خانه کنکور کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

تا کنون 14470078 نفر از این نرم افزار استفاده کرده اند
کارنامه ای با این مشخصات وجود ندارد

کنکور سراسری تجربی را می توان پرمتقاضی ترین کنکور در بین گروه های آزمایشی دانست. اکثر داوطلبان این آزمون به دنبال قبولی در رشته های پرطرفداری مانند پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، هوشبری، مامایی و…می باشند ولی درصد کمی از آن ها موفق به قبولی در رشته های فوق می شوند.

 

دلیل این امر، علاوه بر کم بودن ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای این رشته ها، کسب حدنصاب رتبه قبولی کنکور تجربی است. به دست آوردن رتبه عالی در این گروه آزمایشی، نیازمند برنامه ریزی درسی، انتخاب بهترین منابع کنکور تجربی، مطالعه مستمر و پر بازده می باشد. چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این مباحث می باشید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

 

لینک مستقیم ثبت نام نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ (نوبت اردیبهشت ماه)

 

ثبت نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳ نوبت اردیبهشت ماه از 5 لغایت 11 آذر ماه و نوبت تیر ماه از 7 لغایت 12 فروردین ماه از سایت سنجش می باشد.

زمان ثبت نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

سازمان سنجش آموزش کشور همواره مجری برگزاری کنکور سراسری در تمامی گروه های آزمایشی بوده و داوطلبان می بایست در مدت زمان ثبت نام کنکور، نسبت به نام نویسی خود از طریق سایت این سازمان اقدام نمایند. زمان بندی ثبت نام کنکور نوبت اردیبهشت ماه از 5 لغایت 11 آذر ماه و نوبت تیر ماه از 7 لغایت 12 فروردین ماه می باشد.

 

لازم به ذکر است که هر ساله برای بازماندگان از نام نویسی و یا ویرایش های احتمالی یک فرصت مجدد تحت عنوان تمدید مهلت ثبت نام کنکور 1403 قرار می دهند. در صورت مشخص شدن فرصت مجدد در کانال تلگرام کنکور اطلاع رسانی خواهد شد.

نحوه ثبت نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

سازمان سنجش امسال نیز طبق روال هر ساله، ثبت نام تمامی گروه های آزمایشی از جمله علوم تجربی را از طریق سایت ثبت نام کنکور انجام می دهد. شما کاربران عزیز می توانید به منظور نام نویسی در این آزمون در زمان مقرر، از راهنمای تصویری که در ادامه مشاهده می کنید، استفاده نمایید.

  • ابتدا به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و دکمه “سراسری” را بفشارید.
مرحله اول ثبت نام کنکور
مرحله اول ثبت نام کنکور
  • بر روی لینک فعال “سریال ثبت نام آزمون سراسری 1403 نوبت اول یا پذیرش اختصاصی دانشگاه فرهنگیان” کلیک نمایید.
مرحله دوم ثبت نام کنکور
مرحله دوم ثبت نام کنکور
  • در این صفحه مجددا بر روی عبارت “سریال ثبت نام آزمون سراسری 1403 نوبت اول یا پذیرش اختصاصی دانشگاه فرهنگیان” انتخاب کنید.
مرحله سوم ثبت نام کنکور
مرحله سوم ثبت نام کنکور
  • سپس گزینه “سریال ثبت نام آزمون سراسری 1403 نوبت اول یا پذیرش اختصاصی دانشگاه فرهنگیان” را انتخاب کنید و گزینه تایید و ادامه را بفشارید.
مرحله چهارم کنکور
مرحله چهارم کنکور
  • در این مرحله جهت خرید سریال ثبت نامی می بایست اطلاعات هویتی خود را وارد نموده و ضمن انتخاب درگاه پرداخت بر روی کلید تایید و ادامه بزنید.
مرحله پنجم کنکور
مرحله پنجم کنکور
  • با وارد نمودن اطلاعات هویتی کلید ادامه روند خرید را بفشارید.
مرحله ششم کنکور
مرحله ششم کنکور
  • اطلاعات کارت بانکی خود را وارد نمایید و هزینه 218 هزار تومانی ثبت نام را پرداخت نمایید.
مرحله هفتم کنکور
مرحله هفتم کنکور
  • مجدد به صفحه اصلی سایت سازمان سنجش بازگردید و بر روی لینک فعال ” ثبت نام در آزمون سراسری 1403 نوبت اول” کلیک نمایید.
مرحله هشتم کنکور
مرحله هشتم کنکور
  • با ورود به صفحه مای سنجش در صورتی که قبلا عضو شده اید اطلاعات خود را وارد نموده و بر روی آیکون ورود بزنید و در صورتی که تا به حال وارد نشده اید بر روی لینک ایجاد حساب کاربری بزنید.
مرحله نهم کنکور
مرحله نهم کنکور
  • در این مرحله با وارد کردن اطلاعات هویتی و شماره های تماس عضویت را انتخاب کنید.
مرحله دهم کنکور
مرحله دهم کنکور
  • پس از وارد نمودن اطلاعات مورد نظر رمز یکبار مصرف به شماره تلفن همراه شما پیامک خواهد شد و در صورت تایید آن پیامی مبنی بر موفقیت ثبت نام بر روی صفحه ظاهر خواهد  شد.
مرحله یازدهم کنکور
مرحله یازدهم کنکور
  • پس از عضویت و ورود به سامانه باید در صفحه زیر عکس خود را آپلود نمایید.

مرحله ششم ثبت نام کنکور

  • در صفحه بعدی مطابق شکل زیر اطلاعات ثبت احوال شما نمایش داده شده است.

  • اطلاعات تماس و محل سکونت، نظام آموزشی، کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی، کد دانش آموزی، عنوان مدرک دیپلم، معدل و… و کد سوابق تحصیلی 19 رقمی را وارد کنید.
  • اگر تمامی مراحل فوق با موفقیت انجام شوند، سامانه یک کد پیگیری و یک شماره پرونده در اختیار شما قرار می دهد که لازم است از آن ها و همچنین فرم ثبت نام خود پرینت تهیه کرده و تا اتمام مراحل آزمون و اعلام نتایج، نزد خود نگه دارید.

 

در صورتی که تمایل به تحصیل و انتخاب رشته دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور را دارید، می بایست برای آن ها نیز به صورت جداگانه کارت اعتباری خریداری نمایید.

شرایط ثبت نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

قبل از نام نویسی در کنکور سراسری تجربی لازم است از شرایط ثبت نام کنکور مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور آگاهی یافت و داوطلبان می بایست دارای ضوابط مذکور در آن باشند تا بتوانند نسبت به شرکت در این فرآیند اقدام نمایند. این شرایط به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند.

شرایط عمومی

شرایط عمومی موجود در دفترچه ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری تجربی ۱۴۰۳
داشتن اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از دین های مورد قبول و رسمی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
عدم دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
عدم اعتیاد به مواد مخدر
نداشتن فساد اخلاقی
نداشتن سابقه کیفری و عضویت در سازمان های غیرقانونی

شرایط اختصاصی

  • دریافت گواهی نامه دوره پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام آموزشی جدید و یا دیپلم دوره 4 ساله متوسطه نظام قدیم و یا داشتن مدرک فوق دیپلم.
  • بلامانع بودن ثبت نام و ادامه تحصیل در رشته هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم سال تحصیلی آغاز شده، برای آن دسته از افرادی که مدارک فارغ التحصیلی خود را تا 30 بهمن ماه ۱۴۰۳ اخذ نمایند.
  • داوطلبانی که در مقطع کاردانی رشته های آموزش غیرپزشکی فارغ التحصیل شده اند، در صورتی می توانند در کنکور شرکت کنند که مدرک مربوط به خدمات قانونی خود را حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه ۱۴۰۳ و یا 30 بهمن ماه ۱۴۰۳ دریافت نمایند، این دسته از داوطلبان در زمان ثبت نام متعهد به ارائه سند پایان دوره طرح نیرو انسانی خود هستند.
  • دانشجویان دوره های روزانه مجاز به ثبت نام نمی باشند.
  • افرادی که در سال 1401 و قبل از آن در دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته شده اند، می توانند ثبت نام کنند.
  • دانش آموختگان دوره نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، نیمه حضوری، مجازی، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی و… می توانند بدون آن که از دانشگاه انصراف دهند، در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرکت نمایند. در صورت موفقیت در کنکور و قبل از ثبت نام در رشته محل جدید، داوطلب می بایست از دانشگاه قبلی خود انصراف قطعی داده و گواهی مربوط به آن را به موسسه پذیرنده ارائه نمایند.
  • محصلان در رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در مقطع کارشناسی) که باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۳ و یا 30 بهمن ماه ۱۴۰۳ خدمات خود را به پایان رسانده باشند، در صورت قبول شدن در دوره دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می توانند دوره خدمات قانونی خود را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدید طی کنند.
  • داوطلبان آقا باید کارت پایان خدمت سربازی و یا معافیت از آن (دائم و یا موقت) خود را اخذ کرده و یا شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی را داشته باشند.
  • داوطلبان مرد نباید محکوم به ممنوعیت از تحصیل باشند.

 

لازم به ذکر است در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ و راهنمای دریافت کد نظام وظیفه کنکور ۱۴۰۳ و می توانید روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

دانلود دفترچه ثبت نام کنکور سراسری تجربی 1403

معمولا سازمان سنجش همزمان با آغاز فرایند نام نویسی کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن را از طریق سایت خود در اختیار داوطلبان قرار می دهد که شامل شرایط، مدارک و کلیه نکات مهم پیرامون برگزاری آزمون مذکور می باشد. بنابراین لازم است متقاضیان قبل از انجام هر گونه اقدامی این دفترچه را از سایت سازمان سنجش دریافت کرده و به دقت مطالعه نمایند.

 

داوطلبان جهت آشنایی با روند کلی نام نویسی و همچنین شرایط شرکت در کنکور سراسری 1403 می بایست فایل پی دی اف آن را در زمان مقرر به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org یا لینک زیر دریافت نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت نام کنکور سراسری تجربی 1403

داوطلبانی که قصد دارند در یکی از 5 گروه آزمایشی کنکور سراسری از جمله علوم تجربی نام نویسی کنند، بایستی مدارک لازم را فراهم نمایند. مدارک ثبت نام کنکور 1403 در دفترچه آن درج شده که در ادامه متن مقاله، آن ها را شرح داده ایم.

  • اطلاعات شناسنامه و کارت ملی اعم از نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، سری و سریال شناسنامه، کد ملی
  • فایل عکس پرسنلی داوطلب
  • اطلاعات مربوط به سهمیه کنکور شامل کد پیگیری 12 رقمی سهمیه رزمندگان و ایثارگران
  • مشخصات محل سکونت متقاضی
  • مدرک نشان دهنده وضعیت نظام وظیفه ویژه داوطلبان مرد
  • کد 13 رقمی مربوط به داوطلبان اتباع غیر ایرانی
  • شماره سریال 12 رقمی ثبت نام
  • مدرک دیپلم نظام جدید آموزشی (نظام 3-3-6)
  • گواهی دیپلم دوره 4 ساله نظام قدیم
  • مدرک دوره پیش دانشگاهی
  • مدرک کاردانی (در صورتی که فوق دیپلم رشته های پزشکی و غیر پزشکی دارای طرح خدمت می باشند، بایستی تعهد خود را به اتمام برسانند.)
  • کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی و کد دانش آموزی
  • معدل کتبی و کل دیپلم و پیش دانشگاهی

فایل اسکن عکس داوطلب بایستی یک سری ویژگی ها داشته باشد که در ادامه ذکر شده است.

ویژگی های عکس داوطلب جهت ثبت نام در کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳
حجاب کامل اسلامی برای متقاضیان خانم
تمام رخ، با زمینه سفید، عدم وجود لکه، جای مهر و منگنه
وضوح کافی
اندازه تصویر حداکثر 300 در 400 پیکسل و حداقل 200 در 300 پیکسل و فرمت jpg
تهیه اسکن از روی اصل عکس
حداکثر حجم 70 کیلوبایت

تهیه فایل اسکن از روی مدارک شناسایی دیگر (شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی و…) مجاز نیست و در صورت مغایرت فایل بارگذاری شده با ویژگی های فوق، ثبت نام داوطلب لغو می گردد.

هزینه ثبت نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

اولین گام در راستای نام نویسی بسیاری از آزمون ها از جمله کنکور، پرداخت هزینه آن می باشد. همواره سازمان سنجش مبلغی را به عنوان هزینه ثبت نام کنکور در نظر می گیرد که این وجه، تنها با کارت های بانکی عضو شبکه شتاب که دارای رمز پویا نیز هستند، قابل پرداخت است که این هزینه برای کنکور سراسری نوبت اول 1403، 208 هزار تومان به اضافه 10 هزار تومان هزیته پیامک تعیین شده است.

معرفی منابع کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

معرفی منابع کنکور سراسری تجربی 1403

اطلاع و تهیه بهترین منابع کنکور همواره از جمله مشکلاتی است که داوطلبان با آن مواجه هستند و نمی دانند آیا این منابعی که انتخاب کرده اند، می تواند در مسیر موفقیت آن ها مثمر ثمر واقع شود یا خیر. مطالعه منابع مناسب، نتایج مطلوبی را برای متقاضیان هر پنج گروه آزمایشی کنکور به همراه دارد. کنکور سراسری از دو بخش دروس عمومی و اختصاصی تشکیل شده و تعداد منابع کمک آموزشی که برای هر یک از آن ها در بازار موجود است، بسیار متعدد و متنوع می باشد و ممکن است این موضوع داوطلب را در انتخاب بهترین منابع دچار سردرگمی کند. در ابتدا باید این نکته را ذکر کنیم که بیشتر منابع کمک آموزشی محتوای یکسانی دارند و همه ی مباحث کتاب درسی را به خوبی پوشش می دهند.

 

کلیه سوالات کنکور علوم تجربی 1403 از کتاب های درسی دوره دوم متوسطه نظام جدید طرح می شوند و داوطلبان نظام قدیم نیز بایستی این کتاب ها را مورد مطالعه قرار دهند. اما در کنار کتب درسی از منابع کمک آموزشی و کتاب های تستی نیز استفاده نموده چرا که می تواند شما را در امر یادگیری مفهومی مباحث و همچنین تشخیص نقاط ضعف خود، یاری نماید.

منابع کنکور تجربی ۱۴۰۳
مشاهده منابع کنکور تجربی 1403

(جهت مشاهده منابع، روی لینک فوق کلیک نمایید.)

ضرایب دروس اختصاصی کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

برای مطالعه منابع و مواد امتحانی، باید ضرایب دروس عمومی و اختصاصی در کنکور را در نظر گرفت تا متناسب با آن ها ساعات مطالعه را تنظیم کرد. برای مثال داوطلبی که متقاضی پذیرش در رشته های علوم پزشکی سال 1403 می باشد، باید برای درس زیست شناسی وقت بیشتری صرف کند، زیرا این درس بیشترین ضریب را در رشته های پزشکی و پیراپزشکی دارد. همچنین قبولی در رشته داروسازی نیازمند کسب نمره بسیار عالی در درس شیمی می باشد. به عبارت دیگر، هر چه درصد دروس ضریب دار در یک زیرگروه بیشتر باشد، رتبه و شانس قبولی داوطلب در رشته های آن نیز بیشتر خواهد بود.

ضرایب دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور سراسری ۱۴۰۳
نام درسضریب
زمین شناسی1
ریاضی7
زیست شناسی12
فیزیک7
شیمی9

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور تجربی 1403

همان طور که گفته شد، سوالی از دروس عمومی در کنکور سراسری مطرح نخواهد شد اما نمرات این دروس در امتحانات نهایی تحت عنوان سوابق تحصیلی تاثیر 50 درصدی به صورت قطعی در نتایج کنکور خواهد گذاشت. بنابر اعلام سازمان سنجش ضرایب هر یک از این دروس برای داوطلبان نظام نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی واحدی متفاوت بوده که جزئیات آن در جداول زیر ذکر شده است.

تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم علوم تجربی نظام ۳-۳-۶ در کنکور ۱۴۰۳
دروس عمومیضریب
فارسی 3۱۸.۶۴
عربی، زبان قرآن 3۷.۸۰
تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن)۱۴.۲۳
زبان خارجی 3۱۰.۱۷
سلامت و بهداشت۲.۹۶
علوم اجتماعی۲.۲۰
دروس تخصصیضریب
ریاضی (۳)۸.۶۵
زیست شناسی (۳)۱۵.۱۱
فیزیک (۳)۷.۷۸
شیمی (۳)۱۲.۴۶

البته برای متقاضیانی که در دوره نظام نظام سالی واحدی فارغ التحصیل شده اند، علاوه بر نمرات نهایی دیپلم، نمرات نهایی پیش دانشگاهی نیز به عنوان سوابق تحصیلی در نتایج آن ها موثر خواهد بود.

تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم علوم تجربی نظام سالی واحدی در کنکور 1403
دروس دیپلمضریب
بان فارسی36/92
ادبیات فارسی 36/92
عربی 37/68
تعلیمات دینی و قرآن 310/56
زبان خارجی 39/90
زمین شناسی2/56
ریاضی 36/88
زیست شناسی 2 و ازمایشگاه9/02
فیزیک 3 و ازمایشگاه4/64
شیمی 3 و ازمایشگاه9/91
دروس پیش دانشگاهیضریب
زبان فارسی7/86
معارف اسلامی6/14
زیست شناسی7/26
فیزیک(تجربی)3/74

معرفی رشته های کنکور تجربی ۱۴۰۳

داوطلبانی که در دوره دوم متوسطه، رشته علوم تجربی را به عنوان رشته مورد نظر خود انتخاب می کنند، بی شک آرزوی تحصیل در رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی را در ذهن خود می پرورانند. دستیابی به این رشته های پرمتقاضی کار آسانی نبوده و تلاش و پشتکار فراوانی را می طلبد.

 

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، رشته های تجربی تنها محدود به رشته های علوم پزشکی نمی شود و تعداد رشته هایی که داوطلبان این گروه آزمایشی می توانند به تحصیل در آن ها بپردازند، بیش از چند رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می باشد. در ادامه متن، به معرفی رشته های گروه تجربی پرداخته ایم.

رشته های کنکور سراسری علوم تجربی 1403
پزشکیدکترای پیوسته بیوتکنولوژیدکترای عمومی دامپزشکی
آموزش ابتداییآموزش زیست شناسیآموزش کودکان استثنائی
اعضای مصنوعیبهداشت مواد غذاییبهداشت و بازرسی گوشت
پرستاریتکنولوژی پرتودرمانیتکنولوژی پرتوشناسی
دندانپزشکیبینایی سنجیتکنولوژی اتاق عمل
روانشناسیکاردانی دامپزشکیزیست شناسی گیاهی
کاردانی ماماییفیزیوتراپیعلوم آزمایشگاهی دامپزشکی
کاردانی هوشبریمیکروبیولوژیکاردانی فوریت های پزشکی
زیست شناسی جانوریزیست شناسی دریازیست شناسی سلولی و مولکولی
زیست فناوریشنوایی شناسیعلوم آزمایشگاهی
علوم تربیتیعلوم تغذیهعلوم و صنایع غذایی
کاردرمانیگفتار درمانیمامایی
هوشبریکاردانی آموزش و پرورش ابتداییکاردانی تکنسین پروتزهای دندانی
کاردانی علوم آزمایشگاهیداروسازیآموزش شیمی
اقیانوس شناسیزمین شناسیبهداشت عمومی
تکنولوژی پزشکی هسته ایشیمی کاربردیشیمی محض
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کارمهندسی بهداشت محیطکاردانی بهداشت حرفه ای
بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری هاکاردانی بهداشت محیطکاردانی بهداشت عمومی
کاردانی شیمی آزمایشگاهیفناوری اطلاعات سلامتمهندسی فضای سبز
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشادادیان و مذاهباقتصاد
تاریخ اسلامحسابداریزبان و ادبیات عربی
علم اطلاعات و دانش شناسیعلوم قرآن و حدیثفقه و حقوق اسلامی
فقه و حقوق حنفیفقه و حقوق شافعیفقه و مبانی حقوق اسلامی
فلسفه و عرفان اسلامیفلسفه و کلام اسلامیفناوری اطلاعات و ارتباطات
مدیریت امور بانکیمدیریت امور گمرکیمدیریت بازرگانی
مدیریت بیمه اکومدیریت دولتیمدیریت صنعتی
مدیریت کسب و کارهای کوچکمدیریت مالیمدیریت و بازرگانی دریایی
معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطاتمعارف اسلامی و اخلاقمعارف اسلامی و ادیان
معارف اسلامی و تاریخمعارف اسلامیمدیریت فرهنگی هنری
مدیریت بیمهگردشگریشیعه شناسی
فقه و حقوق امامیفلسفه و حکمت اسلامیامنیت اقتصادی
معارف اسلامی و مدیریتکاردانی امور فرهنگیکاردانی تربیت معلم قرآن
کاردانی مدیریت بازرگانیکاردانی هتلداریکاردانی مدیریت صنعتی
معارف اسلامی و علوم تربیتیمعارف اسلامی و علوم قرآنیمعارف اسلامی و کلام
هتلداریکاردانی امور بانکیکاردانی امور دولتی
کاردانی امور مالی و مالیاتیکاردانی بیمهکاردانی تربیت مبلغ قرآن
کاردانی حسابداریکاردانی خدمات اداریکاردانی گردشگری
آموزش تربیت بدنیاقتصاد کشاورزیامنیت اطلاعات
امنیت نرمپژوهشگری امنیتتربیت مروج سیاسی
حفاظت اطلاعاتضد تروریسمعلوم دامی
علوم و مهندسی باغبانیعلوم و مهندسی جنگلعلوم و مهندسی خاک
علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)علوم و مهندسی محیط زیستعلوم ورزشی
گیاه پزشکیمددکاری اجتماعیمدیریت خدمات بهداشتی درمانی
مربیگری عقیدتیعلوم فنی امنیتمهندسی طبیعت
کتابداری در شاخه پزشکیترویج و آموزش کشاورزی پایدارکاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی
علوم و مهندسی شیلاتامنیت بین المللکاردانی تکنولوژی مواد غذایی
کاردانی علوم ورزشیکاردانی تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطرمهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی
کاردانی تولید و فرآوری خرماکاردانی پرورش زنبور عسلکاردانی امور زراعی و باغی
کاردانی تکنولوژی صنایع غذاییمهندسی صنایع مبلمانکاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری
مهندسی تولید و ژنتیک گیاهیکاردانی امور اراضیکاردانی تکنولوژی محیط زیست

لیستی که در جداول فوق ارائه شده، تعدادی از رشته های کنکور تجربی 1403 است. لذا برای دریافت و مشاهده تمامی رشته های دانشگاهی این گروه آزمایشی می توانید دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی را مطالعه نمایید.

برنامه ریزی کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳
[xyz-ihs snippet="check-icon"]
اهمیت برنامه ریزی در آنجام هر امری از جمله مطالعه، بر هیچکس پوشیده نیست چرا که علاوه بر نظم بخشیدن به کارها، موجب افزایش بازدهی یادگیری و مطالعه شده و قطعا نتایج مطلوب تر و موثرتری را به دنبال خواهد داشت. در برنامه ریزی کنکور چند فاکتور نقش اساسی را ایفا می کنند که در صورت رعایت آن ها، داوطلب می تواند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. از جمله این موارد به شرح زیر می باشند.

  • اولین و اساسی ترین بخش برای برنامه ریزی، مشخص کردن هدف می باشد. داوطلب باید بداند برای رسیدن به کدام هدف در حال تلاش است و در راستای با هدفی که دارد، سعی و کوشش خود را افزایش دهد.
  • برنامه ریزی هر داوطلب باید متناسب با توانمندی خود او طراحی شود و نمی توان یک برنامه مطالعاتی ثابت را به همه داوطلبان توصیه کرد، زیرا شرایط و سرعت یادگیری هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.
  • یک برنامه ریزی اصولی باید قابل انجام و در عین حال انعطاف پذیر باشد. فراموش نکنید که نباید از همان روزهای اول ساعات مطالعه بالا را در نظر گرفت زیرا این موضوع باعث می شود بعد از مدتی، از درس خواندن خسته شوید. همچنین بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی تعادل ایجاد کرده و برای دروس اختصاصی زمان بیشتری صرف نمایید. توصیه می کنیم تمام وقت خود را در روز معطوف به مطالعه یک درس نکنید.
  • ساعات مطالعه روزانه، تعداد تست هایی که در روز کار می کنید و… را حتما یادداشت کنید تا یک ارزیابی از خود داشته باشید.
  • ساعاتی از پایان هفته را به مرور دروسی که در طول هفته مطالعه کرده اید، اختصاص دهید تا مطالب در ذهنتان تثبیت شوند. برای مرور کردن می توانید از خلاصه نویسی هایی که در طی مطالعه تهیه کرده اید، استفاده کنید.
  • شرکت در آزمون های آزمایشی که توسط موسسات مختلف برگزار می شوند، در تثبیت مطالب در ذهنتان بسیار موثر است، زیرا آزمون های کمک آزمایشی باعث می شوند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و به رفع آن ها بپردازید.
  • روش مطالعه هر درس را فرا بگیرید و همه دروس را با یک روش مطالعه نکنید. برای مثال درس هایی مانند فیزیک و ریاضی مستلزم حل تست های متعدد می باشد و یا درس زیست شناسی نیازمند تسلط بر ریز به ریز مطالب کتاب درسی است تا بتوانید نتیجه مطلوبی را کسب نمایید.
  • در انتخاب منابع کمک آموزشی تفریط نداشته باشید زیرا کتاب های متعدد، فقط ذهن شما را درگیر کرده و شما را دچار سردرگمی می کنند. بنابراین توصیه می شود فقط با یک منبع درسی پیش بروید و بر همان تسلط یابید. در ضمن فراموش نکنید که اولویت اول، فهم کامل مطالب کتاب های درسی می باشد.

 

تمامی داوطلبان از میزان اهمیت برنامه ریزی کنکور تجربی مطلع اند و می دانند برای دستیابی به رشته های پرطرفدار این گروه آزمایشی، می بایست نهایت تلاش خود را به کار بگیرند. چنانچه به دنبال موفقیت و پیشرفت تحصیلی می باشید اما در یادگیری مفاهیم مربوطه احساس ضعف می کنید، شرکت در کلاس های تدریس خصوصی علوم تجربی می تواند در بهبود عملکرد شما موثر واقع شود.

 

پس از برگزاری آزمون و فرا رسیدن زمان اعلام نتایج کنکور 1403، داوطلبان وارد مرحله حساس انتخاب رشته می شوند. متقاضیان در این مرحله با تصمیم درست و انتخاب رشته کنکور تجربی به صورت اصولی، می توانند آینده تحصیلی و شغلی خود را به بهترین شکل رقم بزنند. آشنایی با بازار کار بهترین رشته های تجربی می تواند شما را در این انتخاب سرنوشت ساز یاری نماید.

 

سوالات متدوال

1- ثبت نام کنکور سراسری تجربی تیر ماه ۱۴۰۳ در چه بازه زمانی انجام می شود؟

ثبت نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳ نوبت اردیبهشت ماه از 5 لغایت 11 آذر ماه و نوبت تیر ماه از 7 لغایت 12 فروردین ماه از سایت سنجش می باشد.

2- کدام دروس عمومی و تخصصی کنکور تجربی، ضرایب بالاتری داشته و از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

بسته به این که رشته مورد نظرتان جزء کدام زیرگروه باشد، ضرایب متفاوتی وجود دارند. برای اطلاع از این ضرایب می توانید به متن مقاله فوق مراجعه نمایید.

3- آیا در کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳ برای داوطلبانی که دیپلم نظام قدیم دارند، سوال جدا طرح می شود؟

خیر، با توجه به سال گذشته کلیه سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعم از تجربی، از کتاب های درسی دوره دوم متوسطه نظام جدید طرح خواهند شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. حسین

    سلام و خسته نباشید..
    کاردانی پیوسته عمران و کارشناشی نایپوسته عمران فارغ التحصیل شدم؛هترستانی بودم .میتونم سال آینده کنکور تجربی بدم و رشته دندان پزشکی بخونم؟؟ فرقی نداره روزانه باشه یا آزاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود. در صورت داشتن کارت پایان خدمت سربازی و یا کارت معافیت، محدودیتی جهت شرکت در کنکور سراسری برای شما وجود ندارد.

  2. بهار

    سلام اگه میشه جواب بدید من امسال سال اول که میخوام کنکور تجربی بدم و رشته اصلی من انسانیه ایا میتونم طی این یک سال خوندن رتبه قابل قبولی بیارم یا خیر؟؟

  3. حسین

    سلام، خسته نباشید، ی سوال داشتم،ممنون میشم اگه راهنماییم کنید، من سال ۸۶ کاردانی رادیولوژی قبول شدم و مدرکم رو گرفتم و سال ۹۳ دوباره کنکور دادم اما بخاطر تاثیر سوابق تحصیلی نتونستم در رشته دلخواهم قبول شم و از سر ناچاری رفتم پرستاری، با توجه به قانون کنکور مبنی بر اینکه هر داوطلب فقط دو بار سهمیه قبولی در دانشگاه روزانه داره و من هر دو بار روزانه قبول شدم، آیا راهی هست بتونم دوباره رشته های روزانه رو انتخاب کنم، ی جایی شنیدم میگفتن میتونم مدرک قبلیم رو شبانه کنم، آیا همچین کاری امکانش هست و سوال دوم اینکه من از دانشگاه درخواست انصراف دادم، اما چون توان پرداخت جریمه و سایر هزینه ها رو بصورت نقدی و یکجا ندارم،هنوز انصرافم کامل نشده،بعدا اگه قبول شم مشکلی پیش میاد؟
    ممنون میشم جوابمو بدین،مخصوصا سوال اولی مهمتره.

مشاوره کنکور پیج کنکور