خانه کنکور میزان تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور ۱۴۰۲

میزان تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور ۱۴۰۲

حذف سهمیه رزمندگان در آزمون سراسری 1402
میزان تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور 1402

یکی از دغدغه های مهم متقاضیان شرکت در کنکور سراسری 1401، آگاهی از میزان تاثیر سهمیه های تعیین شده بر رتبه قبولی کنکور و همچنین انتخاب رشته کنکور 1401 می باشد. این سهمیه ها با توجه به اطلاعاتی که افراد در فرم تقاضانامه خود درج نموده اند، در کارنامه اولیه آن ها ثبت خواهد شد.

از انواع سهمیه ها می توانیم به سهمیه خانواده شهدا، سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران و رزمندگان واشاره کنیم. توجه داشته باشید که سهمیه رزمندگان با سهمیه ایثارگران متفاوت است، برای مثال افراد دارای سهمیه رزمندگان می بایست حداقل 75 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده سهمیه آزاد را کسب نمایند تا از مشمولان دریافت این سهمیه محسوب شوند، این در حالی است که درصد مذکور برای دارندگان سهمیه ایثارگران، حداقل 70 می باشد.

پنج درصد از ظرفیت هر رشته محل به همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق خواهد گرفت.

آیا سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 1401 حذف خواهد شد؟

با توجه به این که ظرفیت پذیرش کنکور سراسری 1401 محدود بوده و هر ساله تعداد بسیاری از داوطلبان در این آزمون شرکت می کنند، رقابت در کنکور همواره در حال افزایش است که در این بین بسیاری از افراد جهت کسب رتبه بهتر، از سهمیه های موثر در کنکور استفاده می نمایند. بر اساس آخرین اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلساتی در رابطه با ساماندهی سهمیه های کنکور برگزار شده که در این جلسات، سهمیه های کنکوری و حذف بخش گسترده ای از آن ها، مورد بررسی قرار گرفته است.

تا کنون نیز حذف سهمیه ‌های مهمی مانند تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری، بومی منطقه‌ای، بومی قطب و بومی ناحیه‌ای به دلیل مشکلات متعدد ایجاد شده برای دانشگاه های کشور، بارها پیشنهاد شده است، با این وجود هنوز خبر قطعی مبنی بر حذف سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 1401 منتشر نشده که در صورت بروز اطلاعیه ای در این باره، این مقاله بروزرسانی خواهد شد. همچنین شما می توانید با عضویت در کانال تلگرام کنکور ایران مشاوره، از اخبار پیرامون حذف سهمیه های کنکور سراسری در اسرع وقت آگاه شوید.

سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 1401 به چه کسانی تعلق می گیرد؟

داوطلبانی که هنگام به انجام رساندن فرآیند ثبت نام کنکور سراسری 1401 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور، قصد دارند جهت کسب رتبه بهتر از سهمیه رزمندگان استفاده نمایند، بایستی ابتدا از این که مشمول دریافت این سهمیه می باشند یا خیر مطلع گردند.

  • همسر و فرزندان افرادی که دارای حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه می باشند (با تایید ستاد کل نیروهای مسلح) جزو مشمولان سهمیه رزمندگان محسوب می شوند و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان هستند.
  • متقاضیانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران در دوره های نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، نیمه حضوری، مجازی و پردیس های خودگردان آزمون سراسری پذیرفته شوند، در صـورت انصراف از قبولی اولیه، منحصراً یک بار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه مذکور خواهند بود.
  • داوطلبان مشمول سهمیه رزمندگان سپاه پاسداران و وزارت جهاد کشاورزی از سـال 68 به بعد، که یک بار در دوره روزانه آزمون سراسری پذیرفته شده اند، جدا از این که از رشته قبولی انصراف داده یا ثبت نام کرده و یا حتی ثبت نام نکرده باشند، حق استفاده مجدد از این سهمیه را در آزمون سراسری ندارند.
  •  نیروهای فعال بسیجی و یا بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت، قادر به استفاده از سهمیه رزمندگان نمی باشند.
  • آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح که علاوه بر میزان موظفی از تاریخ 31 شهریور ماه 59 تا 31 شهریور 67، حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، در صورت تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح می توانند سهمیه مزبور را دریافت نمایند.

تبصره

  1. متقاضیان دریافت سهمیه رزمندگان، در صورت عدم تایید سهمیه باید به واحدهای تابعه شهرستان های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند.
  2. مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع مشخص می گردد.
  3. مدت حضور در جبهه برای افراد دارای تعهدات و ماموریت های خدمتی، کارکنان وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های نظامی در جبهه و همچنین طرح 6 ماهه دانشجویان، حضور داوطلبانه محسوب نمی شود.

میزان تاثیر سهمیه رزمندگان

همانطور که اشاره کردیم، 5 درصد از ظرفیت هر رشته محل به مشمولین دریافت سهمیه رزمندگان تعلق دارد؛ برای مثال اگر ظرفیت پذیرش در یک رشته محل 200 نفر باشد، 10 نفر از این ظرفیت را دارندگان سهمیه رزمندگان تشکیل می دهند و این در حالی است که داوطلبان حدنصاب نمره 75 درصد نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر را به دست آورند. (در صورت بروز هرگونه تغییر، متن این مقاله بروزرسانی می گردد.) بدیهی است در این صورت افراد دارای این سهمیه شانس قبولی بیشتری در زمان برگزاری کنکور سراسری 1401 نسبت به افراد با سهمیه عادی دارند.

برای تکمیل فرم استفاده از سهمیه رزمندگان چگونه اقدام کنیم؟

همانطور که گفتیم، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، از سهمیه رزمندگان برخوردار خواهند بود، بنابراین متقاضیان باید برای تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه نامبرده به ارگان ذی ربط (سازمان بسـیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه نمایند. اطلاعات افراد پس از به انجام رساندن ثبت نام، توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تأیید نهایی توسط ارگان های یاد شده، افراد در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توجه داشته باشند که پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان، کد رهگیری 12 رقمی را از واحد مربوطه دریافت کنند، چرا که در زمان ثبت نام، بایستی آن را در محلی که در تقاضانامه اینترنتی موجود در سایت sanjesh.org در نظر گرفته شده درج نمایند تا سهمیه برای آن ها اعمال گردد؛ محل مذکور در تصویر زیر مشخص شده است.

فرم ثبت نام کنکور

لازم به ذکر است که داوطلبان مشمول دریافت سهمیه رزمندگان در صورت استفاده از سهمیه کنکور و انتخاب دانشگاه های دولتی یا روزانه به عنوان محل تحصیل خود در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1401، اگر پذیرفته شوند، دیگر نمی توانند از این سهمیه برای بار دوم استفاده نمایند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ حذف شده است؟

خیر، سهمیه رزمندگان در کنکور سال ۱۴۰۱ نیز اعمال می گردد.

2- چند درصد از ظرفیت رشته محل های کنکور سراسری به سهمیه رزمندگان تعلق دارد؟

5 درصد از ظرفیت رشته محل ها به مشمولان دریافت سهمیه رزمندگان اختصاص می یابد.

3- برای تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری جهت استفاده از سهمیه رزمندگان چگونه باید اقدام کنیم؟

داوطلبان با مراجعه به متن این مقاله می توانند اطلاعات لازم در خصوص تکمیل این بخش از فرم در سایت سازمان سنجی را به دست آورند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید..



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۲۵ نظر
  1. م

    سلام من پدر بزرگم سابقه جبهه دارن و کارت رزمندگان هم دارن این سهمیه برای من هم لحاظ میشه؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود سهمیه پدربزرگ برای نوه در کنکور سراسری تعلق نمی گیرد.

  2. ریحانه

    سلام،من سهمیه رزمندگان دارم
    با معدل ۱۳ زیست ۵۵ درصد فیزیک ۲۰ شیمی ۱۷ ریاضی ۳۳ احتمال قبولی چه رشته ای رو دارم

  3. فاطمه اصل امانی

    سلام پدر من ۱۱ ماه در جبهه بوده
    ولی داوطلب نبوده ایا سهمیه به من تعلق میگیدر؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، سهمیه ی ۵ درصد ایثارگری به کسانی تعلق می گیرد که حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه را داشته باشند.

  4. فاطمه

    سلام کسی که ۸ ماه جهبه دارد سهمیه ۵ درصدی دارد یا ۲۵ درصدی؟؟لطفا جواب بدین

    • ایران مشاوره

      باسلام، برای اطلاع از سهمیه ی تعلق گرفته، می بایست از بنیاد شهید و امور ایثارگران استعلام بگیرید.

  5. میلاد

    سلام من پدرم جانباز شهید هستند شنیدم که شرط استفاده از سهمیه اینکه معدلت باید بالار ۱۷ باشه تا قبول شی میخواستم بدونم درسته و همچین شرطی وجود داره

    • ایران مشاوره

      با سلام، همچین موضوعی صحت نداره و شما با هر معدلی میتوانید از این سهمیه استفاده نمائید.

  6. Diman

    با سلام . پدر بنده ۱۰۵ روز سابقه در جبهه دارن ، آیا سهمیه ای به من تعلق دارد؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، شما میتوانید با مراجعه به مرکز گزینشی که پدرتان خدمت کرده است ، میتوانید نسبت به تهیه ی کارت ایثارگری اقدام نمائید.

  7. سید فاطمه

    سلام ببخشید دایی من شهید هستند آیا سهمیه ای به من تعلق میگیره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام خیر ، سهمیه دایی شهید وجود ندارد.

  8. هلنا

    من پدرم جانباز هستش اما ب اشتباه سهمیه پنج درصد رزمنده داوطلب بسیجی زدم. کارتمم اومده. نمیشه کاری کرد تا روز کنکور که چندروز دیگه اس؟

    • ایران مشاوره

      با سلام اگر درصد جانبازی پدر شما زیر ۲۵ درصد باشد، سهمیه ۵ درصد به شما تعلق می گیرد ولی اگر درصد جانبازی پدر شما بیشتر ار ۲۵ درصد باشد ، سهمیه ۲۵درصد تعلق می گیرد و شما باید در باجه های رفع نقص سهمیه خود را ویرایش نمایید.

  9. Maryam

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید پدرم سربازیشون را تو مناطق مرزی گذروندن حدود سال ۷۷
    ایا به ایشون سهمیه ای تعلق میگیره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، پاسخ دقیق این سوال را شورای عالی دفاع تعیین می کند. زمان سربازی می بایست در مکان و زمان جنگی باشد؛ به عبارت دیگر از مهر ماه ۱۳۵۹ تا تیر ماه ۱۳۶۷ در مناطق عملیاتی غرب و جنوب غربی کشور باشد.

  10. علی

    سلام پدر من ۱۵ درصد جانبازی و ۷۸ماه سابقه داره آیا جمع این دوتا ۲۵درصد میشه یا کلا جدا از هم هستن

    • ایران مشاوره

      با سلام ، به ازای هر ماه خدمت پدرتان و به ازای هر درصد جانبازی ایشان ۱۲ روز از مدت زمان خدمتتان کسر می شود .

  11. پونا

    سلام وقت بخیر من پدربزرگم بازنشسته ارتش هست ایا سهمیه ای به من تعلق میگیره

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، برای شرکت در آزمون سهمیه رزمندگان به شما تعلق نمی گیرد.

  12. کشاورز

    سلام ببخشید مثلاً اگر پدر کسی در جبهه به عنوان سرباز حضور داشته باشه و مدت زمان حضورش ۱۳ ماه باشه سهمیه ۵ درصد براش محسوب میشه یا سهمیه برای سربازان وجود نداره؟ و چون توی متن خوندم که نوشته بود هر ۱ ماه یک درصد کم میشه یعنی با ۱۳ ماه حضور ۱۳ درصد محسوب میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، میزان تاثیر گذاری سهمیه شما ( به شرط صحت اطلاعات و استعلام ) در آزمون کنکورسراسری ۵ درصد خواهد بود.

  13. ابوالفضل

    سلام پدر بنده رزمنده بوده و کارت ایثارگران گری داره و دایی بنده جانباز هست آیا سهمیه ای به بنده تعلق میگیره

    • ایران مشاوره

      با سلام ، شما میتوانید از سنوات ایثارگری پدرتان استفاده نمایید.

  14. تارا

    سلام. من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هستم و در همه کنکورهای قبلی که شرکت کردم از سهمیه منطقه ۲ استفاده کرده بودم. میخواستم امسال در هر دو کنکور سراسری و دکتری شرکت کنم – آیا می تونم از سهمیه رزمندگان برای ثبت نام در هر دو کنکور استفاده کنم یا فقط برای یکی از آنها قابل استفاده ست؟

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. شما در هر مقطع تحصیلی که به طور کامل مدرک خود را دریافت می کنید می توانید یک بار از سهمیه رزمندگان استفاده کنید.

  15. Maya

    سلام. من پارسال از سهمیه ایثار برای ثبت نام کنکور استفاده کردم اما قبول نشدم برای کنکور امسال دوباره کد ۱۲ رقمی گرفتم.
    میخواستم بدونم چند بار گرفتن کد از میزان تاثیر ۵ درصد آن کم میکند؟
    یعنی بین بچه های ایثار تاثیر کمتری برای من داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، خیر با توجه به وضعیت عدم قبولی شما در کنکور سال گذشته ، شما مجاز به استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری خود در تمامی دوره ها می باشید .

  16. sama

    سلام ببخشید پدر من رزمنده هستند من و برادرم با هم میتونیم از این سهمیه استفاده کنیم یا فقط یک نفر ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      هر دو امکان استفاده از این سهمیه را دارید.

  17. ابوالفضل

    سلام. آیا میشود در کنکور هم از جانبازی و هم از رزمندگی استفاده کرد؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین، صرفا مجاز به اعمال یکی از سهمیه های ۲۵ درصد یا ۵ درصد می باشید.

  18. En

    سلام وقت تون بخیر ببخشید پدربزرگم از طرف مادری ایثارگر هستن آیا سهمیه ی ایشون در کنکور ۱۴۰۲ برای من تاثیری داره (نوه ی دختری)
    ممنون از پاسخ گوییتون

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، امکان استفاده از سهمیه پدربزرگ برای آزمون سراسری وجود ندارد.

  19. اتنا

    سلام خسته نباشید من پدر شوهرم ۸۰درصد جانباز هستند و سهمیه دارند برای کنکور ،من میتونم استفاده کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، سهمیه ای از پدر همسر، به شما تعلق نمی گیرد.

  20. فاطمه

    سلام خسته نباشید.
    ببخشید من میخوام دوره های فنی رشته ارایشگری رو برم، میخواستم بدونم تو دانشگاه علمی کاربردی هم رشته ارایشگری وجود داره؟
    خیلی ممنونم جواب بدین.

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با سنوات گذشته، رشته مورد نظر معمولا در برخی از واحد های دانشگاهی علمی کاربردی ارائه می شود.

  21. علی

    سلام وقت بخیر
    بنده پرستار هستم و اکنون نیز در حال گذراندن خدمت سربازی ام هستم ۵ ماه کسری دارم که کلا خدمت سربازی ام می شود ۱۹ ماه آیا بعد از اتمام سربازی باید طرح بروم ، ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین طرح نیروی انسانی، طرح و سربازی از یکدیگر جدا می باشند و شما ملزم به گذراندن دوره ی آن هستید.

  22. بینام

    سلام خسته نباشید سهمیه رزمندگان سپاه قدس که رفتن سوریه و سهمیه گرفتند و مشکلی براشون پیش نیومده چند درصده و آیا به همسر و فرزند تعلق میگیرد؟

  23. Narin

    سلام من پدرم ۲۴ ماه پیوسته در مناطق عملیاتی در جهبه حضور داشته است ولی خدمت داوطلبانه ۶ ماه نداشته…
    داداشم از همین طریق کسری خدمت گرفته و همچنین شامل
    قانون تغییر وضعیت ایثارگران شده و الان استخدام شده…
    می خواستم بدونم من شامل سهمیه ۵ درصدی کنکور میشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله، شما میتوانید از سهمیه خود (۵%) برای کنکور سراسری استفاده نمائید.

  24. حدی

    سلام من پدر بزرگم سابقه ۹۴ماه حضور در منطقه جنگی رو دارند ازکافی نت پرسیدم گفت شامل منم میشه و ثبت نامم کرد با این سهمیه. حالا شما میگید نمی شه اینجوری من گیج شدم اگه شاملم نمی شه پس چطور این سهمیه رو واسم زده؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با قوانین سال های گذشته، سهمیه ای جهت سابقه رزمندگی پدربزرگ، به شما تعلق نخواهد گرفت.

  25. Bhar

    سلام پدر من ۳ماه در جبهه حضور داشتن بطور داوطلبانه سهمیه شامل من میشه؟؟

    • ایران مشاوره

      باسلام، برای بررسی اینکه سهمیه به شما تعلق می گیرد یا خیر ، می بایست به بنیاد شهید و ایثارگر محل زندگی خود مراجعه نمائید.

  26. Reyhane

    سلام وقتتون بخیر، پدر من ۲۴ماه سربازی شونو در جبهه منطقه جنگی بودند و برای برادرم موقع سربازی کلی از سربازی کم شد ایا برای کنکور هم سهمیه دارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، شما میتوانید از سهمیه ایثارگری خود استفاده کنید.

  27. رضا

    سلام ایثار گری که سه سال در جبهه بود و کارت هم داره آیا نوه ی پسری آن می‌تواند از سهمیه ایثارگری برای کنکور استفاده کند؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان نخواهید بود.

  28. Ayhan

    سلام خسته نباشبن فرزند جانباز ۵ درصد میباشم و پدرم ۱۱ ماه جبهه بودن،در قسمت سهمیه هم رزمندگان رو بزنم و هم ۵ درصد جانبازی رو؟برای کنکور کارشناسی ارشد

  29. حسین

    ببخشید پدرم ۲۵ماه حظور در جبهه رو دارا است اما تا شهریور ۶۷ فقط ۵ماه ۱۴روز حظور داشته ایا من سهمیه دارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت گرفتن کد ایثارگری از ارگان اعزامی، مجاز با استفاده از سهمیه خواهید بود.

  30. سونیا

    سلام ببخشید پدر من ۲۴ ماه در جبهه به عنوان سرباز و به طور اجباری بوده ایا سهمیه به من تعلق میگیرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، با توجه به دفترچه ثبت نام کنکور سراسری در صورت ۶ ماه حضور در جبهه، می توانید از سهمیه ۵ درصد استفاده کنید.

  31. عاشقی

    پدر من در منطقه عملیاتی خدمت کرده است بعد از جنگ آیا سهمیه ۵درصدی به من میرسد؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر،در صورتی که به مدت ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند، با دریافت کد رهگیری از ارگان مربوطه، در سهمیه ۵ درصد قرار خواهید گرقت.

  32. سارا

    سلام. متاسفانه من گیج شدم.
    من پدرم ۳۸ ماه جبهه بودند میشه بگید سهمیه من چقدر میشه؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، میزان سهمیه ی کنکور برای فرزندان افرادی که در جبهه حضور داشته اند، ۵ درصد ایثارگری می باشد.

  33. مائده

    سلام شما گفتین به ازای هرماه۱درصد محاسبه میشود . ینی به ازای ۲۸ماه۲۸درصد حساب میشه؟؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، فرزند رزمندگانی که در جبهه حضور داشته اند در سهمیه ۵ درصد قرار می گیرند.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور