خانه دکتری مصاحبه دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

مصاحبه دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

زمان مصاحبه آزمون دکتری علوم پزشکی
مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1402

در زمان انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت، داوطلبانی که مجاز اعلام شده اند، به ثبت کد رشته محل های مورد علاقه خود در سامانه مربوطه می پردازند. این افراد در پی زمان اعلام نتایج انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت هستند تا از وضعیت دعوت به مصاحبه خود مطلع شوند، چرا که پذیرش در دوره دکتری تخصصی و پژوهشی علاوه بر کسب حدنصاب علمی در آزمون کتبی، مستلزم شرکت در یک آزمون شفاهی (مصاحبه) نیز می باشد. داوطلبانی که این مرحله را با موفقیت طی کرده و از رزومه علمی – پژوهشی قابل قبولی نیز برخوردار باشند، به عنوان پذیرفته شدگان نهایی آزمون دکتری معرفی می شوند.

داوطلبان مصاحبه دکتری وزارت بهداشت برای پاسخگویی در هر ایستگاه تقریبا 10 دقیقه زمان در اختیار دارند.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1402

پس از گذشت حدودا یک هفته از انجام انتخاب رشته دکتری وزارت بهداشت، نتایج آن از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور به نشانی sanjeshp.ir اعلام می شود که طی آن داوطلبان پذیرفته شده در آزمون کتبی در یک یا چند دانشگاه دعوت به مصاحبه می شوند. این مرکز، زمان بندی و محل برگزاری مصاحبه برای هر رشته را در قالب فایل هایی به اطلاع داوطلبان می رساند.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری تخصصی

با توجه به این که مصاحبه دکتری تخصصی به شیوه حضوری برگزار می گردد، داوطلبان موظف اند در بازه زمانی تعیین شده در دانشگاه علوم پزشکی ایران جهت مصاحبه، حضور داشته باشند. با توجه به این که هنوز آزمون مورد نظر برگزار نشده است، اطلاعاتی درباره زمان برگزاری مصاحبه نیز در دسترس نیست اما با توجه به رویه سابق انتظار داریم که این فرآیند در اواخر مرداد ماه انجام شود. در صورت انتشار اخبار جدید، اطلاعات مربوطه از طریق این مقاله و کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری پژوهشی

همان طور که اشاره شد، نحوه امتیاز بندی و زمان برگزاری مصاحبه دکتری تخصصی پژوهشی نیز از طریق سایت ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت به داوطلبان اعلام می گردد. علاقه مندانی که از آن ها جهت شرکت در این فرآیند دعوت به عمل آورده می شود، لازم است مطابق با برنامه زمانی تعیین شده در دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور یافته و مورد گزینش قرار بگیرند. درباره زمان برگزاری مصاحبه دکتری پژوهشی نیز هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما به محض اعلام، اطلاع رسانی های لازم انجام می شود.

نحوه انجام مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1402

همان طور که در قسمت ابتدایی مقاله اشاره شد، نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری وزارت بهداشت به 2 صورت دکتری پژوهشی و دکتری تخصصی انجام می شود. در هر دو شیوه، شرط مهم ورود داوطلبان به این مقطع شرکت در مرحله مصاحبه می باشد. با توجه به وضعیت خاص کشور از نظر گسترش ویروس کرونا، شرایط مصاحبه دکتری وزارت بهداشت و حتی نحوه ارزیابی دانشجویان دستخوش تغییر شده بود اما اخیرا به روند گذشته بازگشته و مجددا به صورت حضوری برگزار می گردد.

روند برگزاری مصاحبه در دوره دکتری تخصصی

در مصاحبه تخصصی دکتری، جهت سنجش مهارت داوطلبان ایستگاه هایی طراحی شده که دشواری آن برای همه متقاضیان به صورت یکسان می باشد. لازم به ذکر است که پشت هر ایستگاه توضیح مختصر و مفیدی ارائه شده است. دو دقیقه قبل از پایان زمان هر ایستگاه زنگ به صدا در آمده و شرکت کننده بایستی مطالب خود را برای ارائه به حاضران در ایستگاه بعدی آماده نماید. بر این اساس پس از اتمام این مراحل داوطلبان می بایست مستندات خود را از نماینده دریافت نموده به هیچ وجه نباید راجع به محتویات آزمون با سایر اشخاص گفتگو نمایند، زیرا تقلب و جعل به شمار خواهد آمد.

مدارک مورد نیاز جهت شرکت در دوره مصاحبه پژوهشی 

هر داوطلب می بایست محتوای قابل ارائه خود را در لوح فشرده و پوشه جداگانه با نام خود شامل موارد ذکر شده ذیل به نماینده دبیرخانه شورای علوم پزشکی در محل آزمون تحویل دهد.

  • گواهی معدل کارشناسی
  • مدرک زبان
  • مقالات پژوهشی داخلی-خارجی
  • مقالات علمی
  • ارائه خلاصه مقاله در کنگره
  • کتاب
  • ثبت اختراع
  • چک لیست مستندات همراه با لوح فشرده جهت تحویل مستندات

روند برگزاری مصاحبه در دوره دکتری پژوهشی

افرادی می توانند در مصاحبه پژوهشی شرکت کنند که دارای حداقل 2 مقاله اصیل پژوهشی و چاپ شده باشند. در این مرحله مقالات بارگذاری شده توسط معاونت بررسی می گردد و در صورت مورد تایید بودن، داوطلب به مصاحبه دعوت خواهد شد. لذا هر شرکت کننده بر اساس نمره کتبی خود حداکثر به سه مرکز تحقیقات در دانشگاه های علوم پزشکی معرفی می شود و پس از آن متقاضیان می توانند پس از معرفی به دانشگاه در مصاحبه شرکت نمایند.

موارد امتیازات علمی مصاحبه دکتری پژوهشی 1402

  • مقالات معتبر بین المللی
  • مقالات منتشر شده با زمینه پژوهشی
  • ارائه خلاصه کنگره، سمینار و همایش
  • ترجمه و تالیف کتب علمی
  • ثبت اختراع بین المللی و داخلی
  • همراه داشتن جوایز داخلی و بین المللی
  • سوابق پژوهشی درخشان در پایان نامه، بنیاد ملی نخبگان و استعداد های درخشان
  • معدل کل دوره قبل
  • آشنایی با نرم افزار های کامپیوتری و تخصصی

چگونه در مصاحبه موفق شوم؟

توجه به نکاتی که در ادامه ذکر کرده ایم می تواند شما را چند قدم به موفقیت نزدیک تر کند، لذا پیشنهاد می کنیم که موارد زیر را مطالعه نموده و در عمل به آن ها کوشا باشید.

  1. برنامه خود را طوری تنظیم کنید که به موقع سر جلسه مصاحبه حاضر شوید.
  2. اعتماد بنفس کافی می تواند رمز شکست استرس و حتی شرایط تحصیلی ضعیف باشد.
  3. پوشش مناسب
  4. تسلط کافی بر مباحث مربوطه، علی الخصوص پایان نامه و مقاله
  5. پاسخگویی مفید و مختصر
  6. عدم وجود کم و کاست در مدارک مورد نیاز
  7. داشتن شناخت قبلی از اساتید و داوران
  8. و…

سوالات مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1402

بدیهی است که نمی توان به طور قطع گفت که سوالات در نظر گرفته شده شامل چه مواردی می شوند اما با رجوع به دوره های پیشین و با استناد به تجربیات داوطلبان گذشته موارد زیر جمع آوری شده اند. مطالعه این موارد می تواند شما را برای داشتن عملکرد بهتر یاری نماید.

  • در مرحله یا ایستگاه اول، از داوطلب درباره پایان نامه و مقاله مربوطه سوال می شود. لازم است فرد از پیش تسلط کافی بر آن ها را به دست آورده و قادر به پاسخگویی به سوالات تخصصی حول رشته تحصیلی خود باشد.
  • مرحله یا ایستگاه دوم به این صورت است که پس از ارائه چند موضوع مختلف (مرتبط با رشته امتحانی) از داوطلب خواسته می شود که یکی از آن ها را برگزیده و سخنرانی چند دقیقه ای راجعه به آن ارائه دهد.
  • در ایستگاه سوم، موضوعاتی متناسب با رشته امتحانی به داوطلب ارائه می شود و از وی خواسته می شود تا مقالاتی را راجع به آن ها بیابد و به تحلیل رفرنس و موارد مربوطه بپردازد.
  • فرد در ایستگاه چهارم می بایست درک و ترجمه خود از متون و اصطلاحات اختصاصی رشته مورد نظر را ارائه داده و یک مکالمه مختصر به زبان انگلیسی داشته باشد.
  • در ایستگاه پنجم، داوطلب باید توانایی های مرتبط با رشته امتحانی خود را اثبات نماید و در واقع پیش روی داوران، حرفی برای گفتن داشته باشد.

شایان ذکر است، روند برگزاری معمولا به همین صورت بوده و تغییر نمی کند اما جابجایی ایستگاه ها و موارد این چنینی محتمل است. همچنین توجه داشته باشید که زمان در نظر گرفته شده برای هر مرحله حدود 10 دقیقه خواهد بود.

برنامه حضور داوطلبان جهت مصاحبه دکتری تخصصی و دکتری تخصصی پژوهشی 1402

در ادامه اطلاعات مربوط به حضور داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت به تفصیل ارائه شده است. توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در جداول زیر مربوط به دوره گذشته بوده و جهت آشنایی شما با این فرآیند ذکر شده است اما به محض انتشار اطلاعیه های جدید، این مقاله بروزرسانی می گردد.

زمان حضوررشتهساعت
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱سالمند شناسی. کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی. بینایی سنجی. ارگونومی. کاردرمانیساعت ۷:۳۰ صبح
شنوایی شناسی. زیست پزشکی سامانه ای. سلامت و رفاه اجتماعی. هوش مصنوعی در علوم پزشکی. بیولوژی و کنترل ناقلین بیماریهاساعت ۱۳:۳۰ ظهر
مددکاری اجتماعیساعت ۱۶:۳۰ عصر
یکشنبه 23 مرداد 1401خون شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون. نانوفناوری پزشکی نوبت صبح (الف – ز). قارچ شناسی پزشکی. ارتز و پروتز. اخلاق پزشکی. طب سوزنی. تاریخ علوم پزشکیساعت ۷:۳۰ صبح
نانوفناوری پزشکی نوبت عصر (ش – ی). گفتار درمانی. بهداشت حرفه ای. فیزیوتراپی. فارماکولوژیساعت ۱۳:۳۰ ظهر
دوشنبه 24 مرداد 1401مهندسی بافت نوبت صبح (الف- د). علوم و فناوری تصوبرداری مولکولی و عصبی. بهداشت و ایمنی مواد غذایی. سلامت در بلایا و فوریتها نوبت صبح (الف – ش). مطالعات اعتیاد نوبت صبح ( الف – ش). ویروس شناسی پزشکیساعت ۷:۳۰ صبح
مهندسی بافت نوبت عصر (ر- ی). سلامت در بلایا و فوریتها نوبت عصر (ص – ی). مطالعات اعتیاد نوبت عصر (ع – ن). انگل شناسی پزشکی. علوم و صنایع غذاییساعت ۱۳:۳۰ ظهر
سه شنبه 25 مرداد 1401علوم سلولی کاربردی نوبت صبح (الف – ز). آینده پژوهی سلامت. مهندسی پزشکی – بیوالکتریک. یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکیساعت ۷:۳۰ صبح
علوم سلولی کاربردی نوبت عصر (س – و). مهندسی پزشکی – رباتیک. سیاستگذاری سلامت. سیاست های غذا و تغذیه.
آموزش پزشکی. مامایی
ساعت ۱۳:۳۰ ظهر
چهارشنبه 26 مرداد 1401بیولوژی تولید مثل نوبت صبح (الف – ر). اقتصاد سلامت نوبت صبح (الف س). بهداشت باروری نوبت صبح (الف – ر)ساعت ۷:۳۰ صبح
بیولوژی تولید مثل نوبت عصر (ز – ن). اقتصاد سلامت نوبت عصر (ش – ی). بهداشت باروری نوبت عصر (ز – ی)ساعت ۱۳:۳۰ ظهر
پنجشنبه 27 مرداد 1401انفورماتیک پزشکیساعت ۷:۳۰ صبح
مدیریت اطلاعات سلامتساعت ۱۳:۳۰ ظهر
جمعه 28 مرداد 1401باکتری شناسی پزشکی نوبت صبح (الف – س). علوم تشریحی نوبت صبح (الف – ش)ساعت ۷:۳۰ صبح
توکسین های میکروبی نوبت عصر (ش-ی). علوم تشریحی
نوبت عصر (ط- و). روانشناسی نظامی. مشاوره توانبخشی
ساعت ۱۳:۳۰ ظهر
شنبه 29 مرداد 1401آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت نوبت صبح (الف – س). طب سنتی ایرانی نوبت صبح (الف – ز). آمار زیستی. ژنتیک پزشکی نوبت صبح (الف – ر)ساعت ۷:۳۰ صبح
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت نوبت عصر (ش- ی). طب سنتی ایرانی نوبت عصر (س – ه). ژنتیک پزشکی نوبت عصر (ز – ی)ساعت ۱۳:۳۰ ظهر
یکشنبه 30 مرداد 1401ایمنی شناسی پزشکی نوبت صبح (الف – ش). اپیدمیولوژی نوبت صبح (الف – د). مهندسی بهداشت محیط نوبت صبح (الف – س). فیزیک پزشکی و رادیوبیولوژی و حفاظت نوبت صبح (الف – س). علوم بیومدیکال مقایسه ایساعت ۷:۳۰ صبح
ایمنی شناسی پزشکی نوبت عصر (ص- ی). اپیدمیولوژی نوبت عصر (ر – ن). مهندسی بهداشت محیط نوبت عصر (ش – ی). پرتویی نوبت عصر (ش – ی)ساعت ۱۳:۳۰ ظهر

 

 مصاحبه در رشته های بیوشیمی بالینی،علوم تغذیه ، فیزیولوزی پزشکی، فیزیولوزی ورزشی، علوم اعصاب و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
رشتهساعت و زمان حضور
بیوشیمی بالینینوبت صبح (الف- خ) ۲۴ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (د – ع) ۲۴ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (ف-ی) ۲۵ مرداد ساعت ۷:۳۰.
علوم تغذیهنوبت صبح (الف- ح) ۲۴ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (خ – ق) ۲۴ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (ک-ه) ۲۵ مرداد ساعت ۷:۳۰.
فیزیولوژی پزشکینوبت صبح (الف- ت) ۲۵ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ج – ط) ۲۵ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (ظ-ن) ۲۶ مرداد ساعت ۷:۳۰.
فیزیولوژی ورزشی 

۲۶ مرداد ساعت ۱۳:۳۰

علوم اعصابنوبت صبح (الف- ج) ۲۵ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ح – ش) ۲۵ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (ط-ک) ۲۶ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت صبح (م-ی) ۲۶ مرداد ساعت ۱۳:۳۰.
مدیریت خدمات بهداشتی درمانینوبت صبح (الف- ج) ۲۷ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ح – ز) ۲۷ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (س-ف) ۲۸ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت صبح (ق-ی) ۲۸ مرداد ساعت ۱۳:۳۰.

 

برنامه مصاحبه داوطلبین در رشته های پزشمی مولکولی، زیست فناوری، پرستاری و روانشناسی بالینی
رشتهساعت و زمان حضور
پزشکی مولکولینوبت صبح (الف- چ) ۲۷ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ح – ش) ۲۷ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (ص-و) ۲۸ مرداد ساعت ۷:۳۰.
زیست فناروی پزشکینوبت عصر (الف- ت) ۲۸ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت صبح (ج-ز) ۲۹ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (س – ع) ۲۹ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (غ-و) ۳۰ مرداد ساعت ۷:۳۰.
پرستارینوبت صبح (الف) ۲۷ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ب – ج) ۲۷ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت صبح (ح-د) ۲۸ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ر- س) ۲۸ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت صبح (ش – ع) ۲۹ مرداد ساعت ۱۳:۳۰. نوبت عصر (غ-ک) ۲۹ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت صبح (گ- م) ۳۰ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ن – ی) ۳۰ مرداد ساعت ۱۳:۳۰.
روانشناسی بالینینوبت صبح (الف- س) ۲۷ مرداد ساعت ۷:۳۰. نوبت عصر (ش – ی) ۲۸ مرداد ساعت ۱۳:۳۰.
برنامه مصاحبه داوطلبین در رشته داروسازی
رشتهساعت و زمان حضور
اقتصاد و مدیریت داروسه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)
زیست مواد داروییسه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)
شیمی مواد خوراکی و آب شناسی (نوتروسیوتیکس)سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)
داروسازی سنتی

 

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
داروسازی هسته ای

 

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
کنترل دارو

 

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
شیمی دارویی (از الف تا ص)/ شیمی دارویی (از

ط تا ی)

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)/ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
فارماکوگنوزی

 

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)
داروسازی بالینی (از الف تا ح)/ داروسازی بالینی (از خ تا س)

 

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)/ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
فارماسیوتیکس (از الف تا ح)

 

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
زیست فناوری دارویی (از الف تا س)/ زیست فناور

ی دارویی (از ش تا ی)

پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
نانوفناوری دارویی (از الف تا ق)/ نانوفناوری دارویی (از ک تا ی)

 

پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
داروسازی بالینی (از ش تا ل)/ داروسازی بالینی (از م تا ی)

 

پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)
فارماسیوتیکس (از خ تا ع)/ فارماسیوتیکس (از غ تا ی)

 

پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (صبح ۸:۳۰)/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (عصر ۱۳:۳۰)

به طور معمول حدودا یک ماه پس از اتمام فرآیند برگزاری مصاحبه در دانشگاه ها و موسسات علوم پزشکی، نتایج این مرحله اعلام می شود و به این ترتیب پذیرفته شدگان نهایی پذیرش دوره دکتری رشته های گروه پزشکی مشخص می گردد. جهت اطلاع از اعلام نتایج مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1402 می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. آن دسته از داوطلبانی که در این پذیرش قبول نشوند، در صورت تمایل می توانند اخبار مربوط به تکمیل ظرفیت آزمون دکتری وزارت بهداشت را دنبال کنند تا در صورت برگزاری این فرآیند در دوره جدید، نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

 

سوالات متداول

1- مصاحبه دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲ به چه صورت انجام می شود؟

مصاحبه دکتری پژوهشی و تخصصی به صورت حضوری انجام می شود و روند برگزاری آن در مقاله ذکر شده است.

2- مصاحبه دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲ چه زمانی برگزار می گردد؟

هنوز زمان دقیق برگزاری مشخص نیست اما به محض اعلام، مقاله بروزرسانی می شود.

3- آیا افرادی که به مصاحبه دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲ دعوت می شوند به طور قطعی پذیرش خواهند شد؟

خیر، بلکه نتایج قطعی پذیرش این داوطلبان پس از عبور موفقیت آمیز از تمامی مراحل گزینش و مصاحبه انجام می گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. فاطمه

    سلام ببخشید. اعمال سهمیه رزمندگان که پنج درصده چطور. در روند قبولی و. پذیرش دانشگاهی با ظرفیت یکی دو نفر و درکل نوزده نفر سنجیده میشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. علی

    با سلام
    پارسال اکثر رشته ها مقالات مروری رو تو مصاحبه قبول نکردن اما برخی رشته ها مانند علوم سلولی کاربردی این مقالات رو قبول کردند. خواستم ببینم امسال هم برای این رشته مقالات مروری قبول هست یا نه…اگر اطلاعی دارین ممنون میشم جواب بدین. مچکرم

مشاوره دکتری پیج دکتری