خانه دکتری مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

پس از انتشار کارنامه اولیه آزمون دکتری تخصصی افرادی که مجاز به انتخاب رشته سراسری شده اند، می بایست با مراجعه به سایت سازمان سنجش به ثبت کد رشته محل های مورد علاقه خود بپردازند.

داوطلبانی که در مرحله انتخاب رشته دکتری 1403 قرار می گیرند، بارها این فضا را در کنکور سراسری و آزمون کارشناسی ارشد خود درک کرده و متوجه اهمیت فراوان آن در فرآیند پذیرش دانشجو هستند. لذا می دانند که انجام یک انتخاب رشته درست، مستلزم آگاهی از تمام شرایط و ضوابط آن، نحوه چینش کدرشته ها، ظرفیت دانشگاه های پذیرنده، روند مصاحبه در دانشگاه مورد نظر و… می باشد که با مطالعه دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری می توان از آن ها مطلع شد.

در انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳، توجه شیوه های آموزشی کد رشته محل ها به داوطلب در داشتن انتخاب درست کمک می کند.

روند انتخاب رشته دکتری 1403

پس از این که زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری  فرا می رسد، اگر شما مجاز به انتخاب رشته شده باشید، در ابتدا باید اطلاعات خود را در خصوص مواردی همچون زمان و نحوه انتخاب رشته کامل نموده تا بتوانید با خیال آسوده به چینش کد رشته های خود بپردازید.

زمان انتخاب رشته

یکی از فاکتورهای مهم در زمان انتخاب رشته مقطع دکتری، اطلاع دقیق از مهلت تعیین شده برای این فرآیند می باشد؛ زیرا با آگاهی از بازه زمانی مربوط به آن می توانید به راحتی و با مدیریت درست چینش کد رشته های خود را انجام دهید. با توجه به برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳ در اسفند ماه سال جاری، بازه زمانی انتخاب رشته نیز در نیمه اول اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود. در صورت تمایل حهت آگاهی سریع از اخبار مربوطه می توانید در کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره عضو شوید.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه سراسری

افرادی که مجاز به انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری شده اند، بایستی در زمان مقرر به سایت اختصاصی سازمان سنجش مراجعه کرده و کد رشته محل های مورد نظر خود را طبق مراحل مشخص به ثبت برسانند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، در هنگام ورود به سایت انتخاب رشته آزمون دکتری اطلاعاتی که در زمان ثبت نام خود در سیستم وارد کرده اند را مشاهده می کنند.

این مشخصات شامل معدل و نام موسسه فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین اطلاعات مربوط به سهمیه ها است که باید صحیح باشند. اگر این اطلاعات مورد تایید داوطلبان واقع شود، می توانند نسبت به انجام انتخاب رشته اقدام نمایند. در غیر این صورت باید ابتدا به ویرایش اطلاعات ثبت نام آزمون دکتری پرداخته و سپس به سامانه انتخاب رشته مراجعه کنند. جهت کسب اطلاع از انواع سهمیه های موثر در این فرآیند می توانید به مطلب میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری مراجعه نمایید.

  • مراجعه به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org و انتخاب گزینه “دکترای تخصصی”

مرحله اول انتخاب رشته دکتری

  • کلیک بر روی لینک فعال “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترای تخصصی (نیمه متمرکز) Ph.D سال 1403″ در بخش اطلاعیه ها و یا انتخاب عبارت “انتخاب رشته” در سمت راست صفحه

مرحله دوم انتخاب رشته دکتری

  • ورود به سامانه انتخاب رشته به یکی از روش های زیر و سپس فشردن کلید “ورود به سیستم”
    • شماره پرونده + شماره پیگیری ثبت نام + عبارت امنیتی
    • شماره پرونده + شماره داوطلبی + کد ملی + عبارت امنیتی

مرحله سوم انتخاب رشته دکتری

افرادی که می خواهند شانس خود را برای تحصیل در دانشگاه آزاد نیز امتحان کنند، می توانند با ورود به سایت انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org از میان کد رشته های ارائه شده این دانشگاه، انتخاب خود را انجام دهند. لازم به ذکر است برای ورود نیاز به یک کد 7 رقمی دارید که در کارنامه اولیه آزمون دکتری شما درج شده است.

دفترچه انتخاب رشته

یکی از منابع بسیار مهم برای انتخاب رشته، دفترچه راهنمای مربوط به آن می باشد که داوطلبان می توانند علاوه بر مشاهده کد رشته ها، کلیه ضوابط مربوطه را نیز از آن استخراج کنند. دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ طی اطلاعیه ای در سایت سازمان سنجش در دسترس قرار خواهد گرفت.

چگونه انتخاب رشته دکتری انجام دهیم؟
انتخاب رشته صحیح در کنکور دکتری 1402

مشاوره انتخاب رشته دکتری 1403

در کارنامه دکتری وضعیت مجاز و یا غیرمجاز بودن در هر یک از دانشگاه های سراسری، آزاد و بورس خارج از کشور مشخص شده است. متقاضیانی که کلمه “می باشید” را در هر یک از دوره های تحصیلی مشاهده می کنند، یعنی مجازند تا در آن دوره به انتخاب رشته بپردازند.

هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 50 کد رشته محل برای دانشگاه سراسری و 80 کد رشته برای دانشگاه آزاد می باشد و به دلیل محدودیت در انتخاب ها و همچنین ظرفیت کم دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در پذیرش دانشجوی دکتری، افراد باید نهایت دقت را در بررسی رشته های ارائه شده به کار گیرند، سپس با یک چیدمان عالی، آن ها را در سامانه مربوطه ثبت نمایند.

مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته

در این موضوع که انتخاب رشته برای داوطلبان مقطع دکتری فرآیند جدیدی نیست، شکی وجود ندارد اما پر واضح است که دریافت و مطالعه دقیق دفترچه مربوطه، راهنمای خوبی برای آن ها خواهد بود. دفترچه انتخاب رشته دکتری (آزاد و سراسری) به شما کمک می کند تا با تمامی شرایط و ضوابط و همچنین ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده آشنا شده و انتخاب رشته خود را آگاهانه تر انجام دهید.

تهیه فرم پیش نویس

داوطلبان می توانند با توجه به رشته ای که در آزمون دکتری آن شرکت نموده اند، 50 کد رشته محل برای دانشگاه سراسری را در یک فرم پیش نویس که نمونه آن در انتهای دفترچه قرار داده شده، بنویسند. همچنین در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد می توانند قبل از درج کد رشته محل ها در سایت، آن ها را به ترتیب و با دقت در یک برگه درج کنند.

پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری در دهه اول اردیبهشت و انتشار دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۳، می توانید به فرم پیش نویس این فرآیند دسترسی داشته باشید.

لازم به ذکر است که تهیه فرم پیش نویس از انتخاب های خود، احتمال بروز خطا را در هنگام ثبت آن ها در سامانه انتخاب رشته به حداقل می رساند. هرچند سیستم انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور تا حدودی به صورت هوشمند طراحی شده تا خطاهای احتمالی متقاضیان را در زمان انتخاب رشته متذکر شود. به طور مثال اگر داوطلب کد رشته محلی که در آزمون آن شرکت نکرده را درج کند، سیستم اعلام خطا کرده و در صورتی که خطاهای اعلام شده را رفع نکند، انتخاب رشته ثبت نشده و کد پیگیری نیز به داوطلب تعلق نخواهد گرفت.

شیوه های آموزشی در مقطع دکتری

یکی از مواردی که حتما باید در زمان انتخاب رشته به آن دقت کنید، شیوه آموزشی کد رشته مورد نظر شما می باشد. تا سال 89 تنها شیوه آموزشی پژوهشی در مقطع دکتری وجود داشت اما پس از آن شیوه ای به نام پژوهش محور نیز افزوده شد.

شیوه آموزشی پژوهشی

در این شیوه دانشجویان باید علاوه بر واحد پایان نامه، واحدهای درسی مشخصی را نیز بگذرانند و در نهایت در هر دو بخش تئوری و پژوهشی مهارت های لازم را بیاموزند.

شیوه پژوهش محور

در شیوه پژوهش محور تعداد واحدهای آموزشی محدودتر است و تمرکز اصلی بر روی ارائه رساله می باشد. در این شیوه یک کارفرما پژوهش خاصی را تعریف کرده و طی قراردادی با موسسه کلیه هزینه های مرتبط با آن را بر عهده می گیرد. عنوان هر یک از طرح های پژوهشی در کد رشته های پژوهش محور مشخص است و متقاضیان موظفند در زمان مصاحبه دکتری طرح اولیه رساله خود را تحت عنوان طرحواره تحویل دهند. نکته بسیار مهم در این خصوص این است که میزان تاثیر رتبه در این دو شیوه با هم متفاوت است.

شیوه های پذیرش دکتری

نحوه چینش کد رشته محل ها

داوطلبان موظفند که کد رشته محل های استخراج شده از دفترچه راهنما را بر اساس علاقه و فاکتورهای مد نظر خود مرتب کنند. نحوه چینش انتخاب ها باید به گونه ای باشد که احتمال دعوت به مصاحبه داوطلب را در کد رشته های انتخابی افزایش دهد. متقاضیان می توانند با مشاهده کارنامه های پذیرفته شدگان سال های گذشته و نرم افزار انتخاب رشته دکتری در چینش و الویت بندی انتخاب های خود با دقت بیشتری عمل کنند.

  • توصیه می شود که 10 کد رشته محل اولیه خود را به صورت خوش بینانه انتخاب کنید. انتخاب های خوش بینانه انتخاب هایی هستند که احتمال پذیرفته شدن در آن ها با توجه به رتبه قبولی دکتری و نمره کل کسب شده شما، بسیار کم می باشد اما با این حال نباید از ثبت آن ها غافل شد.
  • 30 انتخاب بعدی را به انتخاب های واقع بینانه اختصاص دهید. با توجه به توضیحات کارنامه دکتری و ظرفیت دانشگاه ها، احتمال قبولی داوطلبان در این کد رشته محل ها به نسبت 10 کد رشته پیشین، بیشتر است و امکان دارد که متقاضی از میان همین رشته ها برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی دعوت شود.
  • 10 انتخاب آخر را انتخاب های بدبینانه در برمی گیرند؛ به این دلیل که داوطلبان به دلایل مختلفی مانند مسافت دانشگاه از محل زندگی، شهریه پرداز بودن دانشگاه، نداشتن امکانات خوابگاهی و… کمترین تمایل را برای پذیرش در این کد رشته محل ها دارند. در بدبینانه ترین حالت ممکن اگر در انتخاب های پیشین خود قبول نشوند، حداقل در یکی از این انتخاب ها به مصاحبه دکتری دعوت گردند.
  • پس از انجام انتخاب رشته در بازه زمانی مقرر، طبق روال هر ساله فرصت جدیدی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور جهت اصلاح کد رشته های انتخابی تعیین می شود که به متقاضیان امکان تجدید نظر در کد رشته محل های انتخابی را می دهد، جهت آشنایی با نحوه انجام این فرآیند به مطلب ویرایش انتخاب رشته دکتری مراجعه کنید.
  • در صورت تمایل به انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توانید کد رشته های مورد نظر خود را به صورت 15 انتخاب خوشبینانه، 50 انتخاب واقع بینانه و 15 انتخاب بدبینانه مطابق توضیحات بالا طبقه بندی کنید.

نکات مهم انتخاب رشته دکتری 1403

بعد از پایان مهلت انتخاب رشته، سازمان سنجش با بررسی نمره و تراز داوطلب و رشته های انتخابی وی، نتایج انتخاب رشته دکتری را بر اساس ظرفیت دانشگاه ها در سایت خود منتشر می کند. داوطلبانی که به مصاحبه دعوت شده اند، باید متناسب با زمان بندی دانشگاه پذیرنده در جلسه آن حضور داشته باشند. دقت کنید که شرکت در این مرحله مستلزم پرداخت هزینه مصاحبه دکتری می باشد. برای انجام انتخاب رشته موفق توجه به برخی نکات می تواند کمک کننده باشد.

به رتبه خود مغرور نشوید!

گاهی دانشجویان به جهت توفیق در کسب رتبه تک رقمی، حساب ویژه ای روی رتبه آزمون کتبی باز می کنند اما از این نکته نباید غافل شوید که صرفا کسب رتبه عالی و تک رقمی ضمانتی برای پذیرفته شدن در دانشگاه های برتری مثل دانشگاه صنعتی شریف و یا دانشگاه تهران نیست. به همین دلیل توصیه می شود که تنها به رتبه آزمون اکتفا نکرده و بدون در نظر گرفتن این مورد اقدام به انتخاب رشته نکنید.

دانشگاه قبلی خود را در نظر بگیرید!

بسیاری از اساتید ترجیح می دهند با دانشجویانی که از قبل بر روی آن ها شناخت دارند، کار کنند. بنابراین انتخاب کد رشته های دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد می تواند در زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری ۱۴۰۳ برای شما بسیار کمک کننده باشد.

به گرایش کد رشته های انتخابی خود دقت کنید!

یکی از مهم ترین موارد در روند پذیرش دانشجوی دکتری، انجام مصاحبه می باشد که شما باید از همین ابتدا آمادگی لازم را برای حضور در جلسه آن بدست آورید. پس بایستی هدف خود را از انتخاب رشته و گرایش مورد نظر مشخص کرده و در صورت تغییر گرایش هم دلایل منطقی و قانع کننده ای داشته باشید، در غیر این صورت در مصاحبه شانس کمتری جهت موفقیت دارید.

آن دسته از دانشجویانی که اقدام به تغییر رشته و یا گرایش می کنند، توجه داشته باشند که اساتید هنگام مصاحبه دلیل این تغییر را جویا می شوند؛ بنابراین حتما گرایش مرتبط با دوره های قبلی خود را ابتدا در اولویت قرار دهید و اگر تصمیم به تغییر آن دارید، با دلایل منطقی و معقول و همچنین پشتوانه علمی اقدامات لازم را به انجام برسانید.

در هنگام چینش کد رشته ها نهایت دقت را در انتخاب گرایش های مختلف یک دانشگاه داشته باشید. به این نکته توجه نمایید که امکان دارد، اساتید مشترکی در جلسات مصاحبه دکتری 1403 حضور داشته باشند که این خود ممکن است، باعث ایجاد دید منفی و تفکر عدم هدفمندی در آن ها شود.

اولویت بندی انتخاب رشته در نتایج نهایی تاثیر گذار است!

چینش کد رشته های شما در زمان انتخاب رشته آزمون دکتری بر روی دعوت به مصاحبه تاثیرگذار نخواهد بود. در واقع سیستم سازمان سنجش و یا دانشگاه آزاد نمره تراز شما را در نظر خواهد گرفت و اگر در کد رشته ای حد نصاب مربوطه را کسب کرده باشید، دعوت به مصاحبه خواهید شد. با این حال در زمان اعلام نتایج آزمون دکتری اولویت اولی که با توجه به نتایج مصاحبه و رتبه آزمون در آن پذیرفته می شوید، برای شما ثبت خواهد شد؛ بنابراین حتما در هنگام چینش رشته ها دقت لازم را به خرج دهید.

اصلاحیه ها را دنبال کنید!

معمولا در زمان انتخاب رشته، برخی از کدها دچار تغییر می شوند و یا کدهای جدیدی ممکن است به لیست قبلی اضافه گردند. بنابراین سعی کنید اخبار جدید مربوطه را در این مدت دنبال کنید تا از هرگونه تغییرات مطلع باشید.

سهمیه خود را در نظر بگیرید!

برخی از سهمیه های در انتخاب رشته دکتری می توانند شانس قبولی شما در سال ۱۴۰۳ را افزایش دهند، بنابراین سعی کنید مطالعه دقیقی بر روی انواع سهمیه داشته باشید و در زمان انتخاب رشته نیز رتبه سهمیه خود را مد نظر قرار دهید.

  • سهمیه رزمندگان: افرادی که حداقل 6 ماه متوالی از تاریخ 31 شهریور سال 59 تا 31 شهریور سال 67 به صورت داوطلبانه در جبهه های جنگ حضور فعال داشته اند، می توانند از این سهمیه استفاده کنند.
  • سهمیه ایثارگران: این امتیاز به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، جانبازان 25 درصد و بالاتر، جانبازان زیر 25 درصد، آزادگان (به همراه همسر و فرزندان آنان) و همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق می گیرد.
  • سهمیه مربیان: مربیان رسمی قطعی یا آزمایشی مشغول به خدمت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی، غیر دولتی و دانشگاه آزاد، مشمول استفاده از این سهمیه می شوند. افرادی که از سهمیه مربیان بهره مند اند، توصیه می شود که انتخاب های پژوهش محور را در اولویت قرار دهند.

سوالات متداول

1- انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ در چه بازه ای انجام می شود؟

انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ در نیمه اول اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

2- انتخاب رشته آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۳ از طریق چه سایتی امکان پذیر است؟

انتخاب رشته دکتری سراسری از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org صورت می گیرد.

3- در فرآیند انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ داوطلبان چند کد رشته محل می توانند انتخاب کنند؟

داوطلبان می توانند نسبت به ثبت حداکثر 50 رشته برای دانشگاه سراسری و 80 کد رشته دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷۷ نظر
  1. حوا

    باسلام
    من ازمون دکتری رو با سهمیه آزاد دادم آیا در مصاحبه میتوانم از این سهمیه استفاده کنم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، منظور از سهمیه ی آزاد هنگام شرکت در کنکور، نداشتن سهمیه ی ایثارگری است و شرایط سهمیه ای شما مانند سایر داوطلبانی که فاقد سهمیه بودند، می باشد.

  2. اسی

    با سلام و احترام .
    رشته روانشناسی با تراز ۲۱۱۱ با سهمیه ازاد ایا امکان دعوت به مصاحبه دانشگاه ازاد میباشد؟ با تشکر

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      احتمال دعوت به مصاحبه، به تعداد شرکت کنندگان آزمون در این رشته نیز بستگی دارد.

  3. کرملا

    با سلام
    رتبه کل ۱۶۱۱
    رتبه در سهمیه ۲۱۰۶
    در بین ۶۷۳۱ شرکت کننده
    رشته مدیریت دولتی ایا درنوبت شبانه و پیام نور دعوت به مصاحبه میشوم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به رتبه در سهمیه ی شما، احتمال دعوت به مصاحبه برای دانشگاه پیام نور وجود دارد.

  4. کرملا

    با سلام
    رتبه کل ۱۶۱۱
    رتبه در سهمیه ۲۱۰۶
    رشته مدیریت دولتی ایا درنوبت شبانه و پیام نور دعوت به مصاحبه میشوم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه کل ظرفیت باید محاسبه شود اما در حالت کلی شانس دارید برای پیام نور و آزاد

  5. علی محسنی

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید با تراز ۱۴۱۸ و رتبه در سهمیه ۵۷، رشته علوم سیاسی، میشه در دانشگاه تهران/علامه/بهشتی قبول شد ؟ ترجیحا در گرایشهای روابط بین الملل، مطالعات منطقه‌ای و مسائل ایران.
    همچنین دانشگاه فردوسی مشهد
    سهمیه فرزند ایثارگر +۲۵% هستم
    خیلی ممنونم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود؛ احتمال قبولی در دوره های نوبت دوم شهرستان ها برای شما وجود دارد.

  6. زهرا

    سلام برای دانشگاه آزاد چه مدرکی ارائه بدم امتیاز دارد ممنون میشم پاسخ بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام برای دانشگاه آزاد میتوانید مدرک زبان ept را ارائه بدهید.

  7. ساره

    سلام من رشته کارشناسی ارشدم شیمی آلی هستش آیا می توانم دکتری رشته زیست شناسی سلولی مولکولی شرکت کنم؟
    ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری سال ۱۴۰۰، محدودیتی جهت ثبت نام در رشته مورد نظر نخواهید داشت.

    • شکوفه

      سلام من رتبه ازاد۴۵۰ ورتبه ۱۴سهمیه ۲۵درصد شدم بین ۱۳۰۰نفرشرکت کننده شدم آخرین رتبه مجاز ۵۴۰برای آزاد وآخرین رتبه مجاز ۳۱برای سهمیه بود.تراز هم ۱۷۶۴شدم.رشته برنامه ریزی درسی هستم.روزانه اصفهان و شیراز و بیرجند وتربیت دبیر تهران وهرمزگان انتخاب کردم.شبانه وپردیس وآزاد هم انتخاب کردم.ایا شانس دعوت به مصاحبه رو دارم؟؟؟!!!

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله باتوجه به رتبه شما در سهمیه، به احتمال قوی شانس قبولی دارید.

  8. الناز

    سلام .من امسال کنکوردکتری شرکت کردم باگرایش روانشناسی .تراز من ۳۶۵۰ شده و فکر نمی کنم بتونم با این تراز دانشگاه روزانه دعوت به مصاحبه بشم ولی برای گرایش روانشناسی تربیتی ترازم خوبه.با توجه به اینکه منابع آزمون روانشناسی ( عمومی،سلامت،بالینی) با روانشناسی تربیتی متفاوت است،آیا میتونم تربیتی رو انتخاب کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری روانشناسی تربیتی و روانشناسی، دو مجموعه مجزا می باشند و شما مجاز به انتخاب رشته در مجموعه انتخابی می باشید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره دکتری پیج دکتری