خانه پذیرش بدون کنکور آیا امکان تحصیل در پرستاری بدون کنکور وجود دارد؟

آیا امکان تحصیل در پرستاری بدون کنکور وجود دارد؟

تحصیل در پرستاری بدون شرکت در کنکور سراسری
آیا امکان تحصیل در پرستاری بدون کنکور وجود دارد؟

محبوبیت رشته پرستاری در میان متقاضیان کنکور سراسری تجربی بر هیچ کس پوشیده نیست و جزو رشته های برتر این گروه آزمایشی به شمار می آید. اما در این میان افرادی هستند که به دلایل مختلفی اعم از عدم پذیرش در آزمون و یا موارد دیگر خواهان ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور بوده و برای آن ها این سوال مطرح می باشد که آیا امکان تحصیل در رشته پرستاری بدون کنکور وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که ارائه شدن رشته پرستاری به صورت بدون کنکور، پس از انتشار دفترچه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مشخص می شود. در ادامه به ذکر تمامی نکات در این خصوص پرداخته ایم.

با توجه به این که ارائه بدون کنکور رشته های پیراپزشکی امکان پذیر است، احتمال ارائه رشته پرستاری نیز به صورت بدون آزمون وجود دارد.

آیا امکان تحصیل در پرستاری بدون کنکور وجود دارد؟

هر ساله داوطلبان زیادی به دلایل مختلفی اعم از علاقه، توانایی و یا بازار کار رشته پرستاری تمایل به تحصیل در این رشته داشته و در انتظار زمان برگزاری کنکور سراسری می باشند. اما دسته دیگری از متقاضیان وجود دارند که رویای تحصیل در رشته پرستاری بدون آزمون ورودی را در ذهن می پرورانند از این رو اخبار مربوط به رشته های پیراپزشکی بدون کنکور را دنبال می کنند زیرا رشته پرستاری زیر مجموعه رشته های مذکور می باشد.

در دفترچه ثبت نام، لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری وجود دارد که در سال جاری امکان تحصیل در رشته های بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانواده، بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماری ها و کاردانی مامایی مورد نیاز وزارت بهداشت بوده و تنها مخصوص داوطلبان بومی است.

همچنین این رشته ها در هر نوبت مناسب با نیاز وزارت مذکور متغییر می باشد برای مثال در دوره های گذشته برخی از رشته های پیراپزشکی بدون کنکور همچون علوم آزمایشگاهی، بهداشت حرفه ای، اتاق عمل، بهداشت عمومی (بهداشت خانواده، مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط)، تکنسین سلامت دهان، تکنولوژی رادیولوژی دهان، فک و صورت، مامایی و هوشبری برای اولین بار پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی در سال 94 به صورت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی از طرف دانشگاه های علوم پزشکی برخی مناطق محروم اعلام شد که افراد متقاضی با داشتن شرایط ویژه و تعهد به خدمت در نقاط محروم کشور توانستند در این رشته ها پذیرفته شوند که در بین لیست رشته های نام برده شده، خبری از رشته پرستاری نبوده و پذیرش بدون آزمون در این رشته انجام نشد.

آیا پذیرش بدون کنکور رشته پرستاری با خرید صندلی واقعیت دارد؟

ممکن است خرید صندلی پرستاری دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان به ذهن خیلی از افراد جهت پذیرش در رشته پرستاری خطور کند. لازم به ذکر است امکان همچین کاری نبوده و چنین کاری تخلف محسوب می گردد و درصورتی که این اتفاق رخ دهد و مراجع ذی ربط از آن مطلع گردند، داوطلب از ادامه تحصیل بازمانده و مدرک او بی اعتبار خواهد شد که باعث جریمه وی نیز می شود. بنابراین تنها راه ورود به برخی از رشته های پیراپزشکی بدون کنکور همچون رشته پرستاری این است که نام آن رشته در لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری وجود داشته و شخص شرایط موجود در دفترچه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری را داشته باشد.

شرایط تحصیل بدون کنکور رشته پرستاری

همان طور که ذکر شد تاکنون پذیرش در رشته پرستاری بدون آزمون ممکن نبوده است اما در صورتی که این امکان به وجود آید، داوطلبانی که قصد ثبت نام و تحصیل در این رشته و یا هر یک از رشته های پیراپزشکی ارائه شده بدون شرکت در کنکور را داشته باشند باید از شرایطی که برای آن ها در نظر گرفته می شود نیز مطلع باشند. این شرایط مذکور طبق آخرین دوره بوده و در صورت منتشر شدن هرگونه خبر مبنی بر پرستاری بدون کنکور از طریق این مقاله و کانال تلگرام بدون آزمون ایران مشاوره در جریان اخبار پیرامون آن قرار خواهید گرفت.

شرایط عمومی

  • دارندگان مدرک دیپلم رشته تجربی نظام جدید و مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم، مجاز به انتخاب رشته های بدون آزمون پیراپزشکی دانشگاه های سراسری می باشند. (نوع دیپلم متقاضیان ممکن است در دوره های مختلف متفاوت بوده و صرفا ویژه دانش آموختگان گروه آزمایشی علوم تجربی نباشد.)
  • علاقه مندان به ثبت نام و تحصیل در رشته پرستاری به صورت بدون آزمون، باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد.
  • دارا بودن گواهی سلامت پزشکی به منظور نداشن مشکل نقص عضو الزامی است.
  • برای داوطلبان آقا، از لحاظ خدمت سربازی نباید مشکلی وجود داشته باشد.
  • شرکت در جلسه مصاحبه و کسب حدنصاب نمره لازم

شرایط اختصاصی

  • داوطلبانی که قصد تحصیل بدون کنکور در رشته پرستاری را دارند باید هنگام ثبت نام کنکور سراسری حداکثر 25 سال داشته باشند. (برای آقایان با 2 سال خدمت سربازی شان محاسبه می گردد.)
  • در برخی از دوره ها شرط معدل در نظر گرفته می شود که در این صورت معدل متقاضیان باید 15 به بالا باشد.
  • در برخی از دوره ها شرط بومی پذیری نیز مطرح است. به این صورت که بومیان هر استان برای پذیرش در دانشگاه استان محل سکونت خود شانس بیشتری نسبت به سایر داوطلبان دارند.
  • پذیرفته شدگان رشته های پیراپزشکی بدون کنکور معمولا باید 6 برابر طول مدت تحصیل خود، دوره تعهد خدمت را سپری کنند که در طی این دوره از تمامی حقوق و مزایا برخوردار می باشند.
  • آن دسته از افرادی که دانشجو هستند و یا جزو فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر می باشند، مجاز به ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد جهت ادامه تحصیل در رشته پرستاری نیستند.
  • الزامی بودن ارائه گواهی مربوطه را از بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مربوطه جهت استفاده از سهمیه های ایثارگری و شاهد.
  • ارائه رضایت کتبی همسر توسط افرادمتاهل متقاضی باید وجود داشته باشد.

مدارک لازم جهت ثبت نام بدون کنکور رشته پرستاری

رشته پرستاری و به طور کلی رشته های پیراپزشکی که به صورت بدون آزمون ارائه می شوند متعلق به دانشگاه های سراسری هستند و داوطلبات ملزم به شرکت در آزمون سراسری می باشند. اما متاسفانه تاکنون دیده نشده است که دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون آزمون دانشجوی پرستاری جذب کنند. چنانچه اطلاعیه ای درخصوص ثبت نام بدون کنکور در رشته پرستاری در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر شود، در آن به مدارک مورد نیاز نام نویسی حتما اشاره خواهد شد. در جدول زیر به یک سری از مدارک مورد نیاز ثبت نام رشته های پیرزشکی بدون کنکور ذکر شده است.

مدارک لازم جهت ثبت نام بدون کنکور رشته پرستاری
اصل مدرک شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی
6 قطعه عکس پرسنلی 4*3 پشت نویسی شده
ارائه گواهی مبنی بر بومی بودن و مقبولیت داوطلب
ارائه تقاضانامه کتبی مبنی ثبت نام به دانشگاه مربوطه
 ارائه مدرک تحصیلی دیپلم نظام قدیم و آخرین مدرک دانش آموختگان نظام جدید

 

سوالات متداول

1- آیا می توان بدون شرکت در کنکور، به تحصیل در رشته پرستاری پرداخت؟

بله، اما در صورتی که رشته پرستاری جزو رشته های ارائه شده بدون کنکور پیراپزشکی دانشگاه های سراسری باشد.

2- کدام یک از واحدهای دانشگاه آزاد، رشته پرستاری بدون کنکور را ارائه می دهند؟

رشته پرستاری و به طور کلی رشته های پیراپزشکی که به صورت بدون آزمون ارائه می شوند متعلق به دانشگاه های سراسری هستند و تاکنون مشاهده نشده است که دانشگاه آزاد به صورت بدون آزمون دانشجوی پرستاری جذب کند.

3- معدل بالا تاثیری در پذیرش بدون کنکور رشته پرستاری دارد؟

در برخی از دوره ها ممکن است شرط معدل برای پذیرش داوطلبان در دوره بدون آزمون مقطع کاردانی رشته پرستاری در نظر گرفته شود که معمولا 15 به بالا است، اما جزو شرایط ثابت و قطعی محسوب نمی شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۶۹ نظر
  1. سما

    سلام وقتتون بخیر
    با گرفتن کاردانی دامپزشکی دانشگاه ازادمیشه وارد کارشناسی پرستاری ازاد شد؟؟ (اگر معدل کاردانی بالا باشد چطور؟؟)

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر این مورد امکان پذیر نیست.

  2. سمانه نعمت الهی

    سلام وقتتون بخیر
    با گرفتن کاردانی دامپزشکی دانشگاه ازادمیشه وارد کارشناسی پرستاری ازاد شد؟؟ (اگر معدل کاردانی بالا باشد چطور؟؟)

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، پذیرش در رشته ی پرستاری از طریق شرکت در کنکور تجربی امکان پذیر می باشد و شانس قبولی شما براساس رتبه ی کسب شده در کنکور، مشخص می شود.

  3. aRaSh

    با سلام
    ی سوال داشتم میشه رشته انسانی رو انتخواب کنم بعد دیپلم انسانی رو بگیرم و بعد برم دوره آزاد پرستاری ببینم و تو بیمارستان دولتی کار کنم ؟
    یا باید حتما برای پرستار شدن داخل بیمارسان های دولتی باید رشته تجربی رو انتخواب کرد ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود برای تحصیل در رشته پرستاری حتما باید کنکور تجربی را شرکت کنید و برای کار حتما باید مدرک کارشناسی پرستاری را دارا باشید.

  4. Zahra

    با سلام
    من دیپلم نظام جدید کاردانش هستم
    میخوام رشته پرستاری بخونم باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
    ممنونم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، با دیپلم نظام جدید شما میتوانید در کنکور رشته ی علوم تجربی شرکت کنید و از رشته پرستاری انتخاب رشته نمایید.
      ضمنا شما میبایست جهت تکمیل سوابق تحصیلی برای رشته علوم تجربی اقدام کنید.

  5. سوسن

    سلام وقتتون بخیر من دیپلم نظام جدید کاردانش کامپیوتر دارم میتونم کنکور پرستاری بدم یا فقط رشته های نظری میتونن کنکور پرستاری رو بدن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله مشکلی ندارد و میتوانید در کنکور علوم تجربی شرکت کنید. اما پیشنهاد می شود حتما قبل از آن برای ایجاد سوابق تحصیلی مرتبط در رشته تجربی اقدام کنید.

  6. زهره

    سلام من متولد ۶۰هستم رشته تحصیلی من انسانی میشه بدون کنکور پرستاری بخونم خیلی علاقه دارم و از آرزوهای کنه ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام پذیرش رشته پرستاری در تمامی دانشگاه های کشور بر اساس کنکور می باشد.

  7. محمد علی

    سلاام دیپلم نظام جدیدم دارم گیاهان دارویی میخونم میتونم بدون کنکور برم پرستاری داخل غیرانتفاعیی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام رشته پرستاری در هیچ دانشگاهی داخل کشور بدون کنکور ارائه نمی شود.

  8. amirreza

    سلام…من رتبه کنکورم برای قبول شدن در رشته پرستاری مناسب نیست…آیا میتونم با کارنامه دیپلمم رشته پرستاری آزاد قبول شم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، پذیرش در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی براساس سوابق تحصیلی نمی باشد.

  9. مبین دهقان

    سلام ببخشید من سال اخر دبیرستان هستم رشتم فنی حرفه ای کامپیوتر هست بخوام برم دانشگاه آزاد میتونم بدون کنکور برای رشته تجربی پرستاری بخونم یا نه لطفا راهنمایی کنین

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر پذیرش رشته پرستاری صرفا با کنکور می باشد.

  10. نیایش

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم من فوق دیپلم آموزش ابتدایی دارم الان امکان این هست که بدون کنکور پرستاری بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، رشته های پزشکی و پیرا پزشکی بدون کنکور ارائه نمی شوند.

  11. دانش آموز دهم

    سلام خسته خواستم بدونم میشه بدون کنوکور رشته پرستاری انتخاب کنیم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، درحال حاضر، امکان ادامه تحصیل در رشته مورد نظر به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی، وجود ندارد.

  12. حلما

    سلام ببخشید میخواستم بدونم اگه کنکور تجربی بدیم و انتخاب رشته نکرده باشیم میتونیم وارد دانشگاه پیام نور شویم در بهمن ماه بدون آزمون

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما منعی برای ثبت نام در دانشگاه های بر اساس سوابق تحصیلی (بهمن ماه) ندارید.

  13. گل آی

    سلام خسته نباشید. من کنکور تجربی دادم ولی انتخاب رشته نکردم میتونم دانشگاه آزاد پرستاری برم

    • ایران مشاوره

      با عرض سلام و وقت بخیر، در حال حاضر رشته های پزشکی و پیرا پزشکی مانند پرستاری، علوم آزمایشگاهی و… بدون کنکور ارائه نمی شوند.

  14. حمید

    سلام خسته نباشید.آیا با دیپلم الهیات میشه برای رشته پرستاری ادامه داد؟!

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر جهت ادامه تحصیل در رشته پرستاری می بایست در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت نمایید.

  15. الهام

    سلام ببخشید برای قبول شدن دانشگاه ازاد گناباد برای رشته ی پرستاری باید چه رتبه ای بیارم

    • ایران مشاوره

      با سلام، قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر شما به عوامل مختلفی مانند: ظرفیت دانشگاه ها، تعداد داوطلبان و وضعیت آنها، نوع چینش انتخاب رشته و… بستگی دارد.

  16. عباس

    سلام با دیپلم کاردانش رشته کامپیوتر و لیسانس کامپیوتر میشه کنکور تجربی شرکت کرد

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورتی که شما خدمت سربازی نرفته باشید، مجاز به شرکت مجدد در کنکور نمی باشید و معمولا فقط می توانید برای مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد) اقدام به ثبت نام کنید.

  17. علی

    با سلام
    ببخشید خواستم ببینم واسه پرستاری شرط حداقل معدل کتبی وجود داره یا نه؟!
    و اگه وجود داره حداقل معدل کتبی و کل چقدره؟خیلی ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با سنوات گذشته، تحصیل در رشته پرستاری صرفا در صورت شرکت در کنکور سراسری امکان پذیر می باشد؛ لذا معدل شما ملاک قبولی قرار نخواهد گرفت.

  18. سعیده

    سلام خسته نباشین من دیپلم هنرستانی دارم میخاسم بدونم میشه برا پرستاری کنکور بدم یا بدون کنکور پیام نور بخونم توروخدا بگین

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر رشته مورد نظر به صورت بدون کنکور (براساس سوابق تحصیلی) ارائه نمی شود، جهت ادامه تحصیل در رشته پرستاری، می بایست در کنکور سراسری گروه آزمایشی تجربی شرکت نمایید.

  19. متینه

    سلام
    میخواستم بدونم با دیپلم انسانی میتونم پرستاری ازاد بخونم یا باید کنکور تجربی بدم حتما دولتی بیارم ازاد هیچجوره نمیشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، جهت ادامه تحصیل در رشته پرستاری، می بایست در کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت نمایید.

  20. محمد

    سلام من ۲۸ سال سنمه رشته تحصیلیم کاردانش هستش ایا میتونم رشته پرستاری یا سایر رشته های پزشکی یا پیراپزشکی امتحان بدم؟اینکه گفتید بدون کنکور میشه شامل رشته های کاردانش هم میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر امکان ثبت نام و تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی به صورت بدون کنکور وجود ندارد.

  21. منا

    سلام آیا میشه براساس سوابق تحصیلی رشته پرستاری انتخاب کنم ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر امکان تحصیل در رشته مد نظر به صورت بدون کنکور وجود ندارد.

  22. منان

    سلام چطوری میتونم هوشبری بدون کنکور بخونم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر امکان تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی به صورت بدون کنکور وجود ندارد.

  23. مونس

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم اخرین رتبه برای قبولی پرستاری ازاد اهواز حدودا چنده ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به آخرین تراز قبولی در سال ۱۳۹۹، شما با حداقل تراز ۷۰۰۰ شانس قبولی در برخی از دانشگاه های آزاد را دارا می باشید.

  24. کوثر

    سلام آیا در سال ۱۴۰۰ امکان ثبت نام در رشته پرستاری بدون کنکور وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بر اساس آخرین اطلاعیه ها پذیرش رشته پرستاری بر اساس کنکور سراسری رشته تجربی می باشد.

  25. ۰۰۰۰

    سلام من دانش آموز کنکور ۱۴۰۰ هستم و به رشته پرستاری علاقه دارم میخواستم بدونم اگه قبول نشدم میتونم دانشگاه آزاد پرستاری ثبت نام کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر امکان تحصیل به صورت بدون کنکور در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی دانشگاه های آزاد، وجود ندارد.

  26. زینب

    سلام،من ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی ژنتیک دارم و متاسفانه بیکار، می‌خوام بدونم بدون کنکور میتونم پرستاری بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، خیر درحال حاضر امکان ثبت نام در رشته پرستاری بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی وجود ندارد.

  27. زهرا

    با سلام و خسته نباشی
    میخواستم بدونم لیسانس رشته پرستاری چند سال طول میکشه

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته (لیسانس) ۸ نیم سال (۴ سال) می باشد.

  28. زهرا

    با سلام و خسته نباشید من دیپلم رشته انسانی با معدل ۱۸/۵۰ دارم اما از طرفی علاقه زیادی به پرستاری دارم ایا امکانش هست بدون کنکور رشته پرستاری رو بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر رشته های پزشکی و پیرا پزشکی بدون کنکور ارائه نمی شوند.

  29. raziye

    آیا فردیکه قبلا فارغ التحصیل لیسانس حسابداری بوده میتواند تطبیق دهد و رشته پرستاری بخواند در سن ۲۶سال

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت دارا بودن دروس مشابه امکان تطبیق وجود دارد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره