خانه کارشناسی ارشد ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

نام نویسی کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402
ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

در چند سال اخیر، امکان پذیرش بدون کنکور دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آزاد و سراسری از طریق سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد فراهم شده است. اما روند پذیرش ارشد بدون کنکور در سال 99 دستخوش تغییراتی شد که بر اساس آن ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور مطابق با سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی داوطلبان را ممکن ساخت.

لازم است بدانید که متقاضیان جهت پذیرش در مقطع ارشد به صورت بدون آزمون بر اساس سوابق تحصیلی و استعداد های درخشان، مستلزم شرکت در آزمون ورودی نمی باشند و این فرآیند بر اساس فراخوان هایی که توسط هر دانشگاه و همچنین سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شوند، انجام می پذیرد.

همچنین روش دیگری که مطابق با آن داوطلبان می توانند بدون نیاز به شرکت درکنکور در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش شوند، ثبت نام در دوره های فراگیر آزاد و پیام نور می باشد که در ادامه به توضیح هر یک از این شیوه ها خواهیم پرداخت.

ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ به صورت بدون کنکور به سه شیوه استعداد های درخشان، بر اساس سوابق تحصیلی و فراگیر انجام می شود.

زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور  1402

همان طور که گفته شد، دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را داشته و نمی خواهند در کنکور شرکت نمایند و یا در این آزمون پذیرفته نشده اند، می توانند از سه طریق بدین منظور اقدام نمایند. طبیعتا زمان انجام هر یک از این شیوه ها متفاوت می باشد به همین جهت در ادامه به زمانبندی هر یک از آن ها می پردازیم.

 پذیرش استعداد های درخشان

همان طور که گفته شد  برخی از دانشگاه های سراسری و آزاد اقدام به پذیرش دانشجویان ممتاز و با سوابق تحصیلی برتر در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان استعدهای درخشان می نمایند. از آن جایی که این فرآیند به صورت جداگانه و مجزا توسط هر دانشگاه انجام می شود، نمی توان زمان مشخصی را بدین منظور اعلام نمود. به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را از این طریق دارید، با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، از زمانبندی های مربوطه آگاه شوید.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

اولین بار در سال 99 طی اطلاعیه از طرف سایت سازمان سنجش اعلام شد دانشگاه هایی از طریق کنکور کارشناسی ارشد موفق به تکمیل ظرفیت کد رشته محل های خود نشده اند، بر اساس بررسی سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند.

این فرآیند در آخرین دوره در اواخر آذر ماه از طریق سایت اختصاصی این سازمان انجام گرفت که بر همین مبنا پیش بینی می کنیم این روند برای سال 1402 نیز تکرار شود. توجه داشته باشید که در صورت صدور اطلاعیه مربوطه، اخبار مرتبط با زمان و نحوه ثبت نام داوطلبان از طریق کانال تلگرام کارشناسی ارشد ایران مشاوره اطلاع رسانی می گردد.

 پذیرش فراگیر آزاد و پیام نور

متقاضیانی که قصد ثبت نام در دوره های فراگیر را داشتنه اند در سال ۱۴۰۲ علاوه بر دانشگاه پیام نور می توانند به صورت فراگیر برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز ثبت نام نمایند. نام نویسی جهت این دوره برای دانشگاه های آزاد و پیام نور در سال ۱۴۰۲ نیز با توجه به شروع زمان پذیرش در اواخر اسفند سال گذشته، احتمال می رود که دور بعدی آن نیز در اواخر سال 1402 اعلام شود. به محض اعلام پذیرش فراگیر آزاد و پیام نور کارشناسی ارشد 1402، اطلاعات مقاله به روزرسانی خواهد شد.

نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

از آن جایی که زمان ثبت نام هر یک از شیوه های گفته شده متفاوت است، این امکان وجود دارد که نحوه انجام فرآیند نام نویسی آن ها نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد. به همین جهت در ادامه و به صورت تفکیک شده به ذکر جزئیات هر یک از آن ها پرداخته ایم.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

فرآیند نام نویسی ارشد بدون کنکور مربوط به داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد بر اساس سوابق تحصیلی را دارند در بازه زمانی تعیین شده، با مراجعه به سایت سازمان سنجش انجام می شود. مراحل ثبت درخواست پذیرش بدون کنکور ارشد بر حسب سوابق تحصیلی به شرح زیر می باشد.

  • به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه نموده و از منوی سمت راست سایت روی گزینه “کارشناسی ارشد” کلیک کنید.مرحله اول ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • برای ثبت درخواست خود، بر روی لینک “سامانه ثبت نام و انتخاب رشته مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی (معدل) مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته – 1402” کلیک نمایید.مرحله دوم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • در این صفحه می بایست می بایست پرداخت هزینه ثبت نام را با انتخاب گزینه “خرید کارت” انجام دهید.مرحله سوم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • اکنون دکمه مربوط به عبارت “سریال ثبت نام در تکمیل ظرفیت (پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی) کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲” را فشرده و سپس گزینه “تایید و ادامه” را انتخاب نمایید.
    مرحله چهارم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • در این صفحه، کادرهای مربوط به مشخصات خود را تکمیل نموده و سپس بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک کنید.مرحله پنجم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • در صفحه پیش رو، مشخصاتی که در سایت وارد نموده اید، نشان داده می شود که در صورت تایید، تیک مربوط به گزینه یادداشت شماره پیگیری پرداخت را فعال کنید. سپس گزینه “ادامه روند پرداخت” را انتخاب نمایید.مرحله ششم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • اکنون به درگاه اینترنتی پرداخت انتقال می یابید که لازم است پس از تکمیل کادرهای مربوط به کارت عضو شبکه شتاب خود، دکمه “پرداخت” را بفشارید. سپس سریال ثبت نام خود را دریافت و یادداشت نمایید.مرحله هفتم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • مجددا به صفحه اول مراجعه نموده و گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” را انتخاب کنید.مرحله هشتم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی
  • حال “سریال ثبت نام 12 رقمی” که در هنگام خرید کارت دریافت کرده اید را در کادر مربوطه وارد کرده و سپس گزینه “تایید” را بفشارید.مرحله نهم ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی

پس از تکمیل فرآیند پرداخت، می بایست فرم نشان داده شده را به وسیله مشخصات خود تکمیل نموده و عکس پرسنلی خود را مطابق با ویژگی های تعیین شده در سایت بارگذاری کنید. کد رشته محل هایی که پیش از این یادداشت نموده اید را به دقت در فرم انتخاب رشته درج کرده و کد پیگیری مربوطه را تا پایان اعلام نتایج نهایی نزد خود نگه دارید.

پذیرش بر اساس استعداد های درخشان

همان طور که گفته شد، به جهت آن که ثبت نام بر اساس این شیوه به صورت مجزا و توسط هر یک از دانشگاه های پذیرنده انجام می شود، در نتیجه دانشجویان دارای سهمیه استعداد درخشان می توانند در زمان مقرر با مراجعه به سامانه مربوط به دانشگاه مد نظر خود فرم ثبت نام را تکمیل نموده و از کلیه مراحل مربوط به آن آگاه شوند.

پذیرش فراگیر آزاد و پیام نور

در این قسمت به توضیح نحوه ثبت نام جهت پذیرش دوره های فراگیر دانشگاه های آزاد و پیام نور خواهیم پرداخت. البته ذکر این نکته ضروری است که کلیه مراحل نام نویسی هر دوی این دانشگاه ها از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود.

دانشگاه آزاد

مرحله 1 نحوه ثبت نام ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

  • کلیک بر روی لینک فعال “سیستم ثبت نام آزمون مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1402 دوره های فراگیر دانشگاه آزاد”

مرحله 2 نحوه ثبت نام ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

مرحله 3 نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

  • فشردن کلید ” سریال ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته دوره های فراگیر دانشگاه آزاد سال ۱۴۰۲ (نوبت اول)” و کلیک بر روی گزینه “تایید و ادامه”

مرحله 4 نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

  • درج اطلاعات مورد نیاز و کلیک بر روی عبارت ” تایید و ادامه” پس از انتخاب درگاه پرداخت

مرحله 5 نحوه ثبت نام ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

  • بررسی مجدد اطلاعات ثبت شده در مرحله قبل و انتخاب گزینه “ادامه روند پرداخت”

مرحله 6 نحوه ثبت نام ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

  • ثبت اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب و فشردن کلید “پرداخت”

مرحله 7 نحوه ثبت نام ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

  • بازگشت به لینک ثبت نام و کلیک روی عبارت ” تایید و ادامه – گام بعدی”

مرحله 8 نحوه ثبت نام ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

  • درج شماره سریال ثبت نام 12 رقمی و عبارت امنیتی و انتخاب گزینه “تایید”

مرحله 9 نحوه ثبت نام ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

پس از انجام مراحل فوق، به سیستم ثبت نام دسترسی پیدا می کنید که در این مرحله لازم است نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه و همچنین بارگذاری فایل اسکن شده عکس پرسنلی خوداقدام نمایید.

دانشگاه پیام نور

  • وارود به سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org شده و انتخاب گزینه“پیام نور” از منوی سمت راست سایت

مرحله اول ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

  • کلیک بر روی لینک “ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور سال 1402 ”

مرحله دوم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

  • برای ثبت نام در آزمون مربوطه ملزم به پرداخت هزینه ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و خرید کارت اعتباری هستید. برای این منظور با ورود به صفحه جدی از منوی سمت راست سایت، گزینه “خرید کارت” را انتخاب نموده و مبلغ مشخص شده را مطابق مراحل پرداخت هزینه ثبت نام فراگیر دانشگاه آزاد، واریز نمایید.

مرحله سوم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

  • مراجعه مجدد به مرحله سوم  و انتخاب گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی”

مرحله هشتم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

  • درج شماره سریال 12 رقمی دریافت شده پس از خرید کارت اعتباری از سامانه همراه عبارت امنیتی در کادر های مربوطه و فشردن گزینه “تایید”

مرحله نهم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

  • بارگذاری اسکن یک قطعه عکس 4*3 با فرمت jpg و وارد نمودن اطلاعات و ثبت آن ها در صحه جدید و در نهایت دریافت کد پیگیری مربوطه

توجه داشته باشید که ثبت نام شما زمانی انجام شده است که سامانه کد پیگیری به شما ارائه دهد، در غیر این صورت می بایست مجددا نسبت به وارد نمودن اطلاعات خود و ثبت آن ها بپردازید.

شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402

داوطلبان برای قبولی بر اساس هر یک از شیوه های گفته شده می بایست دارای یکسری شرایط عمومی و اختصاصی باشند که در ادامه به ذکر جزئیات آن ها پرداخته شده است.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

طبق اطلاعیه منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور، ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی صرفا در رشته ‌محل‌ هایی که ظرفیت آن ها طی برگزاری آزمون ارشد در دانشگاه های آزاد و سراسری تکمیل نشده باشد، انجام می پذیزد. همچنین داوطلبان می توانند با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط اقدامات مورد نیاز برای ثبت نام خود را به عمل برسانند که این شروط به شرح زیر می باشد.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین مبین اسلام
  • انجـام دادن واجبات و پرهیز کردن از محرمات دینی
  • عدم وجود هیچ گونه سابقه مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی
  • نداشتن سابقه عضویت در ساواک و گروهک هایی از این قبیل
  • عدم وجود فساد اخلاقی در داوطلب
  • رعایت تمامی شئونات شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

شرایط اختصاصی

  • داشتن مدارک تحصیلی بالاتر از کارشناسی (لیسانس، فوق لیسانس، دکتری) یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسـی
  • دارا بودن مدرک تحصیلی مورد تایید یکی از ارگان های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشـکی و یـا شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • داوطلبان می بایست تا حداکثر تاریخ 30 بهمن ۱۴۰۲ فارغ التحصیل شده باشند.
  • متقاضیان طلابی که دوره سطح 2 را گذرانده اند و یا تا تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۲ فارغ التحصیل می شوند، می توانند در هر یک از کد رشته های گروه علوم انسانی ثبت نـام نمایند و در صورت قبولی می بایست دروس پیش نیاز رشته مربوطه را در واحدهای درسی خود پاس کنند. (این دسته از داوطلبان، می بایست مدرک تحصیلی خود را که مورد تایید مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان و یا اصفهان است در اختیار داشته باشند.)
  • دارندگان مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، در صورتی که دارای معدل کمتر از 12 باشند، حق ثبت نام و شرکت در این مرحله از پذیرش را ندارند.
  • پذیرفته شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر با طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد، در صورت نیاز می بایست تعهد به خدمت دهند.
  • داوطلبانی که از مزایای صندوق های رفاه دانشجویان بهره مند شده اند؛ چنانچه قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند، می توانند با معرفی ضامن به صندوق های مذکور ثبت نام خود را انجام دهند. (باز پرداخت وام دوره کارشناسی نیز به بعد از پایان مقطع ارشد موکول می شود.)
  • داوطلبانی که در حال تحصیل در یکی از رشته های ارشد می باشند، در صورت قبولی بدون کنکور در رشته مد نظر می بایست برای ادامه تحصیل از رشته سابق خود در این مقطع انصراف دهند.
  • موافقت کتبی وزارت آموزش و پرورش برای فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های دبیری الزامی است.
  • متقاضیان فارغ التحصیل رشته های گروه پزشکی می بایست از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت خود را مشخص نموده و تایید این ارگان را داشته باشند.

پذیرش بر اساس استعدادهای درخشان

لازم به ذکر است که شرایط و ضوابط پذیرش برای هر دانشگاه با استفاده از سهمیه استعداد درخشان متفاوت بوده که در ادامه مقاله به ارائه توضیحاتی در این خصوص می پردازیم.

شرایط پذیرش دوره روزانه

  • داوطلبان می بایست حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کد رشته محل را کسب نموده و از لحاظ میانگین، جزء 10 درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم ورودی خود باشند.
  • متقاضیان باید حداکثر پس از 8 نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شوند.
  • هر فرد صرفا در همان سال فارغ التحصیلی و فقط برای یک بار به صورت بدون آزمون پذیرش می شود.
  • در صورتی که 10 درصد برتر دانشجویان به دلیل انصراف یا عدم تقاضا، از تسهیلات استفاده نکنند و یا ظرفیت 10 درصدی رشته ای تکمیل نگردد، دانشگاه می تواند از 10 درصد دانشجویان برتر بعدی همان دانشگاه به ترتیب رتبه هر دانشجو، جایگزین استفاده نماید.
  • شرایط دانشجویانی که طول مدت تحصیلی آن ها به دلایلی مانند بیماری، ماموریت والدین یا همسر و یا زایمان، حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیشتر باشد،برای استفاده از تسهیلات تحصیل بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گیرد.
  • دارندگان رتبه های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی – دانشجویی می توانند به تشخیص شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت، برای پذیرش بدون آزمون در رشته تحصیلی خود یا رشته های مرتبط با آن درخواست خود را مطرح نمایند.
  • داوطلبانی که موفق به کسب رتبه اول در دوره کارشناسی در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود شده و در 4 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشند، می توانند به روش بدون آزمون مورد پذیرش قرار بگیرند.
  • متقاضیانی که در دوره لیسانس دانشجوی نمونه کشوری بوده و توسط سازمان امور دانشجویان معرفی شده اند.
  • دارندگان رتبه اول تا سوم نهایی جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته در صورتی که حداقل 50 درصد رتبه لازم را کسب کرده باشند.

شرایط دانشگاه پیام نور

  • داوطلبان می بایست مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات را داشته باشند.
  • متقاضیان باید مدرک فارغ التحصیلی سال آخر دوره لیسانس را تا تاریخ 30 بهمن ماه 1402، دریافت کرده باشند.
  • برای متقاضیان آقا نباید از لحاظ وضعیت نظام وظیفه مشکلی وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که متقاضیان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور تنها می توانند در یک کد رشته امتحانی شرکت نمایند و همچنین طلابی که دارای مدرک حوزوی سطح 2 هستند، فقط می توانند در یکی از رشته های علوم انسانی ثبت نام کنند.

شرایط دانشگاه غیرانتفاعی

داوطلبانی که خواستار پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های غیرانتفاعی هستند، می بایست دارای تمامی شرایط دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان باشند.

شرایط دانشگاه آزاد

  •  رتبه دوره کارشناسی متقاضیان، ملاک اصلی جهت ثبت نام نخواهد بود.
  •  دارا بودن معدل بالای 17 برای رشته های علوم انسانی و معدل 16برای رشته های دیگر جزو الزامات پذیرش می باشد.
  • متقاضیان فقط می توانند در زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد، حداکثر 100 رشته محل را انتخاب کنند.
  • امکان پذیرش داوطلبان واجد شرایط تنها یک بار و در رشته های همنام وجود خواهد داشت.
  • متقاضیان پس از پذیرفته شدن، امکان تغییر رشته و یا تغییر محل تحصیل را نخواهند داشت.
  •  مرخصی و ترم تابستانی بدون احتساب سنوات مشمول نیمسال تحصیلی نخواهد بود اما در صورتی که تعداد نیمسال تحصیلی برای دوره کارشناسی پیوسته 8 نیمسال و برای دوره کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال بیشتر نشود.

پذیرش فراگیر آزاد و پیام نور

از آن جایی که شرایط عمومی مربوط به آزمون های تحصیلی دانشگاه ها یکسان می باشد برای پذیرش فراگیر دانشگاه های آزاد و پیام نور به ذکر شرایط اختصاصی هر یک از آن ها بسنده می کنیم.

شرایط اختصاصی آزاد

  • علاقه مندان دارای مدرک کارشناسی پیوسته و یا ناپیوسته می توانند بدون توجه به نوع رشته تحصیلی مقطع کارشناسی خود، نسبت به انتخاب یک رشته گرایش از رشته های امتحانی اقدام کنند.
  • در صورت یکسان و همنام نبودن رشته های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، داوطلبان می بایست 2 الی 12 واحد جبرانی از مقطع کارشناسی همان رشته را بگذرانند. (تعداد واحدهای جبراتی طبق صلاح دید واحد دانشگاهی تعیین می گردد.)
  •  دانش آموختگان سال آخر دوره کارشناسی در صورت فارغ التحصیلی تا حداکثر تاریخ 31 شهریور ماه 1402 می توانند در این دوره ثبت نام نمایند.
  • طلاب و فضلا حوزه علمیه که بر اساس مدارک صـادر شـده مرکز مـدیریت حوزه های علمیه قم، اصفهان و یا خراسان رضوی دوره سطح 2 را با موفقیت گذرانده اند می توانند تنها در رشته های علوم انسانی ادامه تحصیل دهند.
  • متقاضیان مرد می بایست از لحاظ مقررات نظام وظیفه منعی نداشته باشند.

شرایط اختصاصی پیام نور

  • دارا بودن مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد.
  • دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی چنانچه بتوانند تا تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۲ فارغ التحصیل شوند، می توانند در این آزمون شرکت نمایند.
  • هر داوطلب می تواند حداقل 1 و حداکثر 40 کد رشته محل را فقط از یک رشته / گرایش امتحانی انتخاب کند.
  • داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگری لازم است با مراجعه به ارگان های ذیربط، کد پیگیری 12 رقمی را دریافت و آن را در فرم ثبت نام وارد نمایند.
  • داوطلبان آقا باید از لحاظ وضعیت نظام وظیفه مشکلی جهت ثبت نام نداشته باشند و دارای کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت از خدمت باشند.

لیست رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

اسامی رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402
لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

داوطلبان می توانند برای اطلاع از رشته های ارائه شده در هر یک از شیوه های پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، فراگیر آزاد و پیام نور با کلیک بر روی لینک های زیر به مشاهده ان ها بپردازید و البته از آن جایی که برای پذیرش بر اساس استعداد های درخشان دفترچه این ارائه نمی شود در نتیجه نمی توان لیست رشته به خصوصی را نیز برای آن نام برد.

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که لیست رشته های موجود در جدول زیر که مربوط به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی می باشد، مطابق با آخرین دوره برگزاری آن  بوده و در صورت اجرای این فرآیند در سال جاری مطلب مربوطه بروزرسانی خواهد شد.

لینک لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد آزاد و پیام نور
مشاهده لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی
مشاهده لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد 
مشاهده لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور 

منابع کارشناسی ارشد فراگیر آزاد و پیام نور 1402

از آن جایی که تنها داوطلبان پذیرش در دوره های فراگیر ملزم به گذراندن آزمون داخلی که توسط هر یک از دانشگاه های آزاد و پیام نور به صورت مستقل انجام می شود، هستند، در این قسمت تنها منابع امتحانی این دو دانشگاه قرار خواهد گرفت.

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که، داوطلبان پس از شرکت در این آزمون که به آن دوره دانش پذیری گفته می شود و قبولی در آن می توانند دوره کارشناسی ارشد خود را از ترم دوم آغاز نمایند.

لینک منابع آزمون کارشناسی ارشد فراگیر
مشاهده منابع آزمون کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد 
مشاهده منابع آزمون کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور

دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

کلیه متقاضیان به منظور اطلاع از جزئیات کد رشته محل ها و تمامی موارد و اطلاعات لازم برای نام نویسی در دوره های بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد 1402 می بایست دفترچه هر یک از آن ها را مطالعه نمایند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که مطابق توضیحات فوق الذکر، داوطلبان برای نام نویسی بر اساس سهمیه استعداد های درخشان دانشگاه های سراسری می بایست به سایت مربوط به هریک از آن ها مراجعه نموده تا از شرایط و نکات مربوطه آگاه شوند.

همچنین به دلیل عدم انتشار دفترچه های مربوطه تا کنون برای ثبت نام بر اساس شیوه های استعداد درخشان دانشگاه آزاد و سوابق تحصیلی دفترچه های مربوط به آخرین دوره آن ها در جداول ذیل قرار داده شده است که البته به محض انتشار نسخه جدید هر یک از آن ها لینک های مربوطه نیز قرار خواهد گرفت. در ضمن فایل مربوط به دوره های فراگیر این مقطع از دانشگاه های آزاد و پیام نور نیز در ادامه قرار گرفته شده است.

بهتر است بدانید که در حال حاضر ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی، برای مقطع کارشناسی ارشد انجام نمی شود و پذیرش بدون آزمون این دانشگاه صرفا برای دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته صورت می گیرد.

این نوع پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی را که برای اولین بار در سال 99 صورت گرفت را می توان همان تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد نامید. چنانچه این فرآیند برای سال جاری نیز برقرار باشد، با دریافت دفترچه ثبت نام که همزمان با آغاز مهلت نام نویسی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد، می توانید به کسب اطلاعات مورد نظر اقدام نمایید.

سوالات متداول

1- ثبت نام کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۲ در چه تاریخی انجام می شود؟

تا کنون اطلاع رسانی دقیقی در خصوص اجرا یا عدم اجرای این فرآیند در سال ۱۴۰۲ اعلام نشده است، اما در صورت برگزاری آن، اخبار مربوطه در کانال کارشناسی ارشد ایران مشاوره قرار می گیرد.

2- ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ به چه صورت انجام می شود؟

ثبت نام این مقطع به صورت بدون کنکور از سه روش پذیرش بر اساس استعداد های درخشان، سوابق تحصیلی و فراگیر انجام می شود.

3- متقاضیان پذیرش کارشناسی ارشد فراگییر دانشگاه آزاد باید از طریق کدام سایت برای نام نویسی اقدام نمایند؟

ثبت نام و انتخاب رشته ارشد دوره فراگیر این دانشگاه از طریق سایت سازمان سنجش انجام می گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. مهدیه

    سلام وقت بخیر
    من مدرک کارشناسی دانشگاه تهران دارم اما در کنکور ۱۴۰۲ موفق به قبولی در رشته و دانشگاه مورد نطرم نداشتم ،
    امکان ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه ها دولتی رو دارم؟
    ایا دانشگاه های دولتی ثبت نام براساس سوابق تحصیلی انجام میدهند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما می بایست شرایط پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی(بدون کنکور) دانشگاه ها را بررسی نمائید. شرایط بدون کنکور دانشگاه های سراسری از طریق سایت آن دانشگاه ها اطلاع رسانی می شود.

  2. Mahdie

    سلام
    من در کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ قبول نشدم (مجاز به انتخاب رشته شدم ولی دانشگاهی که میخواهم قبول نشدم)، آیا امکان اینکه ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ انجام بدهم هست؟
    و اینکه دانشگاه های دولتی هم بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو انتخاب می کنند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود در این بازه زمانی امکان استفاده از دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی (استعداد درخشان) وجود ندارد.

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد