خانه کنکور نحوه برنامه ریزی کنکور هفتگی و ماهانه 1403

نحوه برنامه ریزی کنکور هفتگی و ماهانه 1403

نحوه برنامه ریزی کنکور هفتگی و ماهانه 1403

موفقیت در کنکور سراسری 1403، مستلزم پایه ریزی یک برنامه قوی و اصولی می باشد. همه داوطلبانی که تمایل به ثبت نام کنکور داشته باشند به خوبی اهمیت برنامه ریزی را درک می کنند و می دانند که برای رسیدن به اهداف خود و کسب رتبه قبولی، می بایست توان مدیریت زمان، تمرکز، انگیزه و تلاش خود را به شایسته ترین نحو ممکن داشته باشند. برنامه ریزی صحیح، علاوه بر بالا بردن بازده مطالعه، موجب آرامش روحی و روانی داوطلب نیز می شود و تاثیر به سزایی در کاهش هرج و مرج ذهنی و بی دقتی دارد. برنامه ریزی کنکور را می توان به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد که هر سه در کسب رتبه قبولی کنکور موثر خواهند بود.

راز موفقیت در کنکور، داشتن یک برنامه ریزی منعطف، کارآمد و اجرای دقیق آن به همراه تلاش و پشتکار فراوان است.

اصول و ویژگی های برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳

کاملا واضح است که هر ساله، رقابت داوطلبان ورود به دانشگاه در کنکور سراسری، بیشتر می شود که همین مساله منجر به بالا رفتن سطح دلهره و نگرانی شرکت کنندگان گشته است. راه حل مقابله با این تنش را می توان در لزوم درس خواندن با برنامه جستجو کرد. اولین قدم برای برنامه ریزی درسی موفق، تعیین هدف و تناسب برنامه با هدف مورد نظر می باشد.

 

در صورت رعایت این موضوع، با عملی نمودن برنامه خود، گام به گام به هدفتان نزدیک تر می گردید تا در نهایت به پیروزی برسید. به علاوه لازم به ذکر است که در حین برنامه ریزی درسی می بایست به نحوه صحیح مطالعه، میزان ساعات مطالعه، خلاصه نویسی، منحصر به فرد بودن برنامه، انعطاف پذیری، قابل ارزیابی بودن، توجه به ساعات استراحت و… نیز توجه کرد.

چگونه کنکوری بخوانیم؟

یکی از مواردی که در برنامه ریزی کنکور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، توجه به این موضوع می باشد که بهتر است، کلی خواندن را فراموش کنید و یاد بگیرید که کنکوری بخوانید! کنکوری خواندن به این معناست که کتاب های درسی را مفهومی تر و با دقت و وسواس بیشتری مطالعه کنید و مطالبی که در گذشته از نظرتان حائز اهمیت نبوده و سرسری از آن ها عبور می کردید را با دقت بیشتری بررسی نمایید. توجه به جزئیات در عین اهمیت به کلیات مطالب درسی را فراموش نکنید و به نحوی آن را بخوانید که محتویات درسی در ذهنتان تثبیت شود تا برای یادآوری آن در دوران جمع بندی نیاز به صرف وقت زیادی نداشته باشید.

 

توجه داشته باشید که مطالب را حفظ نکنید بلکه با مفهومی خواندن، آن ها را به خاطر بسپارید. در ادامه به توضیح مهم ترین نکات پیرامون نحوه و چگونگی مطالعه کنکوری می پردازیم.

نحوه و چگونگی مطالعه کنکوری
حاشیه نویسی
خلاصه نویسی
تست زنی
آزمون های آزمایشی
مکان مطالعه
قابل ارزیابی بودن
مختص بودن به فرد
انعطاف پذیری
تغزیه، تفریح و استراحت
جمع بندی و مرور

حاشیه نویسی

حاشیه نویسی یک روش مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالب و نکاتی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند اما خواندن آن ها الزامی است مورد استفاده قرار گیرد. از تکنیک حاشیه نویسی معمولا برای مطالعه دروس حفظی مانند ادبیات، عربی، دین و زندگی، زبان انگلیسی، زیست شناسی و مفاهیم شیمی استفاده می شود. بهتر است پس از مطالعه کامل محتویات درسی و انجام تست زنی به حاشیه نویسی بپردازید. مهم ترین هدف از انجام این کار، صرفه جویی در زمان است.

 

اما حاشیه نویسی به چه صورت انجام می شود؟ برای انجام این کار، می بایست پس از مطالعه کامل یک مبحث و تسلط بر آن، مهم ترین نکات موجود در هر صفحه از کتاب درسی را در حاشیه آن یادداشت نمایید تا در زمان مطالعه مجدد یا در ایام جمع بندی و مرور، برخی نکات را با تاکید بیشتری به یاد آورید. حاشیه نویسی باید مختصر و مفید باشد و با نظم و ترتیب خاصی نوشته شود تا با جملات کتاب تداخل پیدا نکند. استفاده از جدول های دستی، نمودار و سایر مواردی که به تفهیم بهتر نکات کنکور کمک می کند نیز در انجام حاشیه نویسی می تواند مفید باشد.

خلاصه نویسی

در انجام خلاصه نویسی می بایست، پس از مطالعه دقیق و خط به خط کتاب درسی، مهم ترین نکات کلیدی و کاربردی مبحث مورد نظر را در جایی یادداشت نمود. کلمات کلیدی، کوتاه ترین، بهترین و پر معنی ترین کلماتی هستند که با دیدن آن مفهوم جمله برایتان تداعی می شود. یکی از اهداف مهم انجام این کار، آماده سازی محتویات مروری برای جمع بندی در ماه های پایانی منتهی به کنکور می باشد. این روش یکی از متداول ترین، سریع ترین و کارآمد ترین شیوه های مطالعه کنکور می باشد که راندمان بالایی هم دارد. در انجام این کار، نیازی به یادداشت برداری از سیر تا پیاز کتاب درسی نیست! سعی کنید تا از خلاصه نویسی نکات کم اهمیت بپرهیزید تا در حین مرور یادداشت ها، وقت زیادی از شما گرفته نشود.

 

مثال ها، مطالب فرعی، توضیحات اضافی، محتویات بیشتر بخوانیم یا مطالعه بیشتر و… جایی در خلاصه نویسی شما نخواهد داشت. ذکر این نکته حائز اهمیت است که کلیدی ترین بخش هر پاراگراف از کتاب درسی، معمولا یک تا دو خط اول آن است و بقیه پاراگراف را می توان توضیحی برای یکی دو جمله اول معرفی کرد. خلاصه نویسی خود را به گونه ای تنظیم نمایید، که با مطالعه آن بتوانید تمامی مطلب را به یاد آورید و بر آن تسلط کافی داشته باشید.

تست زنی

استفاده از روش های تست زنی کنکور می تواند تاثیر به سزایی در موفقیت داوطلبان شرکت در کنکور سراسری داشته باشد. نحوه طراحی سوالات کنکور 1403 به صورت چهار گزینه ای یا تستی می باشد. در نتیجه مطالعه توضیحی (مشابه نحوه مطالعه دانش آموزان برای امتحانات نهایی مدارس)، کاربرد چندانی جهت شرکت در آزمون سراسری نخواهد داشت. کتاب های کمک آموزشی زیادی در بازار به چشم می خورد که استفاده از آن می تواند به شما جهت تقویت مهارت تست زنی کمک کند.

 

در برنامه مطالعاتی روزانه، هفتگی و ماهانه خود، ساعات زیادی را به تست زنی اختصاص دهید. این مساله تاثیر مثبتی بر افزایش تسلط و تمرکز شما بر مطالب آموزشی دارد. سوالات تستی، نکات مفهومی و ترکیبی بسیار زیادی در بطن خود دارد که می توان با حل نمودن سوال و حتی مراجعه به پاسخنامه تشریحی آن، نکات مهم و ارزشمندی را جهت یادگیری هر چه بهتر محتویات درسی به دست آورد. مراجعه به تست های هر مبحث درسی، حداکثر تا 24 ساعت پس از مطالعه آن بخش، یکی از مهم ترین توصیه های مشاوران کنکور در این زمینه است.

آزمون های آزمایشی

در برنامه ریزی خود، حتی الامکان بخشی را به شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری 1403اختصاص دهید. این آزمون ها، نوعی شبیه ساز کنکور به شمار می آیند که شرکت در آن می تواند اندوخته های ذهنی داوطلب و همچنین میزان آمادگی روانی او را برای حضور در جلسه پر تنش کنکور سراسری ۱۴۰۳محک بزند. موسسات زیادی هستند که این آزمون ها را به صورت هفتگی و ماهانه برگزار می کنند و با تفسیر عملکرد شرکت کنندگان، نقاط قوت و ضعف آن ها را به صورت کارنامه منتشر می کنند. از جمله این موارد می توان به آزمون های آزمایشی سنجش اشاره نمود.

مکان مطالعه

مکانی که برای مطالعه انتخاب می کنید، باید چند ویژگی مهم را دارا باشد. آرامش، دمای مناسب، نور کافی، جریان هوای معتدل، دارا بودن میز و صندلی راحت برای مطالعه و… از جمله این موارد است. تغییر مکان در هنگام درس خواندن می تواند موجب بر هم خوردن تمرکز شود. بنابراین بهتر است جای آرام و مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید. می توان این گونه اظهار داشت که در رابطه با انتخاب بهترین مکان مطالعه، همه چیز به خود داوطلب بستگی دارد!

قابل ارزیابی بودن

برنامه ریزی باید علاوه بر قابل اجرا بودن، قابل ارزیابی نیز باشد. به گونه ای که میزان پیشرفت و یا افت مطالعه را نشان دهد. این ویژگی می تواند شما را در شناخت نقاط ضعف و قوتتان راهنمایی کند تا در برنامه ریزی های بعدی نقاط ضعف خود را برطرف کنید. سعی کنید تا در پایان هر مطالعه درسی، تست زنی، شرکت در آزمون های پیشرفت تحصیلی و آماده سازی کنکور و… ارزیابی جامعی از عملکرد خود داشته باشید و به میزان موفقیتتان در پشت سر گذاشتن آن مرحله نمره دهید. نمرات پایین مستلزم تقویت و بهبود هستند و منظور از کسب نمره بالا نیز، تسلط کامل و بی چون و چرا بر مطالب نیست. یک ارزیابی اصولی، بدون دخالت احساسات و نظرات شخصی انجام می شود و زمانی می توان به مفید بودن آن پی برد که با اجرایی کردن آن، تغییراتی مثبت در مسیر رو به جلو داوطلب ایجاد گردد.

مختص بودن برای هر فرد

از آن جا که سطح هوش و ویژگی های ذهنی هر فرد با دیگری متفاوت است، برنامه ریزی او نیز می بایست منحصر به فرد باشد و متناسب با ویژگی های فردی داوطلب تنظیم گردد. بنابراین تصور نکنید که اگر دوست یا هم کلاسی شما، 10 ساعت در روز مطالعه می کند، شما نیز باید همان قدر مطالعه کنید.

 

پیروی از یک برنامه روتین و از پیش تعیین شده که به صورت یک نسخه آماده برای تمامی داوطلبان شرکت در آزمون سراسری پیچیده شده است، نمی تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری نماید. تلاش کنید تا در وهله اول، شناخت کاملی از خود و توانایی هایتان به دست آورید و سپس بر اساس ظرفیت، استعداد، علاقه و اهداف خود برنامه ای منظم و قانون مند بچینید و آن را مو به مو اجرا نمایید.

 

در صورت تمایل جهت دریافت یک برنامه ریزی متناسب با ویژگی های خود می توانید با مشاوران در بخش مشاوره تحصیلی تلفنی ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.

انعطاف پذیری

 همان طور که می دانید، ممکن است در طول روز اتفاقات غیر منتظره ای برایمان رخ دهد. بنابراین باید در محتوای برنامه ریزی خود، ساعاتی را تحت عنوان زمان جبرانی برای درس هایی اختصاص دهیم که در طول هفته نتوانسته ایم به مطالعه آن ها بپردازیم. برنامه ای که در بطن خود، زمان جبرانی کافی نداشته باشد، نه تنها باعث عقب ماندن فرد از مطالعه بر اساس برنامه درسی می گردد، بلکه فشار روانی بالایی نیز به او وارد می سازد. این فرد دائما به دنبال جبران درس هایی عقب افتاده خود می باشد و نمی تواند بر محتویات آموزشی تازه تمرکز کند. در نتیجه می توان با پی بردن به لزوم اهمیت به انعطاف پذیری برنامه درسی، نسبت به طرح ریزی یک نمونه ایده آل از برنامه ریزی اقدام نمود.

تغذیه، تفریح و استراحت

افرادی که تمام زندگی خود را وقف درس خواندن بدون استراحت نموده اند، به توفیقی نخواهند رسید. چنین کسانی پس از یک دوره نه چندان طولانی مطالعه سنگین و بدون وقفه، توانایی، شادابی و انگیزه خود را برای درس خواندن از دست خواهند داد و با همان سرعت که در روزهای ابتدایی به مطالعه مشغول بوده اند، از قافله داوطلبان شرکت در کنکور سراسری باز خواهند ماند!

 

برنامه ریزی صحیح و اصولی، ترکیبی قابل قبول از ساعات مطالعاتی و ساعات استراحت است. پرداختن به این موارد باعث تقویت روحیه داوطلب و ترزیق هیجان و شادی به او می گردد. چنین افرادی انگیزه و شوق بیشتری برای مطالعه دارند و دائما از خستگی ناشی از درس خواندن زیاد شکایت نمی کنند.

جمع بندی و مرور

اهمیت دوران جمع بندی کنکور بر هیچ داوطلبی پوشیده نیست. همان طور که می دانید، بودجه بندی کنکور 1403 نسبتا سنگین و زیاد است و داوطلبان پس از مدتی درس خواندن ممکن است به این نتیجه برسند که تسلط لازم بر مطالبی که ماه ها پیش مطالعه نموده اند را ندارند. همین یک جمله می تواند دلیل قانع کننده ای برای لزوم اختصاص برنامه ای منظم و دقیق جهت جمع بندی و مرور کنکور باشد. این برنامه معمولا در یکی دو ماه منتهی به آزمون سراسری اجرا می شود و متقاضیان در آن به مطالعه سریع و مرور یادداشت ها، خلاصه ها، حاشیه نویسی ها و یا مراجعه به کتاب های جمع بندی کنکور انتشارات مختلف می پردازند. برای آگاهی از نکات و محتویات تکمیلی در این زمینه می توانید به مطلب چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم مراجعه نمایید.

برنامه ریزی در تابستان

اگر از نفرات برتر کنکور سراسری سال های گذشته، در رابطه با عوامل موفقیتشان بپرسید حتما یکی از نکات مشترکی که تمامی رتبه های برتر به آن اشاره می کنند، مطالعه در تابستان و از دست ندادن 3 ماه طلایی تابستان خواهد بود. از آن جایی که درس های سال دوازدهم نیز به نسبت سنگین است و زمان محدودی هم برای مطالعه و جمع بندی دروس کنکور 1403 وجود دارد، مطالعه مفید و موثر در 3 ماه تابستان می تواند سکوی پرتاب داوطلب به سمت موفقیت در کنکور سراسری باشد.

 

مطالعه کنکور در تابستان را می توان به منزله ربودن گوی سبقت از رقبا دانست. افرادی که در این زمان، اقدام به پیش خوانی دروس دوازدهم و مرور مطالب درسی پایه یازدهم می کنند، در قیاس با کسانی که تابستان را به استراحت و تفریح مطلق گذرانده اند، ذهنی آماده تر و انگیزه ای والاتر دارند.

پیشنهاد مشاوران در 3 ماه تابستان به کنکوری ها چیست؟

پیشنهاد برخی مشاوران در رابطه با استفاده بهینه از سه ماه تابستان، بر مبنای مطالعه دروس پایه دهم است و برخی دیگر توصیه می کنند که داوطلبان در این مدت نسبت به مرور محتویات درسی پایه یازدهم اقدام نمایند. عده ای دیگر نیز سنگ بنای توصیه را بر پیش خوانی دروس دوازدهم می گذارند. اما مطالعه هم زمان و موازی تمامی این موارد در کنار هم واقعا معجزه کننده است.

 

به این معنا که نه تنها از جمع بندی دروس دهم و یازدهم غافل نشوید، بلکه ساعاتی از روز را نیز برای آموختن محتویات درسی پایه دوازدهم اختصاص دهید. تمامی این موارد در کنار هم می تواند تاثیر شگرفی در آماده سازی شما برای شرکت در آزمون سراسری داشته باشد. مطالعه دروس پایه، از این رو توصیه می شود که هنوز زمان زیادی از پشت سر گذاشتن آن نگذشته است و مطالب درسی آن هنوز رنگ و بوی تازه دارد! در نتیجه نیازی به صرف زمان زیادی برای یادآوری این محتویات نخواهد بود. پیش خوانی دوازدهم هم به دانش آموزان در داشتن زمینه ذهنی جهت تثبیت مطالب کمک می کند.

روش صحیح برنامه ریزی هفتگی کنکور ۱۴۰۳

نحوه اصولی برنامه ریزی هفتگی کنکور 1402

لازم است در ابتدا و قبل از شروع برنامه ریزی، مطالبی را که قرار است در طول هفته مطالعه کنید، مشخص نمایید. در مرحله بعدی با توجه به این که روزانه چند ساعت می توانید درس بخوانید، مجموع ساعت های مطالعاتی در یک هفته را تعیین کنید.

مرحله اول

  • زمان مطالعه هفتگی را واقع بینانه انتخاب نمایید: این یکی ار مهم ترین نکات در برنامه ریزی می باشد زیرا اگر مثلا قبلا روزانه 3 ساعت مطالعه می کردید و هنگام برنامه ریزی برای 8 ساعت مطالعه برنامه ریزی کنید، قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. در نتیجه باید به تدریج زمان مطالعه را بالا ببرید.

مرحله دوم

  • مدت زمان اختصاصی مطالعه هر درس در طول هفته را مشخص نمایید: توجه داشته باشید که این زمان را باید بر اساس اهمیت و ضریب هر درس مشخص کنید، یعنی اگر در طول روز 5 ساعت درس می خوانید (35 ساعت در هفته)، می بایست این زمان را بر اساس میزان ضریب و اهمیت دروس، بین آن ها تقسیم نمایید. به عنوان مثال، اگر شما داوطلب رشته علوم تجربی هستید و قرار است 35 ساعت در هفته مطالعه داشته باشید (روزانه 5 ساعت)، 10 تا 11 ساعت را به درس زیست شناسی، 3 تا 4 ساعت را به درس ریاضی، 4 تا 5 ساعت را به درس فیزیک، 4 تا 5 ساعت را به درس شیمی، حدودا 4 ساعت را به درس ادبیات، 2 تا 3 ساعت را به درس عربی، 2 تا 3 ساعت را به زبان انگلیسی و حدودا 3 ساعت را به درس دین و زندگی اختصاص دهید.

مرحله سوم

  • دروسی که قرار است در هر روز خوانده شود را مشخص کنید: به این نکته هم توجه داشته باشید که تمام روز را به مطالعه یک درس اختصاص ندهید بلکه در طول روز، 3 تا 4 درس مختلف را مطالعه کنید. نکته مهم دیگر این است که اگر قرار است در روز 4 درس را مطالعه نمایید، هر 4 تا را از میان دروس اختصاصی انتخاب ننمایید. بلکه دو درس اختصاصی و 2 درس عمومی مطالعه کنید و ساعاتی هم به تفریح و استراحت بپردازید.

مرحله چهارم

  • در پایان هفته نیز روزی را برای جبران مطالعه دروسی که به هر دلیلی نتوانسته اید، آن را در طول هفته بخوانید، اختصاص دهید: مثلا می توانید پایان هفته را برای انجام این کار انتخاب کنید. فراموش نکنید که در برنامه ریزی درسی خود، زمانی را نیز برای مرور و جمع بندی در نظر بگیرید. مرور یکی از مهم ترین قسمت های مطالعه شماست و بخش اعظم یادگیری، فراگیری و یادآوری مباحث، به مرور آن مربوط می شود. مرور می تواند روزانه یا هفتگی باشد و این موضوع بستگی به نوع برنامه ریزی و قابلیت های فردی شما دارد.

نمونه جدول برنامه ریزی هفتگی کنکور تجربی ۱۴۰۳

در این قسمت، یک نمونه برنامه ریزی کنکور تجربی 1403 را برای داوطلبان این گروه آزمایشی قرار داده ایم. توجه داشته باشید که طبق جدول زیر، بیشترین زمان را بایستی به مطالعه دروس تخصصی رشته خود اختصاص دهید و در برنامه ریزی خود به دلیل شباهت دروس ریاضی با فیزیک و درس زبان انگلیسی با عربی، این درس ها را در یک روز نگنجانید. اگر این نکات را در برنامه ریزی خود رعایت کنید، مطمئنا انجام این برنامه، موفقیت آمیز و ثمر بخش خواهد بود.

برنامه هفتگی
شنبه
 زیست پایه یازدهم (فصل اول / گفتار1) 3 ساعتفیزیک پایه یازدهم (مبحث بار الکتریکی) 2 ساعتدین و زندگی پایه یازدهم (بخش اول / درس اول)
1 ساعت و 30 دقیقه
10 تست زبان و 10 تست زیست شناسیزبان انگلیسی پایه یازدهم (گرامردرس 1)
1 ساعت و 30 دقیقه
یک شنبه
شیمی پایه یازدهم (تا ابتدای رفتار عنصرها و شعاع اتم) 2 ساعتریاضی پایه یازدهم (هندسه تحلیلی / درس 1)
2 ساعت
عربی پایه یازدهم (لغات و قواعد درس 1)
1 ساعت و 30 دقیقه
فارسی پایه یازدهم (درس 1) 1 ساعت و 30 دقیقه
دوشنبه
زیست پایه یازدهم (فصل اول / گفتار2) 3 ساعتفیزیک پایه یازدهم (قانون کولن) 2 ساعتدین و زندگی پایه یازدهم (بخش اول / درس 2 و 3)
2 ساعت
زبان انگلیسی پایه یازدهم (لغات درس 1) 1 ساعت10 تست ریاضی و 10 تست عربی
سه شنبه
شیمی پایه یازدهم (رفتار عنصرها و شعاع اتم)
2 ساعت
ریاضی پایه یازدهم (هندسه تحلیلی / درس 2)
2 ساعت
زبان انگلیسی پایه یازدهم (گرامر درس 2)
1 ساعت
فارسی پایه یازدهم (درس 2)
1 ساعت
10 تست شیمی، 10 تست فیزیک و 10 تست دینی
چهارشنبه
زیست پایه یازدهم (فصل دوم / گفتار1)
2 ساعت
فیزیک پایه یازدهم (مبحث میدان الکتریکی)
2/5 ساعت
دین و زندگی پایه یازدهم (بخش اول / درس 4)
1 ساعت
عربی پایه یازدهم (لغات و قواعد درس 2)
1/5 ساعت
10 تست زیست، 10 تست ادبیات و 10 تست ریاضی
پنج شنبه
شیمی پایه یازدهم (عنصرهای دسته d)
2 ساعت
ریاضی پایه یازدهم (هندسه تحلیلی / درس 3)
2/5 ساعت
زبان انگلیسی پایه یازدهم (لغات درس 2)
2 ساعت
فارسی پایه یازدهم (درس 3)
1/5 ساعت
10 تست زیست، 10 تست فیزیک و 10 تست دینی
جمعه
مرور نکات یادداشت شده در طی هفته10 تست زیست و 10 تست ریاضی 5 تست ادبیات و 5 تست زبان انگلیسی

جدول فوق صرفا به عنوان یک راهنمای برنامه ریزی هفتگی و به عنوان مثال درج شده است. هر دانش آموز می بایست با توجه به توانایی ها و شرایط خود و همچنین با مشورت یک فرد آگاه اقدام به برنامه ریزی نماید و با در نظر گرفتن این موارد دروس پایه دهم را نیز در برنامه خود بگنجاند.

روش صحیح برنامه ریزی ماهانه کنکور 1403

برای انجام برنامه ریزی ماهانه کنکور ۱۴۰۳نیز می بایست طبق همان نکاتی که در برنامه ریزی هفتگی به آن اشاره کردیم، عمل نمایید. یعنی مدت زمان مطالعه ماهانه خود را حساب کرده و به تدریج، ساعات درس خواندن روزانه و در نهایت ماهانه خود را افزایش دهید. نکته مهم در برنامه ریزی ماهانه، مشخص نمودن مباحثی می باشد که قصد مطالعه آن را در طول یک ماه دارید.

 

سپس می بایست تمامی این مباحث را در برنامه هفتگی خود مختلف تقسیم کنید تا در نهایت بتوانید در بازه زمانی یک ماهه، آن مبحث را مطالعه و جمع بندی نمایید. شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری به صورت ماهانه یا دو هفته یک بار نیز به داوطلبان شرکت در این آزمون توصیه می گردد. با نام نویسی در این آزمون ها می توانید از میزان تسلط خود بر روی مطالبی که در بازه زمانی ویژه ای مطالعه کردید، آگاهی پیدا کنید و برای جلسه حضوری کنکور سراسری 1403، آمادگی لازم را کسب نمایید.

نمونه جدول برنامه ریزی ماهانه کنکور ۱۴۰۳

در ابتدا لازم است تا یک برنامه ریزی ماهانه را برای خود بچینید و بر روی یک جدول، مشخص کنید که طی یک ماه آینده قرار است چه دروسی را مورد مطالعه قرار دهید. پس از چینش این جدول، می بایست یک برنامه هفتگی هم در کنار آن بنویسید. در واقع برای اجرایی کردن برنامه ماهانه خود بایستی 4 برنامه هفتگی آماده کنید تا به اهدافی که در برنامه ماهانه مشخص شده است، دست پیدا کنید. لازم به ذکر که در برنامه ماهانه جدول زیر، صرفا دروس پایه یازدهم 1403در نظر گرفته شده است و آن را به عنوان نمونه ای برای توضیح روش پیشنهادی خود آورده ایم.

نمونه جدول برنامه مطالعاتی ماهانه کنکور سراسری ۱۴۰۳
نام دروسمباحث
زیست پایه یازدهمتنظیم عصبی – حواس – دستگاه حرکتی – تنظیم شیمیایی – ایمنی
ریاضی پایه یازدهمهندسه تحلیلی و جبر – هندسه – تابع
شیمی پایه یازدهمفصل اول
فیزیک پایه یازدهمفصل 1 (الکتریسیته ساکن) – فصل 2 (جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم)
زبان انگلیسی پایه یازدهمدرس 1 تا 3
ادبیات فارسی پایه یازدهمدرس 1 تا 12
دین و زندگی پایه یازدهمدرس 1 تا 10
عربی پایه یازدهمدرس 1 تا 7

بهترین منابع کنکور سراسری 1403

شاید اکثر داوطلبان کنکور سراسری به دنبال منابع کنکور برای تست زنی، جمع بندی مطالب و یا آشنا شدن با مطالبی که بیشتر از آنان در کنکور سال های گذشته استفاده شده است، باشند. این موضوع که بهترین منابع کنکور، کتاب های درسی هستند درست است اما اگر منابع کنکور را نیز داشته باشید خودتان را برای مهارت و تسلط بیشتر بر دروس خود آماده می سازید. در ادامه متن، منابع خوبی را برای این رشته ها معرفی کرده ایم که می توانید با استفاده از لینکی که در جدول زیر تعبیه شده است، به این منابع دسترسی پیدا کنید.

منابع کنکور سراسری تجربی

کنکور سراسری تجربی از پرمتقاضی ترین کنکور در بین گروه های آزمایشی است که برای کسب رتبه عالی در آن، افراد نیازمند برنامه ریزی درسی، انتخاب بهترین منابع کنکور تجربی ۱۴۰۳، مطالعه مستمر و تلاش بسیار است.

منابع کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳
مشاهده بهترین منابع کنکور تجربی 1403

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور سراسری ریاضی

برای موفقیت در کنکور سراسری ریاضی 1403، شما نیازمند برنامه ریزی ای هستید که نه تنها موثر باشد بلکه نحوه برنامه ریزی کنکور ریاضی برای مطالعه دروس را نیز در بر داشته باشد.

منابع کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۳
مشاهده بهترین منابع کنکور ریاضی 1403

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور سراسری انسانی

کسانی که قصد شرکت در کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۳را دارند باید به این موضوع واقف باشند که این رشته دارای بیشترین دروس حفظی است و به علت دیر ثبت شدن آن در حافظه، افراد نیازمند استفاده از کتاب های کمک آموزشی مناسب، تسلط کامل بر مباحث کتب درسی، مرور های پی در پی و… هستند.

منابع کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۳
مشاهده بهترین منابع کنکور انسانی 1403

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور سراسری هنر

گروه آزمایشی هنر نیز متقاضیان مختص به خود را دارد که جز گروه آزمایشی شناور می باشد. این به آن معناست که داوطلبان می توانند علاوه بر شرکت در رشته های شاخه نظری، در آزمون این رشته نیز نام نویسی کنند.

منابع کنکور سراسری هنر ۱۴۰۳
مشاهده بهترین منابع کنکور هنر 1403

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور سراسری زبان

کسانی که قصد موفقیت در کنکور سراسری زبان را دارند باید دارای 4 مهارت اصلی Speaking ،Listening ،Reading و Wrtiting باشند زیرا از آن ها در کنکور زبان سوال طراحی می شود. برنامه ریزی کنکور منحصرا زبان به شما کمک می کند که مهارت شما در این چهار زمینه ارتقا پیدا کند.

 منابع کنکور سراسری زبان های خارجی ۱۴۰۳
مشاهده بهترین منابع کنکور زبان های خارجی 1403

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

برای طرح ریزی یک برنامه ریزی درسی دقیق و حساب شده، توجه به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در کنار ویژگی ها و قابلیت های فردی، بسیار حائز اهمیت است. در این میان، استفاده از مشاوره تحصیلی کنکور که توسط مشاوران آموزشی، معلمان، موسسات مختلف و… ارائه می گردد نیز می تواند در نوع خود کارساز واقع گردد. در ضمن، تجربه ثابت کرده است که بهره گیری از منابع کنکور مانند کتاب های کمک آموزشی، بهترین دی وی دی های کنکور ۱۴۰۳و همچنین شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری 1403 نیز در جایگاه خود می تواند به داوطلبان در کسب بهترین رتبه قبولی کنکور کمک نماید.

لازم به ذکر است اخیرا سازمان سنجش آموزش کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مراجع ذی ربط تصمیماتی در خصوص تغییرات کنکور گرفته است که این امر برای داوطلبان آزمون سال های آینده در خصوص نحوه برنامه ریزی برای مطالعه دروس از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این موارد حذف دروس عمومی کنکور ۱۴۰۳ می باشد که هدف از اجرای این کار متمرکز کردن داوطلبان بر روی درس های اختصاصی عنوان شده است.

 

نکات مهم ⭐
  • ویژگی هایی نظیر منحصر به فرد بودن برنامه، انعطاف پذیری، قابل ارزیابی بودن، توجه به ساعات استراحت و… جزء مواردی است که برای برنامه ریزی درسی خوب باید رعایت شود.
  • برای طراحی یک برنامه ریزی درسی خوب، در ابتدا باید تمام کارهایی که قرار است در 24 ساعت شبانه روز انجام دهید، روی یک ورق کاغذ پیاده کنید و در نهایت یک جدول زمان بندی ترسیم کرده و با استفاده از راهنمایی های موجود در مقاله فوق خانه های این جدول را پر نمایید.
  • حاشیه نویسی، خلاصه نویسی، تست زنی، مکان مطالعه، منحصر به فرد بودن برنامه، تغذیه، تفریح و استراحت، جمع بندی و مرور و… فاکتورهای مهمی است که باید برای چینش یک برنامه ریزی در نظر بگیرید.
  • 3 ماه تابستان یک فرصت طلایی و به نوعی سکوی پرتابی است که می توان از آن به نحو احسنت استفاده نمود.
  • از منابع و کتاب های کمک آموزشی معرفی شده در لینک منابع کنکور 1403 غافل نشوید.

 

سوالات متداول

1- چگونه برای مطالعه درس های خود برنامه ریزی کنیم؟

بهترین شیوه برای برنامه ریزی این است که ابتدا به صورت ماهانه و سپس به صورت هفتگی و روزانه برنامه خود را تنظیم نمایید.

2- برای کنکور ۱۴۰۳، روزانه می بایست چند ساعت درس بخوانیم؟

میزان ساعات مطالعه با توجه به شرایط و ویژگی های هر شخص متفاوت است اما این زمان به طور میانگین 8 ساعت در نظر گرفته می شود.

3- روزانه چند درس را در برنامه ریزی خود بگنجانیم؟

بهتر است که در یک روز درس های متنوعی را مطالعه کنید تا از درس خواندن خسته نشوید. معمولا 4 درس در یک روز توسط مشاوران پیشنهاد می گردد که بهتر است شامل دو درس عمومی و دو درس اختصاصی باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷۳ نظر
  1. فاطمه عاشوری

    سلام ببخشید میخواستم بدونم منی که دوازدهم انسانی اهل همدان هستم از چه رشته تربیتی میتونم وارد دانشگاه فرهنگیان قم بشم¿¡

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای ورود به دانشگاه فرهنگیان باید در کنکور رشته های نظری شرکت کنید و تراز و حد نصاب قبولی را کسب نمایید. در زمان انتخاب رشته میتوانید محل خدمت خود را انتخاب کنید.

  2. ابوالفضل

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرسم اینکه تا ساعت ۳ مدرسه هستم و علی رغم اینکه تاثیری در روند کنکور من نداره میتونم غیرحضوریش کنم؟

    سوال بعد اینه ک حدود ۸-۹ ماه تا کنکور تیر زمان دارم میتونم با برنامه اصولی به پزشکی برسم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، طبق دستور وزارت آموزش و پرورش در سال جدید که حضور دانش آموزان در مدرسه الزامی است، در صورت موافقت مدرسه، می توانید سال آخر را غیرحضوری طی کنید؛ در ضمن، با اجرای برنامه ی اصولی، هدفمند و پیوسته تا کنکور تیرماه۱۴۰۲ می توان به رشته ی پزشکی دست یافت.

  3. هادی

    با سلام . بند دیپلم و کارشناسی نظام قدیم دارم ایا در چه وضعینی در کنکور ۱۴۰۲ میتونم شرکت کنم؟ نظام قدیم یا جدید؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، آزمون سراسری دیگر صرفا براساس نظام جدید برگزار خواهد شد.

  4. سعید

    سلام خسته نباشید من کارشناسیم امسال تموم شده میخوام بدونم آیا میتونم امسال دوباره کنکور بدم و خدمت اجباری مانع کارم در امسال نیس

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین نظام وظیفه عمومی، داوطلبان آقا در صورت نداشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم، مجاز به تحصیل مجدد در یک مقطع نمی باشند.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور