراسری 1402 باید برای هر لحظه از زمان خود برای این امتحان برنامه ریزی کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را کسب نمایند اما به دلیل آشنا نبودن با اصول برنامه ریزی، مطالعه صحیح و نحوه تست زدن همواره مضطرب و نگران هستند.

تعداد متقاضیان شرکت کننده در کنکور سراسری تجربی بیشتر از دیگر گروه های آزمایشی می باشد؛ زیرا تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی آرزوی بسیاری از داوطلبان است که با تلاش، انگیزه و اراده و همچنین بابرنامه ریزی درسی منسجم می توانند به راحتی این مسیر را با موفقیت به پایان برسانند اما گذراندن این راه پر پیچ و خم مستلزم آگاهی از یک سری تکنیک ها جهت برنامه ریزی است که در ادامه مقاله به آن پرداخته ایم.

با شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور تجربی، می توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای رفع آن ها تلاش کنید.

برنامه ریزی کنکور تجربی 1402

متقاضیانی که می خواهند در کنکور سراسری ۱۴۰2 شرکت نمایند بایستی برنامه ریزی اصولی داشته تا با رعایت این برنامه بتوانند در رشته محل مورد نظرشان پذیرفته شوند. با توجه به اینکه هر فردی خصوصیات اخلاقی، شرایط و روحیات متفاوتی دارد، باید از برنامه ریزی مختص به خود مانند: نحوه درست چینش زمان مطالعه، تست زنی و… را داشته باشد.

گام اول: تعیین هدف

یکی از گام های اصلی و اساسی برای پیروز شدن در هر کاری مثل بزرگ ترین ماراتن علمی کشور یعنی کنکور سراسری، داشتن هدف است. بنابراین قبل از شروع هر برنامه ای، هدف خود را مشخص نموده و تعیین نمایید که می خواهید در چه رشته و دانشگاهی تحصیل کنید. داشتن هدف شانس موفقیتتان را دو چندان کرده و همواره به این موضوع فکر کنید که آیا برای رسیدن به این هدف بزرگ حاضرید سختی های این مسیر را تحمل کنید یا خیر؟

پس در ابتدا، یک قلم و کاغذ بردارید و هدف خود را بر روی آن بنویسید و در جایی که در دسترس شماست، قرار داده و هر روز علاوه بر مشاهده، به آن فکر کنید. مثلا بنویسید “من در کنکور تجربی 1402، رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده ام.” و حتما از فعلی استفاده کنید و یا نگارش آن طوری باشد که انگار به آن دست یافته اید، چرا که شما صاحب آن هدف و آرزو هستید که در انتظار محقق شدن می باشد. توجه داشته باشید که نا امیدی و بی انگیزگی جایی در مسیر موفقیت شما ندارند و هیچ گاه برای رسیدن به آرزوهای خود نباید دست از تلاش بردارید.

گام دوم: برنامه ریزی یک سال کنکور

بعد از تعیین هدف، بایستی یک برنامه کلی و جامعی را طراحی کنید که چشم اندازی از یک سال کنکوریتان باشد. مثلا اگر 9 ماه تا کنکور زمان دارید، آن را بر حسب مطالعه اولیه، مرور و جمع بندی تقسیم بندی نمایید؛ یعنی 2 ماه برای مطالعه پایه دهم، 2 ماه برای پایه یازدهم و 2 ماه برای پایه دوازدهم وقت بگذارید. ماه هفتم و هشتم یعنی 2 ماه نیز برای مرور هر سه پایه و ماه آخر را به جمع بندی اختصاص دهید.

برای این تفکیک زمانی باید سطح درسی خود را بر حسب ضعیف، متوسط و قوی در نظر بگیرید؛ به این معنا که افراد ضعیف زمان بیشتری برای مطالعه اولیه نیاز دارند و داوطلبان قوی به طبع از زمان کمتری برای خوانش دروس بهره می برند و مابقی آن را صرف مرور و یا تست زنی می کنند. البته این تقسیم بندی ها کلی است یعنی در زمانی که مطالعه اولیه را انجام می دهید، باید مرور، تست زنی و… نیز داشته باشید.

گام سوم: برنامه ریزی ماهانه

وقتی برنامه یک سال خود را طراحی کردید، زمان آن رسیده که به جزئیات بپردازید. در برنامه ریزی ماهانه مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگیرید، فصل بندی و یا تقسیم مباحث دروس است، یعنی شما باید تعیین کنید که در یک ماه می خواهید چه حجمی از مطالب دروس را مطالعه نمایید. به طور مثال روش صحیح مطالعه زیست شناسی در یک ماه به صورت خوانش گفتار به گفتار یا فصلی است.

گام چهارم: برنامه ریزی روزانه و هفتگی

در این برنامه ریزی، شما به یک جدول زمان بندی نیاز دارید که زمان مطالعه، خواب، تست زنی، مرور و تمامی کارهای خود را بنویسید. قبل از نوشتن برنامه ریزی روزانه ساعت هایی که صرف کلاس، مدرسه و… می شود، یادداشت نموده و از بین آن ها زمان هایی که بیکارید به مطالعه دروس کنکوری اختصاص دهید.

یکی از مهم ترین دلایل نوشتن این نوع برنامه ریزی و زمان بندی شروع و پایان مطالعه و کارهای خود، ساماندهی آن ها است. با این روش شما کارها و وظایف را خود را در یک فضای منظم کنترل کرده و احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. حتما جدول زمان بندی کارها را به دیوار اتاق نصب کرده تا با دیدن یک طرح کلی از کارهای روزانه و طول هفته خود، تمرکز بیشتری بر روی عملکردتان داشته باشید.

ویژگی های برنامه ریزی کنکور تجربی 1402

داوطلبان کنکور تجربی باید بدانند که برای رسیدن به اهدافشان نیازمند یک برنامه ریزی اصولی و دقیق هستند که در این بند از مطلب ویژگی های یک برنامه ریزی مطلوب خواهیم پرداخت. همان طور که گفته شد، شما می توانید برنامه ریزی خود را به صورت یک جدول زمان بندی طراحی کنید و در آن عنوان دروس و ساعات مطالعه هر یک را یادداشت نموده و برای هر کدام تعدادی تست آموزشی در نظر بگیرید. این سوال ممکن است برای داوطلبان مطرح گردد که تقسیم بندی دروس چگونه باید انجام شود؟ در پاسخ به این سوال موارد زیر مطرح می شود.

  1. شما باید دروسی را که به آن ها علاقه دارید، در اولین پارت مطالعه قرار داده تا با انرژی بیشتری یک روز کنکوری خود را شروع کنید.
  2. بین هر دو درس اختصاصی، حتما یک درس عمومی قرار دهید تا ذهنتان خسته نشود.
  3. برای افزایش بهره وری بعد از هر یک ساعت مطالعه مفید، 10 الی 15 دقیقه را استراحت کنید.
  4. دروسی که به تمرین و روتین روزانه نیاز دارند، پارت های نیم ساعته و یا حداکثر 45 دقیقه ای در طول روز برای آن ها در نظر بگیرید.
  5. مکان مطالعه مناسب داشته باشید.
  6. برنامه ریزی باید منطقی و قابل دسترس باشد، یعنی با توجه به توانایی های خود ساعات مطالعه را لیست نمایید. مثلا اگر از صفر شروع کرده و مدتی از درس دور بوده اید، از همان ابتدا 10 ساعت مطالعه نکنید، چرا که به زودی خسته می شوید. از یک زمان پایین و پایه برای مطالعه شروع کرده، مثلا 6 ساعت و به مرور آن را افزایش دهید.

نکته 1: سعی کنید در استفاده از مواد غذایی سرد کمی مراعات کرده و در عوض خوارکی های مفید شیرین و با طبع گرم مصرف نمایید. در هر صورت توصیه می کنیم که بین مصرف خوراکی های سرد و گرم تعادل برقرار شود.

نکته 2: به این نکته توجه داشته باشید که مهم ترین قسمت برنامه ریزی، عمل به تک تک زمان بندی های موجود در آن می باشد. سعی کنید برنامه ای انعطاف پذیر بچینید تا اگر یکی از پارت های مطالعه را بنا به هر دلیلی از دست دادید، بتوانید آن را جبران کنید و یا به اصطلاح، زمانی را در طول هفته به جبرانی ها اختصاص دهید.

نکات مهم برنامه ریزی کنکور تجربی 1402

برای داشتن یک برنامه ریزی کنکور باید آگاهی کامل از ساعات مطالعه خود، چگونگی خلاصه و حاشیه نویسی، میزان تسلط بر کتاب های درسی، شناخت منابع کنکور معتبر، شرکت در بهترین آزمون آزمایشی و موارد از این دست را داشته باشید. در ادامه مطلب، هر یک از این عناوین را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

میزان ساعات مطالعه

از آنجا که سطح یادگیری افراد در هر درسی متفاوت است، باید با توجه به میزان یادگیری و اهمیت درس، زمانی را به مطالعه و تست زنی آن اختصاص دهید. برای مثال اگر در زیست شناسی سال دوم مشکل دارید، می بایست با استناد به تخصصی بودن درس و اهمیت آن در زیرگروه های رشته تجربی در پذیرش رشته هایی که به آن ها علاقمند هستید، ساعت مطالعه بیشتری را برای آن در نظر بگیرید.

خلاصه نویسی

خلاصه نویسی یکی از موارد مهمی است که باید در برنامه ریزی درسی حتما آن را رعایت نمایید. برای انجام این امر، ابتدا باید مطلب را مطالعه کرده و سپس در زمان مختص به خود خلاصه آن را از مباحثی که آموختید، یادداشت کنید. بهتر است در خلاصه نویسی با کوتاه ترین و کلیدی ترین کلمات مفهومی، آن مطلب را در ذهن خود تداعی کرده و همچنین از آن برای مرور آخر شب استفاده نمایید. برای دروسی مثل زیست و شیمی از نمودار درختی استفاده کنید تا در مدت زمان کوتاهی بتوان آن را مرور کرد.

حاشیه نویسی

حاشیه نویسی بیشتر برای دروس حفظی و مفهومی مثل دروس عمومی، زیست و شیمی به کار می رود. این تکنیک را باید پس از مطالعه و تست زنی آن مطلب یعنی در مرحله سوم مطالعه به کار برد، زیرا از آن جهت درک عمیق مطالب استفاده نمی شود و برای مرور مطالب و نکاتی که اهمیت زیادی ندارند ولی خواندن آنها الزامی است، می توان از این روش بهره برد. زمانی که شما در کنار تست ها و مطالب مهم حاشیه نویسی می کنید، سرعت عملتان در هنگام مرور بالا رفته و زمان کمتری را به آن اختصاص می دهید.

مکان مطالعه

مکان مطالعه بر روی یادگیری بسیار اثر گذار می باشد، بنابراین در انتخاب محل مطالعه بسیار دقت کنید. برای مثال محل مطالعه خود را به سرعت تغییر ندهید؛ چرا که باعث به هم خوردن تمرکز می شود. بهتر است مکان مشخص و ثابتی که در آن آرامش دارید، برای خوانش دروس خود انتخاب کنید.

تست زنی

تست زدن بعد از مطالعه دروس از الزامات یادگیری است، زیرا برای محک زدن میزان فراگیری و تثبیت مطالب در ذهن ضروری می باشد. در رابطه با تست زنی باید بگوییم که تست دروس عمومی را 24 ساعت بعد از مطالعه و تست دروس تخصصی به خصوص دروسی مثل ریاضی را بلافاصله پس از مطالعه جهت تثبیت مطالب در ذهن انجام دهید.

دروس اختصاصی و عمومی

به هیچ وجه دو درس تخصصی و یا دو درس عمومی را پشت سر هم مطالعه نکنید. برای مثال اگر در جدول زمان بندی خود در یک روز 4 درس زیست، فیزیک، دین و زندگی و زبان انگلیسی را قرار داده اید، بین دو درس تخصصی یک درس عمومی بگنجانید. لازم به ذکر است که زمان پیشنهادی برای مطالعه‌ هر درس اختصاصی 90 دقیقه الی 2 ساعت و برای درس عمومی 60 دقیقه الی 1 ساعت و نیم است. همچنین هیچگاه دو درس سنگین که در آن مشکل دارید را در یک روز مطالعه نکنید.

نمونه ای از برنامه ریزی روزانه کنکور تجربی 1402
پارت اولپارت دومپارت سومپارت چهارم
اختصاصیعمومیاختصاصیروتین روزانه

استفاده از منابع کمک آموزشی

منابع کمک آموزشی کمک شایانی به موفقیت داوطلب برای رسیدن به هدف مورد نظرش می کند. همواره از کتاب هایی استفاده کنید که شما را دچار سردرگمی نکند و سوالات آن پرتکرار باشد. همچنین در انتخاب کتاب های کمک آموزشی از بهترین منابع کنکور تجربی استفاده نموده و از معتبر بودن سوالات آن اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل در ادامه مطلب، به معرفی برخی از انتشارات معتبر در زمینه کتب کمک درسی پرداخته ایم.

  • انتشارات گاج
  • انتشارت خیلی سبز
  • انتشارات مبتکران
  • انتشارات مهر و ماه

کلی خواندن را برای کنکور فراموش کنید!

نکته مهمی که باید یادآور شویم این است که کلی خواندن را فراموش کرده و کنکوری خواندن را سرلوحه کار خود قرار دهید. در واقع منظور ما از کنکوری خواندن این است که دروس را به صورت جزء به جزء و صرفا برای یادگیری بخوانید نه برای تمام کردن کتاب. همچنین شیوه مطالعه کتب درسی با روش مطالعه به صورت کنکوری تفاوت عمده ای دارد. به اصطلاح برای کنکور دروس باید مفهومی تر خوانده شوند؛ در غیر این صورت نتیجه خوبی نخواهید گرفت. ضمنا به هیچ وجه مطالب درسی را حفظ نکنید و برای یادگیری، از روش ها و تکنیک های خاص استفاده نمایید؛ یعنی دروس حفظی را تصویر سازی و رمز گردانی کرده و دروس محاسباتی را بدون اثبات تایید نکنید.

شرکت در آزمون های آزمایشی 

شرکت در آزمون های آزمایشی که از سطح کیفیت مناسبی برخوردار باشند، می تواند به موفقیت داوطلبان برای پذیرفته شدن در رشته مورد علاقه خود کمک بسیار زیادی نمایند. آزمون های آزمایشی کنکور سراسری در سال های اخیر با هدف آماده سازی و آشنایی داوطلب با فضای کنکور ایجاد شده اند که فرد با شرکت در هر مرحله از آزمون می تواند سطح علمی خود را محک زده و با منتشر شدن کارنامه هر دوره، خود را ارزیابی کند. همچنین برای دروسی که در آن ها مشکل دارید، نقطه ضعف خود را شناسایی کرده و درصدد رفع آن وقت بیشتری صرف کنید. شما می توانید برای تسلط بیشتر و آموزش مستقیم دروس از بهترین دی وی دی های کنکور استفاده نمایید.

با توجه به مواردی که توضیح داده شد، در صورتی که برنامه اصولی بچینید و به آن عمل کنید، می توانید در کنکور سراسری تجربی نتیجه مطلوبی را به دست آورید. یکی دیگر از مواردی که در قبولی داوطلبان بسیار موثر می باشد، مشاوره با افرادی است که در این زمینه تجربه فراوان دارند. متخصصان با ارائه مشاوره تحصیلی کنکور به عنوان کاتالیزور عمل کرده و مانند یک پشتیبان و راهنما، فرد را در طول دوره آماده سازی برای آزمون مذکور راهنمایی می کند. همچنین در مواردی که فرد دچار ناراحتی و یا نا امیدی می شود، حضور یک مشاور می تواند به عنوان راهنما عمل کرده و ادامه مسیر را برای داوطلب هموار سازد. لازم به ذکر است که کار اصلی یک مشاور خوب، شناسایی برنامه مختص شرایط و روحیات داوطلب، نحوه مطالعه و سازماندهی وقت اوست. بنابراین از تاثیر حضور مشاوره تحصیلی در برنامه ریزی خود غافل نشوید.

 

سوالات متداول

1- چگونه می توانم یک برنامه ریزی مناسب برای موفقیت در کنکور تجربی داشته باشم؟

برای داشتن برنامه ریزی اصولی بایستی یک سری از نکات و تکنیک ها رعایت شود که در این مقاله موارد لازم به صورت کامل توضیح داده شده است.

2- آیا شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری تجربی برای موفقیت در این راه ضروری است؟

خیر، اما شرکت در این آزمون ها به شما کمک می کند تا میزان یادگیری خود را محک بزنید و برای کنکور و فضای آن آمادگی و آگاهی لازم را کسب کنید.

3- استفاده از چه منابع کمک آموزشی برای کسب رتبه قبولی در کنکور سراسری تجربی مفید می باشد؟

کتاب های کمک آموزشی زیادی در بازار وجود دارد که شما می بایست با توجه به سطح یادگیری و نیاز خود به انتخاب آن ها بپردازید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۶ نظر
  1. امیر

    باسلام
    من کاردانی برق دارم و میخوام در کنکور کارشناسی ناپیوسته ۹۹ شرکت کنم برای تکنولوژی اتاق عمل ایا میتونم شرکت کنم ؟؟
    با تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام. مطابق با دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی سال ۱۳۹۹ برای شرکت در رشته تکنولوژی اتاق عمل صرفا افرادی که دارای مدرک کاردانی اتاق عمل و پرستاری می باشند اجازه ثبت نام دارند.

  2. Sina@

    باسلام من الان کاردانی برق هستم خواستم ازتون بپرسم که بیشتر مردم میگن وحتی یه بار هم در سایت سنجش دیدم که سال ۹۹ کنکور کاردانی به کارشناسی طبق معدل کل است خواستم بپرسم ایا واقعیت دارد یا نه ؟؟؟

  3. علی

    باسلام من قصد تغییر رشته دارم و کاردانی هم در اخرای خرداد میگیرم الان من که میخوام تغییر رشته بدم اگه از کنکور تجربی قبول شدم میتونم دانشگاه برم و تجربی رو ادامه بدم در دانشگاه دیگر

    • ایران مشاوره

      با سلام.
      آقایان تا قبل از گذراندن خدمت سربازی نمی توانند تحصیل در یک مقطع پایین تر انجام دهند و اگر شما مدرک کاردانی دریافت کنید صرفا می توانید در مقطع کارشناسی ناپیوسته ثبت نام انجام دهید.

  4. م ح م د

    باسلام بنده در حال حاضر رشته معماری میخونم در دانشگاه فنی و الان ترم اخرم و میخوام کنکور تجربی بدم چون خیلی ها میگن که برای رفتن از فنی به تجربی باید کاردانی فنی رو بگیرید بعد کنکور تجربی رو بدید خواستم بدونم که میتونم کنکورتجربی سال اینده ثبت نام کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام.
      فارغ التحصیلان دیپلم نظام قدیم برای شرکت در کنکور رشته های نظری می بایست مدرک پیش دانشگاهی را دارا باشند و در صورتی که مدرک کاردانی داشته باشند می توانند این مدرک را معادل پیش دانشگاهی استفاده کنند ، البته لازم به ذکر است که آقایان تا قبل از گذراندن خدمت سربازی حق تحصیل مجدد در مقطع پایین تر را ندارند و معافیت تحصیلی صرفا برای یک مقطع بالاتر صادر می شود.

  5. #Sina#

    باسلام و عرض خسته نباشید من رشتم فنی وحرفه ای هست و در دانشگاه برق قدرت میخونم و قصد تغییر رشته رو دارم و الان ترم ۳ رو تموم کردم و ترم ۴ رو میخونم و بعد اون کاردانی رو میگیریم خواستم بدونم با اینکه هنوز یه ترم مونده تا کاردانی بگیریم میتونم تو کنکور ۹۹ تجربی ثبت نام کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام.
      دانشجویان دوره های روزانه برای شرکت در کنکور سراسری می بایست تا قبل از انجام ثبت نام ، انصراف خود را از دانشگاه ثبت کرده تا اجازه شرکت در کنکور سراسری را داشته باشند.

  6. Nazanin

    خیلی ممنون بهترین مطالبی که در زمینه برنامه ریزی دیدم همینا بود

  7. فاطمه

    سلام لطفا جواب بدین خیلی مهمه .من امسال کنکور دادم و روانشناسی شهرخودم پیام نور انتخاب کردم سوال اول میشه بدون انصراف در بهمن ماه تو کنکور۹۸ شرکت کرد و بعد از اعلام نتایج انصراف داد
    سوال دوم میشه هم زمان در یه رته پیام نور و یه رشته دیگه در دانشگاه دیگه قبول شد و همزمان شرکت کرد
    سوال سوم من امسال سهمیه ۵٪ داشتم ایا اگه دوباره کنکور بدم دیگه مشمول سهمیه نمیشم؟

  8. الهه

    سلام خسته نباشی ب نظر شما کدوم برنامه راهبردی برای مطالعه کنکور مناسب هس؟ سنجش؟ کانون ؟گزینه دو؟

    • ایران مشاوره

      باسلام. هرساله تعداد زیادی از رتبه‌های تک رقمی کسانی هستندکه در کانون ثبت نام کرده اند برنامه ریزی کنکور هم به صورت بلند مدت وکامل و منظم میباشد.

  9. مينا

    سلام من پردیس قبول شدم ولی الان میخوام سال دیگه کنکور بدم هنوز هم ثبت نام نکردم چه کاری باید انجام بدم؟

    • ایران مشاوره

      باسلام.نیاز به انجام کار خاصی توسط شما یا حتی نیاز به انصراف هم نمی باشد چون هنوز ثبت نام حضوری انجام نداده اید،اگر ثبت نام حضوری انجام داده بودید جهت دریافت مدارک دیپلم خود از دانشگاه باید جریمه انصراف را پرداخت می کردید.

دریافت مشاوره