خانه مدارس سایت ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ | irtextbook.ir

سایت ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ | irtextbook.ir

معرفی سایت ثبت نام کتاب درسی

سامانه “فروش و توزیع مواد آموزشی” با هدف سهولت دسترسی دانش آموزان به کتاب های درسی و همچنین نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بر روند فروش و توزیع کتب تحصیلی در مقاطع مختلف، طراحی و راه اندازی شده است.

کلیه فرآیند ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان به دو روش انفرادی و گروهی به صورت اینترنتی انجام شده که مدارس، دانش آموزان و اولیای آن ها می بایست با فرا رسیدن مهلت ثبت نام کتاب درسی به سایت irtextbook.com یا irtextbook.ir مراجعه نموده و روند ثبت سفارش خود را پیگیری نمایند. توجه داشته باشید که زمان ثبت نام کتاب درسی محدود است و اگر جزو افراد جامانده از ثبت نام کتاب درسی باشید مجبور خواهید شد کتاب ها را با قیمت آزاد بخرید.

لینک مستقیم ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403 

 

تمامی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه می توانند در موعد مقرر به سامانه irtextbook.com یا irtextbook.ir مراجعه نموده و با پرداخت اینترنتی هزینه کتاب های درسی مورد نظر، سفارش خود را به ثبت برسانند.

معرفی سایت ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403

در اطلاعیه های منتشره از آموزش و پرورش، برای ثبت نام کتاب های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ سه سامانه به عنوان مرجع معرفی شده است. سامانه my.medu.ir، سایت sso.my.gov.ir و irtextbook.com که پس از ورود به دو سایت اول در نهایت شما به سایت irtextbook.com منتقل می شوید. در ادامه بخش های مرتبط با این سه سایت جهت آشنایی بیشتر شما معرفی شده است.

لازم به ذکر است تنها کسانی که فرآیند نام نویسی سال تحصیلی 1402 – 1403 خود را توسط مدیر مدرسه در سامانه سیدا نهایی و به اتمام رسانده باشند مجاز به ثبت سفارش کتب آموزشی در سامانه irtextbook.com هستند. در ادامه، راهنمای تصویری بخش های مختلف سازمانه مذکور و کارکرد آن قابل مشاهده می باشد.

معرفی سایت irtextbook.com

معرفی سایت ثبت نام کتاب درسی

شماره 1

این قسمت شامل بخش هایی همچون:

  • تماس با ما: مطالعه سوالات متداول که معمولا در استفاده از این سامانه برای افراد پیش آمده است، از طریق این بخش امکان پذیر است.
  • درباره ما: به توضیح شرکت های ارائه دهنده خدمات این سایت مانند شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران و… می پردازد.
  • ورود دانش آموزان: این بخش جهت دسترسی افراد به بخش سفارش و ورود آن ها به پنل طراحی شده است.
  • صفحه اصلی: برای بازگشت به صفحه ابتدایی سایت می بایست روی این قسمت کلیک نمود.
  • فیلم های آموزش سامانه: در این بخش، مجموعه ای از فیلم های آموزشی در رابطه با نحوه عملکرد و امکانات سامانه در اختیار کاربران قرار گرفته است.

شماره 2

در این بخش، کلیه اخبار جدول زمانبندی مربوط به زمان و شیوه سفارش کتاب های درسی و همچنین زمان توزیع کتاب و اصلاح سفارشات برای مراجعه کنندگان به ترتیب تاریخ آن ها گرد آوری شده است.

شماره 3

خدماتی که در حال حاضر در سایت مذکور ارائه می شود، شامل ثبت سفارش دوره ای و همچنین مشاهده و پیگیری سفارشات دانش آموزان با کلیک بر روی گزینه “ورود دانش آموزان” و درج اطلاعات دانش آموزی میسر می گردد.

شماره 4

در کادر تک جلدی نیز با انتخاب گزینه “ورود به بخش سفارش تک جلدی” فقط کتاب های تکی ثبت سفارش می شوند. دانش آموزان و همچنین معلمانی که قصد خرید به صورت تک جلدی را دارند می بایست به این بخش از سایت مراجعه کنند که در ادامه لینک توضیح این مطلب جهت آشنایی بهتر کاربران قرار داده می شود.

مهم: در قسمت سوالات متداول در پایین صفحه سایت امکان مشاهده سوالات متداول به منظور راهنمایی کاربران داده شده است. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا سوالاتی که پاسخ آن ها در سوالات متداول موجود نمی باشد، می توانید با شماره تلفن های نشان داده شده در این بخش تماس حاصل نمایید.

معرفی سایت my.medu.ir

برای ورود به پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یا سایت my.medu.ir جهت ثبت نام ثبت نام کتاب های درسی باید نقش خود را به عنوان دانش آموز یا فرهنگیان انتخاب نموده و با وارد کردن کد ملی و شماره سریال 6 رقمی سمت راست شناسنامه خود به ترتیب در بخش های شماره 1 و 2 وارد سامانه شوید.

معرفی سایت sso.my.gov.ir

ثبت نام کتاب درسی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز امکان پذیر است. در صفحه اول این سایت به نشانی sso.my.gov.ir فقط با وارد کردن شماره تلفن خود در باکس مورد اشاره، می توانید از رمز یکبار مصرف استفاده نموده و وارد سایت شوید. 

معرفی سامانه سیدا ثبت نام کتاب ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

سامانه دانش آموزی که با عنوان سامانه سیدا شناخته شده، یکی از سایت های معتبر آموزش و پرورش می باشد که تمامی اطلاعات هویتی و شناسنامه ای دانش آموزان، معدل و سوابق تحصیلی آن ها و… در آن وجود دارد. اما توجه داشته باشید که دانش آموزان نمی توانند به سایت سیدا دسترسی داشته باشند و صرفا برای مدیران مدرسه، معاون آموزشی و یا معلمان وکادر اجرایی مدارس راه اندازی شده است. کاربران این سامانه با درج آدرس اینترنتی sida.medu.ir و ورود به پورتال خود، می توانند از خدماتی همچون مواردی که در ادامه متن ذکر شده، بهره مند شوند.

  • ثبت نام کتاب درسی به صورت گروهی برای دانش آموزان
  • ثبت نمرات دانش آموزان توسط معلم
  • صدور کارنامه های سالیانه
  • پرونده تحصیلی، پرورشی و بهداشتی
  • مشاهده سوابق تحصیلی دانش آموزان
  • ارتقاء پایه تحصیلی
  • انتخاب واحد و دروس
  • ثبت نام دانش آموزان
  • انجام امور فارغ التحصیلی
  • صدور تاییدیه تحصیلی و صدور گواهی فراعت از تحصیل برای دانش آموزان پایه دوازدهم متوسطه
  • و…

سایت سیدا اطلاعات دانش آموزان را از سامانه سناد دریافت می کند. لذا اگر اطلاعات دانش آموزی توسط مدیر مدرسه در سامانه سناد ثبت نشده باشد، امکان استفاده از خدمات آن مثل صدور کارنامه دانش آموز برای مدیران و کادر اجرایی مسدود می شود. یکی از خدمات مهمی که سامانه سیدا به کاربران خود ارائه می دهد، ثبت نام کتاب درسی تمامی مقاطع است. مدیران با کلیک بر روی لینک موجود در سایت سیدا به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی هدایت می شوند و می توانند به صورت گروهی نام نویسی کتب را انجام دهند.

زمانبندی ثبت نام کتاب درسی در سایت ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403

همان طور که به آن اشاره شد، زمانبدی سفارشات آنلاین کتب درسی دانش آموزان تمامی مقاطع در بخش تقویم زمانی سایت irtextbook.com و irtextbook.ir اطلاع رسانی می شود. این فرآیند هر ساله به طور تقریبی در اوایل سال آغاز گشته و تا 2 الی 3 ماه پس از آن ادامه می یابد. در ادامه، می توانید جدول زمانبندی ثبت سفارش کتب آموزشی را در جدول زیر مشاهده نمایید.

جدول زمانبدی ثبت نام کتاب درسی در سایت ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
عنوان فرآینددوره تحصیلیزمان 
ثبت سفارش گروهی و انفرادیآمادگی 2 (استثنایی)، اول 2 (استثنایی)، اول 3 (استثنایی)، اول تکمیلی، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم9 اریبهشت الی 26 خرداد 1402
آمادگی 1 (استثنایی)، اول 1 (استثنایی)، اول مقدماتی (استثنایی)، پایه اول ابتدایی5 تیرماه الی 10 شهریور ۱۴۰۲
پایه های تحصیلی هفتم و دهم
اصلاح سفارشکلیه پایه ها18 تیر تا 31 شهریور 1402
توزیع منطقه به مدرسهکلیه پایه ها11 شهریور تا 31 شهریور ۱۴۰۲
توزیع مدرسه به دانش آموزکلیه پایه ها18 شهریور تا 1 مهر 1402

اطلاعات لازم برای ورود به سایت ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شرایط لازم برای ثبت سفارش کتاب های درسی تمامی مقاطع تحصیلی سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir به روش های انفرادی و گروهی فراهم می باشد که روش اول توسط دانش آموز یا والدین وی انجام شده و ثبت نام گروهی نیز توسط مدیر یا مسئولان آموزشی مدارس صورت می گیرد.

نکته: توجه داشته باشید که طی هر دو شیوه، تحویل کتاب ها به دانش آموزان بر عهده مدارس بوده و این توزیع مطابق با “تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی” انجام می گیرد.

در بدو ورود به سامانه و کلیک روی عبارت “ورود دانش آموزان”، به منظور آغاز فرآیند ثبت سفارش خود به اطلاعات زیر نیاز خواهید داشت.

  • کد ملی 
  • شماره سریال شناسنامه (6 رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش آموز)
  • دانش آموزان اتباع نیز به منظور ورود به سامانه ذکر شده، می بایست به جای کد ملی کد اتباع خود را درج کرده و در قسمت مربوط به شماره سریال شناسنامه، از 6 رقم عدد 1 استفاده نمایند.

راهنمای تصویری ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403

 ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403 از طریق روش گروهی یا فردی به 3 صورت سفارشات گروهی، فردی و یا تک جلدی می باشد. سفارش فردی یا گروهی، برای ثبت نام تمامی کتاب های تحصیلی یک مقطع می باشد اما ثبت کتاب تک جلدی به منظور خرید کتاب به شکل تکی می باشد.

ورود به سامانه خرید کتاب درسی

برای ورود به سامانه خرید کتاب درسی سه راه وجود دارد که کوتاه ترین و بهترین راه مراجعه مستقیم به سایت irtextbook.com است. اما می توان از طریق سایت های my.medu.ir و sso.my.gov.ir نیز اقدام کرده و با لینک های موجود در این سایت ها به irtextbook.ir منتقل شوید.

  • در صفحه اول سایت sso.my.gov.ir با وارد کردن شماره تلفن همراه خود برای شما رمز یکبار مصرف پیامک خواهد شد.

  • با وارد کردن کد فرستاده شده شما به صفحه زیر منتقل خواهید شد. حال می توانید با کلیک روی بنر “ثبت نام کتاب درسی” وارد صفحه سایت my.medu.ir شوید. همچنین از طریق وارد کردن شماره کد ملی و سریال شناسنامه به طور مستقیم در سایت my.medu.ir و کلیک روی گزینه “ورود” نیز این امکان وجود دارد.

  • در صفحه زیر با کلیک روی “خرید کتاب درسی” می توانید به سایت irtextbook.ir منتقل شوید.

ثبت سفارش فردی

  • کلیک بر روی گزینه “ورود دانش آموزان” از سمت چپ صفحه

مرحله اول ثبت نام فردی کتاب های درسی

  • وارد نمودن کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز کادرهای مربوطه و فشردن دکمه “ورود”

مرحله دوم ثبت نام فردی کتاب های درسی

  • انتخاب گزینه “ثبت سفارش” از منوی سمت راست صفحه کاربری خود و یا از قسمت “دسترسی سریع”

مرحله سوم ثبت نام انفرادی کتاب های درسی

  •  مشاهده بسته آموزشی متناسب با پایه تحصیلی خود به همراه مجموع هزینه سفارش، انتخاب درگاه بانکی و کلیک بر روی عبارت “ثبت سفارش و پرداخت” برای پرداخت مبلغ تعیین شده

مرحله چهارم ثبت نام انفرادی کتاب های درسی

  •  وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود و فشردن عبارت “پرداخت” جهت واریز مبلغ موردنظر

مرحله پنجم ثبت نام انفرادی کتاب های درسی

ثبت سفارش گروهی

برای ثبت سفارش گروهی که عمدتا توسط مدارس انجام می شود می توانید پس از ورود به سامانه به روش زیر اقدام کنید.

  • پس از ورود به بخش ثبت نام کتاب های درسی از طریق سامانه سناد، لازم است از منوی موجود در سمت راست صفحه گزینه “فروش و توزیع مواد آموزشی” را انتخاب کرده و سپس روی گزینه “ورود به سامانه فروش” کلیک کنید.

مرحله اول ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • مطابق با تصویر زیر، عبارت “ثبت شماره موبایل دانش آموزان” را انتخاب نمایید.

مرحله دوم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • در این مرحله می بایست پایه تحصیلی و رشته مورد نظرخود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که حتما تیک گزینه “ندارد” را از بخش “وضعیت سفارش” فعال کنید تا صرفا لیست دانش آموزانی که برای آن ها سفارشی ثبت نشده است، نمایش داده شود. در انتها نیز به منظور ورود به مرحله بعد، کلید “جستجو” را انتخاب نمایید.

مرحله سوم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • در این مرحله، اسامی تمامی دانش آموزان نمایش داده می شود که باید برای هر یک از آن ها شماره موبایلی ثبت گردد. این شماره تلفن همراه از آن جهت اهمیت دارد که با اتمام فرآیند ثبت سفارش از سوی مدرسه، پیامکی مبنی بر آن به اولیای دانش آموزان ارسال شود. بنابراین لازم است در این بخش روی گزینه “به روز رسانی” که در مقابل نام هر دانش آموز تعبیه شده است کلیک نموده و سپس گزینه “ثبت سفارش گروهی” را از منوی موجود در سمت راست انتخاب نمایید.

مرحله چهارم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • در این مرحله نیز مجددا پایه تحصیلی و رشته متناسب با آن را انتخاب نموده و روی عبارت “جستجو” کلیک کنید.

مرحله پنجم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، اطلاعات دانش آموزان در این بخش نمایان می گردد که تیک گزینه “بلی” در مقابل نام هر یک از آن ها، به منزله ثبت سفارش برای دانش آموز مورد نظر می باشد. بنابراین در صورتی که می خواهید برای برخی از دانش آموزان کتاب سفارش ندهید، کافی است این گزینه را غیرفعال کنید. حال می بایست “شیعه” را به عنوان مذهب و “انگلیسی” را به عنوان زبان انتخاب کرده و پس از وارد نمودن شماره تلفن همراه مدیر مدرسه در کادر مربوطه، کلید “ثبت سفارش” را بفشارید.

مرحله ششم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • اطلاعاتی که در بخش قبل وارد کرده اید به همراه قیمت کل سفارش در این مرحله نشان داده می شود. به منظور پرداخت مبلغ مورد درخواست می بایست ابتدا درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه “ثبت و ادامه پرداخت” کلیک نمایید.

مرحله هفتم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • پس از ورود به درگاه پرداخت اینترنتی، اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود را در بخش های مربوطه وارد نموده و کلید “پرداخت” را بفشارید.

مرحله هشتم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • در این بخش نیز لازم است مطابق با تصویر زیر، روی گزینه “تکمیل فرآیند خرید” کلیک کنید.

مرحله نهم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

  • در صورتی که پرداخت شما با موفقیت انجام شود، با صفحه زیر رو به رو می شوید که حاوی شماره سفارش گروهی، تاریخ سفارش و شماره پیگیری می باشد. توجه داشته باشید که در صورت تمایل می توانید به منظور مشاهده جزئیات سفارش خود، روی گزینه مربوط به آن کلیک نمایید.

مرحله دهم ثبت نام گروهی کتاب های درسی

ثبت سفارش تک جلدی

دانش آموزان و معلمان در صورت نیاز می توانند کتاب های درسی را به صورت تک جلدی و غیر دوره ای نیز سفارش دهند. بدین منظور می بایست مطابق مراحل زیر عمل نمایند.

  • پس از مراجعه به سامانه مذکور، بر روی گزینه “ورود به بخش سفارش تک جلدی کتاب درسی” کلیک کنید.

مرحله اول ثبت سفارش تک جلدی کتاب درسی

  • در این صفحه دوباره گزینه “ورود به بخش سفارش تک جلدی کتاب درسی” را برگزینید.

مرحله دوم ثبت سفارش تک جلدی کتاب

  • حالا در صورتی که پیش از این در سامانه ثبت نام ننموده اید، پس از وارد نمودن کد ملی کلید “ادامه” بفشارید. (توجه داشته باشید، وارد نمودن کد پرسنلی برای معلمان اجباری می باشد.)

مرحله سوم ثبت سفارش تک جلدی کتاب درسی

  • پس از درج اطلاعات خواسته شده، گزینه “ثبت اطلاعات” را انتخاب و بعد از آن کلید “رفتن به صفحه ورورد به سامانه” را برگزینید.

مرحله چهارم ثبت سفارش تک جلدی کتاب درسی

  • در این مرحله، با فشردن کلید “ورود” به صفحه بعدی بروید. (در صورتی که کلمه عبور خود را فراموش نموده باشید، با کلیک بر روی گزینه “کلمه عبور را فراموش کرده ام”، می توانید به بازیابی آن بپردازید.)

مرحله پنجم ثبت سفارش تک جلدی کتاب درسی

  • حالا کلید “ثبت سفارش جدید” را بفشارید.

مرحله ششم ثبت سفارش تک جلدی کتاب درسی

  • در صفحه پیش رو، پس از انتخاب دوره، پایه و رشته مورد نظر خود بر روی گزینه “جستجو” کلیک کنید.

مرحله هفتم ثبت سفارش تک جلدی کتاب درسی

  • در نهایت با توجه به کتابی که در نظر دارید، با انتخاب هر یک، کلید مربوطه “اضافه به سبد خرید” آن ها را برگزینید.

مرحله هشتم ثبت سفارش تک جلدی کتاب درسی

جاماندگان ثبت نام کتاب درسی

فرض کنیم به هر دلیلی، در مهلت تعیین شده برای ثبت نام کتب درسی، اقدام به این کار نکرده اید. حال راه چاره چیست؟ خوشبختانه می توانیم به شما سه پیشنهاد ارائه دهیم تا سال تحصیلی جدید را بدون کتاب درسی شروع نکنید.

  • مهلت اعلام شده جهت ثبت نام جا ماندگان : شما می توانید در مهلت مجددی که آموزش و پرورش برایتان در نظر گرفته است، سفارشات خود را ثبت کنید. این مهلت از 25 مرداد ماه آغاز شده است و شما می توانید طبق راهنمایی بالا به ثبت سفارشات خود بپردازید.
  • اگر به هر دلیلی باز در این مهلت هم ثبت سفارش انجام ندهیم چه ؟ کم پیش می آید اما در این صورت نیز می توانید به نمایندگی های فروش کتاب درسی در شهرتان مراجعه کنید و خرید کتب درسی مورد نیازتان را انجام دهید.
  • اگر خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می دهید، برای ثبت سفارش تک جلدی اینترنتی به سایت azad.irtextbook.ir مراجعه کنید، با وارد کردن کد ملی و کلمه عبور، وارد سیستم شوید و سفارشات خود را ثبت کنید.

هزینه ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

با توجه به پایه و مقطع تحصیلی دانش آموزان هزینه مورد نیاز برای خرید کتاب های درسی سال  تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از طریق سایت irtextbook.com متغییر خواهد بود. در جدول زیر نرخ کتاب های پایه های مختلف برای سال جاری ذکر شده است.

هزینه ثبت نام کتاب های درسی دوره ابتدایی 1402 – 1403 
پایهقیمت
اول دبستان47 هزار تومان
دوم دبستان52 هزار تومان
سوم دبستان58 هزار تومان
چهارم دبستان58 هزار تومان
پنجم دبستان58 هزار تومان
ششم دبستان69 هزار تومان
هزینه ثبت نام کتاب های درسی دوره متوسطه اول ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
پایهجنسیتقیمت
هفتمدختر116 هزار تومان
پسر114 هزار تومان
هشتمدختر98 هزار تومان
پسر100 هزار تومان
نهم104 هزار تومان
هزینه ثبت نام کتاب های درسی دوره متوسطه دوم 1402 – 1403
پایهرشتهقیمت
دهمتجربی131 هزار تومان
ریاضی132 هزار تومان
انسانی124 هزار تومان
یازدهمتجربی134 هزار تومان
ریاضی140 هزار تومان
انسانی122 هزار تومان
دوازدهمتجربی102 هزار تومان
ریاضی108 هزار تومان
انسانی110 هزار تومان

نکته: در حال هزینه ثبت نام کتاب های درسی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته علوم و معارف اسلامی اعلام نشده است و در صورت اعلام این مقاله بروز رسانی می گردد.

نحوه اصلاح سفارش در سایت ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403

اگر پس از پرداخت هزینه کتاب و ثبت نهایی سفارش، تغییری در روند ثبت نام صورت بگیرد، مثلا دانش آموزی تصمیم به تغییر رشته و یا ترک تحصیل گرفته و یا این که در پایه فعلی خود موفق به قبولی نشود، می تواند در موعد مقرر به سامانه مذکور مراجعه نموده و از بخش “اصلاح سفارش” تغییرات لازم را اعمال نماید. همان طور که اذعان شد، زمانبندی در نظر گرفته شده به منظور انجام این فرآیند برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در “تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی” در سامانه irtextbook.com قابل مشاهده می باشد.

  • ابتدا سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir را در مرورگر خود جستجو نموده و گزینه “ورود دانش آموزان” را انتخاب نمایید.مرحله اول ثبت نام فردی کتاب های درسی
  • در ادامه، کد ملی دانش آموزی به عنوان نام کاربری و همچنین شماره سریال وی را تحت عنوان رمز عبور در کادرهای مربوطه درج کرده و وارد سایت شوید.مرحله دوم ثبت نام فردی کتاب های درسی
  • سپس، با انتخاب گزینه “اصلاح سفارش” در منوی سمت راست صفحه، نسبت به ویرایش ثبت نام کتاب و اصلاح اشتباهات بپردازید
    اصلاح ثبت سفارش کتاب درسی 1401 - 1402
  • در انتها، با تایید نهایی اصلاح سفارش، تغییرات لازم را اعمال نمایید.مرحله سوم اصلاح ثبت سفارش کتاب درسی 1401 - 1402

نحوه ثبت کد ملی دانش آموز و شماره سریال شناسنامه در irtextbook.com

دانش آموزان برای ثبت نام کتب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به آدرس irtextbook.com باید از قبل در مدرسه مورد نظر خود به طور قطعی نام نویسی کنند. چرا که مدیر مدرسه باید اطلاعات دانش آموزان را در سامانه سیدا وارد کند تا دانش آموزان بتوانند به صورت اینترنتی کتب درسی خود را سفارش دهند. ثبت نام در سامانه irtextbook.com توسط دانش آموزان یا والدین آن ها به اطلاعاتی شامل کد ملی و شماره سریال شناسنامه نیاز دارد.

اگر اطلاعات دانش آموزان توسط مدیر مدرسه در سامانه سیدا ثبت نشود، دانش آموز نمی تواند کتب درسی خود را سفارش دهد لذا ثبت این اطلاعات برای دسترسی کاربران به سایت irtextbook.com الزمی است. در ادامه، نحوه ثبت کد ملی و شماره سریال شناسنامه را ذکر کرده ایم.

  • شماره سریال شناسنامه 6 رقمی است.
  • سریال شناسنامه های جدید و شناسنامه های قدیمی 6 رقم است و تنها در شکل ظاهری و مکان قرارگیری آن ها در شناسنامه با هم متفاوتند.
  • قسمت ابتدایی “سری” است که تشکیل شده از عدد دو رقمی و یک حرف فارسی می باشد. اما توجه داشته باشید که برای ورود به سایت ثبت نام کتاب های درسی نیازی به سری ندارید.
  • برای وارد کردن کد ملی، نباید خط فاصله (خط تیره) را بنویسید تنها لازم است که کد ملی 10 رقمی را بدون این خطوط پشت سر هم وارد کنید.

نحوه ثبت کد ملی دانش آموز و شماره سریال شناسنامه در irtextbook.com

مشکلات احتمالی در ورود به سامانه ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

توجه داشته باشید که به دو دلیل ممکن است پس از ثبت نمودن کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموزان، در ورود به سامانه با مشکل مواجه شوید.

  • در صورتی که دانش آموز برای سال جاری در سامانه سناد یا سیدا ثبت نام نکرده باشد، نمی تواند با وارد نمودن اطلاعات خود به ثبت سفارش کتاب های درسی بپردازد. بنابراین برای حل این مشکل باید به مدرسه محل تحصیل دانش آموز مراجعه شود.
  • همچنین ممکن است شماره سریال شناسنامه دانش آموز صحیح نبوده و به اشتباه در سامانه سناد ثبت شده باشد که در این شرایط نیز مراجعه به مدرسه محل تحصیل وی راه حل مشکل می باشد.

نکته: گاهی اوقات نیز سامانه به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان کارایی خود را از دست داده و از دسترس خارج می شود. در این موقعیت بهتر است نگران نباشید و پس از گذشت چند ساعت مجددا به سایت مذکور مراجعه نمایید.

با توجه به این که ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه “سناد” انجام می پذیرد، مدارس می بایست آخرین وضعیت اطلاعات تحصیلی و شناسنامه ای دانش آموزان را در سامانه مذکور به روزرسانی نمایند. لازم به ذکر است که ورود مدارس به سامانه “فروش و توزیع مواد آموزشی”، از طریق سامانه سناد صورت می گیرد.

سوالات متداول

1- ثبت سفارش کتاب های درسی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ برای کدام یک از پایه های تحصیلی به صورت اینترنتی انجام می گیرد؟

دانش آموزان کلیه پایه های تحصیلی می توانند کتاب های درسی خود را از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir تهیه نمایند.

2- برای ثبت سفارش کتاب های درسی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به چه اطلاعاتی نیاز دارم؟

دانش آموزان می توانند پس از ورود به سامانه و وارد نمودن کد ملی و شماره سریال شناسنامه خود، نسبت به ثبت سفارش کتب درسی مقطع مورد نظر خود اقدام نمایند.

3- در صورت وجود مشکل در ورود و یا ثبت سفارش کتاب درسی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی باید چکار کرد؟

معمولا به دلیل عدم ثبت و یا درج نادرست اطلاعات دانش آموزان در سامانه سیدا چنین مشکلی ایجاد می شود که برای رفع آن لازم است به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۰ نظر
  1. رضا

    سلام من ۲۱ خرداد واسه کتاب پسرم ثبت نام کردم الان مدرسه میگه اسمش داخل لیست نیست باید چکار کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما می توانید مجدد وارد سایت irtextbook.ir شوید و سفارش خود را ثبت کنید.

  2. شهلا

    باسلام براکتاب کلاس اول ثبت نام کردیم چندروزطول میکشه تاکتاب هاروبیارند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      نهایتا یک الی دو هفته کاری کتاب ها به دست شما می رسد.

  3. سینا

    سلام چجوری توی سایت ثبت‌نام کتاب ویرایش کنم ؟ پایه دهم میرم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما میتوانید وارد درگاه خود در سایت my.medu شوید و ویرایش رو انجام دهید یا درخواست جدید ثبت کنید.

  4. مینا

    سلام ببخشید من ثبت نام رو انجام دادم از کجا باید کتاب ها رو تحویل بگیرم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، کتاب ها از طریق مدرسه ای که تحصیل دارید؛ توزیع می شوند.

  5. فربد

    سلام نام پدر و شماره ی من توی سامانه اشتباه چطوری باید درستش کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      برای ویرایش اطلاعات هویتی لازم است مراتب را به مدیر مدرسه اطلاع دهید تا ایشان ویرایش لازم را انجام دهند.

  6. زهرا

    سلام من اطلاعاتم توی سامانه نیست باید چیکار کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با مدیر مدرسه صحبت داشته باشید تا اطلاعات تان در سامانه سیدا، ثبت شود.

  7. parisa

    کسی که دانش اموز نیست ولی قصدشرکت در کنکور نظام جدید رو داره و به کتاب نیاز داره هم میتونه ثبت نام کنه

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      امکان ثبت نام کتب درسی از طریق سایت به صورت متقاضی آزاد نیز میسر می باشد.

  8. محسن

    با سلام
    من معدلم ۱۶ بوده میتونم بدون کنکور ثبت نام کنم رشته مهندسی کامپیوتر؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما میتوانید در موعد مقرر در سایت دانشگاه های آزاد اقدام به ثبت نام بدون کنکور (سوابق تحصیلی) بفرمایید و قبول شدن نیز دور از دسترس نیست.

  9. مهدی علائی

    سلام خوبید؟ هزینه کتاب رو باید تو سایت پرداخت کنیم یا به مدرسه بدیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با آخرین اطلاعیه ها، پرداخت هزینه کتاب به صورت اینترنتی انجام می شود.

    • مریم

      سلام
      من نمیتونم وارد سایت بشم کلا ارور میده

    • ایران مشاوره

      با سلام، سایت ثبت نام در دسترس است و مشکل خاصی ندارد.
      اینترنت خود را چک کرده و در ساعت خلوت سایت یکبار دیگر اقدام کنید.

مشاوره مدارس پیج مدارس