خانه دکتری ثبت نام آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۳

ثبت نام آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۳

ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1403

آزمون ورودی مقطع دکتری برای داوطلبان دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان و مشترک دانشگاه ها، دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی به طور هماهنگ و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد. لذا متقاضیانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند چنانچه از شرایط ثبت نام آزمون دکتری برخوردار باشند، می بایست با فراهم کردن مدارک ثبت نام آزمون دکتری نسبت به نام نویسی خود در زمان مقرر از طریق سایت sanjesh.org اقدام نمایند.

 

✅ لینک مستقیم ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1403

 

لینک ثبت نام آزمون دکتری در روز سه شنبه مورخ 30 آبان مجددا فعال شد.

زمان ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1403

با توجه به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آزمون دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد، با یکدیگر ادغام شده و فقط یک آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می گردد. لازم به ذکر است که فرآیند های ثبت نام، برگزاری آزمون و دریافت کارنامه اولیه برای تمامی داوطلبان یکسان بوده و تنها در مرحله انتخاب رشته دکتری مسیر جداگانه ای خواهند داشت.

 

مطابق با اطلاعیه صادر شده از طریق سایت سازمان سنجش، فرآیند نام نویسی آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ به روزهای 17 تا 23 آبان ماه 1402 موکول شد. با توجه به انقضای این تاریخ، زمان مذکور تمدید شده و داوطلبان قادر اند تا روز شنبه مورخ 27 آبان 1402 نسبت به نام نویسی یا ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام نمایند.

توجه داشته باشید علی رغم اینکه اطلاعیه ای مبنی بر تمدید مهلت یا مهلت مجدد برای ثبت نام در این آزمون اعلام نشده، لینک ثبت نام آزمون دکتری در روز سه شنبه مورخ 30 آبان ماه 1402 فعال شد.

 

متقاضیانی که خواهان ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد می باشند نیز باید به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه نمایند. زیرا فرایند نام نویسی دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت یکپارچه و هماهنگ صورت می پذیرد و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

داوطلبان پس از ورود به سایت ثبت نام آزمون دکتری، می بایست مطابق با راهنمای زیر نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام آزمون دکتری اقدام نموده و با استفاده از سریال اعتباری 12 رقمی خریداری شده، سایر مراحل ثبت نام خود را نیز تکمیل کنند.

  • مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه “دکترای تخصصی” از منوی تعبیه شده در صفحه اصلی سایت
مرحله اول ثبت نام آزمون دکتری
مرحله اول ثبت نام آزمون دکتری
  • انتخاب گزینه “ثبت نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (ph.D) سال 1403
مرحله دوم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله دوم ثبت نام آزمون دکتری
  • کلیک بر لینک “ثبت نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (ph.D) سال 1403
مرحله سوم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله سوم ثبت نام آزمون دکتری
  • فشردن کلید “خرید کارت”
مرحله چهارم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله چهارم ثبت نام آزمون دکتری
  • لمس آیکون “تایید و ادامه”
مرحله پنجم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله پنجم ثبت نام آزمون دکتری
  • وارد کردن اطلاعات هویتی و فشردن کلید “تایید و ادامه”
مرحله ششم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله ششم ثبت نام آزمون دکتری
  • چک کردن اطلاعات وارد شده و فشردن کلید “ادامه روند پرداخت”
مرحله هفتم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله هفت ثبت نام آزمون دکتری
  • درج اطلاعات کارت بانکی و فشردن کلید “پرداخت”
مرحله هشم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله هشم ثبت نام آزمون دکتری
  • لمس کلید “تایید و ادامه – گام بعدی”
مرحله نهم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله نهم ثبت نام آزمون دکتری
  • وارد کردن سریال ثبت نام و شماره تلفن همراه و کلیک بر آیکون “تایید”
مرحله دهم ثبت نام آزمون دکتری
مرحله دهم ثبت نام آزمون دکتری

دریافت شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام را در زمان اتمام فرآیند نام نویسی فراموش نکنید. به تمامی متقاضیان توصیه می شود اطلاعات خود را در سایت ثبت نام آزمون دکتری در نهایت دقت ثبت نموده و اگر انجام این فرآیند را به متصدی کافی نت و یا شخص دیگری واگذار کرده اند، بارگذاری عکس خود را کنترل نمایند. چرا که اگر در ارسال عکس اشتباهی رخ دهد، مسئولیت آن به عهده داوطلب خواهد بود.

تکمیل فرم ثبت نام

آزمون دکتری دارای یک فرم ثبت نام می باشد که دارای 44 ردیف بوده و نیاز است که داوطلب تمامی بخش ها را با دقت تمام در قسمت “اطلاعات داوطلب” کامل نماید. در جدول زیر، لینک دانلود فرم ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ تعبیه شده است که به محض انتشار فرم ذکر شده فعال خواهد گردید.

شرایط ثبت نام آزمون دکتری 1403

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون دوره دکتری را دارند باید دارنده شرایط ثبت نام آزمون دکتری به شرح موارد زیر برای این مقطع باشند و در صورت احراز کلیه این شرایط اقدام به نام نویسی خود نمایند.

شرایط عمومی

با مراجعه بهدفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری می توان از شرایط مندرج در آن نسبت به شرکت در آزمون مطل شد که برخی از این شرایط به شرح زیر است:

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳
اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی کشور
ملتزم بودن نسبت به احکام عملی اسلام (انجام واجبات و پرهیز از محرمات)
عدم کینه و دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری
عدم فساد اخلاقی
نداشتن شهرت به انجام اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

شرایط اختصاصی

  • برای شرکت در آزمون دکتری، داوطلبان می بایست فارغ التحصیل یا دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای باشند.
  • ثبت نام و شرکت مجدد در این آزمون برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی، به شرط فراغت از تحصیل در آن مقطع تا پایان نیمسال اول سال 1402 – 1403 بلامانع است.
  • کلیه متقاضیان (برای داوطلبان آقا مشروط به عدم وجود هر گونه مشکل از نظر نظام وظیفه)، امکان ثبت نام و شرکت در آزمون سال 1403 را بدون انصراف از تحصیل دارند. اگر این دسته از افراد پذیرفته شوند، می بایست از محل تحصیل قبل خود انصراف داده و مدارک آن را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.
  • داوطلبانی که دارای معدل کمتر از 14 می باشند مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری 1403 نخواهند بود.
  • دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های پزشکی باید از لحاظ طرح تعهد خدمت، محدودیتی برای ثبت نام نداشته باشند.
  • داوطلبان باید در رشته ای متناسب با رشته تحصیلی خود در دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای در آزمون دکتری 1403 شرکت نمایند.
  • پذیرفته شدگان دوره دکتری 1403 ملزم به سپردن تعهد خدمت برابر طول مدت تحصیل خود هستند.
  • فضلا و طلاب حوزه های علمیه، در صورتی که مدرک آن ها توسط یکی از حوزه های علمیه قم یا خراسان صادر شده باشد و نیز دوره ی سطح سه خود را گذرانده باشند و حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1403 فارغ التحصیل شوند، می توانند در یکی از کد رشته محل های مربوط به علوم انسانی در آزمون دکتری شرکت کنند.
  • داوطلبانی که فارغ التحصیل شده اند، باید معدل دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی خود را در فرم تقاضانامه ثبت نمایند. اما داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ 30 بهمن یا 31 شهریور ۱۴۰۳ فارغ التحصیل می شوند در هنگام ثبت نام باید میانگین نمرات خود را به ثبت برسانند.
  • متقاضیانی که دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند و یا حداکثر تا تاریخ 30 بهمن ماه 1402 با 31 شهریور 1403 فارغ التحصیل می شوند، در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه باید معدل فارغ التحصیلی خود را درج نمایند.
  • پذیرفته شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیلی مقطع دکتری، هنگام ثبت نام تعهد نمایند تا در صورت نیاز در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می کند مشغول شوند.
  • توجه داشته باشید که استفاده از ماموریت آموزشی تابع مقررات مربوطه است و شرکت و پذیرش در آزمون برای متقاضی به منزله موافقت با ماموریت آموزشی نخواهد بود.

 

داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ می بایست داراری یکی از شرایط ذکر شده از لحاظ مشمولیت و مقررات وظیفه عمومی در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری باشد زیرا در غیر این صورت، امکان نام نویسی برای ایشان وجود نخواهند داشت.

  • دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی
  • دارا بودن معافیت سربازی دائم
  • عدم امکان ادامه تحصیل برای مشمولان غیبت سربازی
  • مشمولان دکترای تخصصی ناپیوسته مجاز به شرکت مجدد در این آزمون نمی باشند.
  • ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل توسط کارکنان متعهد به خدمت
  • دریافت برگه معافیت از تحصیل توسط مشمولان با مراجعه به دفاتر پلیس + 10
  • زمان ثبت نام فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی که دارای برگ آماده به خدمت و بدون غیبت هستند می بایست قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.
  • داوطلبانی که دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند می بایست در سقف سنوات مجاز فارغ التحصیل شوند و از تاریخ فارغ التحصیلی تا ثبت نام آزمون دکتری یک سال بیشتر نگذشته باشد.
  • سنوات مجاز به تحصیل در مقطع دکترای تخصصی ناپیوسته حداکثر شش سال است.
  • کارکنان متعهد به خدمت در سازمان ها و وزارت خانه ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان برای ادامه تحصیل.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون دکتری 1403

مستندات لازم برای ثبت نام آزمون دکتری 1403
[xyz-ihs snippet="check-icon"]
داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون دکتری را دارند می بایست لیست مدارک ثبت نام آزمون دکتری را آماده نموده و با اطلاع از نحوه صحیح ارائه آن ها، نسبت به تکمیل ثبت نام اینترنتی خود اقدام نمایند.

کارت اعتباری ثبت نام

داوطلبان عزیز می بایست در زمان ثبت نام آزمون دکتری سراسری، کارت اعتباری مربوطه را خریداری کنند از این رو لازم است هزینه ثبت نام آزمون دکتری را از طریق سایت سنجش پرداخت نمایند. پس از واریز این وجه، یک شماره سریال 12 رقمی صادر خواهد شد که استفاده از آن در جهت انجام ادامه فرآیند مذکور، الزامی است.

اطلاعات هویتی و تحصیلی

علاوه بر مدارک فوق، اطلاعات مربوط به کارت ملی، شناسنامه، مدارک و رشته دانشگاهی، نام دانشگاه محل تحصیل، اطلاعات مربوط به سهمیه مورد تقاضا، معلولیت، زبان خارجی امتحانی، نشانی محل اقامت، کد پستی و… نیز در موقع ثبت نام مورد نیاز می باشد که می بایست در هنگام ثبت نام حتما به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

عکس داوطلبی

متقاضیان باید یک قطعه عکس 4×3 خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را در سایت و در قسمت مربوطه بارگذاری نمایند.

ویژگی های عکس داوطلب
سایز عکس داوطلب باید 4×3 یا 4×6 (تمام رخ) بوده و مربوط به سال جاری باشد.
عکس اسکن شده باید با فرمت jpg و اندازه آن حداکثر 400×300 یا 300×200 پیکسل باشد.
تصویر متقاضی باید واضح، فاقد اثر مهر و منگنه و یا هر گونه لکه باشد.
حداکثر حجم فایل ذخیره شده 70 کیلو بایت می باشد.
در صورت امکان عکس رنگی و با زمینه سفید باشد و حاشیه های عکس اسکن شده حذف شده باشد.
عکس داوطلبان خانم باید با حجاب بوده و صورت آنان به طور کامل مشخص باشد.

به هیچ عنوان عکس اسکن شده از روی مدارک شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و…) مورد قبول نمی باشد و داوطلبان باید عکس خود را با مشخصات فوق ارسال نمایند.

کد پیگیری سهمیه ایثارگری

داوطلبان دارای کارت ایثارگری می توانند در زمان ثبت نام آزمون دکتری از سهمیه ایثارگری خویش استفاده نمایند به این صورت که می بایست به سازمان های مربوطه مراجعه نموده و اقدام به دریافت کد پیگیری 12 رقمی نمایند.

 

متقاضیانی که در سال گذشته از سهمیه ایثارگری در آزمون مذکور استفاده کرده اند نیز باید مجددا کدپیگیری جدید دریافت کنند.

کد پیگیری مربوط به اتباع غیرایرانی

کد پیگیری 13 رقمی، مربوط به اتباع غیر ایرانی بوده که باید در فرم تقاضانامه اینترنتی درج شود لذا می بایست آن را دریافت نموده و در قسمت مربوطه وارد کنند. همچنین تیک مربوط به گزینه “اتباع غیرایرانی” نیز باید فعال شود.

تایید وضعیت داوطلبان دارای معلولیت

شرکت کنندگانی که ناشنوا و کم شنوا، نابینا و کم بینا و یا معلول جسمی حرکتی هستند، می بایست در فرم ثبت نام بخش مربوط به خود را علامت گذاری نمایند. وضعیت معلولیت این دسته از داوطلبان از سازمان بهزیستی کشور استعلام می گردد و چنانچه مورد تایید آن سازمان واقع گردد بند معلولیت برای آن ها اعمال می شود.

 

داوطلبان معلولی که تا کنون در سازمان بهزیستی تشکیل پرونده نداده اند، می بایست در اسرع وقت به ادارات بهزیستی محل سکونت خود مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهند. لازم به ذکر است که اگر سازمان بهزیستی معلولیت این دسته از داوطلبان را تایید نکند، مشمول اختصاص خدمات و تسهیلات لازم نخواهند بود.

کد وضعیت نظام وظیفه

عدم وجود مشکل در وضعیت نظام وظیفه برای داوطلبان آقا و درج کد مربوطه در فرم ثبت نام آزمون دکتری

اصل فرم تکمیل شده معدل دانشجویان سال آخر

دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی که حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402 فارغ التحصیل می شوند باید فرم مخصوص معدل را که در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری قرار دارد تکمیل و به تایید موسسه فارغ التحصیلی خود برسانند.

دانلود دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

همان گونه که اشاره کردیم، متقاضیان علاقه مند به ثبت نام در آزمون دکتری سراسری، در اولین قدم باید به کسب اطلاعات از ضوابط نام نویسی بپردازند که این شرایط در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری قید شده اند. همچنین در این دفترچه جزئیات مربوط به نحوه ثبت نام، مراحل آزمون، مدارک، نحوه پذیرش دانشجو و جدول رشته ها و مواد امتحانی هریک از گروه های آزمایشی ذکر می گردند. بنابراین

 

توصیه می کنیم پیش از اقدام به نام نویسی، حتما دفترچه راهنما را دانلود کرده و مورد بررسی قرار دهید. این دفترچه در روز چهارشنبه مورخ 17 آبان ماه 1402 از طریق سایت sanjesh.org منتشر شد.

یکی از مواردی که داوطلبان باید ضمن انجام برنامه ریزی آزمون دکتری در نظر بگیرند، مواد و منابع آزمون دکتری می باشد که مواد و ضرایب دروس در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری بیان می شوند. همچنین متقاضیان می بایست با کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی دکتری و استفاده از تجارب و راهنمایی پذیرفته شدگان سال گذشته متناسب ترین منابع مطالعاتی را برگزینند.

 

سوالات متداول

1- ثبت نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ در چه تاریخی انجام می شود؟

ثبت نام تا روز شنبه مورخ 27 آبان ماه ۱۴۰۲ ادامه داشته ولی علی رغم اخبار در روز30 آبان ماه نیز امکان ثبت نام در این آزمون وجود دارد.

2- آیا پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ می توانند نسبت به ثبت نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اقدام کنند؟

بله. پذیرفته شدگان دوره روزانه حق ثبت نام در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ را نیز دارند.

3- آیا معدل دوره کارشناسی ارشد برای شرکت در آزمون دکتری دارای اهمیت می باشد؟

بله؛ داوطلبانی که دارای معدل کمتر از 14 باشند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ نخواهند بود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۶ نظر
  1. طهرانی نژآد

    با عرض سلام .
    آیا بازهم امکان تمدید آزمون دکتری وجود دارد؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود تاکنون اطلاعیه مجدد برای تمدید اعلام نشده است ولی هنوز سامانه ثبت نام بسته نشده است.

  2. محمد

    سلام و احترام.
    بنده کارشناسی ارشد الهیات ، معارف اسلامی و ارشاد ، رشته علوم قرآن و حدیث هستم…

    امکان شرکت در رشته دکترای فقه شافعی یا تاریخ اسلام را با توجه به شرط تجانس و تطابق به لحاظ دفترچه ارائه شده سال ۱۴۰۲ دارم یا خیر؟!

    در صورت عدم امکان شرکت مستقیم در رشته‌های فوق الذکر ، راهنمایی برای اخذ ارشد مجدد هر یک از رشته‌ها را بفرمایید.

    با تشکر.

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، طبق شرایط احراز تحصیلی موجود در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۲، برای انتخاب و تحصیل در رشته ی تاریخ اسلام با توجه به مدرک کارشناسی ارشد شما، محدودیتی ندارد اما برای رشته فقه شافعی، تنها فارغ التحصیلان همان رشته می توانند در مقطع دکتری فقه شافعی شرکت کنند.

  3. م ن

    امکان این وجوداره که کارتمو اشتباه خریدم تعویض کنم یا نه یا پس بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام امکان تعویض کارت اعتباری ثبت نام آزمون دکتری وجود ندارد ، ولی سازمان سنجش بعد از به پایان رسیدن زمان فروش کارت اعتباری ، اقدام به مغایرت گیری نموده و سریال های بدون استفاده را به همان کارت بانکی استفاده شده جهت خرید باز می گرداند ولی ممکن است این روند چند ماه طول بکشد.

  4. Ali

    سلام من معدله ارشدم ۱۳.۸ میتونم ثبت نام کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام داوطلبانی که معدل کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی آنان کمتر از ۱۴ می باشد ، حق ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری را ندارند.

  5. وحیده نصری

    سلام و وقت بخیر بنده دانشجوی ارشد فارغ تحصیل اقتصاد سال ۹۴هستم ایا برایم مقدور هست امتحان دکتری ازاد رو بدهم..

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر صرفا یک کنکور برای تمامی دانشگاه ها برگزار می شود و دانشگاه آزاد کنکور یا آزمون جداگانه ای ندارد. در صورت فارغ التحصیلی تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱، می توانید ثبت نام داشته باشید.

  6. سپهر

    سلام من در تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۱ دفاع کارشناسی ارشدم را انجام دادم.
    آیا میتونم در کنکور دکتری اسفند امسال که برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ هست شرکت کنم؟
    رشته کارشناسی ارشدم مهندسی مواد بوده میتونم الان در رشته مدیریت برای دکتری شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، محدودیتی از بابت شرکت در کنکور دکتری در رشته ی مورد نظر ندارید. در صورت فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱، می توانید ثبت نام داشته باشید.

  7. عطا

    من الان ترم ۲ همین مقطع ام تا کی باید انصراف بدم هنیشه دفترچه ی تاریخی مشخص میکرد این سری چیزی نگفته

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری سال ۱۴۰۲، کلیه دانشجویان اعم از دوره های روزانه یا غیر روزانه بعد از قبولی در دانشگاه، می توانند انصراف خود را قطعی نمایند.

  8. احمدرضا

    با سلام، آیا با مدرک کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور می توانم در آزمون دکتری دولتی شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله، مدرک دانشگاه فراگیر پیام نور مورد تایید وزارت علوم میباشد بنابراین مشکلی بابت ثبت در آزمون دکتری تخصصی نخواهید داشت.

مشاوره دکتری پیج دکتری