خانه نظام وظیفه شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی 1401

شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی 1401

شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی
شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی 1401

یکی از مسائل و دغدغه های پیش رو آقایان مربوط به خدمت سربازی بوده که با اتمام سن 18 سالگی، به عنوان “مشمول” شناخته می شوند (مشمول به کسی گفته می شود که بایستی دوره خدمت سربازی خود را بگذراند.). یکی از اساسی ترین نگرانی های بسیاری از مشمولان سربازی، مربوط به روند تحصیلی بوده و تصور عموم بر این است که “سربازی مانع تحصیل می باشد.”. با این حال در شرایط خاصی می توان از طرح “ایست سربازی” استفاده کرده و به ادامه تحصیل پرداخت.

مشمولانی که در زمان انجام خدمت سربازی فرار کرده اند، نمی توانند از ایست خدمت نظام وظیفه بهره مند شوند.

منظور از ایست خدمت سربازی چیست؟

ممکن است کسانی که در حین انجام خدمت سربازی هستند به دلایلی مانند ادامه تحصیل و یا درمان بیماری نیاز به ترک محیط خدمتی خود داشته باشند. برای این دسته از افراد، طرحی به نام “ایست خدمت سربازی” در نظر گرفته شده که افراد می توانند با استفاده از آن، به ادامه تحصیل و یا معالجه بیماری خود بپردازند. مدت زمانی که این افراد در خدمت سربازی گذرانده اند، ذخیره خواهد شد و این افراد پس از گذراندن دوره مدنظر خود (دوره تحصیلی یا دوره درمانی) بایستی به خدمت اعزام شده و مدت سربازی خود را به اتمام برسانند. باید توجه داشت که برای استفاده از طرح مذکور داشتن شرایط خاصی الزامی بوده و فقط در صورت واجد شرایط بودن، می توان از ایست خدمت سربازی استفاده نمود.

شرایط دریافت ایست خدمت سربازی 1401

سربازانی که قصد استفاده از طرح ایست سربازی در سال 1401 را دارند، بایستی واجد شرایط باشند که در ادامه بطور جداگانه برای کسانی که قصد ادامه تحصیل و افرادی که نیاز به معالجه بیماری خود دارند، تشریح خواهد شد.

برای ادامه تحصیل

به دلیل آن که امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی در بسیاری از دانشگاه ها وجود ندارد، لازم است سربازانی که در حین انجام خدمت سربازی، در مقاطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته می شوند با مراجعه به دانشگاه خود، برای انجام مراحل ایست خدمت سربازی اقدام کنند. این دسته از مشمولان باید پس از مراجعه به دانشگاه و دریافت برگه معافیت تحصیلی، از طریق مراجعه به سازمان وظیفه عمومی محل اعزام به خدمت خود پیگیر ایست خدمتی باشند. سازمان وظیفه عمومی پس از بررسی شرایط و وضعیت مشمولان، تایید نهایی را به دانشگاه مورد نظر ارسال می کند و داوطلب می تواند پس از گذراندن مراحل تسویه حساب، ثبت نام خود را در دانشگاه پذیرفته شده انجام دهد. برای تایید شدن درخواست ایست سربازی باییستی شرایط زیر برقرار باشند:

  • در صورتی که مشمولان دارای غیبت سربازی باشند، نمی توانند از این طرح استفاده کنند زیرا برگه معافیت تحصیلی برای مشمولان دارای غیبت صادر نمی شود.
  • آن دسته از سربازانی که در حین انجام خدمت نظام وظیفه فرار کرده اند حتی در صورت نداشتن غیبت، مجاز به استفاده از ایست خدمت نمی باشند.
  • با توجه به قوانین و مقررات نظام وظیفه، پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی و بالاتر می توانند از ایست خدمت سربازی استفاده کنند به عبارت دیگر ایست خدمت سربازی برای قبول شدگان دوره های کاردانی و مقاطع پایین تر صادر نمی شود.
  • امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی در بسیاری موارد، وجود ندارد و حتی در صورت موافقت دانشگاه مورد نظر، از سوی نظام وظیفه این موضوع امکان پذیر نمی باشد.
  • مشمولانی که از ایست خدمت سربازی استفاده می کنند باید پس از اتمام مدت تحصیل، برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند.

لازم به ذکر است، برای آن دسته از مشمولانی که مشغول به تحصیل هستند، معافیت تحصیلی صادر می شود که این معافیت از نوع موقت بوده چرا که پس از اتمام تحصیل می بایست برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند.

برای معالجه و درمان بیماری

مشمولانی که دارای بیماری هایی هستند که می تواند موجب معافیت پزشکی یا ترخیص موقت از خدمت نظام وظیفه جهت درمان شود، بر اساس نوع بیماری خود از معافیت دائم یا ایست خدمت پزشکی بهره مند می شوند. این دسته از افراد بنا به تشخیص شورای پزشکی شامل یکی از بند های زیر می باشند.

  • کافی نبودن رشد و نمو عضلانی و جسمی و ناتوانی در انجام تکالیف نظامی (ایست خدمت دائم)
  • افت احشاء به همراه اختلال های عملی (ایست خدمت دائم)
  • مبتلا شدن به بیماری های قابل علاج که مدت زمان لازم برای درمان بیشتر از یک ماه می باشد و همینطور عمل جراحی، بنا به تشخیص شورای پزشکی از 6 ماه الی 1 سال ایست خدمت موقت بهره مند می شود.
  • بیماری های پوستی، بیماری های غدد مترشحه داخلی، بیماری های داخلی اعصاب و مغز، بیماری های روانپزشکی، بیماری های ریه، بیماری های اسکلتی، بیماری های دستگاه تناسلی ادراری نیز از جمله بیماری هایی هستند که شامل ایست خدمت سربازی می باشند.

مراحل دریافت ایست خدمت سربازی 1401

همانطور که گفته شد، در صورتی که شخص در حین انجام خدمت سربازی، برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کاردانی پذیرفته شود، می تواند از طرح ایست خدمت سربازی استفاده کرده و به ادامه تحصیل بپردازد اما برای انجام این کار بایستی مراحلی طی شود که به شرح زیر می باشد:

  1. متقاضی ابتدا بایستی فرم معافیت تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل دریافت کند. سپس اطلاعات لازم را تکمیل و آن را به بخش نظام وظیفه دانشگاه تحول داده تا استعلامات مربوطه را انجام دهند. در صورتی که شخص مشمول دارای غیبت سربازی (یا هر مشکل دیگری) نباشد، معافیت تحصیلی وی، از سوی دانشگاه تایید خواهد شد. سپس بخش نظام وظیفه دانشگاه، شخص مورد نظر را برای ترخیص جهت ادامه تحصیل به یگان محل خدمت معرفی می کنند.
  2. در مرحله بعد، مشمول بایستی به یگان خود مراجعه و فرم های مربوط به تسویه سربازی را تکمیل و کارهای اداری لازمه را انجام دهد.
  3. پس اتمام تسویه در یگان محل خدمت، بایستی به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده تا معافیت تحصیلی حین خدمت که همان “ایست خدمت سربازی” است، برای وی تایید و صادر شود.
  4. سپس باید ثبت نام خود را در دانشگاه محل تحصیل تکمیل و قطعی نماید.

 

سوالات متداول

1- منظور از ایست خدمت سربازی ۱۴۰۱ چیست؟

افراد می توانند در صورت نیاز به ادامه تحصیل یا معالجه بیماری، در طول دوران سربازی با استفاده از طرح ایست خدمتی به انجام تحصیل یا معالجه خود بپردازند.

2- آیا افرادی که دارای غیبت خدمت سربازی می باشند، شامل استفاده از طرح ایست خدمت نظام وظیفه ۱۴۰۱ می باشند؟

در صورتی که سربازان متقاضی ایست خدمت، غیبت داشته باشند نمی توانند برای آن اقدام کنند زیرا برگه معافیت تحصیلی برای مشمولان دارای غیبت صادر نمی شود.

3- استفاده از طرح ایست خدمت نظام وظیفه ۱۴۰۱ برای کدام یک از مقاطع تحصیلی مجاز می باشد؟

پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی و بالاتر می توانند از ایست خدمت سربازی ۱۴۰۱ استفاده کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸۸۹ نظر
  1. عرفان پور

    سلام
    من برای دانشگاه پیام نور مقطع کارشناسی ایست خدمت زدم
    آیا می تونم انصراف بدم و در دانشگاه و رشته دیگه ای تحصیل کنم؟
    تا حالا انصراف ندادم، آیا سهمیه یکبار انصراف تعلق میگیره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله این امکان برای شما وجود دارد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه