خانه اخبار تحصیلی کنکور تغییرات کنکور همچنان در هاله ای از ابهام

تغییرات کنکور همچنان در هاله ای از ابهام

تغییرات کنکور همچنان در هاله ای از ابهام

همچنان خبرهای ضد و نقیضی از تغییرات در کنکور شنیده می شود که استرس این آزمون سراسری را برای داوطلبان چند برابر کرده است.

تغییرات کنکور همچنان در هاله ای از ابهام

تغییراتی که در سال های اخیر در نحوه برگزاری کنکور ایجاد شده، آن را به یکی از استرس انگیزترین آزمون سال برای ورود به مراکز آموزش عالی کشور تبدیل کرده است. با وجود تمام تغییرات و اختلاف نظراتی که وجود داشت، کنکور در سال 1402 طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تاثیر قطعی 40 درصدی معدل برگزار شد. طبق آخرین اطلاعیه های سازمان سنجش، تاثیر قطعی معدل برای سال 1403، 50 درصد و در سال 1404 نیز 60 درصد خواهد بود.

با اجرای این طرح در کنکور سال 1402، اختلاف نظراتی بین نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص این طرح مطرح بود که نظرات موافق در خصوص مزیت های اجرای این طرح از طرف برخی از کارشناسان، به صورت زیر می باشد.

  • دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای این طرح به معنی عدالت آموزشی در بین داوطلبان سراسر کشور خواهد بود چون باعث کاهش استرس کنکور می شود و داوطلبان در تمام نقاط کشور می توانند با شرایط یکسان در این آزمون شرکت کنند.
  • برخی از کارشناسان آموزش در حوزه های گوناگون نیز سخنان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را تایید کردند چون از دید آنها، با برگزاری کنکور به روش گذشته، سه دهک بالای جامعه، 87 درصد معدل پایین را تشکیل می دادند و 84 درصد کسب رتبه های زیر 3 هزار را به خود اختصاص داده بودند که این امر نشان دهنده برقراری عدالت آموزشی نبود و با اجرای طرح شورای عالی انقلاب، دست مافیای کنکور نیز بسته خواهد شد.

کنکور سال 1402 با همین مصوبات اجرا شد و قرار بود که در سال های آینده نیز همین روال ادامه پیدا کند که خبرهایی ناشی از ایجاد برخی از تغییرات به گوش میرسد. تغییرات ایجاد شده در نحوه برگزاری کنکور تا تاریخ 31 شهریور ماه اعلام خواهد شد.

تغییرات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

طبق آخرین اخبار منتشر شده در خصوص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر قطعی معدل در نتایج کنکور تا سال 1406 معلق می ماند.

طبق جلسه علنی که در همین هفته توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، برگزاری کنکور در سال های 1403، 1404 و 1405 مانند سال های قبل از کنکور سال 1402 خواهد بود و اعمال معدل تا کنکور سال 1406، انجام نخواهد شد. در این بازه زمانی نیز سازمان آموزش و پرورش موظف است زیر ساخت های لازم برای اعمال قطعی معدل در نتایج کنکور سال 1406 و بعد از آن را ایجاد کند.

این پیشنهاد به رای موافق 119 نماینده از 214 نماینده حاضر در مجلس رسید که بعد از تصویب قطعی شورای نگهبان، اجرا خواهد شد. البته این تصمیم باعث ایجاد واکنش های بسیاری از افراد و مسئولان نیز شده است که باید منتظر بود و دید که نتیجه قطعی در روزهای آینده به چه صورت خواهد بود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور