خانه نظام وظیفه شرایط معافیت خدمت سربازی ۱۴۰۲

شرایط معافیت خدمت سربازی ۱۴۰۲

انواع معافیت خدمت سربازی 1402
شرایط معافیت خدمت سربازی 1402

بر اساس قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران، آقایان در ماهی که سن آن ها به 18 سال تمام می رسد در صورت عدم اشتغال به تحصیل و داشتن معافیت پزشکی، موظف به گذراندن مدت زمان خدمت سربازی و دریافت کارت پایان خدمت سربازی می باشند.

 

از این رو می بایست جهت اعلام آمادگی و آگاهی از تمامی شرایط و قوانین خدمت سربازی به  سامانه سازمان نظام وظیفه به نشانی vazifeh.police.ir مراجعه نمایند. اما در این میان عده ای هستند که به هر دلیل خواهان معاف شدن از این دوره بوده و سوالی که ذهن آنان را به خود درگیر می سازد این است که آیا می توان از خدمت سربازی معاف شد؟ در این مقاله به شرایط معافیت خدمت سربازی در سال 1402 پرداخته ایم.

مدارک پزشکی افرادی که می خواهند از معافیت پزشکی خدمت سربازی ۱۴۰۲ استفاده نمایند، می بایست به تایید کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه برسد.

اخبار جدید معافیت خدمت سربازی 1402

مصوبه های مربوط به خدمت سربازی و شرایط اخذ معافیت از ان هر ساله دست خوش تغییراتی می شود که ممکن اس شرایط را برای مشمولان بهتر و راحت نماید. در ادامه به مصوبه های مجلس طبق آخرین اخبار مرتبط با شرایط معافیت خدمت سربازی در سال 1402 خواهیم پرداخت که بیانگر شرایط جدید معافیت درسال جاری می باشند.

  • مشمولان داری سه فرزند یا بیشتر از خدمت سربازی معاف می باشند.
  • مشمولان با سن بالای 35 سال و دارای 2 فرزند از حضور در دوره نظام وظیفه معاف هستند.
  • امدادگران و نجات گران جمعیت حلال احمر به ازای هر سال خدمت در این مجموعه 2 ماه کسر از خدمت برایشان در نظر گرفته می شود.

انواع معافیت خدمت سربازی ۱۴۰۲

خدمت سربازی برای تمامی آقایان از 18 تا 50 سال اجباری است مگر افرادی که شرایط معافیت از خدمت را داشته باشند. معافیت از خدمت سربازی انواع مختلفی دارد که در دو دسته معافیت دائم و موقت جای می گیرند.

معافیت موقت

به این معناست که فرد با داشتن یک سری شرایط می تواند از خدمت برای مدتی معاف شود. معافیت موقت شامل معافیت تحصیلی، معافیت بنیاد ملی نخبگان و گواهی اشتغال به خدمت می باشد.

معافیت دائم

این نوع معافیت به افرادی که دارای شرایط ذکر شده در لیست زیر می باشند، تعلق می گیرد.

در ادامه مقاله به تمامی معافیت ها به همراه شرایط مربوطه به صورت کامل پرداخته شده است. لازم به ذکر است در صورتی که به اطلاعات بیشتر در این زمینه نیاز داشته باشید می توانید بر روی لینک مشاوره نظام وظیفه کلیک کنید.

نحوه دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی 1402

مطابق با قوانین نظام وظیفه و ضوابط معافیت پزشکی، در صورتی که افراد دارای مشکلاتی از قبیل بیماری جسمی و یا ذهنی باشند، می توانند برای دریافت کارت معافیت از خدمت خود اقدام نمایند. توجه داشته باشید که این امر تنها پس از انجام معاینات لازم توسط پزشکان نیروهای مسلح و تایید آن ها انجام و مدارک پزشکی فرد نیز باید مورد تایید کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه قرار بگیرد. مراحل دریافت معافیت پزشکی به صورت زیر می باشد:

  • فرد مشمول می بایست نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز که در دفترچه راهنمای نظام وظیفه عمومی درج شده اند، اقدام نماید.
  • سپس معاینات اولیه خود را جهت اطمینان از داشتن بیماری موردنظر، پشت سر بگذارد. (افراد مشمولی که دارای نقص عضو یا بیماری های قابل مشاهده می باشند، نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند.)
  • در این مرحله فرد باید درخواست خود مبنی بر دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی را در سیستم دفاتر پلیس + 10 ثبت نماید.
  • پس از ثبت درخواست، فرد مشمول می بایست برگه معرفی به بیمارستان را از سازمان نظام وظیفه دریافت کند.
  • در این مرحله به منظور تایید مشکل و یا بیماری فرد، معاینات پزشکی مجددا توسط پزشکان متخصص نیروهای مسلح انجام می گیرد.
  • نتایج معاینات پزشکان متخصص به کمیسیون مرکز رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی ارسال شده و جلسه ای با عنوان شورای پزشکی جهت تصمیم گیری نهایی تشکیل می شود.
  • چنانچه فرد مشمول به عنوان معاف دائم تلقی شود، کارت معافیت وی صادر می شود و اگر سرباز یا معاف از رزم شناخته شود، برگه آماده به خدمت برای او صادر می گردد.

 کدام یک از بیماری ها موجب معافیت پزشکی می شوند؟

لیست کامل بیماری هایی که معافیت پزشکی شامل آن ها می شود، در جدول زیر ارائه شده است.

بیماری هایی که معافیت پزشکی 1402 به آن ها تعلق می گیرد.
بیماری های عمومیبیماری های غدد مترشحه داخلی
داخلی و مغز و اعصاب (نورولوژی)اعصاب و روان
ریه و قفسه صدریبیماری های استخوان (اسکلت)
خون وانکولوژی (بدخیمی ها)دستگاه ادراری و تناسلی
چشم و عوارض بیناییگوش و حلق بینی
روماتولوژی و بافت همبندبیماری های عفونی
پوست و بافت های زیر پوستجراحی مغز و اعصاب
شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومیفک و دهان و دندان
قلب و عروق

توجه داشته باشید مشمولانی که وارد دوره غیبت سربازی شده و سپس درخواست معافیت پزشکی می کنند، در صورتی که در جلسات شورای پزشکی شناسایی شوند، مطابق با قوانین غیبت و اضافه خدمت با آن ها برخورد شده و به سربازی اعزام خواهند شد.

شرایط معافیت کفالت خدمت سربازی ۱۴۰۲

احراز شرایط معافیت کفالت از دیگر مواردی است که مشمولان می توانند با استفاده از آن نسبت به انجام فرآیند معافیت خود اقدام کنند. انواع مختلف معافیت کفالت عبارت اند از:

  • کفالت پدر
  • کفالت مادر
  • کفالت پدربزرگ
  • کفالت مادربزرگ
  • کفالت برادر
  • کفالت خواهر
  • کفالت فرزند
  • کفالت والدین معلول
  • کفالت اعضای نیازمند به مراقبت خانواده

در واقع می توان گفت که معافیت کفالت رایج ترین شیوه معافیت می باشد؛ اما با توجه به قوانین و مقررات خاص موجود، بهره مندی از این نوع معافیت تنها در صورت احراز شرایط عمومی و اختصاصی آن امکان پذیر است.

شرایط عمومی

  • برای فرد مشمول نباید غیبت ثبت شده باشد.
  • متقاضی می بایست به سن مشمولیت یعنی 18 سال تمام رسیده باشد.
  • داوطلب باید تنها مراقب شخص مکفول (پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر و برادر) باشد. در صورتی که فرد دارای برادر دیگر با سن بالای 18 سال باشد، فاقد شرایط معافیت است مگر این که بر اساس رای شورای پزشکی وظیفه عمومی، آن برادر از توانایی لازم برای مراقبت و نگهداری از شخص مکفول را نداشته باشد.

شرایط اختصاصی

علاوه بر داشتن شرایط عمومی، می بایست دارای یکی از شرایط اختصاصی کفالت سربازی زیر باشید.

شرایط معافیت کفالت خدمت سربازی ۱۴۰۲
نوع کفالتشرایط
کفالت پدرسن پدر مشمول می بایست بالای 75 سال بوده و یا اگر کمتر باشد می بایست مطابق با رای شورای پزشکی وظیفه عمومی نیاز به مراقبت داشته باشد.
مادر فاقد همسرپدر مشمول در قید حیات نبوده و مادر مجددا ازدواج نکرده باشد و یا طلاق گرفته باشد.
برادر کمتر از 18 سال تمام (صغیر)پدر در قید حیات نبوده و مشمول تنها برادر و سرپرست برادر کمتر از 18 سال خود باشد.
خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند پسر سالمخواهر مشمول می بایست فاقد پسر باشد و خواهر فرد از همسر خود طلاق گرفته و یا همسرش فوت کرده باشد. همچنین مشمول تنها برادر تنی و سرپرست بالای 18 سال خواهر باشد.
برادر بیش از 18 سال فاقد همسر، فرزند پسر سالم بالای 18 سال فاقد شغل و فاقد پدر نیازمند به مراقبتبرادر مشمول فاقد پدر، همسر و فرزند بوده و به علت بیماری یا نقص عضو نیاز به مراقبت داشته باشد.
پدربزرگ فاقد فرزند و نیازمند مراقبتپدربزرگ مشمول، هیچ فرزند دختر یا پسری نداشته و بنا بر رای شورای پزشکی وظیفه عمومی، توانایی اداره امور خود را نداشته باشد.
مادربزرگ فاقد همسر و فرزندمادربزرگ مشمول باید فاقد فرزند اعم از دختر و پسر بوده و همسر وی فوت کرده و یا از او جدا شده باشد.
فوت حین خدمت پدر یا برادریکی از برادران و یا فرزندان سرباز حین خدمت فوت کرده باشد. فوت کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح در حین خدمت نیز مشمول معافیت کفالت می شود.
فرزند صغیرهمسر مشمول فوت کرده و از وی دارای فرزند صغیر باشد و یا همسر او پس از ازدواج معلول شده و فرزندش نیاز به مراقبت داشته باشد.
برادر در حال خدمتهر دو برادر می بایست فاقد غیبت نظام وظیفه باشند.

شرایط معافیت ایثارگران 1402

شرایط معافیت ایثارگران 1402
شرایط معافیت خدمت سربازی 1402

آن دسته از مشمولانی که پدر یا مادر یا فرزند یا برادر یا خواهر آن ها شهید یا جانباز یا اسیر یا جاویدالاثر شده باشند و این امر مورد تایید مراجع ذی صلاح نیز قرار بگیرد، در صورت احراز هر یک از شرایط زیر، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شوند.

  • به ازای هر شهید یا آزاده با حداقل 24 ماه سابقه اسارت یا جانباز با حداقل 25 درصد جانبازی یا مفقودالاثر فاقد فرزند ذکور، یک نفر از برادران آن ها از حضور در دوره خدمت سربازی معاف می شود.
  • به ازای هر 24 ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی و 30 ماه سابقه حضور در جبهه، یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شود.
  • تمام مشمولین جانباز دارای حداقل 10 درصد جانبازی نیز از از انجام خدمت سربازی معاف هستند.
  • کلیه فرزندان شهدا و مفقودالاثران که به سن مشمولیت می رسند، از خدمت دوره ضرورت معاف می باشند.
  • آن دسته از مشمولانی که با بانوان جانباز 25 درصد و بالاتر ازدواج نمایند، تا مدت 5 سال از تاریخ ثبت عقد از معافیت موقت برخوردار می باشند و در صورت استمرار ازدواج، پس از گذشت 5 سال نهایتا با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ معافیت دائم شامل حال آن ها می شود.
  • در صورتی که هر یک از شهدا، جاویدالاثران، آزادگان و جانبازان فاقد فرزند ذکور باشند، تنها یکی از برادران آن ها طبق قوانین و مقررات می تواند از امتیاز معافیت استفاده نماید.
  • بانوان جانبازی که پیش از این، فرزند یا برادر آن ها به موجب جانبازی خواهر معاف شده اند نیز می توانند همسر مشمول خود را از خدمت سربازی معاف نمایند.

شرایط معافیت مددجویان ۱۴۰۲

معافیت مددجویان نیز از دیگر معافیت هایی است که سازمان نظام وظیفه، قوانین و مقررات مرتبط با آن ها را در اختیار مشمولان قرار داده تا افراد واجد شرایط بتوانند از حضور در دوره خدمت ضرورت معاف شوند. این شرایط به شرح زیر می باشند.

مادر فاقد همسر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی

  • بر اساس قوانین جدید نظام وظیفه، دیگر تعداد فرزندان پسر مادر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی اهمیتی نداشته و حتی اگر مادری بیش از دو فرزند پسر داشته باشد، مشروط به آن که قبلا برادران دیگر از معافیت کفالت مادر استفاده نکرده باشند، فرد مشمول از خدمت سربازی معاف می شود.
  • نکته حائز اهمیت در خصوص این نوع معافیت، فاقد همسر بودن مادر به سبب فوت شوهر یا طلاق از وی می باشد. بنابراین مادرانی که همسر آن ها مفقودالاثر شده یا در حبس می باشند، مشمول این قانون نمی شوند.

خانواده های دارای سه فرزند دختر و یک فرزند پسر

  • مشمول می بایست تنها پسر خانواده بوده و هیچ برادری نداشته باشد.
  • تاهل یا مطلقه بودن خواهران فرد مشمول، مانع معافیت وی نمی شود.
  • در صورتی که پدر در قید حیات باشد، وضعیت جسمانی وی ملاک عمل نبوده و تنها تحت پوشش بودن وی یا مادر مشمول در کمیته امداد یا بهزیستی شرط اصلی معافیت می باشد. به عبارت دیگر، پدر یا مادر شخص مشمول حتما باید تحت پوشش کمیته و یا بهزیستی باشند.
  • استفاده برادر ناتنی از این معافیت صرفا در صورتی امکان پذیر است که خواهران از طریق پدر یا مادر با مشمول دارای رابطه نسبی باشند.

مشمول دارای فرزند معلول

  • در صورتی که فرد مشمول فاقد غیبت بوده و فرزند وی نیز تحت پوشش بهزیستی باشد، می تواند از این نوع معافیت بهره مند شود.

ازدواج با بانوان دارای معلولیت جسمی – حرکتی

  • مشمولانی که با بانوان معلول ازدواج می کنند، به مدت 5 سال موقتا از خدمت سربازی معاف می شوند و در صورت استمرار ازدواج نیز می توانند از معافیت دائم استفاده نمایند.

شرایط معافیت متعهدین خدمت 1402

یکی از معافیت ‌هایی که مشمولین خدمت سربازی 1402 می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند، معافیت متعهدین خدمت می‌باشد. مطابق با قوانین نظام وظیفه، عبارت “متعهد خدمت” به افرادی اطلاق می ‌شود که در هر یک از دستگاه هایی دولتی استخدام شده و مشغول به کار هستند. شرایط بهره مندی از این معافیت به صورت زیر است.

  • مشمولان قانون خدمت نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی پس از طی دوره آموزش مقدماتی نظامی و بعد از تأمین نیازمندی های نیروهای مسلح، ادامه خدمت خود را تا 5 سال در وزارت بهداری انجام‌ می‌دهند.
  • مشمولین قانون معافیت فارغ ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم پس از اتمام دوره آموزش مقدماتی نظامی، موظف به انجام ادامه خدمت خود در آموزش و پرورش خواهند بود.
  • داوطلبان شغل معلمی خلبانی در آموزشگاه فنون هواپیمایی تنها در صورت ارائه تعهد و گذراندن 10 سال خدمت و همچنین داوطلبان شغل تکنسینی ‌هواپیما در این آموزشگاه، مشروط به سپردن تعهد و انجام 12 سال خدمت، از حضور در دوره سربازی معاف خواهند بود.
  • همچنین دولت می تواند از حضور کارکنان خود که مشمول خدمت سربازی نیز می باشند، به دو شکل زیر بهره مند شود.
  1. به عنوان استخدام تعهد خدمتی
  2. به عنوان کارکنان وظیفه برای انجام خدمت دوره ضرورت

شرایط معافیت بخشودگی سن ۱۴۰۲

معافیت بخشودگی سن نیز تنها شامل افرادی می شود که 50 سال آن ها به پایان رسیده است اما به خدمت سربازی نرفته اند. در واقع شناسنامه این افراد نشان دهنده کارت پایان خدمت سربازی آن ها می باشد.

 

در پایان لازم است بدانید که بسیاری از مشمولان می توانند در صورت برخورداری از شرایط کسری خدمت، مدت زمان خدمت سربازی خود را با توجه قوانین و ضوابط نظام وظیفه کاهش دهند و یا در صورتی که از شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲ برخوردار می باشند، زمان اعزام خود را به تعویق بیندازند.

مشمولان باید توجه داشته باشند که برای دریافت معافیت سربازی، باید حداقل ۲ الی ۳ ماه قبل از اعزام نسبت به انجام مراحل اداری درخواست خود اقدام کند.

 

نکات مهم ⭐
  • معافیت از خدمت سربازی انواع مختلفی دارد که در دو دسته معافیت دائم و موقت جای می گیرند.
  • معافیت موقت نظیر معافیت تحصیلی، معافیت بنیاد ملی نخبگان و گواهی اشتغال به خدمت و معافیت دائم شامل معافیت پزشکی، بخشودگی سن، معافیت کفالت، مددجویان، متعهدین خدمت و ایثارگران می باشد.
  • برای دریافت معافیت پزشکی 1402 بیماری هایی که در جدول مقاله فوق قرار دارد، باید معاینات لازم توسط پزشکان نیروهای مسلح انجام شده و تایید گردد.
  • معافیت کفالت ۱۴۰۲ شامل کفالت پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، برادر، خواهر، فرزند، والدین معلول و اعضای نیازمند به مراقبت خانواده است که متقاضی باید شرایط نام برده در متن فوق را دارا باشد.
  • مشمولانی که پدر یا مادر یا فرزند یا برادر یا خواهر آن ها شهید یا جانباز یا اسیر یا جاویدالاثر باشد، در صورت احراز شرایط لازم می توانند معافیت دائم بگیرند.
  • مشمولان برای دریافت معافیت باید 2 الی 3 ماه قبل از موعد اعزام مراحل لازم را طی نمایند.

سوالات متداول

1- شرایط معافیت کفالت برادر صغیر در سال ۱۴۰۲ چیست؟

این نوع معافیت به شرط در قید حیات نبودن پدر و این که مشمول تنها برادر و سرپرست برادر کمتر از 18 سال خود باشد، اعمال می شود.

2- در چه صورتی می توان از معافیت کفالت مادر در سال استفاده کرد؟

مشمولینی که مادر آن ها فاقد شوهر باشد، می توانند از این معافیت بهره ببرند.

3- معافیت موقت از خدمت ضرورت در سال شامل چه مواردی می باشد؟

معافیت تحصیلی، معافیت بنیاد ملی نخبگان و گواهی اشتغال به خدمت، در گروه معافیت موقت قرار می گیرند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱,۰۰۴ نظر
  1. شجاع

    سلام
    من یک فرزند پسر ۲۰ ساله و یه دختر ۱۱ ساله دارم آیا پسر من میتونه معاف از خدمت بشه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت متارکه یا فوت همسر شما و نداشتن غیبت سربازی، امکان دریافت معافیت کفالت مادر برای پسر شما وجود دارد.

  2. نفیسه السادات علوی نژاد

    سلام وقت بخیر
    همسر بنده متولد سال ۵۵ و۱۰ ماه خدمت کرده
    الان میتونه با شرایط سنی بالای ۳۵ سال ودوفرزند معافیت بگیره یا امکان خریدکارت پایان خدمت شامل حالش میشه
    ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      ایشان می توانند در خواست معافیت خود را بدهند.

  3. عباسعلی

    سلام
    دوست من از سال ۹۵ غایب حساب میشه و به سربازی نرفته ، اکنون که پدرشون فوت شده ایا میتونه برای کفالت مادر اقدام کنه ؟ تنها فرزند خانواده هست

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله میتوانند، اما ابتدا باید برای توجیه غیبت اقدام کنند و بعد برای معافیت.

  4. محمدرضا

    سلام
    من تنها پسر خانواده هستم و فرزند ارشدم. سه تا خواهر کوچکتر از خود دارم.ایا معافیت شمل من میشه

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت داشتن شرایط کفالت مادر یا پدر، امکان دریافت معافیت برای شما وجود خواهد داشت.

  5. مطهره محبی

    سلام وقتتون بخیر
    همسر من آشیل پاهاش کوتاهه و وزنش هم بالای ۱۴۰ هست
    آیا شامل معافیت میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، میبایست اقدام کنید تا کمسیون پزشکی تشکیل شود.

  6. Mahdi

    سلام من پدرم ۵۲ و مادرم ۴۵ سال هست. دو تا برادر زیر ۱۸ سال دارم و یک برادر بالای ۱۸ سال و تحت پوشش بهزیستی. خودم هم ۲۰ سال دارم. آیا راهی برای معافیتم هست؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، متاسفانه غیر از بحث معافیت پزشکی، شما شرایط باقی معافیت ها را دارا نمی باشید.

  7. حسین خوشنود

    سلام وقت بخیر ۱۸ سالمه تک پسر خانواده هستم پدرم ۶۱ سالشه و ۳ خواهر دارم و کارت سهمیه ۵ درصد آیا میتونم معاف بشم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      متاسفانه امکان دریافت معافیت برای شما در صورت بیماری یا از کارافتادگی پدر وجود دارد.

  8. اطهر اسماعیلی

    باسلام همسر من ۴۲سال سن دارم ومادارای یک دختر دانشجو هستیم آیا شرایت معافیت از خدمت سربازی رادارد ممنون اگر جواب دهید

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      خیر ایشان هنوز شامل عفو رهبری نمی شوند.

  9. مهناز خالقی زاویه

    سلام آیا معافیت متاهلین بالای ۳۵ سال و دو فرزند تصویب شد به نظرتون امیدی هست

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود شما برای این کار از پلیس +۱۰ محل سکونت خود اقدام نمایید.

  10. محمد

    سلام خسته نباشید
    من در حین خدمت هستم ۳ ماه از خدتمتم میگذره به دلیل بد بودن جا و ندادن انتقالی میتواستم بدونم امکان معایفت یا کسر خدمت بدای من وجود داده الان من هفتا ای ۵ شب پست میدم با این حال کا متاهل هتسم و سر زندگی خودم‌هستم
    شرابطم هم متاهل هستم تک فرزند خانواده هستم سن پدرم هم ۶۲ سال و بازنشسته نیروهای مسلح و مادرم هم مریضی سرطان داده که تو خرج خونه کمکشون میکنم ممنون میشم واقعا راهنماییم کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      با داشتن ایثارگری و جانبازی پدر به تعداد روز ها و درصد به شما کسری خدمت تعلق می گیرد و در صورت بیمار بودن پدر شما میتوانید درخواست معافیت کفالت کنید تا وضعیت شما مورد بررسی قرار بگیرد.

  11. محمدرضا

    درودبرشما ..بنده متولد۵۹هستم ونزدیک چندماه خدمت کردم وبخاطرشرایط متاهلی مجبوربه ترک خدمت کردم ..الان دارای سه فرزند .وشکستگی ستون فقرات(مهره T12)هستم وبعداز چن سال مجددا بخاطرافتادن روی پاشنه هام .جفت پاشنه شکسته وگوزک پای راستم ترک شدید برداشته که لنگی مادام دارم …الان طبق این تعرفه های دولتی ایا معافیت دایم میتونم بگیرم ..وکدوم ایین نامه شامل حال بنده میگردد…ممنونم که پاسخگو باشین

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      بهترین حالت معافیت برای شما در حال حاضر معافیت پزشکی می باشد زیرا معافیت فرزند آوری هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

  12. حجت

    سلام وقت بخیر
    سه برادر بزرگ تر خدمت سربازی رو انجام دادن چندین سال پیش و پدر ۶۳سال سن دارن
    امکان معافیت هستش یا خیر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شانس معافیت برای شما اندک است.

  13. محمد

    سلام خسته نباشید من متولد ۸۴ هستم و غیبت هم ندارم پدرم ۶۲ سال سن داره و دو برادر دارم که هر دوتای اونا رفتن خدمت آیا امکان معافیت من هست ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر شانسی برای معافیت نخواهید داشت.

  14. سلیمان

    سلام ۲۴ماه ایثارگری دارم وجانباز ۵ درصد ایا پسرم شامل معافی میشود

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، به ازای هر ماه از خدمت شما به فرزندتان ۱۲ روز کسری تعلق خواهد گرفت.

  15. سلیمان

    سلام بنده کف پام صافه تاثیری دز معافیت شربازی داره؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      متاسفانه قانون معافیت دائم برای این بیماری لغو شده اشت.

  16. ناشناس

    سلام من ۱۸ سالم هستش و پدر و مادرم تو سن ۱۳ سالگیم فوت کردن ۲ تا برادر بزرگتر متاهل و ۱ خواهر بزرگتر متاهل دارم و تنها زندگی میکنم در این صورت از سربازی معاف میشوم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      متاسفانه شما شامل شرایط معافیت از خدمت سربازی نخواهید بود.

  17. قادر

    با سلام و درود ..بنده دارای ۴۱سال سن و دارای دو فرزند آیا مشمول معافیت سربازی خواهم شد یانه ؟
    باتشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در حال حاضر اطلاعیه قطعی برای داوطلبین دارای دو فرزند صادر نشده است.

  18. محمد

    سلام خسته نباشید
    بنده متولد ۷۹ هستم .چند سال پیش مادرم برای بیماری سرطان مجبور شدن عمل جراحی انجام بدن و سینه شون رو بردارن .من تنها پسر خانوادم با یه خواهر خواستم ببینم امکان معافیت برای من وجود داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که شما بتوانید ثابت کنید که تنها کفیل و سرپرست مادرتان هستید، شانس بالایی برای معافیت خواهید داشت.

  19. نوبخت

    باسلام
    آیا امیدی هست به معافیت بالای ۳۵ سالها با دو فرزند
    خواهشن یه حواب درست درمان بدید
    باتشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، شما می توانید با مراجعه به پلیس +۱۰ برای معافیت اقدام نمایید.

  20. حسین

    باسلام من بازنشسته نیروهای مسلح هستم آیافرزندم معاف میشود؟باسپاس فراوان

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      شرایط خاصی در این باره برای معافیت ایشان منتشر نشده است.

  21. مهدی

    سلام خسته نباشید بنده ۱۸ سال سن دارم
    عفونت پروستات دارم درد بیضه کمر پهلو کشاله ران دارم
    و یه کیست در قسمت تناسلی
    ورم معده معده درد دارم
    خشکی دهان و انتهای دهانم جوش داره
    شرایط معافیت دارم یا نه ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت تایید کمیسیون پزشکی نظام وظیفه شما شرایط استفاده از معافیت سربازی را دارا می باشید.

  22. حامد

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید
    من ۶ تا خواهر دارم فقط یکیشون از خودم کوچکتره ۲۴ سالمه و به تازگی لیسانسمو گرفتم ، مادرم دوساله فوت شدن و پدرم فرهنگی بازنشسته هستن ۶۵ سال سن با حقوق کم .
    آیا من میتونم معاف شم ؟
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      قانونی بر اساس شرایط شما برای معاف شدن وجود ندارد.(سن پدر باید بالای ۷۵ سال باشد)

  23. مهدی

    سلام من بالاس ۳۵ سال دارم و دو تا فرزند با این گرونی و اجاره خونه نمیتونم ۱ روز هم بیکار بمونم چه برسه برم خدمت الان من میتونم معاف بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود شما با مراجعه به پلیس +۱۰ نسبت به معافیت اقدام نمایید.

  24. جمشید

    ما نفهمیدیم آخرش کسانی که دو فرزند دارن با ۳۵سال سن معاف هستند یا نه

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در حال حاضر این طرح هنوز به اجرای نهایی نرسیده است. شما میتوانید با عضویت در کانال ایران مشاوره از آخرین اطلاعیه ها و اخبار این حوزه مطلع شوید.

  25. محمد

    سلام خسته نباشین، عرق شدید کف دست و پا باعث معافیت دائم میشود؟!

  26. محمد

    سلام خسته نباشین، عرق شدید دست و پا باعث معافیت دائم میشود؟!

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      این امر به تنهایی موجب معافیت شما نمی شود و علت اصلی این مشکل باید شناسایی گردد .

  27. مهراد ملکی

    سلام بیماری pvd چشم یا همون جداشدگی خلفی زجاجیه چشم که باعث مگس پران و فلاشینگ چشم هم شده باعث معافیت از خدمت میشه یا نه ممنون میشم جواب بدید…

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      این امر نیاز به بررسی میزان آسیب و مشکلات شخصی پیش آمده دارد لذا در نهایت تایید امکان معافیت به عهده پزشک معتمد سازمان می باشد.

  28. سجاد

    سلام وقت بخیر

    ببخشید یه سوال داشتم بنده پدرم سنش۷۶ساله مادرمم بالای۵۰سال چهارتاخواهر دارم ویه بردار سه خواهر دیگرم ازدواج کردن وبرادرم هم فرزند اول خانوادس ازدواج کرده وکارمنده دولت می باشد که باقبولی در دانشگاه فرهنگیان از سربازی معاف شده والان در شهر دیگیری زندگی میکند وکارمنددولت است من با پدر مادرم وخواهر دیگرم تنها زندگی می کنیم پدرم خانه نشینس وتوانایی جسمی برای کسب درامدونگهداری از خانواده را ندارد بنده هم دانشجو هستم خواستم بپرسم می تونم از کفالت استفاده کنم یا خیر؟ باتشکر

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت مجاب کردن نظام وظیفه مبنی بر کفیل بودن شما و عدم صلاحیت برادرتون جهت کفالت، امکان دریافت معافیت کفالت پدر برای شما وجود خواهد داشت.

  29. حسام

    سلام علیکم
    بنده متولد ۸۱هستم پدرم سن بالای ۵۰سال و درامد کمی داره و برادر بزرگترم فلج و یه برادر دارم ک سنش ۱۸ولی اینجا نیست و قبلا بسیجی بوده و خواهره بزرگترم ازدواج کرده اینجا نیست و خواهر دومم ک خارج دیگ نمیاد وتنها من موندم با برادر فلجم و دوتا خواهر و برادر زیر ۱۸سال آیا معافیت شامل میشه یا ن؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      متاسفانه امکان دریافت معافیت کفالت پدر یا مادر برای شما وجود ندارد.

  30. امیر حسین کاویانی

    سلام من متولد ۷۸ هستم و تازه لیسانس رو تموم کردم کف پاهام صاف هست و دوتا قوزک پاهام مشکل داره دکتر متخصص نیروهای مسلح معاینه کرد و گفت اگر دیپلم روری معاف از خدمت میشدی میخواستم ببینم اصلا همچین قانونی داریم که لیسانس معاف از خدمت نشه ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، بعضی بیماری ها در قانون نظام وظیفه وجود دارد که مدرک تحصیلی شما در معافیت شما تاثیر می گذارد.

  31. ابوالفضل

    سلام علیکم
    ببخشید بنده دو تا خواهر زیر ۱۵ سال دارم و من تنها فرزند پسر در خانوارده هستم خواستم اطلاع پیدا کنم که می توانم از مدد جویان یا کفالت، معا فیت خود را در خواست کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، معافیت کفالت به موارد مختلفی از جمله سن پدر و مادر شما و میزان درآمد آن ها نیز بستگی دارد.

  32. محمد

    سلام.
    خسته نباشید. بنده ۲۲ سال سن و دو خواهر زیر ۱۸ سال که یکی از آنها دارای کم توانی ذهنی(سندروم) می‌باشد. و پدر و مادر در قید حیات و پدر در شرف بازنشستگی قرار دارد.
    آیا معافیت شامل می‌شود؟

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه